MAGYAR MOZIK
Mesél a film – nem az első, s főképpen nem az utolsó példája ez a vállalkozás a mozi, a mozizás, a forgatás megidézésének egy film keretében, amely közvetve vagy közvetlenül a rendezésre, az alkotómunkára, avagy a médiumra, magára a filmművészetre reflektál. Miként jelenik meg a mozi szelleme és/vagy a filmkészítés masinériája a magyar filmben?
Gelencsér Gábor: Mesél a mozi (Mozi a (magyar) filmben)
Fekete Tamás: A vetítőgépek lázadása (Mozigépészek a filmvásznon)
Cinema Paradiso, Filmvilág (A szerkesztők moziélményei)
Antal Nimród: A mozi a templomod
AZ IDŐ SODRÁBAN
A slow cinema a képek ritmusának markáns lelassításával áthangolja a filmélményt. Az ok-okozatiság, az akció dominálta cselekményszervezés helyére a csendes szemlélődés lép, amely hagy időt a befogadó számára a részletekben való elmélyülésre, szinte érzékivé teszi a dolgok jelenlétét, és már-már a meditatív állapothoz közelíti a mozgókép működését. A vonulat darabjai így mindig magáról az időről is beszélnek, legyen szó akár Apichatpong Weerasethakul, Tsai Ming-liang vagy Miguel Gomes alkotásairól.
Czirják Pál: Szabadságot adni a nézőnek (Miguel Gomes: Grand Tour)
Stőhr Lóránt: Dzsungelmélyi találkozások (Apichatpong Weerasethakul dzsungelfilmjei)
Keller Mirella: Lassú napok (A slow cinema két arca)
Markója Csilla: Az aréna méretű golyók (Cinema Niche: Albert Serra: Afternoons of Solitude)
MESÉK FELNŐTTEKNEK
Havassy Gergely: Műfajképlettár a rémlomgyárhoz (A Végső állomás-filmek fejlődéstana)
Sándor Anna: Hol szorít az üvegcipő (Hamupipőke-mesék)
Klág Dávid: Hosszú hétvége (Trey Edward Shults: Hurry Up Tomorrow)
FESZTIVÁL
Vincze Teréz: Felejthető mesterművek (26. Jeonju Nemzetközi Filmfesztivál)
Buzsik Krisztina: Szorongok, tehát vagyok (17. Kecskeméti Animációs Film Fesztivál)
Varga Zoltán: Negyven szál gyertya (Beszélgetés Mikulás Ferenccel)
Mozgókép-szemle
FILMMÚLT
A halál hangsúlyozottan jelen van Truffaut egész életművében, sőt, akad olyan filmje is a rendezőnek (miként A zöld szoba), amelynek a halál a fő témája. De a halál mellett, amely nemritkán olyan megváltásként jelenik meg, amely véget vet a pszichés zavarok okozta szenvedésnek, a téboly is ott kísért Truffaut világában a Jules és Jim románcától Adèle H. történetén át a Szomszéd szeretőkig.
Ádám Péter: Gyilkos vágyak (Truffaut és a téboly)
Kovács Marcell: Megtörtént események alapján (Yves Boisset 1939-2025)
FILM/REGÉNY
Varró Attila: Búbánat, szép arc (Jó reggelt, búbánat!-filmek)
SOROZAT
Greff András: Galaktikus lobogónkat fényes szelek fújják (Tony Gilroy: Andor)
FILM/ZENE
Déri Zsolt: Fekete üstökös (Sly Lives! aka The Burden Of Black Genius)
KRITIKA
Kiss Dalma: A kanadai, aki dombra ment fel és hegyről jött le (Sophie Deraspe: Pásztorok)
Rudas Dóra: Tárgytalanná váló tárgyiasítás (Gia Coppola: Az utolsó táncosnő)
Polák Zsóka: Prága hollywoodi tavasza (Jiří Mádl: Rádió)
Vajda Judit: Aki a pokolra kíván jutni (Banai Tibor Péter: Purgatórium)
Kolozsi László: Helyek történetekkel (Csizmadia Attila – Sipos Bence – Molvay Norbert: Romokból)
FILMIO
MOZI
STREAMLINE MOZI
PAPÍRMOZI
Címlapon: Durga Chew-Bose: Jó reggelt, búbánat! (Lily McInerny) – Cirko Film