Filmvilág blog

Kilences körzet

District 9 - előzetes

2009. július 08. - Baski Sándor

Dél-Afrikai rendező debütáló filmjét meglehetősen ritkán övezi felfokozott várakozás, Neill Blomkamp sci-fi-jével mégis ez a helyzet, köszönhetően az ügyes marketingstábnak, akik naponta tesznek fel a netre egy-egy dokumentumfilmnek vagy híradórészletnek álcázott vírus videót. A ma debütált trailer már többet sejtett a filmből, ez alapján egy sajátos sci-fi, akciófilm és (ál)dokumentumfilm keverékre számíthatunk. A történet, amely a rendező korábbi rövidfilmjén alapul (itt meg is nézhető), egy dél-afrikai menekülttáborban játszódik, ahol földönkívüliek élnek gettószerű környezetben. Amerikai premier: augusztus 14.
 

Marketing és a gyerekek

Szemmagasság

Nincs gyerekműsor szülő nélkül. A magára hagyott gyerek hamarabb felnő, mint azt a szülő szeretné.

Talán már elmúltak azok az idők, amikor a gyermeklét halálán keseregve kihajítottuk a televíziót az ablakon. A kiber-nemzedék életképessége nem a hozzáférés korlátozásán, hanem az információ értékvezérelt szelekcióján múlik. Tudatos médiahasználat, ez most a jelszó. Persze erre a tudatosságra nevelni kell – gyermeket, szülőt egyaránt. És ha már itt tartunk, nevelni kell a médiát is. Bár e ponton úgy tűnik, kettéválnak a nevelési elvek: míg a média működését félig-sikerült jogszabályok és a felügyeleti szerv kötött szigora, a gyerekek tájékozódását–szórakozását a jogszabály mentén kijelölt korosztályos tilalom-karikák szabályozzák, addig a szülő látszólag magára lett hagyva. A szülő, akinek közmegegyezés szerint tulajdonképp ellenőriznie kellene, mit is néz a gyerek. Igaz, legutóbb, az év elején az ORTT igyekezett kézen fogni a homályban tapogatózó nagykorúakat, „Ne a televízió nevelje fel a gyereket!” szlogenű kampányfilmjeivel megpróbálta ráébreszteni a fásult szülőt, hogy a tizenkettes karika sem jelent önmagában védelmet, az elektronikus bébiszitter pedig karikától függetlenül ontja magából a tévéhabot. Kérdés persze, hogy a szülőket sikerült-e kimozdítani a holtpontról, vagy a kies tévémagányban a gyermek borzongott csak a plüssmaci-gyilkos lurkó és a metrókocsi rúdja körül vonagló kislány láttán – esetleg merített ötletet, s hívta osztálytársnőjét kíváncsian sarokba, várta meg, míg a szülő átadja a terepet: vár a vérgőzös videó. De félre az ellentétes hatás víziójával! A romániai importfilmeknek mindenki örült (lásd a Lapkiadás és Médiapiac márciusi számát). Örült az ORTT, hogy a mintegy 1200 alkalommal sugárzott reklámfilmek, számításaik szerint, a magyar lakosság 77 százalékát elérték, és örültek a televíziók – főként a kereskedelmiek, hiszen kimondatott: „a nevelés a szülő, nem pedig a televízió feladata.” S való igaz, ne a tévé nevelje a gyerekeket, az a szülő dolga. A probléma ott kezdődik, hogy a tévé igenis nevelni akar. Teszi ezt nem csak ilyen célzatú műsoraiban, de indirekt módon, átengedve a terepet más nevelőknek, történetesen marketinges népitanítóknak.

Tovább

The Hurt Locker (Bombabiztos)

Az első nyolc perc

Nem Kathryn Bigelow filmje az egyetlen, amely az iraki háború poklában játszódik, de az eddigiek közül talán a leghitelesebb, ráadásul mentes mindenféle csillagsávos patetizmustól. A film a tavalyi Velencei Fesztiválon debütált, és ha az Arany Oroszlánt nem is, néhány kisebb díjat elhozott. Mindez a magyar forgalmazókat egyelőre nem győzte meg, hazai bemutatóról ugyanis egyelőre nem tudni, így akár a moziból méltatlanul kimaradt filmek listájára is beválogathattuk volna Bigelow háborús drámáját. Az amerikai bemutató ebben a hónapban esedékes, a stúdió ennek örömére feltette a film első nyolc percét a netre.
 

 

A káosz birodalma

Tévéajánló

Southland Tales – amerikai, 2006. Rendezte: Richard Kelly. Szereplők: Seann William Scott, Sarah Michelle Gellar, Justin Timberlake. 152 perc.
Vetítik: Vasárnap (július 5.) 21:40 TV2


A filmcímek magyar fordítói követtek már el irtózatos baklövéseket – elég csak a Shaun of the Dead alliteráló címére gondolni, amit doszt sem fogok leírni –, de Richard Kelly második játékfilmjének honosított címére nem lehet panasz. A Donnie Darko rendezőjének új munkája ugyanis maga a zabolázatlan és őrjítő Káosz. A Káosz birodalma ambiciózus – popkulturális elemekkel, illetve Robert Frost- és T. S. Eliot-idézetekkel teli – tabló az ezredforduló Amerikájáról, és nem mellesleg túldíszített és kifacsart adaptációja a Jelenések könyvének.

