Filmvilág blog

Északi fény - Skandináv Filmfesztivál

2015. március 26. - Bilsiczky Balázs

sakndifilm.jpg

Rövid és egészestés mozgóképes fikciók mellett dokumentumfilmek is helyet kapnak a március 26-29. között az Örökmozgóban megrendezett Skandináv Filmfesztiválon, ahol dán és svéd fesztiválsikerek mellett a csendesebb norvég filmipar várhatóan minőségi termékei is láthatóak lesznek. Az esemény nem feltétlenül a legfrissebb munkákra összpontosít, inkább a három nemzet filmgyártásának elmúlt egy-két évét, azon belül a már bizonyított, illetve a hazai közönség számára eddig kvázi elérhetetlen termést vonultatja fel a műfaji sokszínűségre is törekedve. A skandináv filmekre a közvélemény szerint leginkább jellemző sötét tónuson megpróbálnak egy kicsit világosítani a szervezők, így a programban természetesen helyet kapó dráma, krimi és thriller zsánere mellett egy-két könnyedebb darab is vászonra kerül.

A fesztivál hivatalos nyitófilmjének kinevezett, itthon először bemutatott Nordvest mindenesetre hű marad az északi hagyományokhoz, és a maga szikár és hideg drámaiságával indítja útjára a négy napon át tartó vetítéssorozatot. Michael Noer, a kortárs dán film egyik legígéretesebb rendezőjének második nagyjátékfilmje a turistakönyvekben mindig fényes Koppenhága korántsem csillogó, inkább hamuszürke peremkerülete, a címadó Nordvest-városrész zavarosában halászó fiatalok történetén át próbál leszámolni a dán társadalom általános jólétének illúziójával. A gengszterfilm kulisszái mögött eleinte megbújó, majd onnan egyre inkább az előtérbe nyomuló dráma ugyan általában mutat rá az európai nagyvárosok leszakadt városnegyedeiben élő fiatalok problémáira, a főszereplő Gustav Dyekjær Giese figurája mégis egyértelművé teszi, hogy hol vagyunk. A magát profi besurranó tolvajjá képző suhancot megformáló színész jégcsaptekintete vagy centire pontosan kimért gesztusai jókora lökést adnak a témáját tekintve egyáltalán nem új, ugyanakkor példaértékűen megírt és levezényelt filmnek. Aki a trailer alapján a „stricik-kurvák-gengszterek” háromszög droggal és erőszakkal kiszínezett, Jan Kounen egykori, formateremtő Dobermannjához hasonló élményt vár, az mélyen alábecsüli Noer munkáját. A film tartalmazza a fenti összetevők mindegyikét, de a főszereplő Casper személyes és családi drámájának bevonásával és előtérbe helyezésével a rendező átlép egy magasabb szintre, ahol ugyan távol tartja magát a mélyanalízistől, viszont pontos látleletet ad a szereplők totális lelki csökevényesedésével járó vegetálásáról.

