Sokszor meglehetősen nehéz eligazodni a hazai filmforgalmazók döntésein: mostanában gyakran előfordul, hogy megvásárolnak egy filmet, kitűzik a premier dátumát, majd meggondolják magukat és csak DVD-n mutatják be az alkotást. Ez a jobbik eset, a rosszabb, amikor fontos filmek nyomtalanul sikkadnak el, és semmilyen formában nem kerülnek a hazai nézők elé (a fájlcserélők adta lehetőséget most ne vegyük számításba.) A célunk természetesen nem a forgalmazók pellengérre állítása, nincsenek ugyanis könnyű helyzetben, szűk a hazai piac, és a válság sem csengett még le, szeretnénk viszont bemutatni 10 olyan filmet az elmúlt néhány évből, amelyek méltatlanul maradtak ki a mozikból. A válogatás ad-hoc jellegű, nem szelektáltunk sem műfaj, sem stílus alapján, leginkább a személyes kedvenceinket gyűjtöttük össze. (A cikket az [origo] hasonló összeállítása ihlette.)
Érdekelne bennünket az is, hogy olvasóink mely filmeket hiányolják a magyar mozikból.
1. Eden Lake (2008, James Watkins)
Az elsőfilmes rendező szerzői munkája ékesen bizonyítja, miért érdemesebb figyelmezni az európai horror scene kreatív törekvéseit, mint az Atlanti-óceán túlpartján folyó recycling- rebooting tébolyt. Anglia filmesei menetrendszerűen szállítják az elsőrangú survival horrort: a 2005-ös Barlang (Neil Marshall) és a 2006-os Wilderness (Michael J. Bassett) után ismét itt egy menő low budget film, amely birtokolja a zsáner tiszta esszenciáját, és képes következetesen megvalósítani egy erős szerzői koncepciót.
Fiatal pár (Kelly Reilly, Michael Fassbender) érkezik egy romantikus hétvégére az Éden-tó partjára. Röviddel a sátorverés után jelentéktelennek tűnő súrlódás keletkezik köztük és egy tinédzserekből álló, nem túlzottan bizalomgerjesztő csürhe között. Már az expozícióban kiderül, hogy az elfajzott ifjak konfliktuskezelési képessége a nullánál is satnyább, képtelenek a normális kommunikációra és a kooperációra; individuális szinten oly sokszor megalázták és kicsinálták őket, hogy csoportba verődve mérlegelés nélkül hajlandók a legvégsőkig is elmenni, kiváltképpen akkor, ha felnőttekkel állnak szemben és túlerőt élveznek. A konfliktus egyre jobban elfajul, majd erőszakba, utóbb kíméletlen embervadászatba torkollik – egy véres és tökéletesen értelmetlen háború veszi kezdetét, amelyből senki sem szállhat ki győztesen.
