Filmvilág blog

Térhatás most és régen

Szentgyörgyi Albert 3D-ben

2012. július 16. - P. Szabó Dénes

mm1.jpgIdén nyáron a magyar tévénézők is megtapasztalhatják a háromdimenziós televíziózás élményét. Az MTVA-MTV Zrt. m3D néven június vége óta működteti Magyarország első térhatású csatornáját. A kísérleti adás kapcsán idézte fel emlékeit Molnár Miklós Balázs Béla-díjas tévéoperatőr és fotóművész. Emellett beszélt a 3D előnyeiről, technikai hátteréről, és arról, hogyan készített térhatású felvételt Szentgyörgyi Albertről. Utazás térben és időben.

Mikor hallott először a háromdimenziós képekről, filmekről?

Tizenegy éves koromban. Vidéken éltünk, nyári szünet volt, és édesapám éppen hazajött. Lelkesen mesélte, hogy a vonaton találkozott a szomszéd falu plébánosával, aki egy különös dobozt mutatott az utastársaknak: ha valaki belenézett, felhőkarcolókat, amerikai színészeket és a Niagara-vízesést látta. Akárcsak a valóságban. Édesapám annyira fellelkesített, hogy én is látni akartam, mit rejt a doboz.

Látta a csodadobozt?

Édesapám írt a papnak, hogy találkozni szeretnénk vele. Elutaztunk Soltra, a házához, de sehol sem találtuk. Hiába kopogtattunk az ajtaján. Csak később derült ki, hogy elvitték az ávósok. Megtalálták nála az Amerikából kapott csodadobozt. Úgyhogy lemaradtam a csodáról. Ezután még inkább vágytam a 3D-s élményre.

Mikor teljesült a vágya?

1952-ben, tizennégy éves koromban olvastam a Színház és mozi című újságban, hogy Budapesten megnyitott a „Plasztikus mozi” (a mai Toldi mozi), ahol térhatású filmeket vetítenek. A szüleimet rábeszéltem, hogy utazzunk Pestre. A moziban hazai gyártású filmeket adtak, amelyeket Bodrossy Félix operatőr rendezett. Boldog voltam, hogy ott lehetek.

Milyen volt az ötvenes évek „Plasztikus mozija”?

Nem osztottak a nézőknek háromdimenziós szemüveget. Helyette mindenkinek a széke előtt volt egy ablakkeretre hasonlító nézőke. Később Bodrossy elárulta, azért is választotta ezt a megoldást, mert a szemüveg esetében higiéniai problémák merültek fel. A sok néző miatt állandóan fertőtleníteni kellett volna őket.

mm1952.jpgA plasztikus filmek mozija. Toldi, 1952.

Mi az előnye a háromdimenziós filmeknek, tévéműsoroknak?

Régi vágya az embernek, hogy a tévéképernyőn és a mozivásznon is teljes terjedelemben lássa a valóságot. Nemcsak egy sík területen, hanem úgy, ahogyan az életben is megtapasztaljuk.

Hogyan működik a 3D?

Mindkét szemünk más-más szögből látja a valóságot. Ebből a két perspektívából állítja össze az agyunk a háromdimenziós képet. Filmen ugyanezt a hatást próbáljuk reprodukálni: a két szem távolságának megfelelően két képet rögzítünk. Vetítéskor a jobb szemnek szánt képet csak a jobb szemnek, míg a bal szemnek szánt képet csak a balnak szabad látnia. Az eljárással becsapjuk magunkat: térbeli képet kapunk.

Mire van szükségünk 3D-s televíziózáshoz?

Egy háromdimenziós tévére és egy speciális szemüvegre. Ezekből kétfélét gyártanak: folyadékkristályosat és polárszűrőset. Az előbbit a televízióval össze kell kötni, így a tévén látható kép és a szűrők szinkronba kerülnek egymással. A szűrők hol az egyik, hol a másik szem előtt nyitnak vagy zárnak. Ez a technika azonban időbeli eltérést eredményez. Ezért is hatékonyabb a polárszűrős szemüveg. Nem kell a tévével összekötnünk, és a kapott kép is jobb minőségű.

