Filmvilág blog

Menahem Golan (1929-2014)

Gyász

2014. augusztus 11. - Orosdy Dániel

menahem_golan.jpgA híres-hírhedt izraeli rendező-producer (természetesen) Roger Corman keze alatt kezdte a szakmát a hatvanas évek elején, de a pályája sok szempontból másként alakult, mint a B-film amerikai mesteréé. Egyrészt Cormannel ellentétben ő nem mondhatta el magáról, hogy „száz filmet készített Hollywoodban és nem veszített soha egyetlen vasat sem" (lásd Corman önéletrajzának címét), miután a bukásai legalább annyira nagyok voltak, mint a sikerei – ha nem nagyobbak. Másrészt a "nagy rendezők mentoraként" ismertté vált Cormannel ellentétben a gagyi akciófilmekkel azonosított Golan rendszeresen próbált lehetőséget biztosítani ambíciózus rendezők szűkebb közönséget célzó projektjeinek, pl. egyik első produceri munkája rögtön Ephraim Kishon Oscar-jelölt Sallah Shabatija volt, később pedig John Cassavetes (Szeretetáradat), Jason Miller (Bajnokcsapat), Franco Zeffirelli (Otello), Andrej Koncsalovszkij (Mária szerelmei, Egyszemélyes duett, Szökevényvonat, Félénk emberek), Norman Mailer (Kemény fiúk tánca), Barbet Schroeder (Törzsvendég), Jean-Luc Godard (Lear király), Godfrey Reggio (Powaqqatsi - Változó világ), Manifesto (Dusan Makavejev), Fred Schepisi (Sikoly a sötétben), Robert Altman (Szerelem bolondjai), Fons Rademakers (az Oscar- és Golden Globe-díjas Merénylet) filmjeinek stáblistáin tűnt fel a neve.

Ha Golan munkásságát egyetlen szóban próbálnánk összefoglalni, az ez lehetne: Cannon. A Cannon Group filmek gyártásával és forgalmazásával foglalkozott a hatvanas évektől a kilencvenes évekig. Menahem Golan és az unokatestvére, Yoram Globus 1979-ben vette meg, nekik köszönhetően lett a cégcsoport meghatározó szereplője a nyolcvanas évek popkultúrájának olcsó, de a videótékákban, tévében és az otthoni (sokszor amatőr hangalámondásos) másolásnak köszönhetően hamar népszerűvé vált filmjeivel. Bár a fenti filmek többsége is Cannon-produkciónak minősül, a tipikus Cannon-filmeket, valamint Golan életművének egyéb, hazánkban is ismert darabjait az alábbi lista foglalja össze:

Tevye and His Seven Daughters (rendező, író, producer) (versenyfilm, azaz Arany Pálma-jelölt lett volna az 1968-as, elmaradt cannes-i filmfesztiválon)
Operation Thunderbolt
(rendező, író, producer) (Oscar-jelölt a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában)
Lepke
(rendező)
Gyémántok (rendező, író, producer)
Forró rágógumi-filmek (producer)
A nindzsa színre lép (rendező, producer) és folytatásai (producer)
Ütközetben eltűnt-filmek (producer)
Salamon király kincse (producer)
Az elveszett aranyváros fosztogatói (producer)
Superman 4. - A sötétség hatalma (producer)
Túl a csúcson (rendező, producer)
Delta Kommandó (rendező, író, producer)
Kobra (producer)
Életerő (producer)
Tomboló terror (producer)
Bosszúvágy-folytatások (producer)
Amerikai nindzsa-filmek (producer)
He-Man - A világ ura (producer)
Cyborg - A robotnő (producer)
Éjféli leszámolás (producer)
Murphy törvénye (producer)
Tiltott dolog: Kinjite (producer)
A bosszú angyala (producer)
Orvgyilkosság (producer)
Breakdance (producer)
Bolero (producer)
A nagykövet (producer)
Tíz másodperc az élet (producer)
Tűzjáró (producer)
Barbár fivérek (producer)
Véres játék (producer)
Hanna háborúja (rendező, író, producer) (magyar koprodukció)
Koldusopera (rendező, író, producer) (magyar koprodukció)
Az élőhalottak éjszakája (1990) (producer)
Az utcai vadász (producer)
Isten fegyvere (producer)

menahem_golan_ad.jpg

Roger Ebert szerint 1987-ben nem volt még egy produkciós cég, beleértve a hét nagy hollywoodi stúdiót is, amely több rizikót vállalt volna komoly, partvonalon mozgó filmek bevállalásával, mint a Cannon. Golan halálával a huszadik század egy utolsó nagy filmes kalandora távozott, akinek fénykorában egyszerre volt közeli munkatársa az Agydarálók és az Egy hatás alatt álló nő rendezője. Béke poraira.

Menahem Golan a Filmvilág hasábjain:

Tosoki Gyula: Mata Hari
Géczi Zoltán: Tekerd vissza, haver!
Báron György: Golanra várva
Kovács András Bálint: Alma

Ajánlott olvasmány: Hirsch Tibor Filmcézárok című könyve, valamint Charles Bukowski Hollywood című regénye a Törzsvendég forgatásának viszontagságairól, melynek egyik emlékezetes fejezete azt is elregéli, hogyan sikerült Barbet Schroedernek (alias Jon Pinchot) rávennie Golanékat egy, a produkcióra nézve végzetes döntés megváltoztatására (röviden: Schroeder megjelent a Cannon irodájában egy akkumulátoros fűrésszel, és azzal fenyegetőzött, hogy levágja az ujjait, ha "Harry Friedman" és "Nate Fischman" nem veszi vissza a Törzsvendéget a leforgatandó filmek listájára).

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr126593357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása