A hollywoodi alkotások globális fölényével a helyi zsánerfilmek csak akkor versenyezhetnek, ha saját témákhoz nyúlnak és nagyfokú műfaji tudatossággal dolgozzák fel azokat. A hatalmas erőforrásokkal és jól bejáratott képletekkel dolgozó amerikai mozik mellett az egyszerű másolatok és utánérzések nyilvánvalóan életképtelenek. Igazán működőképes, nemzetközileg is vonzó alkotások akkor születhetnek, ha a lokális sajátosságok nemcsak puszta háttérként funkcionálnak, de a forgatókönyvekbe, az adott zsáner szabályrendszerébe is beépülnek. A virágzó filmgyártások hasonló módszereket követnek, a legsikeresebb művek izgalmas műfaji variációként és nemzeti alkotásként is sikeresek.
A franciák, a spanyolok és a britek a választott műfajokat a nemzeti karakterükhöz szokták igazítani, míg az ünnepelt argentin vagy német darabok a nemzeti traumák terápiás kibeszéléséből kovácsolnak lebilincselően izgalmas filmeket. A felsoroltak mellett számos példa mutatja, hogy a velünk élő történelem, a hétköznapjainkat befolyásoló félmúlt rengeteg elmesélhető történetet, számtalan feszült drámai szituációt tartogat. A magyar filmgyártás örömteli fejleményeként az elmúlt években több sikeres kísérlet bizonyította a formula hatékonyságát. Bár A berni követ a televízió számára készült, a megtörtént eseményeket feldolgozó mű az eddigi legkiforrottabb „történelmi” thrillerünk.
Köbli Norbert A vizsga és a Szabadság különjárat forgatókönyvei után érezhetően nagyobb magabiztossággal mozog az ötvenes évek fojtott, paranoid légkörében. Az 1958-ban, a svájci magyar nagykövetségen történt túszdrámáról csak igen kevés, egymásnak ellentmondó információ áll a rendelkezésünkre, ám az eseményeket fedő homály kissé paradox mód valójában segítette az alkotókat. Az izgalmas, meghökkentő eseménysor ideális tévéfilmes alapanyag, hisz zárt helyszínen, néhány szereplővel elbeszélhető. A forgatókönyv a feltárható tényekből indult ki és a korabeli (külföldi) híradásokba is bekerült végkifejletig jut el, az elképzelt cselekmény e két fix dramaturgiai pont között bontakozik ki. Köbli pontosan érzi az alapszituációban és a történelmi háttérben rejlő lehetőségeket, a sztorit a heist- és ostrom-mozik motívumaival gazdagítja és kémthrillerek műfaji szabályai mentén bontja ki.
A feszültséget a figurák ellentétes motivációi, a pszichológiai játszmák és az információk ügyes visszatartása adják, míg az amoszférát a diktatúra és az 1956-os forradalom sötét árnyai határozzák meg. A forgatókönyv megfelelő ütemben váltja a nézőpontokat, óramű-pontosággal adagolja a fordulatokat és a párbeszédei is gördülékenyek. A berni követ jobban pörög, koherensebb és szerencsére kiszámíthatatlanabb, mint A vizsga vagy a Szabadság különjárat. A karakterek életszerűbbek, a dráma koncentráltabb, a korszak nyomasztó hangulata szinte tapintható. Néhány erőltetettnek tűnő, teátrális beszólást és egy-két hollywoodias megoldást leszámítva (mint amikor a forradalmár dühében a falba ereszti a tárat) minden a helyén van.
Szász Attila rendező szerencsésen elkerüli a televíziós produkciókat kísértő műviséget és egészen filmszerűvé varázsolja a végeredményt. Az alacsony költségvetés egyedül a kényszerű helyszínválasztásnál üt vissza: az utcák és az épületek a stáb érezhető igyekezete ellenére jellegzetesen pestiek maradtak. A néző talán érzi, hogy nem is Svájcban járunk, a feszes történetnek és tempónak hála mégis örömmel megy bele a játékba és ebből szerencsére nem zökkenti ki semmi. Az illúzió létrejön, a film folyamatosan fenntartja a figyelmet, a remek színészi teljesítmények pedig felteszik az i-re a pontot. A forgatókönyvek problémái, a megfelelő színészvezetés hiánya a magyar filmben sokszor kimondottan színpadias, a vásznon túlzónak tűnő játékstílust eredményez. Szász filmje elkerüli ezeket a hibákat, hisz végre kimondottan visszafogott, hiteles alakításokat láthatunk. Kádas József és Szabó Kimmel Tamás párosa kiegyensúlyozottan indulatos és elszánt, Kulka János foglyul ejtett nagykövete igazi telitalálat. Akárhonnan futunk neki, A berni követ minden tekintetben a jó irányokba mutat és komoly bizakodásra adhat okot. Ha ilyen filmek mennének a tévében, talán valóban érdemes lenne bekapcsolni a készülékeket.