Nem is mindenki vevő erre a hűvösen tálalt katyvaszra: Kelly filmjének első változatával kíméletlenül bántak 2006-ban a cannes-i nézők, a közönségszavazáson sikerült a leghátsó helyen végeznie. Az iszonyatos francia bukta után a rendezőnek még sikerült összeszednie elég pénzt, hogy átalakítsa filmje expozícióját és hozzátegyen elég speciális effektust a könnyebb fogyaszthatóság érdekében, de őrületes ambícióiról nem mondott le. Az a változat, amely 2007 telén a csekély számú amerikai moziba eljutott, Kelly munkájának csak a harmadik, negyedik és ötödik részét tartalmazza: a lespórolt expozícióhoz három, korábban kiadott képregény formájában lehetett csak hozzájutni.

Nem mintha a rajzolt kiegészítők biztos támpontot nyújtanának a több szálon futó, kaotikus cselekményben. Ám mérhetetlen gyenge pontja és visszássága ellenére A Káosz birodalma az egyik legfontosabb és legzseniálisabb kortárs hollywoodi stúdiófilm. Kelly az ezredforduló végletes állami paranoiáját, vallásos világvége-várását, rendőrségi brutalitását, technológiai furcsaságait olyannak ábrázolja, mint amilyenek. Egy szörnyű közlekedési baleset ez a film, egy baleset, amiről nem tudjuk levenni a szemünket.
 

Belső ablak

A hét videója

Amikor A hét videója rovatot elindítottuk, ajánlásokat kértünk az olvasóinktól is. Érkezett is rögvest több tipp, a legelső Vargha Márk Péter Belső ablak című filmjére, de azóta mindig adódott valami aktuálisabb: először a választás jött közbe, majd egy magyar Annecy-díj, két hete a Corbijn-klippályázat végeredménye, legutóbb pedig Michael Jackson halála. Most viszont...

„Ha látom, felismerem” - 2.

Kísérlet a kultfilm fogalmának meghatározására

Mission: Impossible --- Jelen esetben a „lehetetlen küldetés” az alcímben jelzett kísérletre vonatkozik: Orosdy Dániel a biztos kudarc tudatában próbálta összefoglalni egy hosszabb esszében mindazt, ami kis túlzással lehetetlenné teszi a „kultfilm” fogalmának egzakt meghatározását. A esszé előző rész itt olvasható, a befejező rész jövő szombaton kerül fel a blogra.



- A kultfilmek, kultfilmesek létének tudatosítása

Részben a fent említett rendezők munkásságának, részben olyan műveknek köszönhetően, mint Tim Burton Ed Woodja, a nagyközönségben tudatosulhatott, hogy „van élet” a formai és tartalmi szempontból egyre jobban kiüresedő nyolcvanas évekbeli Hollywoodon túl is. Mindössze utána kell nézni annak, ki volt Edward D. Wood, jr., milyen filmeket rendezett, kik ihlették Tarantinót a Kutyaszorítóban megírásakor-megrendezésekor stb. – és az érdeklődő filmbarát az idézés-tisztelgés posztmodern gesztusának köszönhetően máris izgalmas kultfilmek és -filmesek tömegét ismeri meg.

- Alulról szerveződő, spontán válasz a középszerűségre

A hetvenes években az amerikai filmgyártás aranykort élt át, az Új-Hollywoodnak nevezett rendezőgeneráció (Coppola, Scorsese, Spielberg, Lucas, Friedkin, Bogdanovich, Milius, De Palma, Cimino stb.) személyes, magas művészi színvonalú filmeket alkotva tudott kasszasikert aratni, ám a lendületük kifogyott az évtized végére. Miközben a nyolcvanas években Új-Hollywood tagjai vagy leadtak az igényeikből és inkább a gyors sikerre, könnyű pénzre koncentráltak (Lucas, Spielberg), vagy önmagukat keresték művek során át (Coppola, Scorsese stb.), a megbízható iparosok, féltehetségek újra lehetőséghez jutottak, és határozott koncepció, művészi elképzelés nélkül készülő, jellegtelen, „langymeleg” élményt nyújtó sikerfilmek gyártásába fogtak, elődeik vívmányait kihasználva. A blockbuster Új-Hollywood-i találmánya tehát életben maradt, de a kamerák mögött immár John McTiernan és Tony Scott állt.

A nagyközönség persze vevő volt ezekre a filmekre is, de az általános hangulatra a csömör volt jellemző: a nyolcvanas évek amerikai filmgyártása az önismétlésről szólt, igazán kiemelkedő új alkotói generáció és filmes vonulat megjelenése nélkül múlt el. A közönségben és a filmesekben egyaránt megnőtt az igény a furcsa, sarkos, szokatlan, eredeti filmek befogadása és elkészítése iránt, tért hódított a „vissza a gyökerekhez” gondolata, így a videótékás generáció tagjainak szándéka termékeny talajra hullott, a kritika és a kassza egyaránt őket igazolta a kilencvenes évek első felében.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil