A Szenteste mindent felülír, ha végképp nem bírják, kapcsoljanak a Brian életére (Comedy Central - 20:00), a Hancockra (AXN - 20:00), az Elrabolvára (film+ - 21:00) vagy a Tortára (AXN - 21:45).
A Szenteste mindent felülír, ha végképp nem bírják, kapcsoljanak a Brian életére (Comedy Central - 20:00), a Hancockra (AXN - 20:00), az Elrabolvára (film+ - 21:00) vagy a Tortára (AXN - 21:45).
Az alábbi írást valószínűleg csak azok olvassák majd el, akik befejezték az évadot. Ennek ellenére szándékosan kerültem a konkrétumok emlegetését: saját tapasztalatból tudom, nincs annál rosszabb, ha akaratán kívül, akár csak egy cikket átgörgetve, véletlenül fut spoilerbe a néző. Ennek még a lehetőségét sem szeretném megteremteni.
Jax Teller és bandája teljes sebességgel száguld a következő szezonra ígért, reméljük valóban nagyszabású és katartikus finálé felé. A Sons of Anarchy (vagy a kritikán aluli magyar fordításban Kemény motorosok) íróstábja a kreátor Kurt Sutter vezetésével évadról évadra fejlődött és érzett rá egyre jobban a kiinduló alapképlet dramaturgiai lehetőségeire. A Hamlet központi felállását, az eltemetett titkok és a meghozott döntések hatásait boncolgató széria a család és a kisközösség önvédelmi mechanizmusira, a hagyományok és rítusok fenntarthatóságára koncentrál, miközben sikerült legalább egy fél tucat olyan figurát és motivációs hátteret kreálni, melyek lazán termelik a jobbnál jobb szituációkat és fordulatokat. A hatodik évad cselekménye a korábbiaknál is feszesebb és pörgősebb, a jó útra térő vezért a múlt árnyai, a kilépés érdekében tett manőverek egyre tragikusabb kényszerpályára lökik. A klubra vadászó ügyész kénytelen szembesülni az igazság fogalmának kínzó ellentmondásaival és nemcsak ellenfélként, de a főhős lelkiismereteként is rendkívül fontos szerepet játszik az események alakulásában. A legemlékezetesebb jelenetek mégsem a marcona motorosok és a törvény két oldalán álló riválisok küzdelmeihez, hanem a két anyafigura epikus pszichológiai háborújához kötődnek - melyben az alfahím is egyszerű sakkbábú csupán.
Szamárbőr
Jacques Demy mesefilmje Catherine Deneuve és Jean Marais főszereplésével.
Vetítik: Duna - 09:40
A nagymama
Tévéjáték Csiky Gergely műve nyomán, kiváló színészekkel.
Vetítik: Duna - 12:50
Amelie csodálatos élete
Jean-Pierre Jeunet nagysikerű, díjak tömegével elismert romantikus vígjátéka, mely sztárt csinált Audrey Tautou-ból. (Hogy utóbbi tulajdonképpen miért is jó, még kutatja a tudomány.)
Vetítik: Duna - 19:05
Men in Black - Sötét zsaruk
Barry Sonnenfeld jól sikerült, szatirikus sci-fije Tommy Lee Jones és Will Smith főszereplésével.
Vetítik: AXN - 20:00
Én, a séf
Főzős vígjáték Jean Renóval.
Vetítik: m1 - 20:20
Jákob rabbi kalandjai
A francia vígjáték nemzetközi szinten is sikeres klasszikusa Louis de Funes-szel. (Mielőtt valaki bekommenteli: nem, nem "füné"-nek ejtik a nevét.)
Vetítik: ATV - 20:30
Szabadság - Különjárat
Fazakas Péter tévéfilmje Köbli Norbert forgatókönyvéből, többek között Varju Kálmánnal, Tenki Rékával, Csankó Zoltánnal, Epres Attilával és Thuróczy Szabolccsal.
Vetítik: m1 - 14:45
Hello, Dolly!
Gene Kelly híres musicalje Thornton Wilder műve nyomán, Barbra Streisanddal, Walter Matthau-val, Michael Crawforddal és Louis Armstronggal. A közhiedelemmel ellentétben nem volt akkora siker, és a valódi klasszikussá válásért is meg kell még dolgoznia.
Vetítik: RTL Klub - 15:25
Négy karácsony
Romantikus vígjáték erős színészgárdával (Reese Witherspoon, Vince Vaughn, Robert Duvall, Jon Favreau, Sissy Spacek, Mary Steenburgen, Jon Voight).
Vetítik: RTL Klub - 19:55
A specialista
Erotikus thrillerbe hajló akciófilm a Lopakodók rendezőjétől Sylvester Stallone és Sharon Stone főszereplésével. Ezúttal (is) jobban megéri a mellékszereplőkre figyelni: James Woods, Eric Roberts, Rod Steiger.
Vetítik: Cool - 20:45
A nagy csapat 2.
Az Oscar-díjas forgatókönyvíró, David S. Ward (A nagy balhé) legismertebb rendezésének folytatása. Sablonokra épülő, humoros sportfilm Tom Berenger, Charlie Sheen és Omar Epps főszereplésével.
Vetítik: Film Mánia - 21:00
Hyppolit a lakáj
Karácsony előtt is, miért ne?!
Vetítik: Duna - 21:25
A Filmvilágban már alaposan kitárgyaltuk a mozi digitális átalakulásának következményeit, a 3D felfutását és lehetséges jövőjét, illetve a kisképernyős eszközök megjelenésének befolyását a filmfogyasztási szokásainkra. Azoknak, akik olvasták ezeket a cikkeket, sok újdonságot nem tartogat Christopher Kenneally dokumentumfilmje, a Side by Side (az idei CineFesten Kockáról kockára címen vetítették) mégis érdemes megnézni mindenkinek, akit kicsit is érdekel a mozi jelenje és jövője. Már csak azért is, mert a riporteri szerepben feltűnő Keanu Reeves kamerája előtt olyan nagyságok nyilvánítanak véleményt, mint Scorsese, Lucas, Lynch, Fincher, Nolan, Soderbergh, Cameron, Boyle, a Wachowski-testvérpár, Lars von Trier vagy Zsigmond Vilmos. Másrészről Kenneally filmtörténeti kontextusba helyezi a digitális forradalmat, és részletesen bemutatja, hogyan dolgoztak a rendezők, operatőrök, vágók, fényelők, színezők a celluloid fénykorában, és hogyan boldogulnak most. A főkérdés természetesen az, hogy ment-e előrébb a (film)világ, azzal, hogy a 35 MM-es technika gyakorlatilag eltűnt. Egyértelmű válaszok nincsenek, de azért a megnyilatkozók többsége amellett teszi le a voksot, hogy az azonnal visszanézhető forgatási anyagok, a könnyebb utómunka-fázis miatt egyedül nosztalgikus-szentimentális okokból érdemes visszasírni a celluloidot. A filmek visszaszorulása a mozikból az otthoni és a hordozható kisképernyőkre már kevésbé szívderítő folyamat, a minőség miatt viszont nem kell aggódni, legalábbis Lynch szerint, a mennyiség ugyanis nem csap át automatikusan minőségbe. Vagy ahogy ő fogalmaz: régen is minden kissrácnak volt üres papírja és ceruzája, mégsem születtek egyre-másra remekművek. A Filmmel is ugyanez a helyzet: nem a formátum a lényeg, hanem a mondandó és a stílus.
A főfelügyelő
Henry Koster zenés vígjátéka Gogol A revizor című darabja nyomán. A címszerepben: Danny Kaye.
Vetítik: Duna - 13:30
Az aranyfej
Amerikai-magyar koprodukció (!) 1964-ből (!!). A több hollywoodi klasszikust is rendező Richard Thorpe ifjúsági filmje jeles magyar színészek, valamint Buddy Hackett, George Sanders, Jess Conrad és Denis Gilmore főszereplésével. Innen merített Bujtor István is ötleteket A pogány Madonnához.
Vetítik: Duna - 16:10
A Macska - Le a kalappal!
Dr. Seuss (A Grincs) népszerű könyvének nagyot bukott adaptációja Mike Myers-szel. További szereplők: Dakota Fanning, Alec Baldwin, Kelly Preston.
Vetítik: TV2 - 16:20
Magyar vándor
Herendi Gábor vígjátéka, sok jó színésszel. A körömletépésnél szórakoztatóbb, ez is valami.
Vetítik: Viasat3 - 16:30 / Cool - 16:50
A nagy csapat
Az Oscar-díjas forgatókönyvíró, David S. Ward (A nagy balhé) legismertebb rendezése. Sablonokra épülő, humoros sportfilm Tom Berenger, Charlie Sheen, Wesley Snipes és Rene Russo főszereplésével.
Vetítik: Film Mánia - 21:00
Bevezető. Több, külön elért kisebb-nagyobb siker után a két William, Friedkin és Peter Blatty egyszerre, egyazon művel ért pályája csúcsára. Friedkin ugyan Oscart kapott A francia kapcsolatért és Blatty nevéhez is fűződtek emlékezetes filmek (pl. Blake Edwards második Rózsaszín párduc-vígjátéka, a műfaj klasszikusaként tisztelt Felügyelő életveszélyben), de az 1973-as Az ördögűző diadala minden korábbi eredményüket túlszárnyalta. Ez az extrém horror a kritikusok és a közönség köreiben egyaránt nagyon népszerű volt, és kivételesen író és rendező ugyanannyira sajátjának érezhette a közös gyermeket: Friedkin ihletett és kíméletlen színészvezetése, realizmus iránti elkötelezettsége, kiforrott képi eszközei (különösen a zseniálisan összeállított montázsok) ugyanúgy kellettek a – szó szerint – sokkolóan hatásos végeredményhez, mint a filozofikus hajlamú Blatty bestsellere, amelyből maga írta az ugyanolyan hatásos, Oscarra érdemesített forgatókönyvet. És Hollywood nagyjai természetesen mindent megtettek, hogy együtt tartsák a csodás párost, ám a két William egy valamiben teljesen egyetértett: egyikük sem akart részt venni Az ördögűző 2. munkálataiban.
A John Boorman jegyezte folytatás a filmtörténet másik, jóval kevésbé dicsőséges lapjára tartozik, de a maguk módján a külön utakra térő kreatív duó tagjai is ragaszkodtak közös művük szellemi örökségéhez. Friedkin a korlátlan lehetőségek birtokában költséges álomprojektjét, A félelem bérének remake-jét valósította meg A félelem ára címen, melyet azonban – elgondolkodtató remekmű létére és komoly szórakoztató-értéke ellenére – egy oldott hangulatú, kalandos űropera, bizonyos Csillagok háborúja kiradírozott a mozikból.