A hazai televíziózás első 3D-filmjét ön forgatta. Hogyan oldotta meg?

A Magyar Televíziónál dolgoztam 1961-től. Számos tévé-, úti- és dokumentumfilmet készítettünk. 1973-ban Szentgyörgyi Albert is Magyarországra látogatott, akit a stábunkkal meginterjúvoltunk. Két napon át forgattunk a Margitszigeti Nagyszálló halljában. Az egyik szünetben megkérdeztem a professzort, készíthetnék-e róla térhatású felvételt a jövő tévénézőinek. Szentgyörgyi igent mondott, és rögzítettük a hatperces interjút. Két, szorosan egymás mellé helyezett kamerát használtam.

Hogy sikerült a felvétel?

Sajnos ’73-ban még nem tudtunk rendesen visszanézni az interjút. A Magyar Televíziótól kértem két vetítőt. A gépek eleinte szinkronban vetítették a két felvételt, de aztán a képek „elcsúsztak” egymáson.

mm1960.jpgFőiskolai hallgatóként a kamera mögött, 1960-ban (Takács Mari felvétele)

Hány évet kellett várni, hogy 3D-ben láthassa a tudóst?

Sokáig. Az eredeti, fémdobozban tárolt filmtekercset ki akarták dobni, de én hazahoztam, és az íróasztalom alá rejtettem. Harmincöt évig őriztem. 2008-ban felkerestem a Magyar Televízió Archívumának vezetőjét, elvittem neki a felvételt, amelyet később digitálisan restauráltak. Eltűntek a karcok, javultak a tónusok. A lejátszáskor sem csúsztak el a képek egymáson, mint 73-ban.

Volt más 3D-s terve még?

1988-ban a Magyar Televíziónál azzal az ötlettel álltam elő, hogy készítsünk felvételeket a jövő nézőinek, akik már három dimenzióban tudják élvezni az adásokat. Persze ezt egyesek nem tartották jó ötletnek. Minek költsünk a jövő nemzedékének szórakoztatására? Éppen elég a mai műsorokat gyártani – mondták. De szerencsére voltak, akik rábólintottak az ötletre.

Kikkel készült interjú?

Sajnos csak Takács Marival tévébemondóval. A felvétel viszont már tükrös kamerával készült, és színes volt. A többi epizódra már nem kaptunk engedélyt. Ezt a felvételt is csak 2008-ban nézhettem meg először.

Mi lesz a 3D-s televíziózás következő állomása?

Amikor már a speciális szemüveg nélkül élvezhetjük a műsort. Az újabb lépcsőfok pedig a hologramos tévé lesz. A képernyőn megjelenő tárgyat vagy színészt, nemcsak szemből, hanem más-más oldalról is megszemlélhetjük. Az lesz az igazi térbeli élmény. De ez még a jövő zenéje.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr324655638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bukszindeksz 2012.07.16. 16:09:46

Az olyan emberek viszik előre a világot, mint a fenti cikk hőse.
Remélem lesz egy bátor kiadó, aki valamely magazinja mellékleteként egy BD lemezen kiadja a két interjút, hogy mások is láthassák.
Mert ez bizony történelem a javából!
Molnár Miklós, az Isten áldja érte!

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2012.07.16. 19:22:31

Én csak azt nem értem, hogy miért jobb a speciális TV-vel nézhető 3D, mint a hagyományos piros-kék szemüveges, ami bármilyen megjelenítőn működik?

load error 2012.07.17. 21:06:41

@Peti817172M:
Nem káprázik a szemed, miután leveszed?
Jobb a színhűség?

Csak tippelek.
süti beállítások módosítása