A Nordvest klasszikus tragédia, ahol negyed óra elteltével már pontosan látni bűn és bűnhődés elválaszthatatlanságát, így a végkifejlet nem is érheti meglepetésként a dosztojevszkiji alapfelállással legalább köszönőviszonyban lévő nézőt. Az utolsó pillanatokig fenntartott feszültséget és a suspense hatásfokát illetően merőben más a helyzet a norvég Erik Skjoldbjærg vasárnap bemutatásra kerülő munkáját, a tavaly itthon már láthatott Halálos mélységet illetően. A rendező, akinek 1997-es remekéből, az Álmatlanságból Christopher Nolan gyártotta le a maga álomgyári változatát, visszanyúlt a jól bevált thriller műfajához, nehogy mellélőjön, ahogy tette azt a 2001-es drámaadaptáció Prozac Nationnel. A fesztiválon vetített, két évvel ezelőtt készült munkája tipikus conspiracy-thriller, amely a 80-as évek Norvégiájába kalauzolja nézőjét. Miután kiderül, hogy az Északi-tenger mélyén töménytelen mennyiségű kőolaj várja, hogy az emberi faj annak sajnálatos rendje és módja szerint az utolsó cseppig kiszipolyozza az értékes energiahordozót, gőzerővel indul meg az ezt lehetővé tevő vezetékrendszer kiépítése, amiben egy amerikai vállalat is részt vesz, pénzzel támogatva a projektet. A valós eseményeken alapuló film főhőse, Petter (Aksel Hennie) mélytengeri búvárként maga is részt vesz a munkálatokban, az egyik merülés során azonban a vele együtt dolgozó testvére életét veszti egy baleset következtében. A tragédia nem hagyja nyugodni Pettert, aki egyre elszántabban ássa bele magát az ügy ellentmondásokkal teli részleteibe. Ahogy búvárként a tengerben, itt is a lehető legmélyebbre merül. Nem elégszik meg a felszínen lebegő indokokkal, és nem tesz le a mélybe merült, valószínűsíthető bűntény kinyomozásáról. Skjoldbjærg, aki Coppola Magánbeszélgetését vagy Polanski Kínai negyedét említette meg, mint filmtörténeti előzményt, nyilván maga is tisztában van vele, hogy munkájával meg sem közelítheti a műfaj két emblematikus darabjának színvonalát, de ettől még a Halálos mélység egy precízen felépített, sokszor lenyűgöző képekkel operáló, átlagon felüli alkotás, amiben oroszlánrészt vállal a Pettert játszó, korábban a Morten Tyldum rendezte Fejvadászokban is remeklő Aksel Hennie. Dávid Góliát ellen folytatott küzdelme látványos, izgalmas, és nyugodt szívvel ajánlható mindazoknak, akik tavaly lemaradtak róla.

Dráma és thriller mellett azonban (ahogy arról a bevezetőben is szó esett) a mozi más irányzatai is terítékre kerülnek. A történelmi-politikai tematikájú dokumentumfilmek iránt érdeklődőknek kihagyhatatlan az elmúlt évek kétségtelenül legsikeresebb svéd munkája, a Maud Nycander és Kristina Lindström rendezte Palme, amely az évtizedekkel ezelőtt meggyilkolt svéd miniszterelnök, Olof Palme életét veszi górcső alá. A művészetkedvelők Edvard Munch festészetébe nyerhetnek betekintést A sikoly című munkán keresztül, amelynek készítője, Dheeraj Akolkar egy korábbi filmjében Liv Ullmann és Ingmar Bergman több mint négy évtizedes kapcsolatát elevenítette fel. A norvég vonalat erősíti a Kon-Tiki című, Oscar- és Golden Globe-jelöléssel is büszkélkedhető történelmi kalandfilm, amely Thor Heyerdahl felfedező 1947-es mutatványát dolgozza fel a játékfilm eszközeivel, jelesül, hogy emberünk mintegy 8000 kilométert megtéve egy tutajjal kelt át a Csendes-óceánon. A világosabb tónust némiképp paradox mód épp egy svéd film, az öt idegen egymásba fonódó történetét könnyed stílusban bemutató Stockholmi történetek keverheti a palettára, míg valódi kuriózumot jelenthet a hét rövidfilmet magába foglaló válogatás, köztük a tavalyi év Legjobb fikciós rövidfilmje kategóriában Oscarral jutalmazott dán Heliummal. Arról pedig, hogy a végére helyreálljon a rend, Mikkel Norgaard gondoskodik, akinek egy rejtélyekkel teli nyomozást feldolgozó misztikus krimije, a Nyomtalanul zárja a fesztivált.

A részletes program egyébként itt található, illetve fontos tudnivaló még, hogy a Nordvest március 28-án, szombaton egy pótvetítésen is megtekinthető.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr27305474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása