Filmvilág blog

Koreai Filmhét - Happy Enddel

Ajánló

2011. november 21. - teszár

koreai filmhét poszter 2.jpgJövő hétfőn (november 28-án) veszi kezdetét a negyedik Koreai Filmhét az Uránia moziban. Az idei, öt nagyjátékfilmet tartalmazó program különösen erős lesz, arról nem is beszélve, hogy a hétfői zártkörű előadást leszámítva valamennyi vetítésre ingyenes  a belépés.  A barátom és a feleségét (My Friend & His Wife) már két éve is ajánlottuk az egyik összeállításunkban, most egy kevésbé ismert, ám annál nagyszerűbb 1999-es mozira, a Happy Endre hívnánk fel a figyelmet a tovább után. (A többi filmről itt olvasható részletes ajánló.) A program:

  • November 28. (hétfő), 18.00: ünnepélyes megnyitó, nyitófilm (kizárólag meghívóval látogatható): Öreg barátom (Old Partner, 2008).
  • November 29. (kedd), 19.00: A barátom és a felesége (My Friend & His Wife, 2006)
  • November 30. (szerda), 19.00: Ügynök a barátnőm (My Girlfriend is an Agent, 2009)
  • December 1. (csütörtök), 18.00: Happy End (1999)
  • December 2. (péntek), 19.00: Álom (Dream, 2008)

happyend.jpgJeong Ji-woo (Close to You, Modern Boy) debütáló munkája egy valós gazdasági jelenség (az 1997-es ázsiai pénzügyi válság) kulisszáját felhasználva mesél a hagyományos gender szerepek teljes felfordulásáról: miután elbocsátják Min-git, a kevés beszédű, szelíd banki alkalmazottat, az angol nyelvintézetet igazgató felesége (Bo-ra) lép elő a család kenyérkeresőjévé. Min-gi viszi bölcsödébe a gyermeküket, ő főz és takarít, a szabadidejében pedig romantikus regényeket olvas és szappanoperákat néz. Még akkor is passzív szemlélője marad az eseményeknek, amikor rájön arra, hogy a felesége viszonyt folytat a saját alkalmazottjával. Amikor viszont Bo-ra miatt a gyermeke testi épségi kerül veszélybe, kézbe veszi az irányítást és kíméletlen bosszút eszel ki.

Jeong ólomsúlyú, invenciózus képi megoldásokkal dolgozó, háromszereplős családi drámája folyamatosan azzal játszik el, hogy előbb közel hozza, majd pedig eltávolítja a nézőtől az azonosulásra alkalmas figurákat. Ez a sajátos dinamika kiváltképp azért hiteles, mert a feleség finoman árnyalt karakterét generációja legjobb színésznője, Jeon Do-yeon (Rejtett napfény, Untold Scandal, My Dear Enemy) formálja meg, míg a férj kétségbeesett alakját az Oldboy bemutatásra nem szoruló főhőse (Choi Min-shik) személyesíti meg. Choi Min-shik jelen feminin szerepe ráadásul különösen ironikus annak fényében, hogy ő szinte mindig kőkemény férfiakat alakít a gyöngyvásznon (a Shiri könyörtelen észak-koreai brigádvezetőjétől a Failan kisstílű gengszterén át az I Saw the Devil pszichopata sorozatgyilkosáig). A Happy End tehát egy mindennemű fals hangtól mentes, újrafelfedezésre váró mesterremek, amely a lebegtetett zárlatával biztos válaszok nélkül bocsátja útjára a megrökönyödött nézőközönséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr653400755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MA.00 2011.11.23. 10:22:32

Nem biztos, hogy ezeket a filmeket választottam volna, ha a koreai filmművészetet akarnám népszerűsiteni....Az utóbbi időben remek független filmekkel jöttek ki (az Old Partner-t én is birom), emellett a 2010/2011-es mega-költségvetésű alkotásokból is lehetett volna szemezgetni, Kim Ki Dak-ot meg elfelejteném (szubjektiv), ha már "művészfilm", akkor Im Kwo-Tek....A fenti filmek közül egy sem "üt", márpedig ha ilyen kevés darabot vetitenek, akkor azoknak durranniuk kéne, legalábbis olyan értelemben, hogy a bemutatott koreai filmeket az európai-amerikai alkotásokhoz szokott nézők újszerűnek érezzék.

MA.00 2011.11.23. 10:23:22

Bocs', elirtam a nevet, Im Kvon-Tek...

teszár 2011.11.23. 21:14:16

Érdeklődéssel várom annak az öt koreai filmnek a címét, amelyeket te javasolnál:)

MA.00 2011.11.24. 09:53:21

A függetlenek közül a Mother Is a Whore és a Breathless nálam feltétlen benn lenne a válogatásban (vagy még a Bleak Night), kosztümös-történelmiből a Showdown, nagy költségvetésűből a The Unjust mindenképp - mondanám, hogy a Chaser se maradna ki, de szerintem azt már mindenki látta....:-))) Szóval a Chaser rendezőjének a legújabb munkáját a Yellow Sea-t is bemutatnám. Ha tipikus koreai humor, akkor A Bloody Aria, Save The Green Planet! vagy Aachi and Shipak (bár ezek sem a legújabb termések). Ha "művészfilm", akkor Im Kvon Tek-től vagy a Seopyeonje vagy a Chunhyang - ez utóbbi mellé már akkor be lehetne poénként rakni a tavalyi "feldolgozást" a The Servant cimű darabot. Vagy megpróbálkoznék az omnibusz-filmjeikkel, szerintem az If You Were Me sorozat tetszést aratna, már csak a rendezők neve miatt is. Ha meg már rövidfilmek, akkor Pong-tól az Influenza mindenképp ott lenne. Hong mestert se hagynám ki, Woman Is The Future Of Man vagy Hahaha menne tőle. Ha észak-dél konfliktus a téma, akkor vagy a Welcome To Dongmakgol vagy a mostani The Frontline. Előtte meg bemutatnám a Kimjongilia-t, habár nem koreai alkotás. Ha meg sportfilm, akkor a Crying Fist lehetne még népszerű. Martial Art: az Arahan-t mindenki szereti, de lehetne a City of Violence is. A fentieket "leteszteltem" már korábban az ismerőseimen, azért is jutottak ők eszembe, mint amiket egy átlag magyar mozinéző is értékelhet. De az is elég lenne, ha lemenne egy Pak Csan Uk vagy Pong Csun Ho retrospektiv...;-))

teszár 2011.11.24. 15:25:18

Ezek jó javaslatok. A Breathless és a Welcome to Dongmakgol már lement az Örökmozgó mozi koreai filmklubjában, a Chasert és a Woman is the future of man-t pedig a Titanic Filmfesztivál mutatta be az elmúlt évek során. A Seopyeonje a 2007-es koreai filmhét műsorában szerepelt.
süti beállítások módosítása