Filmvilág blog

Tarantino kedvenc filmjei '92 óta

Brigantykra várva

2009. augusztus 17. - Baski Sándor

Mint ismeretes, Tarantino azon rendezők közé tartozik, aki nem csak csinálja, de ipari mennyiségben nézi is a filmeket. Az alábbi videón elárulja, melyik a kedvenc 20 filmje az 1992, azaz rendezővé válása óta eltelt 15 évben (az összeállítás nem most, hanem valószínűleg a Grindhouse project bemutatójakor készülhetett, noha most került csak fel a YouTube-ra). Akinek nincs felesleges 6 perce, az a tovább után megtekinheti a teljes listát, amin, az abszolút első helyezett Battle Royalt leszámítva, ABC sorrendben következnek a címek. Meglepetésnek talán csak Woody Allen jelenléte vagy a Végre péntek beválogatása számíthat, ezt leszámítva egy korrekt, Tarantino ízlését remekül tükröző listáról van szó, amelyről bármely tétel nyugodtan ajánlható a rendező rajongóinak (jómagam főleg a kiváló koreai produkciókra hívnám fel a figyelmet).

Tovább

Idegenszívűek Afrikában: Alive in Joburg

A hét videója

A héten mutatták be Amerikában Neill Blomkamp első filmjét, a District 9-t. Ahhoz képest, hogy debütáns rendezőről van szó, meglehetősen nagy várakozás övezte – legalábbis a blogszférában és a sci-fi rajongók körében – a premiert, amely nyilván részben a producer (Peter Jackson) személyének is szólt, de a film ravasz marketingje is besegíthetett (már a tavalyi Comic-conon beindult a gerilla-kampány, de például az idei Cannes-i Fesztiválon is feltűntek a filmet promózó rejtélyes kitűzők). A szinte egyöntetű kritikai ováció és az eddigi nézői visszajelzések (IMDB: 9.0/10) alapján viszont megkockáztatható, hogy valóban az év, sőt az utóbbi évek egyik legérdekesebb sci-fije született meg. (Magyar bemutató: szeptember 24.)

A történet alapjául a dél-afrikai születésű rendező saját, 2005-ös rövidfilmje szolgált. Az időpont 1990, a helyszín Johannesburg, ahol földönkívüli lények jelennek meg. Az idegeneket elüldözték saját bolygójukról, de Dél-Afrikában (ahol ekkor még tart az Apertheid) sem járnak jobban, mert az egyre szaporodó etnikai összetűzések nyomán gettókba kényszerülnek. A dokumentumfilmes stílusban forgatott Alive in Joburg megtekinthető a tovább után. 

Tovább

Cyborg vagyok, amúgy minden oké

Tévéajánló

Saibogujiman kwenchana – dél-koreai, 2006. Rendezte: Park Chan-wook. 105 perc.
Vetítik: Duna - 23:40 


Amennyiben csoportosítani akarjuk a kortárs dél-koreai filmművészet direktorait, alapvetően három társaságot különböztethetünk meg: a színtiszta artmozikkal elhíresült brigádot (Hong Sang-soo, Kim Ki-duk, Jang Sun-woo), a nettó kommerciális megfontolások mentén haladó tömegfilmes iparos-osztagot (Kang Je-gyu, Shim Hyung-rae), illetve a sajátos zsáner(át)- értelmezéseikkel nemzetközi porondon is sikerrel teljesítő különítményt (Park Chan-wook, Bong Joon-ho, Kim Ji-woon). Az itthon is hozzáférhető Bosszú-trilógiával elhíresült Park az utóbbi csapat talán leghíresebb tagja, aki legutóbbi, 2006-os munkájával egészen új oldaláról mutatkozott be. Az I’m a cyborg ártalmatlan, pehelykönnyű szerelmi történet két elmegyógyintézeti ápolt között: a lány (a zseniális Két nővérből ismeretes Lim Soo-jeong) cyborgnak képzeli magát, míg a fiú (Dél-Korea legnagyobb popsztárja, Rain) antiszociális és olyan kleptomániában szenved, hogy belső tulajdonságokat is képes „ellopni” – persze csak a zárt osztály hibbant lakóitól. Park humanista mozija elbeszélését tekintve is teljesen őrült, szertelenül csapong mind időben, mind térben; cselekményének első fele az emlékezetes mellékszereplőknek is teret engedő epizódok laza füzére, csupán a játékidő második felére kristályosodik ki a tulajdonképpeni konfliktus: a lány szigorú szabályszerűségek szerint működő fantáziavilága nem engedi meg az emberi táplálék bevitelét mechanikusnak vélt szervezetébe, így a fiúnak kell megmentenie az éhhaláltól, felismerve azt, hogy csak úgy tud eredményt elérni, ha elfogadja a kattant hölgy belső univerzumának furcsa játékszabályait.

