Filmvilág blog

Potter és a poézis + az érzéki Machete

Premierek a héten

2010. november 24. - filmvilág

HARRY POTTER ÉS A HALÁL EREKLYÉI1 .rész – Az utolsó Harry Potter-kaland két részre bontva érkezik a mozikba, az első most, a finálé jövő júliusban, mindkettő David Yates rendezésében. J.K. Rowling pénzgyártó epikus sorozatát és az adaptációkat vélhetőleg nem kell senkinek sem bemutatni. A célközönség tudja a dolgát, azaz már az első héten megveszi a jegyet. [előzetes]

ÉRZÉKI CSALÓDÁS – Ritka vendég a mozikban: chilei-francia-portugál koprodukció. Mozaikfilm egy debütáns rendezőtől. Szinopszis: „Egy mérnököt elbocsátanak, és munkanélküli továbbképzésre küldik. Egy áruházi biztonsági őr beleszeret egy gazdag nőbe, aki rendszeresen lop. Egy látását részben visszanyerő férfi úgy érzi, hogy vakon teljesebb volt az élete. Három férfi, három sors és - habár a kezükben lenne az irányítás - egyik sem tud uralkodni az érzelmei felett. Minden valótlannak tűnik, minden csak érzéki csalódás.”
[előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: Az Érzéki csalódás műfaji besorolása (vígjáték) megtévesztő lehet, ugyanis a számos kacagtató jelenet ellenére alapvetően visszafogott, ám kíméletlen társadalomkritikai dráma. (Zalán Márk kritikája a decemberi Filmvilágban lesz olvasható.)

SZERELMES LETTEM – Olasz romantikus dráma, amelyben az angol Tilda Swinton egy olasz családba beházasodó orosz anyát játszik. A konfliktust az okozza, hogy beleszeret fia barátjába. Mindez Luca Guadagnino (Melissa P. - Minden este 100-szor, kefével) rendezésében. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: A gyönyörű, klasszicizáló stílusban készült, igen mívesen fényképezett Szerelmes lettem nagyvonalú bőséggel idéz Hitchcockot és Pasolinit egyaránt, a formai dagályosság sem képes azonban elfedni, hogy „a császár meztelen”. (Vajda Judit kritikája a decemberi Filmvilágban lesz olvasható.)

MACHETE – Robert Rodriguez saját (a Tarantinóval közösen vitt Grindhouse-projekthez készített) ál-előzetéséből készített nagyjátékfilmet Robert De Niro, Jessica Alba, Steven Seagal, Michelle Rodriguez, Jeff Fahey és persze Danny Trejo főszereplésével. Bónusz: két rövid jelenetben Antal Nimród is feltűnik. Érdekesség: a Grindhouse-álelőzetesek közül a Hobo with a Shotgunból és a Thanksgivingből is film lesz (sőt, az előbbi már el is készült).
[előzetes]

 

Tovább

Belső pokol

Trier: Antikrisztus

Trier kiegyenlítette nőábrázolása egyoldalúságát, új főhősnője megszűnik krisztusinak lenni, szeretet és önfeláldozás helyett az emberi természet legpusztítóbb tendenciáit kelti életre.

Lars von Trier a Hullámtörésben megjelenő krisztusi nőtől fokozatosan emancipálta a női lelket emberivé, míg az Antikrisztusban szinte túlságosan is emberi, a természet démoni, beteg reprezentásává vált. A sort a magát feláldozó Bess (Emily Watson) nyitja, aki a „jóság bűnében” szenved, és inkább vállalja a halált, csak hogy megmentse férje életét, akárcsak Selma (Björk) a Táncos a sötétben főhőse, aki a fiáért képes erre az áldozatra. A következő állomás a Dogville, ahol Grace (Nicole Kidman) még sok tekintetben Emily örököse, végül azonban megrázza magát, és bosszút áll az őt befogadó és kizsákmányoló közösségen. Innen érkezünk meg az Antikrisztusig, amelyben a nő megszűnik krisztusinak vagy akár jónak lenni, és az emberi természet legpusztítóbb tendenciáit kelti életre.

A jó, a gonosz és az áldozat problematikát nem csupán ebben a női „fejlődéstörténetben” feszegette Trier. A Birodalomban a Sátántól megfogan egy gigantikus és torz, felnőtt lelkű baba, akinek teste iszonyatú fájdalmában kell megélnie apja sátáni örökségét, és csak akkor szabadulhatna meg a szenvedéstől, ha a gonoszt választaná. Azonban ő ezt nem akarja, ezért arra kéri anyját, ölje meg őt. Az anya végül a szülői szeretet tragikus és katartikus megnyilatkozásaként képes lesz erre. Anya és fia együttes erővel áldozzák fel a fiút a Gonosz ellen, a Jó nevében.

