Filmvilág blog

The Big Doll House

Tarantino nyomában - 49.

2013. március 19. - Huber Zoltán

The Big Doll House - amerikai-fülöp-szigeteki,1971. Rendezte: Jack Hill. Írta: Don Spencer. Kép: Fred Conde. Zene: Hall Daniels. Szereplők: Pam Grier (Grear), Judy Brown (Collier), Roberta Collins (Alcott), Brooke Mills (Harrad). 95 perc

Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

The Big Doll House-poszter.jpgAz ‘exploitation’ címkéje a nézői ösztönök gátlástalan kizsákmányolására utal, és ugyan mi is lehetne direktebb és pimaszabb kiaknázása a piszkos férfifantáziáknak, mint a „nők a börtönben” hálás alaptémája. Bár a rács mögé zárt hölgyek már a 30-as évek melodrámáiban, majd az 50-es évek sötétebb noirjaiban is felbukkantak, a fülledt motívum igazi virágkorát a hetvenes évek olcsó B-filmjei jelentették. A „woman in prison” (WiP) mozik gyorsan kultikussá vált alműfajának néhány ismertetőjegye olyannyira maradandónak bizonyult, hogy később a fősodorba is átszivárgott: elég csak a Bangkok Hilton vagy a Börtönpalota egyes jeleneteire gondolnunk.

A Roger Corman atyáskodásával kitalált formula először amerikai nőket képzelt a meleg és párás trópusi pokolba, ám a lenge ruhákban összezárt, védtelen rabok olyannyira népszerűvé váltak, hogy az alműfaj szinte azonnal nemzetközi követőkre lelt. A szemfüles ázsiai és európai alkotók gyorsan elkészítették a saját verzióikat, de ezeket a mozikat már jóval több brutalitás, a szexualitás sokkal nyíltabb ábrázolása jellemezte - rögtön visszahatva az eredeti formulára, mely néhány év alatt nazisploitationná és nunsploitationná mutálódhatott.

A filmek alapját a kukkolásra (zuhanyzás és vetkőzés), szexuális fantáziákra (leszbikusok, ártatlanok), fetisizmusra (kötözés, korbács) és szadizmusra (kínzás, verés) épített jelenetek képezik - de a későbbi európai és ázsiai változatokkal szemben a korai amerikai darabokat még a humorosabb, sejtelmesebb hangnem jellemzi. A direktebb látvány hiányát a nagydumás csajok, a férfiak pocskondiázása és a forradalmi gerillák, a provokatívabb politikai kiszólások ellensúlyozzák. Az első, kifejezetten női börtön film a Corman cége által gyártott The Big Doll House volt, melyet aztán számos hasonló alkotás követett (The Big Bird Cage, Women in Cages, Black Mama, White Mama).

The Big Doll House3.jpg
Egy táska rejtélyes fényeiMiről szól?

Nem meglepő módon a történet akár teljesen zárójelezhető. A vörös hajú Collier férje megölése miatt kerül a trópusi börtönbe, majd a cellatársával rögtön vitába keveredik. A verekedés miatt az őrök el is viszik az egyik politikai rabot, majd egy rejtélyes álarcos figura szeme láttára kínozni kezdik. A lányok ezután összefognak, és szökést terveznek, de a leszbikus Grier (Pam Grier), illetve a heroinfüggő csicskája csak vonakodva egyeznek bele a tervbe.

The Big Doll House2.jpg
Apró különbségekHol jön QT a képbe?

Tarantino a filmtípus elkötelezett rajongója, és ezt a legnyilvánvalóbban talán a Terrorbolygó emlékezetes mellékszereplőjeként hozza a közönség tudomására. Nem elég, hogy a szadista őr a hatalmával visszaélve erőszakoskodni kezd a foglyokkal, de a katonák a tévében a Woman in Cages előzetesét nézik. A The Big Doll House azonban ennél konkrétabb formában jelenik meg az életműben. Az 1971-es film Grier által előadott főcímdala a Jackie Brown azon pontján csendül fel, mikor a szintén Grier alakította hősnőre rácsukják a rácsos ajtót.

url.jpg
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin!Verdikt

A B-filmes pápa, Roger Corman szellemi védnökségével és anyagi támogatásával készült film olyannyira jól sikerült, hogy alapjaiban határozta meg az alműfaj kereteit. A The Big Doll House kiaknázta a szerencsésen megtalált, filléres helyszín (Fülöp-szigetek) lehetőségeit és elindította Pam Grier karrierjét (Jack Hill rendezővel később még a Coffy és Foxy Brown során is együtt dolgoztak). A mű pontosan eltalálta a humor, a cicik és a szexuális utalások megfelelő arányát, és a gyártó cég egyik legsikeresebb dobása lett. Corman pontosan tudta, mi a dörgés: a huszonötezer dolláros (!) befektetés végül tízmilliós jegybevételt, majd hárommilliós kölcsönzői bevételt hozott. A haszonkulcsot nézve ez bizony egy igen szép üzleti teljesítmény.

The Big Doll House4.jpg
A The Big Doll House a férctörténete, egyenetlen és lassú tempója, a rossz színészi teljesítmények ellenére ma is szórakoztató. Az alkotók menetrendszerűen szállítják a kötelező, leplezetlenül öncélú látványosságokat, majd az iszapbirkózások, izzasztókamrák és rendkívül visszafogott kínzások között néha kifejezetten frappáns szövegeket ad a szereplők szájába. A filmben feltűnő férfiak gyakran szó szerint kimondják a (férfi)néző fantáziáit, amire a hősnők csípős replikákkal válaszolnak. A lengén öltözött hölgyek ráadásul gépfegyvert ragadnak és a saját kezükbe veszik a sorsukat - ami paradox módon feminista felhangokkal gazdagítja az alapvetően a női test tárgyszerű szemlélésére kihegyezett filmet.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr175145029

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.20. 12:26:18

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.03.19. 13:07:02

Nááájsz! :)

De mielőtt Barotányi kolléga kifogást, idézzük őt magát is exploitation-ügyben:

"az exploitation kifejezés az előzetes vélelmekkel szemben nem (csak) az alantas ösztönök kihasználására utal - így hívta a szakma a filmek promócióját is, márpedig az efféle darabok sokkal inkább építettek a hatásvadász reklámra, mint a kétes beltartalomra".

És így már egy szó sem érheti a Big Doll House elejét. :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.03.19. 14:19:54

@Huber Zoltán: Én egyébként az "ösztönös" megfejtés felé hajlanék, de ebben a marketing-dologban is lehet valami. (Mondjuk ehhez képest a posztban szereplő plakát igencsak visszafogott.)

Btw: Pam Grier, grrrrrr... :)

Huber Zoltán 2013.03.19. 14:51:39

@Orosdy Dániel: nyilván a trailer a lényeg ezekben a filmekben, meg tényleg bevetettek minden trükköt, ezért jogos a megjegyzés - de attól még az ösztönökre mentek rá a reklámmal is :)
süti beállítások módosítása