Irvin Kershner
- Annyi fiatal van a porondon, egy csomó fenegyerek, miért pont én kellek neked?
- Hát, mert mindent tudsz, amit egy Hollywood-i rendezőnek tudnia kell, de te magad nem vagy az.
A kérdést Irvin Kershner, A Birodalom visszavág (1980) leendő rendezője tette fel, a választ George Lucas, a Star Wars-univerzum atyja és mindenese adta. A USC-ről ismerték egymást, ugyanis Kershner többek között (fotózás, dokumentumfilm-készítés, tévésorozatok és -filmek forgatása) a wannabe-fenegyerekek oktatásával is foglalkozott. Egykori tanítványa nem tévedett, Kershner valóban tisztában volt mindazzal, amit egy anyagilag sikeres film rendezőjének tudnia kellett (nem csoda, ő is sikeres rendező volt, ha nem is kifejezett sztárdirektor), de nem a bevételt és a közönség pillanatnyi elégedettségét tekintette a legfontosabb szempontnak.
Irvin Kershner fél lábbal a Régi, fél lábbal az Új Hollywood talaján állt. Eleinte B-filmeken csiszolta a tehetségét, de a harmadik munkáját már a fiatal Haskell Wexler fényképezte (később ő lett az "ifjú törökök" egyik legfontosabb operatőre és a formabontó Medium Cool rendezője) és Cannes-ban Arany Pálmára jelölték (az 1961-es Hoodlum Priest alkotói végül a Nemzetközi Katolikus Film- és Audovizuális Szervezet díjával vígasztalódhattak). Az alacsony költségvetésű drámák elismert rendezővé tették, 1966-ban már a James Bonddal éppen világsztárrá lett Sean Connery-t dirigálta az A Fine Madnessben, egy évvel később George C. Scott is a kamerája elé állt (The Flim-Flam Man). Utóbbi mű, valamint a Loving (1970) a kritikusok tetszését is elnyerte. Gyengébb volt a fogadtatása a Barbra Streisanddal készített Enyém, tied, miénknek (1972), a MASH sztárjait újra összeboronáló Kémek (1974) pedig kifejezetten gyengén szerepelt mindenhol. Pályája első szakaszában mindenesetre Kershner bebizonyította, hogy a történetből elsősorban a szereplők belső drámája érdekli, jó a vizuális érzéke, ért a különböző műfajokhoz és a megfelelő ritmus eltalálásához. A Shunkawakan visszatér (1978) egy további fontos körülményre hívta fel a figyelmet: Kershner képes sikeres és jó folytatást készíteni, olyannyira, hogy sokan az ő filmjét még az eredetinél is jobbnak tartják.
A John Carpenter forgatókönyve alapján készült "amerikai giallo-t", a látványos Laura Mars szemeit (1978) követően Kershner lehetőséget kapott rá, hogy egy méregdrága, óriási felelősséggel járó produkcióval bebizonyítsa, minden igaz, amit az érdemeivel kapcsolatban valaha mondtak. Nem aratott szégyent, a vonakodva elvállalt A Birodalom visszavág minden idők egyik legjobb és legsikeresebb filmje lett, nem utolsósorban azon ritka folytatások egyike, amelyeket az előzménynél is jobbnak tartanak.
Kershnernek ezt követően már csak két ismert és sikeres, de nem különösebben jelentős mozira jutott ereje-ideje: a Soha ne mondd, hogy soha egy kánonon kívüli James Bond-film, ami újra összehozta Connery-vel, a Robotzsaru 2. pedig egy "bűnös élvezet"-kategóriába sorolható akció-sci-fi, amely sajnos arra bizonyíték, hogy még ő sem tudott minden folytatást felhozni az előzmény színvonalára.
Irvin Kershner nem volt öntörvényű auteur vagy félreismert zseni, viszont kívülről tudta a szakma minden csínját-bínját, és ihletett pillanataiban képes volt remekműveket alkotni. A felsorolt filmek mellett tehetségét bizonyítják elismert, kései tévéfilmjei is, melyeket a magyar közönség is láthatott (a Golden Globe- és Emmy-díjas Támadás Entebbe-nél, 1976, és a Traveling Man, 1989), valamint színészi alakítása tisztelői, a nevezett "fenegyerekek" egyikének filmjében: ő játszotta Zebedeust a Krisztus utolsó megkísértésében (Martin Scorsese, 1988).
Mario Monicelli
Kershnerhez hasonlóan Monicelli sem érte el soha az utolérhetetlen lángelméknek kijáró mély tiszteletet (nem is lehetett könnyű olyan honfi- és kortársak mellett, mint Fellini, Antonioni és a többiek), viszont benne már komoly, társadalmi kérdésekre érzékeny, következetes szerzőt is tisztelhetünk.
 |