Filmvilág blog

Heti tévéajánló

Lumet-től Truffaut-ig

2009. június 15. - Orosdy Dániel

H É T F Ő



Manhattanre leszáll az éj

Sidney Lumet egyik személyes mániája, az amerikai igazságszolgáltatási rendszer visszásságai adják a témáját ennek a jól sikerült bűnügyi filmnek. Ha nem is egy Serpico vagy A város hercege, de egyszer mindenképpen érdemes megnézni.
Vetítik: TV2 - 00:35

Tovább

Ismét Annecy-győztes az erdei zenekar

A hét videói

Ma hajnali MTI-hír: a moszkvai születésű, de 'magyar színekben versenyző' Alexei Alexeev Log Jam című sorozatának epizódjai nyerték el az idei Annecy Filmfesztiválon a televíziós kategória fődíját, az Annecy Kristályt. A rendezőt – aki egyébként a magyar Studio Baestarts és a Varga Stúdió kreatív igazgatója – már a tavalyi fesztiválon is kitüntették, ugyanennek a sorozatnak az első részéért, de három másik nemzetközi fesztiválról is díjjal távozott. A zenélő medve, farkas és nyúl bemutatkozása (KJFG No. 5) már körbejárta a YouTube-ot, a négy folytatás talán kevésbé ismert. A tovább után megnézhető mind, sorrendben: A kígyó, Az eső, A Hold, A fatörzs.

Tovább

Brigantik, kalózok, gengszterek, forradalmárok

A hét hírei

  • Giuseppe Tornatore filmjével nyit az idei Velencei Filmfesztivál. A Baaria cím a rendező szülőfalujának, Bagheriának sziciliai változata – itt játszódik a három generáción átívelő történet. Tornetore szerint, bár nem önéletrajzi ihletésű filmről van szó, eddigi munkái közül mégis ez a legszemélyesebb. A filmben feltűnő 200 színész között olyan nevek is vannak, mint Monica Bellucci, Raoul Bova vagy Michele Placido. A költségvetés 30 millió dollár volt, amely, Olaszországban kimagaslónak számít. (screendaily) 
  • Bejutott az Európa Parlamentbe az internetes fájlcsere legalizációját sürgető svéd kalózpárt. A Piratpartiet-et azután alapították, hogy 2006-ban a Pirate Bay nevű torrentoldal szervereit a hatóságok lefoglalták. A ma már 40 ezer tagot számláló párt 7,1%-os eredménye azt jelenti, hogy egy képviselőt delegálhat Brüsszelbe. Eközben a francia alkotmánybíróság az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatával ellentétesnek ítélte meg a májusban életbe lépett, internetes kalózkodás elleni törvényt, amely lehetővé tette, hogy egy évre megfosszák a világhálótól azokat, akiket három alkalommal illegális letöltésen érnek. A döntés helyeslői szerint ezzel kimondatott: a szabad internetelérés alapvető emberi jog. (magyarnarancs, screendaily) 
  • Iparági pletykák szerint az augusztusban mozikba kerülő Becstelen Brigantyk sikerén vagy sikertelenségén múlhat a Weinstein Company jövője. A csődközeli állapotban lévő cég vezetői a legtöbb nyári és őszi bemutatójukat elhalasztották, hogy minél több forrást tudjanak Tarantino háborús mozijának marketingjére elkülöníteni. Emellett arról is győzködik a rendezőt, hogy további 40 percet vágjon ki filmből. (the wrap, the playlist) 
  • Larry Clark ezúttal tinédzserek helyett gengszterekről fog forgatni, következő filmje ugyanis Neil Jordan Mona Lisa című, 1986-ban készült gengszterfilmjének újrája. Michael Cane egykori szerepét a reneszánszát élő Mickey Rourke alakítja: George frissen szabadul a börtönből, és egyéb munka híján egy call girl sofőrje lesz; utóbbit Eva Green személyesíti meg. (screendaily) 
  • Rourke mostanában nem csak színészként aktív, de íróként is: ő jegyzi azt a forgatókönyvet, amelyből Tony Kaye (Amerikai História X) készül filmet forgatni. A Wild Horses a színész elhunyt bátyjáról szól, Rourke-on kívül Val Kilmer és Bob Dylan is szerepelni fog a filmben. (LA Times) 
  • Javier Bardem fogja megszemélyesíteni Pancho Villa mexikói forradalmárt, csak az nem biztos, hogy kinek a filmjében. Tony Scott is szeretné feldolgozni egy önéletrajzi filmben a forradalmárt életét, de Emir Kusturica is bejelentette a Seven Friends Of Pancho Villa And The Woman With Six Fingers című projectjét, amely James Carlos Blake regényén alapulna és a tervek szerint Penelope Cruz, Salma Hayek és Johnny Depp is szerepet kapna benne. (mtv)