Tovább

5 nyomós érv az idei Anilogue látogatása mellett

Közhasznú ajánló

Jövő szerdán, azaz november 24-én kezdődik az Anilogue, amelyet idén már nyolcadik alkalommal rendeznek meg Budapesten (Bécsben harmadszorra). Az európai animációs rövidfilmek versenyén kívül a programban ezúttal is helyet kapott néhány friss és izgalmas nagyjátékfilm – van köztük cseh, francia, japán, brit, belga és (részben) magyar produkció is. Bővebb ízelítő a tovább után, helyszínek, vetítési időpontok a hivatalos honlapon.

Tovább

Holdjárás után időugrás

Source Code

Első filmje, a Hold alapján még nem dönthető el Duncan Jones-ról, hogy van-e legalább negyedakkora kaliberű tehetség, mint apja (bizonyos D. Bowie), de az biztos, hogy érdemes rá odafigyelni. Második filmje, a Source Code papíron szintén sci-fi, főszereplője egy katona, aki egy vonaton találja magát, egy idegen testben, percekkel azelőtt, hogy a szerelvény felrobbanna. A forgatókönyv pár éve szerepelt a legizgalmasabb el nem készült szkripteket felsoroló listán (ez az un. Black List), ami több mint reménykeltő. Szereplők: Jake Gyllenhaal, Vera Farmiga, Michelle Monaghan, Russell Peters. Amerikai bemutató: 2011 április.

Tovább

Ördögök, nomádok, vasutasok

Premierek a héten

BÉRGYILKOSÉK – A Kéjjel-nappal után itt az újabb akció-romkom, ezúttal Ashton Kutcher és Katherine Heigl főszereplésével, akik egy házaspárt alakítanak. A férjről kiderül, hogy meglehetősen zűrös a múltja: több millió dolláros vérdíj van a fejére kitűzve. [előzetes]

A FÖLD SZERETŐJE – Pár hete mutatták be Pozsgai Zsolt Mindszenty-filmjét, már is itt a rendező következő munkája, amely a fiatal Zsolnay Vilmos életéről szól. [előzetes]

JACKASS 3D – A szadomazochista hajlamokkal megvert botcsinálta amerikai kaszkadőrök ezúttal 3D-ben hajtják végre sokkoló és gyomorforgató mutatványaikat. Érdekesség: a film szokatlan módon eredeti nyelven, felirat nélkül fut a magyar mozikban. [előzetes]

SZÁGULDÓ BOMBA – Tony Scott a Domino után ismét egy igaz történethez nyúlt, és ismét Denzel Washingtonra osztotta a főszerepet (immár ötödik alkalommal). Elszabadul egy tehervonat, rakománya: mérgező vegyi anyag, százezrek élete kerül veszélybe. Természetesen csak Denzel és kollégája segíthet. [előzetes]

ÖRDÖG - Az M. Night Shyamalan forgatókönyvéből készült horror úgy nevezett high concept ötletre épül, azaz egyetlen mondatban össze lehet foglalni a lényegét: öt átlagember bennreked egy liftben, és kiderül, hogy egyvalaki közülük maga az ördög. [előzetes]

Tovább

Egymillió dolláros zsákmány

Tarantino nyomában - 32.

Kansas City Confidential - amerikai, 1952. Rendezte: Phil Karlson. Írta: Harold Greene és Rowland Brown történetéből George Bruce és Harry Essex. Kép: George E. Diskant. Zene: Paul Sawtell. Szereplők: John Payne, Coleen Gray, Preston Foster, Neville Brand, Lee Van Cleef, Jack Elam, Dona Drake, Mario Siletti. 99 perc.


Utazók, útra fel! Mit kell tudni róla?

Phil Karlson rendező hírnevét három ötvenes évekbeli, alacsony költségvetésű noir alapozta meg, amelyek főszereplője John Payne, producere Edward Small volt. Ezek közül először az Egymillió dolláros zsákmány készült el, amit a mai napig kultusz övez a film noir rajongói körében. A heist filmként induló történet középpontjába csakhamar a főszereplő bosszúja, majd beépülési kísérlete kerül, de helyet kap a sztoriban egy szerelmi szál, több verekedés-lövöldözés és némi humor is. A rendező ügyesen használja ki a szűkös anyagi lehetőségeket, hatásos beállításokkal és vágástechnikával tartja fenn a feszültséget, a kicsit csöpögősre sikerült lezárástól eltekintve végig határozottan, stílusosan, mégis üdvös visszafogottsággal adaptálja vászonra a kellően csavaros és a korhoz képest elég kemény forgatókönyvet. Karlson különösen tehetségesen választotta ki a mellékszereplőket, akik közül utóbb hárman is fontos karakterszínésszé váltak (Neville Brand - Eaten Alive, The Ninth Configuration, Jack Elam - Volt egyszer egy Vadnyugat, Ágyúgolyó futam 2., Lee van Cleef - A Jó, a Rossz és a Csúf, Menekülés New Yorkból).

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil