Miként arról a Filmvilág olvasói már értesülhettek (lásd az aktuális szám végének színes reklámját), június 22. és 26. között dél-koreai filmhetet rendeznek az Uránia moziban.
A program a következő lesz:
Június 22. (hétfő): Rejtett napfény (Secret Sunshine, 2007) 19:00, nagyterem; Hazafelé (The Way Home, 2002) 21:00, kisterem.
Június 23. (kedd): Sírfelirat (Epitaph, 2007), 19:00, nagyterem; Erkölcstelen tudós (The Forbidden Quest, 2006), 21:00, kisterem.
Június 24. (szerda): Augusztusi karácsony (Christmas in August, 1998), 19:00, nagyterem; Maraton (Marathon, 2005), 21:00, kisterem.
Június 25. (csütörtök): Mesterszakács (Le Grand Chef, 2007), 19:00, nagyterem; A halál jele (Memories of Murder, 2003), 21:00, kisterem.
Június 26. (péntek): Életünk legszebb pillanatai (Forever the Moment, 2007), 19:00, nagyterem; Sztárrádiós (Radio Star, 2006), 21:00, kisterem.
A filmeket eredeti nyelven, angol felirattal, magyar szinkrontolmácsolással vetítik.A tovább gombra kattintva jegyet nyerhet a nagytermes előadások valamelyikére (a kistermes vetítések ingyenesek lesznek).
Az alábbi dél-koreai filmes kvízre leggyorsabban helyesen válaszoló öt személy fejenként két jegyet nyer az este hét órakor kezdődő mozik valamelyikére (a válaszadóknak azt javasoljuk, hogy írják meg, elsősorban melyik nap felel meg a számukra). A megfejtéseket a blog.filmvilag@gmail.com címre várjuk.
1. A bemutatásra kerülő tíz film közül melyiket forgalmazták már Magyarországon DVD-n?
2. A kortárs dél-koreai film egyik legfoglalkoztatottabb férfi sztárja, Song Kang-ho két vetítésre kerülő moziban is szerepel. Melyik ez a két alkotás?
3. A gazdatest (The Host) és a A halál jele rendezőjének (Bong Joon-ho) új munkáját az idei cannes-i filmfesztiválon mutatták be. Milyen angol címen ismeretes ez az alkotás?
Végezetül a filmhét programjának kiemelkedő darabjait ajánljuk olvasóink figyelmébe: a hétfő rögtön erős napnak ígérkezik, a Rejtett napfényt az a Lee Chang-dong jegyzi, aki Kim Ki-duk és Hong Sang-soo mellett az ország legjelentősebb szerzői rendezője, kevés tételt tartalmazó, ám annál kiemelkedőbb színvonalú filmográfiával a háta mögött (Green fish, Peppermint candy, Oasis). Legfrissebb nagyjátékfilmjének főhősnője férje halála után az eredeti koreai címet jelölő kisvárosba költözik kisfiával, hogy új életet kezdjen, ám itt egy újabb szörnyű tragédiával kénytelen szembesülni. A sokk feldolgozásához a helyi keresztény gyülekezet, illetve egy autószerelő-műhelyet üzemeltető férfi igyekszik segítséget nyújtani. Az Yi Cheong-joon azonos című regényén alapuló Rejtett napfény a teljes reményvesztettségtől a részleges megnyugvásig vezető út megrázó erejű krónikája, amelyet különösen Jeon Do-yeon mélyen átélt, fájdalmasan hiteles alakítása, illetve a dél-koreai kisváros életének autentikus bemutatása tesz figyelemreméltóvá.
A 21:00 órakor kezdődő Hazafelé felüdülést kínál a megsemmisítő erejű Rejtett napfény után: szívmelengető, humanista mozi ez a nyári szünetet a 78 éves vidéki nagymamájánál töltő, 7 esztendős szöuli kis unoka kalandjairól, alkalmazkodási nehézségeiről, valamint a néma nagyijához fűződő viszonyáról. Az elkényeztetett, önző Sang-woo végül "kiütéses vereséget" szenved a modern világ újdonságait hírből sem ismerő, régimódi nagymamájától, aki hihetetlen munkabírásról és feltétel nélküli törődésről tesz tanúbizonyságot, kiharcolva ezzel hisztis unokája elismerését és szeretetét. Dél-Korea elenyésző számú női rendezőinek egyike, Lee Jeong-hyang elragadóan bájos, meleg humorú, eszköztelen nevelődési története méltán pályázhat a filmhét legnépszerűbb alkotásának címére.
A szerdai napon (június 24.) azt az Augusztusi karácsonyt emelném ki, amelyet egy ízben már a Duna televízió is levetített, ekként a szemfülesebbek már láthatták ezt az egészen finomra hangolt, szívszorító szerelmi történetet, amely két hétköznapi ember megismerkedését tárja elénk. Jung-won harminc körüli, magányos fényképész, aki egyedül dolgozik saját tulajdonú, aprócska fotóműhelyében. Eseménytelen életébe Da-rim, egy ifjú női parkolóőr visz fényt, aki egyre gyakrabban tér be hozzá, idővel már nemcsak a fényképek előhívása végett. Noha mindketten szimpatikusak egymásnak, Jung-won betegsége megakadályozza kapcsolatuk kibontakozását. A kortárs dél-koreai melodrámák legnagyobb (ennek ellenére mégis ismeretlen) Hur Jin-ho bensőséges, költői munkájában a kimondatlan szavak a legbeszédesebbek: a rendező úgy generál intenzív érzelmeket, hogy a műfajban kötelező szerelmi vallomáson kívül még a csókot is száműzi forrásvíz tisztaságú, puritán alkotásából. A főhős párt megformáló Han Seok-kyu és Shim Eun-ha egészen kivételes alakítást nyújt, teljesítményük nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Augusztusi karácsony a ’90-es évek legnagyobb hatású dél-koreai melodrámájává váljon, amelyet azóta is idéznek és utánoznak (2005-ben azonos címmel Japánban készült belőle remake).
A június 25-én vetítésre kerülő A halál jele Dél-Korea első sorozatgyilkosának esetével foglalkozik: a máig szabadlábon lévő elkövető 1986 és 1991 között összesen tíz női áldozatot szedett Gyeonggi tartományban. Park Doo-man, az együgyű, vidéki rendőr vezeti a nyomozást, aki soha nem foglalkozott még ilyen komplexitású esetekkel. A teljesen inkompetens helyi felügyelő mellé kirendelnek egy tapasztaltabb szöuli kollégát, hogy együttes erővel szálljanak szembe az egyre több halálesetet okozó, hasadt elméjű ámokfutóval. Bong realista, karcos bűndrámája nem a tettest, hanem a rivalizáló rendőröket állítja a cselekmény középpontjába, akik kétségbeesetten kutatnak a bizonyítékok után – sikertelenül. A nyolcvanas évek katonai diktatúrájának (vö. Jeon Du-hwan) korhangulatát megidéző A halál jele gyönyörű képekben elmesélt, végtelenül keserű történet, amelyet méltán emlegetnek az új évezred legkiemelkedőbb dél-koreai filmjei között.