Stilisztikailag nem történt törés az életműben, A bosszú asszonyának erőteljesen stilizált képi világát követi a rendező: e műve is hajmeresztően kreatív stílbravúr, brutális formatudatosságról árulkodik valamennyi kompozíciója. Kérdés persze, elegendő-e ennyi az üdvösséghez: a türelmetlenebb nézők joggal titulálhatják kimódolt, agyzsibbasztó marhaságnak az I’m a cyborgot, a színes-szagos zakkantságra fogékonyabb publikum azonban egy elragadóan bizarr love story-t köszönthet Park mester új opusában.

Moziklip 5.: Jared Hess

Nukleáris család

Pár év múlva eldől, hogy Jared Hess vajon egy tipikus one-hit wonder, vagy esetleg egy nagyon érdekes világnézettel rendelkező auteur. A Nevetséges Napóleon Magyarországon kívül szinte mindenkit lázba hozott, Amerikában a hipszterek 'Vote Pedro' feliratú pólókban jártak, a film pedig tökéletesen adta a lovat a nyolcvanas évek ciki/kúl lázában élő fiatalok rétegének. A Nacho Libre alapötlete már annyira földöntúli volt, hogy Jack Black szereplése ellenére kevesen voltak rá kíváncsiak, és azok sem voltak elájulva tőle. Tegnap megjelent új filmjének, a Gentleman Broncosnak a trélere, és megint nem tudok dönteni, hogy ez lesz-e vajon az év legviccesebb filmje, vagy csak egy nyolcvanas évek gagyi mázába mártott Hahota-gyűjtemény.

Tovább

Coenék szerint a mozi

World Cinema

A 2007-es jubileumi 60. Cannes-i Filmfesztiválra tucatnyi neves rendező közreműködésével készült egy szkeccsfilm (Chacun son cinema - Mindenkinek a maga mozija), amelyhez a Coen testvérek is forgattak egy epizódot, a DVD-re azonban már nem került fel. Anne Thompsonnak, a híres hollywoodi bloggernek sikerült valahogy megkaparintania a napokban, és fel is tette a netre. A filmben (címe: World Cinema) Josh Brolin, mint kovbojkalapos farmer (a neve Dan, de gyakorlatilag Llewelyn Moss-t játssza el újra a Nem vénnek való vidékből) egy artmozi pénztárában azon vacillál morfondírozik, hogy vajon A játékszabályt nézze-e meg Renoir-tól, vagy Nuri Bilge Ceylan Iklimer című filmjét.

Tarantino nyomában - 3.

Foxy Brown

Foxy Brown - Rendezte és írta: Jack Hill. Szereplők: Pam Grier (Foxy Brown), Antonio Fargas (Link Brown), Sid Haig (Hays), Kathryn Loder (Katherine Wall), Peter Brown   (Steve Elias). 94 perc.


Mit kell tudni róla?
Amerikában a hatvanas évek végétől a hetvenes évek közepéig mintegy 200 blaxploitation film készült. A stúdiók felismerték, hogy a moziba járó közönségen belül a fekete népesség felülreprezentált, így megéri speciálisan nekik szóló, „fekete témájú”, fekete színészekkel forgatott filmeket gyártani. Többnyire akciófilmek készültek, amelyekben a fehér társadalom által kihasznált és megalázott fekete főhős bosszút áll elnyomóin, nem csak a saját, de fekete testvérei nevében is. Az első női akcióhősök megteremtésének érdeme is a blaxploitation filmekhez fűződik: a Coffy (1973) után a Foxy Brown (1974) lett a műfaj úttörője, a főszerepben mindkét esetben Pam Grierrel.

Miről szól?
A Foxy Brownt eredetileg a Coffy folytatásának szánták, de az AIP az utolsó pillanatban elvetette az ötletet, így már nem volt rá idő, hogy új háttértörténetet találjanak ki a főhős köré. Foxy-ról így csak annyit tudunk, hogy egy fiatal, öntudatos fekete nő, akinek a film elején megölik a rendőr barátját. Az eset után saját maga veszi kézbe az ügyet, és miután megtudja, hogy a drogterjesztéssel foglalkozó bűnbandának van egy modellügynökségnek álcázott call-girl részlege is, beáll prostituáltnak, hogy közelebb férkőzhessen barátja gyilkosaihoz. A terv nem sikerül, elfogják, beadnak neki egy adag heroint és megerőszakolják. Sikerül megszöknie, és egy drogbandák ellen küzdő, helyi feketékből álló önbíráskodó alakulat segítségével elindul bosszút állni.

Tovább

Heti tévéajánló

Bertoluccitól Bergmanig

H É T F Ő

Brókerarcok
Ajánlott irodalom: a Filmvilág 2009/7. számának "Válságmozi" című összeállítása.
Vetítik: Viasat3 - 21:00

Bosszú az Eiger csúcsán
Clint Eastwood ezzel a filmmel egyszerre tört James Bond és Sir Edmund Hillary babérjaira. Zene: John Williams. Ben Bowmant az Oscar-díjas George Kennedy alakítja.
Vetítik: TV2 - 00:45


Álmodozók

Bernardo Bertolucci filmje 1968-ról.
Vetítik: Film+ - 03:05

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil