Filmvilág blog

Parázs a szívnek - Sürgősségi szerelem

2018. február 26. - filmvilág

parazs_a_szivnek.jpg

„Szerelmes film középhaladó boldogtalanoknak”. 

Aki az itthon egyre gyakrabban alkalmazott gerillamódszerrel, kisköltségvetésből készít filmet, tudhatja, hogy nehéz dolga lesz, ha olyan minőségi alkotást akar, amely valóban meghódítja a közönséget. Vámos Zoltán első egészestés mozifilmje, az általa rendezett és – kezdetben Verebes Istvánnal, majd Schultz Sándorral – írt Parázs a szívnek kevés pénzből, a Magyar Nemzeti Filmalap támogatása nélkül készült. A film rendezője, a mentőorvosként, aneszteziológusként és egyetemi oktatóként dolgozó Vámos korábbi, amatőr filmes időszakában több ismert színész (köztük Reviczky Gábor, Tahi Tóth László, Tóth Enikő, Csomós Mari) bevonásával már készített rövidfilmeket. Egész estét filmje, amely eredetileg az Izzik a galagonya címet viselte addig, amíg Weöres Sándor örökösei meg nem tagadták a névhasználatra vonatkozó jogot, jórészt a Pécsi Tudományegyetem és a kisebb cégektől összekalapozott kevesebb, mint húszmillió forintos összköltségvetésből, alaposan kicentizett forgatási idő alatt valósult meg.

A Parázs a szívnek elkészülte mindezek fényében már önmagában siker, de a kritikus ennek örülve nem lehet annyira nagyvonalú, hogy a film hiányosságai felett szemet hunyjon. A rendező több interjúban utalt az Ibsen-olvasatra, de a filmben annak vajmi kevés jele mutatkozik, hogy a napjainkban játszódó történet tulajdonképpen a Peer Gynt újraértelmezése lenne, a film ősforrását sokkal inkább a szappanoperákban találjuk meg. Tamást, a kora harmincas népszerű és elkapatott színészt körülrajongják a nők, akiket nem sokra becsül, inkább a cimboráival lóg, akikkel bármikor be tud rúgni és szívni. Végighimbálózva a különböző tivornyajeleneteken, hamar egyértelművé válik, hogy klasszikus lecsúszástörténettel van dolgunk. Hősünket a sorsszerű végzetétől az őt élet és halál mezsgyéjéről visszahozó doktornő sem képes megmenteni, pedig előbb formális keretek között, majd privát viszonylatban is megpróbálkozik ezzel.

A rendező orvosi szaktudása meglátszik a kórházi epizódokon, a moziban azonban a dramaturgiai érzék többet érne. A film sokáig lavíroz a különféle műfaji sémák között. A két főszereplő kezdetben screwball-filmeket idéző módon csatározik egymással, aztán a film klasszikus szerelmi történetbe vált át, amely a játékidő felétől romantikus drámává komolyodik, amely szokatlan befejezést ad az álomgyári lezárás helyett. Láttunk már olyat szerelmesfilmben, hogy az ellentétek vonzzák egymást, de ezt nem ártana hitelessé tenni.   Ahhoz, hogy Tamás (Viktor Balázs) és Viktória (Szabó Erika) szerelme hihető legyen, kevés a rámenősség, az önző és önpusztító férfinek először saját magát kellene valamelyest rendbe tennie, hogy bármiféle érdeklődést ébresszen egy kiegyensúlyozott, rendezett életet élő nőben. Ehhez azonban egyáltalán nem fűlik a foga, rendre pokollá teszi azok életét, akik közel kerülnek hozzá. Az önzést, a faragatlanságot, a pusztítást bemutató jelenetek hitelesek. Az már jóval kevésbé, hogy orvosnő az eszement zaklatásra miért szerelemmel reagál. Pedig Szabó Erika nem pusztán megrajzolja egy bonyolult női lélek érzelmi motivációját, hanem szépségével és árnyalatnyi változásokat is érzékeltetni képes beszédhangjával emlékezetessé is teszi. Erre a színészi segítségre perzselő szükség mutatkozik egy olyan filmben, amelyben nincsenek markáns, hitelesen kidolgozott karakterek.

A Parázs a szívnek hiába pergő ritmusú, a legfontosabb segítséget nem adja meg a nézőnek: nem érezzük, hogy a szereplők közül kinek és miért kellene szurkolni. Ugyanakkor mindig akad egy-egy ütős, alapvetően szóviccre épülő poén, szemlegeltetésre tökéletesen alkalmas pécsi és budapesti helyszín, vörösben úszó, drogos álomkép és néhány szép női mell, de ennyi nem elég az egészestés szórakoztatáshoz.

Mészáros Márton

 

Parázs a szívnek – magyar, 2017. Rendezte és: Vámos Zoltán. Írta: Vámos Zoltán, Szajki Péter, Schultz Sándor. Kép: Szobrász András. Zene: Földi Albert. Producer: Garami Gábor. Szereplők: Viktor Balázs (Tamás), Szabó Erika (Viktória),  Bezerédi Zoltán, Kertész Péter, Csőre Gábor, Dózsa Zoltán, Turi Bálint, Dobó Enikő, Szakács Hajnalka, Gulyás Ádám. Gyártó: Cinema-Film. Forgalmazó: CameoFilm. 94 perc.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8113698444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása