Filmvilág blog

Heti tévéajánló

Az uborkaszezon vége?

2010. szeptember 06. - Orosdy Dániel

HÉTFŐ

Glamour
Gödrös Frigyes szemledíjas filmje.
Vetítik: TV2 - 11:25

Párbeszéd

Herskó János klasszikusa.
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Véres gyémánt

Edward Zwick népszerű kalandfilmje a szerepért Oscarra jelölt Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Arnold Vosloo és Michael Sheen főszereplésével.
Vetítik: Film+ - 21:20

A vörös sárkány

Brett Ratner filmje Thomas Harris azonos című bestselleréből, Edward Norton, Ralph Fiennes és Anthony Hopkins főszereplésével - egyben variáció Michael Mann Az embervadász című thrillerére. Hannibal Lecter nevét ezúttal helyesen írták, viszont a jelenléte a film nagy részében kifejezetten felesleges.
Vetítik: Viasat3 - 22:35

Tovább

Ördöggerinc

Tévéajánló ma estére

El espinazo del diablo – spanyol-mexikói, 2001. Rendezte: Guillermo del Toro. Szereplők: Eduardo Noriega, Marisa Paredes, Federico Luppi, Fernando Tielve. 103 perc.
Vetítik: Duna TV - 22:35 (szept. 4.)


A 2001-ben készült, nálunk kevéssé ismert Ördöggerinc mintha az előzménye lenne Guillermo del Toro eddigi legnagyobb sikerének, A faun labirintusának. Szintén Spanyolországban játszódik, de még a polgárháború alatt, és a témája ugyanúgy a romlatlan, de sebezhető gyermeki lélek helytállása a nehéz időkben. A realista közegbe ágyazott történetben természetesen fontos szerephez jut a fantasztikum, a gyermekek számára nyitott másik valóság, ahonnan az életüket fenyegető veszélyekkel szemben a segítség érkezik. Ám az Ördöggerincben a fantasy még kevésbé cifra és burjánzó. Egyszerű, de hatásos kísértettörténetet látunk, Mario Bavát idéző, csodásan hamis színekben egy halott kisfiú igazságot szolgáltató szelleméről. A film remekül példázza, hogy miért nem szerencsés del Toro munkásságában a saját történetet elmesélő, személyes alkotások nyilvánvalónak tűnő elhatárolása a megrendelésre forgatott, hollywoodi képregény-feldolgozásoktól – amelyek forgatókönyvét mellesleg mindig a rendező írja. Ugyanaz az érzékenység érhető tetten del Toro minden munkájában: a Hellboy éppúgy a figuráknak szentelt szerető figyelem révén bűvöli el a nézőt, mint az Ördöggerinc, és fordítva, az Ördöggerinc is annak a hatásos képekbe sűrített karakterábrázolásnak az erejére épít, amit del Toro még gyerekfejjel a képregényekből szívott magába.


Kovács Marcell

Szerelem, család, karate

Premierek a héten

CHARLIE ST. CLOUD ÉLETE ÉS HALÁLA - Szentimentális-romantikus dráma egy ifjú tengerészről (!), aki nem tudja öccse halálát feldolgozni, de később mégis, ráadásul, nagy meglepetésre, a szerelem is megtalálja. Főszerepben a népszerű tinisztár, Zac Efron. [előzetes]

A KARATE KÖLYÖK – A nyolcvanas évek egyik klasszikus ifjúsági filmjének remake-je. A történet Kínában játszódik, ahol egy 12 éves amerikai fiúnak gyűlik meg a baja a helyi rosszkisfiúkkal. Segítséget csak Han úrtól, az iskolai karbantartótól remélhet, aki megtanítja kung-fuzni. A filmben tehát szó sincs karatéről, de ez az alkotókat a címadásban a legkevésbé sem zavarta. A fiú szerepében Will Smith fia, a kung fu mestert Jackie Chan alakítja.[előzetes]

MESE A SZERELEMRŐL - Stéphane Brizé filmje (Kisvárosi álom, Tétova tangó), amely idén a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában Cézár-díjat nyert, párkapcsolati dráma: főhőse, Jean átlagos családapa, szerető feleséggel és gyerekkel. Boldognak érzi magát, de a fia tanárnőjével való találkozás felkavarja az életét. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: A Mese a szerelemről pont olyan, mint egy hosszúra sikerült sanzon: érzelmesen búgva, klisékbe burkolva mondja el egy nagy lelki felindulással járó, de lehetetlen szerelem történetét, amelynek fordulópontjait drámaira hangolt határhelyzetekbe sűríti. (Gyenge Zsolt kritikája a szeptemberi Filmvilágban olvasható.)

Tovább

Klasszikus filmek egy percben

Pályázz!

Szeptember 5-ig még lehet jelentkezni a Daazo és a Jameson közös pályázatára, egy-egy klasszikus film 60 másodperces verziójával. Műfaj, stílus, technika szabadon választott. A pályázati feltételekről, a zsűriről és a díjakról bővebben itt lehet olvasni, illetve a már beérkezett filmeket is meg lehet tekinteni.

Az egyperces filmek műfaja persze nem új találmány, a YouTube-on több száz ilyet találhatunk. A tovább után - a leendő pályázók okulására -tíz, kreatívnál kreatívabb mikrofilmet mutatunk be, többségüket az angol Empire magazin hasonló pályázatára ("Done in 60 Seconds") beérkezett dolgozatokból válogattuk. (Aki hiányolja közülük a kedvencét, a kommenteknél jelezze és linkelje.)

Tovább

Nolan, Natali, Frankenstein, Korda + új rovatok

Itt a szeptemberi Filmvilág

FRANKENSTEIN VISSZATÉR
Doktor Frankenstein, a féktelen tudásszomjának köszönhetően túl messzire merészkedő zseni az ipari forradalmak és mind újabb felfedezések lázában égő tizenkilencedik század emblematikus figurájává vált. Az elbizakodott, de kontár teremtő és a bűnre és szenvedésre ítélt kreatúra története azóta is érvényes maradt.

Sepsi László: A legenda húsa (Mary Shelley Frankensteinje)
Varró Attila: A tökéletlen trükk (James Whale rémfilmjei)
Barkóczi Janka: A Frankenstein-együttható (Beszélgetés Mundruczó Kornéllal)
Báron György: Szörnyek évadja (Mundruczó Kornél: Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv)

NOLAN & NATALI
Nolan dramaturgia kiindulópontja főhőseinek belső konfliktusa: személyiségzavara, megszállottsága. E 21. századi szellemiség zsánerbe burkolt, ugyanakkor eredeti megfogalmazásában rejlik Nolan sikere. Legyen szó amnéziás bosszúállóról (Memento), a denevéremberről, versengő viktoriánus bűvészekről (A tökéletes trükk), vagy épp álom-kémekről (Eredet).

Géczi Zoltán: A könyörtelenség színháza (Vincenzo Natali)
Baski Sándor: Isteni játék (Vincenzo Natali: Hibrid)
Schreiber András: Felhő a feje fölött (Christopher Nolan)

MAGYAR MŰHELY
Deme Tamás: A szelíd lázadók (Dárday István és Szalai Györgyi)
Dárday István – Szalai Györgyi: Hogyan kezdett új életet Préri János (Filmnovella)

KORDA ZOLTÁN
Takács Ferenc: Az örök második (Korda Zoltán)
Kriston László: A szerencse fiai? (Beszélgetés David Kordával)

FILMISKOLA: A MOZGÓKÉP
Cinemascope moziképe tökéletesen alkalmas volt a végtelen vadnyugati tájak és a magányos cowboyok megjelenítésére a mozivásznakon, de életképtelennek bizonyult a filmnézés kitüntetett színterévé vált televízió képernyőjén. A kisképernyők szűkös terében eltűnt, megcsonkult az addig szélesvásznú világ.
Gelencsér Gábor: Kompozíciók sodrás(á)ban (Az el-rendezés művészete) 
Varró Attila: A négy mesterlövész (Filmkép a tévében)
Margitházi Beja: Térzavarból képerő (Fahrt és zoom)

FRANCIA KÉPREGÉNYFILM
Bayer Antal: Édes Adél (Luc Besson: Adéle Blanc-Sec)
Nagy Krisztián: A Goscinny-örökség (Francia képregényfilmek)
Barkóczi Janka: Iráni hímzések (Marjane Satrapi: Asszonybeszéd)

FESZTIVÁL
Varga Balázs: Tarts Keletnek! (Wiesbaden)

KÖNYV
Baski Sándor: Könnyed horrortánc (Stephen King: Danse Macabre)

SPORTMOZI
Ardai Zoltán: Padlón mindannyian (A bokszmúlt képei)

KRITIKA
Gorácz Anikó: Szelíd motorok (Gróó Diana: Vespa)
Kolozsi László: Üdvözlégy Baaria (Giuseppe Tornatore: Baaria)

A címlapon: Vincenzo Natali: Hibrid (Delphine Chanéac)– A Budapest Film bemutatója
 

Diplomatavadászok a Dunán

Don’t shoot me, I’m just a man!

Egy újonnan induló magyar sorozat mindig nagy érdeklődésre tart számot, sajnálatos módon azonban általában nem erényei miatt, hanem mert az esetek nagy többségében bőséggel tálalja kis országunk lakosságának a fikáznivalót. Bizony van miért vinnyogva vihogni a tévék előtt, a nemes televíziós forma hazai keretek közt ugyanis évtizedek óta képtelen kitermelni egy színvonalas szériát, vagy a díszlet hungarocell, vagy a sztori szörnyű, vagy a dialógok rémségesek (ez szinte mindig igaz), vagy a színészek iszonyatosak, vagy a snittelés amatőr, de általában mindez egyszerre hasítja ketté a tévékészülékeket és az előttük ülők rekeszizmait. Summa summarum: Murphy törvénye, mely szerint, ami elromolhat, az el is romlik, hatványozottan érvényes a hazai szappanoperákra. Nincs ez másként a Duna TV legújabb, Diplomatavadász című 20 perces epizódokból álló csodájával sem; de ne legyünk igazságtalanok, a hír, mely szerint az Álom.net című opusért felelős direktor hozza majd tető alá, alaposan megelőzte – pozitív fejlemény, hogy ennek tükrében sokkalta rosszabb dolgokra számítottunk annál, mint ami a sorozat 2x20 perces pilotjában történt.

Tovább

Heti tévéajánló

Summer moved on

HÉTFŐ

Elégia Huszárik Zoltánról

Filmetűd, de jó példa tartalom és cím üdvös egységére is.
Vetítik: Duna - 14:40

A Pusztító

Néhol meglepően szellemes, szatírába hajló akció-sci-fi Sylvester Stallone, Wesley Snipes és Sandra Bullock főszereplésével.
Vetítik: Cool - 21:20

Minden héten háború

Oliver Stone jól leleplezi az amerikai foci kegyetlen világát. Fő tettestársa: Al Pacino.
Vetítik: Viasat3 - 22:45

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil