A Dialëktus Fesztivál egy hete alatt párszáz forintért lehetett világot látni, és találkozni rodeóbajnok gaucsókkal, pigmeusokkal és szociálisan érzékeny szuperhősökkel.
Financiális nehézségek miatt idén kora tavasz helyett júniusban rendezték meg a 6. Dialëktus Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál. Talán a nyári szünet, vagy a zöld gyep rangadói vonták el a figyelmet a fehér vászonról, mindenesetre nemcsak az időjárás, hanem az érdeklődés is jóval enyhébb volt a megszokottnál. A záróünnepségen elégedett tapssal jutalmazott ezer feletti nézőszám valóban szépen cseng, ám aki ellátogatott a vetítésekre, tudhatja, hogy finoman szólva sem kellett tülekedni az üres helyekért.
Megközelítések, témák, kivitelezési módok sokszínűsége mellett helyenként a színvonal terén is akadt némi nem kívánt változatosság. A választott témát néhol kicsit sántikálva, megbicsakló léptekkel, túl komótosan, vagy éppen felesleges kerülőkkel járták körül az alkotók. Ám kevés kivétellel minden filmben ott rejlett valami olyan érték (érdekfeszítő téma, szokatlan megközelítés, szerethető karakterek, vagy az irántuk való lelkesedés), ami feledtette velünk az apróbb „félrelépéseket”.
Láthattuk a való világ utó- (Detroitban termett) és disztópiáit (Üdvözöljük Észak-Koreában!), lakberendezési ismeretterjesztőnek álcázott szociofilmet (Lekerekítés), és embereket, akik ahelyett, hogy ujjal mutogatnának saját kilátástalan helyzetükre, inkább élhetővé teszik azt, festészettel és diplomával (Hatszáz év után az első), zenével (Szevdah), vagy művészi szintű disznóvágással (Malaccal teljes). A mustra egy hete alatt párszáz forintért lehetett világot látni, és találkozni rodeóbajnok gaucsókkal (Gaucsók - aki nem száll fel, nem eshet le), identitásukért és életterükért küzdő pigmeusokkal (Bagyéli pigmeusok a világ peremén), telefonon elefántot rendelő hindi-német vallási vezetővel (Újjászületés Vesztfáliában), vagy közérteket fosztogató, szociálisan érzékeny szuperhősökkel (Szuperhősök). A fesztivál programjában nagy hangsúlyt kaptak a nők, akik a kormány mögött (Afgán nők a kormány mögött) vagy mikrofon előtt (Dzsungelrádió), egyedül egy kamerával (A Hold tebenned), vagy csapatban, egy hadosztálynyi plüssmacival (Bevállalós nénikék) küzdenek az elnyomás ellen.
 |