Filmelőzetesek a múltból

7 rendhagyó trailer

Van, aki utálja, van, aki szereti – a magam részéről szükséges rossznak tartom –, de tény, hogy milliók nézik, néhányan csak kényszerűségből (a moziban, a filmre várva), de a többség önként, a kíváncsiságát csillapítandó (a különböző blogokon és videómegosztókon). Idehaza talán kevesen tudják, de a filmelőzeteseknek már tíz éve külön fesztiváljuk van. A jubileumi Golden Trailer-díjakat múlt héten osztották ki, olyan kategóriákban, mint a legjobb akciófilm vagy vígjáték trailere, de a legjobb hangalámondást is díjazták – utóbbit idén már Don LaFontaine-díjnak hívják, tisztelegve a szakma nemrégen elhunyt nagymestere előtt.

Az idei győztesek felsorolása helyett inkább egy olyan, előzetesekre szakosodott honlapot ajánlanék behatóbb tanulmányozásra, amely a műfaj klasszikusai előtt tiszteleg. A Trailers From Hell ötlete a Szörnyecskék és Az üvöltés rendezőjeként ismert Joe Dante fejéből pattant ki, aki eredetileg saját gyűjteményét akarta csak közzé tenni. Később jött az ötlet, hogy felkérjen más rendezőket, producereket és egyéb, hozzá hasonlóan megszállott filmes szakembereket kedvenc előzeteseik bemutatására. A Grindhouse guruknak becézett filmesek közt olyan nevek találhatóak, mint Don Coscarelli, Stuart Gordon, John Landis, Eli Roth vagy Edgar Wright, akik audiokommentárral látják el kedvenc filmjeik előzeteseit.

A kezdeti elképzelés szerint csak exploitation filmek szerepeltek volna a kínálatban, de idővel, ahogy egyre több ember kapcsolódott be a projectbe, kiszélesedett a kör, és ma már olyan filmek előzetesei is megtalálhatóak a honlapon, mint a Kamerales, Rio Bravo, Ok nélkül lázadó, Spartacus, Mr. Arkadin, Alkony sugárút , A jó, a rossz és a csúf, Videodrome, Ben Hur vagy a Taxisofőr.

És hogy miért is érdemes régi trailer-klasszikusokat nézegetni? Joe Dante szerint azért mert, amíg a mai előzeteseket marketingcégek vágják össze, fantáziátlanul és panelek alapján, addig régen egy jó trailer olyan volt, akár egy „mozgóképes haiku”, amely a film leglényegét sűrítette bele pár percbe, és nem a nézők megtévesztését tűzte ki célul, illetve ügyelt arra, hogy ne lőjje le a történet fordulatait vagy a poénokat. Minden korszaknak megvolt a saját stílusa, a műfaj legjobb darabjai a hatvanas-hetvenes években születtek, amikor a rendezők egy része, mint például Kubrick, saját maguk készítették el filmjeik előzetesét. A tovább után néhány rendhagyóbb trailer következik.

Tovább

Dillinger (1973)

Tévéajánló

A harmincas évek elején egy öt ügynök életét követelő összecsapás után az FBI rááll John Dillingerre (Warren Oates). Melvin Purvis (Ben Johnson) és társai el is fogják, ám az egyre ismertebb és kedveltebb, az átlagemberek körében már-már Robin Hoodként tisztelt bankrabló egy rafinált húzásnak köszönhetően meglóg a börtönből: szappanból fabrikál magának pisztolyt, amit cipőkrémmel fest be sötét színűre. A szökést követően csatlakozik a bandájához, amelynek immár tagja Pretty Boy Floyd (Steve Kanaly) és a pszichopata Baby Face Nelson (Richard Dreyfuss) is. Dillinger és barátnője (Michelle Philips) próbálják folytatni korábbi életvitelüket, de Purvis egyre közelebb kerül hozzájuk, míg egy mozi előtt a sors utol nem éri a férfit. Árulója Anna Sage (Cloris Leachman), azaz „a vörös ruhás nő”. A hatóságok esélyt sem adnak Dillingernek, Purvis kíméletlenül lelövi a védekezni próbáló rablót.

John Dillinger korának sztárbűnözője volt, a mai napig az ő arca dekorálja az FBI-nál használatos céltáblákat. John Milius 1973-as filmje lehetne mindössze egy kezdő direktor Sam Peckinpah és Arthur Penn ihlette bemutatkozása, ám Milius és a színészek tehetségének köszönhetően a végeredmény jóval több egy alacsony költségvetésű akciófilmnél. Az író-rendező egyrészt adott a hitelességre (a mai napig Oates az egyetlen olyan Dillingert alakító színész, aki tényleg hasonlít a bankrablóra), másrészt hagyta, hogy mozi és valóság, legenda és tények összemosódjanak.

Tovább

Nyerjen jegyet a júniusi dél-koreai filmhétre!

Csak itt, csak most

Miként arról a Filmvilág olvasói már értesülhettek (lásd az aktuális szám végének színes reklámját), június 22. és 26. között dél-koreai filmhetet rendeznek az Uránia moziban.

A program a következő lesz:

Június 22. (hétfő): Rejtett napfény (Secret Sunshine, 2007) 19:00, nagyterem; Hazafelé (The Way Home, 2002) 21:00, kisterem.
Június 23. (kedd): Sírfelirat (Epitaph, 2007), 19:00, nagyterem; Erkölcstelen tudós (The Forbidden Quest, 2006), 21:00, kisterem.
Június 24. (szerda): Augusztusi karácsony (Christmas in August, 1998), 19:00, nagyterem; Maraton (Marathon, 2005), 21:00, kisterem.
Június 25. (csütörtök): Mesterszakács (Le Grand Chef, 2007), 19:00, nagyterem; A halál jele (Memories of Murder, 2003), 21:00, kisterem.
Június 26. (péntek): Életünk legszebb pillanatai (Forever the Moment, 2007), 19:00, nagyterem; Sztárrádiós (Radio Star, 2006), 21:00, kisterem.

A filmeket eredeti nyelven, angol felirattal, magyar szinkrontolmácsolással vetítik.A tovább gombra kattintva jegyet nyerhet a nagytermes előadások valamelyikére (a kistermes vetítések ingyenesek lesznek).

Tovább

Poszt-apokalipszis filmek

A piszkos tizenkettő

Újonnan induló rovatunkban, A piszkos tizenkettőben, olyan filmeket mutatunk be, melyek témájukban vagy stílusukban szorosan kapcsolódnak az adott hónap egy-egy fontosabb mozipremierjéhez. Reisman őrnagyhoz hasonlóan mi is különleges elemeket szelektáltunk, elsőként – a Terminátor 4. része kapcsán – a poszt-apokaliptikus filmek széles tárházából. Nem a tizenkét legjobb, nem is a tizenkét legrosszabb. Tizenkettő, ami így vagy úgy, de fontos. (A kommenteknél lehet jelezni, hogy minek kellett volna még bekerülnie a listába.)



Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil