Havonta jelentkező rovatunkban, a Piszkos12-ben, olyan filmeket mutatunk be, melyek témájukban vagy stílusukban szorosan kapcsolódnak az adott hónap egy-egy mozipremierjéhez. Reisman őrnagyhoz hasonlóan mi is különleges elemeket szelektáltunk, ezúttal – az Engedj be! című nagyszerű svéd film kapcsán – az atipikus vámpírfilmek tárházából. Nem a tizenkét legjobb, nem is a tizenkét legrosszabb. Tizenkettő, ami így vagy úgy, de fontos. Mint legutóbb, most is szívesen olvasnánk a kommenteknél, mely filmeket hiányolják a listáról olvasóink.
Let’s Scare Jessica to Death (John D. Hancock, 1971)
Stephen King egyik kedvenc horrorfilmjéről nem jelenthető ki teljes bizonyossággal, hogy vámpírfilm lenne, sőt, még az sem biztos, hogy egyáltalán szerepel-e benne vámpír. Az 1971-es Let’s Scare Jessica to Death lényege ugyanis pontosan a valóság és a rémálmok közötti határvonal elmosása, hogy a címszereplőhöz hasonlóan maga a néző se legyen képes megállapítani, valóban megtörténnek-e a filmbéli szörnyűségek, vagy csupán egy beteg elme képzelgéseiről van szó. A film, mint oly sok 70-es években (és azóta készült) horror, egy világtól elzárt kis településen játszódik, azon belül is egy tóparti házban, ahol a helyiek szerint máig kísért egy vízbe fulladt mennyasszony szelleme. Itt akar új életet kezdeni három, a legendáról mit sem tudó hippi, köztük Jessica, aki hallucinációi és képzelgései miatt már megjárta a zárt osztályt is. A film alkotóira minden bizonnyal hatott a Rosemary gyermeke és A testrablók támadása, a Let’s Scare Jessica… azonban, többek között épp a vámpírtematika sajátos formában történő beemelése miatt, egy teljességgel eredeti, a mai napig is működő pszicho-horror. (BS)
Blacula (William Crain, 1972)
Nem igazán tudni, Mamuwalde herceg hogyan képzelte, hogy 1780-ban Dracula kastélyában lobbizik azért, hogy a vérszívó gróf segítsen eltörölni a rabszolga-kereskedelmet. Azt biztos nem láthatta előre, hogy rasszista vendéglátója megkívánja a feleségét és a férjet idők végezetéig egy koporsóba zárja, hogy ott sínylődjon élőhalottként. Az átokkeresztségben Blacula nevet kapó herceg majdnem kétszáz évvel később, New Yorkban ébred, ahol egyszerre próbálja megszerezni magának felesége modernkori hasonmását és kielégíteni szörnyű vérszomját.
