Filmvilág blog

New York, én így szeretlek!

New York, I Love You

2009. augusztus 08. - Baski Sándor

Elkészült a 2006-os Párizs, szeretlek! című szkeccsfilm kvázi-folytatása, amelyben ismét a szerelem és a város (ezúttal: New York) témakörében alkotott 1-1 rövid epizódot a nemzetközi rendezőgárda, név szerint: Jian Wen, Mira Nair, Brett Ratner, Allen Hughes, Shekhar Khapur, Natalie Portman, Fatih Akin, Joshua Marston és Randy Balsmyer, olyan színészeket irányítva, mint Bradley Cooper, Andy Garcia, Hayden Christensen, Natalie Portman, Orlando Bloom, Christina Ricci, Maggie Q, Ethan Hawke, Anton Yelchin, James Caan, Drea de Matteo, Julie Christie, John Hurt, Shia LaBeouf, Shu Qi, Burt Young vagy Robin Wright Penn. Jelentős különbségnek tűnik, hogy míg a hasonló játékidejű Párizs-projektbe 18 kisfilmet zsúfoltak bele a producerek, ebben csak 10 szkeccs lesz, ami nyilván komplexebb történeteket is jelent. A film amerikai premierje október 16-án lesz.

Film noir-sorozat a Dunán

Tévéajánló

Ma estétől kezdve 7 részes film noir-sorozat indul a Duna TV-n - ismét. Két évvel ezelőtt már levetítették a műfaj klasszikusait, kezdve A máltai sólyomtól A hosszú álmon át az Aszfaltdzsungelig. A mostani sorozatban kevésbé (köz)ismert, de nem kevésbé jelentős filmek kerülnek sorra, ma este például Lewis Milestone rendezése, a Martha Ivers furcsa szerelme (21:00). A további program:

augusztus 15. - Alfred L. Werker: Éjszakai vándor (20:50)
augusztus 29. - Phil Karlson: Egymillió dolláros zsákmány (22:00)
szeptember 5. - Fritz Lang: Vörös utca (21:05)
Orson Welles: Az idegen (Az óra körbejár)
Ida Lupino: A stoppos
Máté Rudolf: Holtan érkezett

A részletes ajánlóktól ezúttal eltekintenénk, a Duna TV honlapján ugyanis ezt már megtette hét, a csatorna által felkért kritikus, közte a Filmvilág állandó (Varró Attila, Pápai Zsolt, Kovács Marcell) és alkalmi szerzői (Vincze Teréz, Wostry Ferenc). (Éppen pár napja dicsértem meg a TCM csatornát a nyári vetítéssorozatuk kreatív reklámkampánya okán, jó látni, hogy egy hazai (nem kereskedelmi) televízió is tisztában van a promóció fontosságával.)


Kapcsolódó cikkek a Filmvilág archívumából:

Moziklip 4.: John Sayles

Working Class Hero

John Sayles az amerikai független film pápája, az egyik utolsó auteur, aki produktív, rendszeresen gyártja a filmeket, forgatókönyvíróként lavírozik a mainstream és az underground között, de sosem sikerült igazából betörnie a fősodorba. Az olyan karaktercentrikus drámái, mint a Lone Star vagy a Jég hátán, megbecsülésre talált a filmrajongók között, de egy-két kósza dícsérő esszé kivételével, és képességei ellenére Sayles az amerikai filmkészítés lábjegyzetén maradt. A rendező összesen három klippet rendezett, mindhármat egy előadó egy albumához: Bruce Springsteen Born In The USA című, zseniális, korszakos lemeze kapott ilyen kitüntető figyelmet, a megjelentetett kislemezek közül Sayles a címadó dalhoz, az I'm On Fire-höz és a Glory Days-hez készített promófilmet.

 

Tovább

Akik nem bírják a pörgést

Idősek a tévében

Az idős ember a kommersz tv aspektusából nézve amolyan se hús, se hal, már ami felhasználhatóságát illeti. Nemcsak a kozmetikai műtétekhez vezető kapudrogok: a pro-lifting antiage formulák és egyebek modern varázslata pattan le árkokkal teli arcáról, de nem érti az általános műsorvezetői pörgést és az önnön pörgetettségéből fakadó zsír fílinget sem; mert mondjuk nem pörögni akar, hanem simán számot vetni, és mint ilyen, a halhatatlanságot sugalló kommersz tv szemében nemcsak érdektelen és dögunalmas, hanem egyenesen ellenséges létforma is. De legalábbis ő a tévénézők népes faunájának afféle morc sündisznója – akinek, tudjuk, nem annyira kedvetlensége, mint inkább alkata okán kötelező távol maradnia a nagy összeborulásoktól.

 
Tovább

Moziklip extra: Heath Ledger

Heath Ledger másfél évvel ezelőtti váratlan halála nem csak Terry Gilliam The Imaginarium of Doctor Parnassus projektjét szakította félbe: a színész az amerikai zilált indie rock zenekarnak, a Modest Mouse-nak is rendezett egy klippet, de az utómunkát már a The Masses nevű produkciós irodára hagyta. Az együttes No One's First and You're Next névre keresztelt EP-je tegnap jelent meg hivatalosan, az azon szereplő King Rathez készített videoklip pedig ma debütált. Ledger nem kezdő a téren, már 2006-ban rendezett egy klippet Ben Harper számára is.

A King Rat egyértelmű kirohanás az igazságtalan bálnavadászattal szemben, animációban előadva. A szándéka már az első jelenetektől világos, a bálnakapitány után már elkerülhetetlen a konfrontáció a vízben úszó emberekkel, de a fogás, a nyúzás és feldolgozás képsorai még megrajzolva is erősek. Ledgerre egyértelműen nagy hatással lehetett Gilliam, a megannyi hosszú trombita klasszikus Monty Python-toposz, bár az arcot kapó napról csak valami bizarr Teletubbies-utalásra tudok gondolni. Isaac Brock hisztérikus éneke jól passzol a komor és agresszív témához, Ledger tudja hogyan kell vágni hogy a képsorai a leghatásosabbak legyenek. A King Rat klipje nem zseniális, nem korszakalkotó, de jó annyira, hogy a színész kliprendezői képességét is gyászolhassuk.

Tarantino nyomában - 2.

Zsarufrász

Zsarufrász - TV, Valami bűzlik a kukában - feliratos VHS (Freebie and the Bean, 1974). Rendezte: Richard Rush. Írta: Floyd Mutrux ötletéből Robert Kaufman. Szereplők: James Caan (Freebie), Alan Arkin (Bean), Loretta Swit (Meyer felesége), Valerie Harper (Bean felesége), Jack Kruschen (Red Meyers), Alex Rocco, Paul Koslo. 108 perc.



Mit kell tudni róla?
A kaszkadőrrel elismertté, Az éj színével hírhedté vált Richard Rush ezzel a filmmel került Új-Hollywood perifériájáról a mainstreambe a hetvenes évek közepén. A Zsarufrász sikeres volt a maga idején, még egy tévésorozat is készült belőle, de a kritikusok többnyire lehúzták. Stanley Kubrick viszont az év legjobb filmjének nevezte, és vélt vagy valós érdemeitől függetlenül ez a mozi készítette elő a nyolcvanas évek akciódús bűnügyi havervígjátékainak tömegét (a 48 órától a Halálos fegyver- és a Bad Boys-sorozaton át a Rush Hour-filmekig). A rendező szolid kultuszának és a mű anarchista humorának köszönhetően a Zsarufrász a rajongók szűk, de egyre bővülő körében máig népszerű maradt.


Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil