Filmvilág blog

Heti tévéajánló

Filmek karácsonyig

2010. december 20. - Orosdy Dániel

HÉTFŐ

Van, aki forrón szereti

Minden idők egyik legjobb vígjátéka, főszerepben Jack Lemmonnal, Marylin Monroe-val és a nemrég elhunyt Tony Curtis-szel. Reméljük, a Viasat3 Billy Wilder-sorozata még sokáig nem ér véget, lenne miből csemegézni.
Vetítik: Viasat3 - 10:25

Elveszett illúziók

Gazdag Gyula filmje Balzac klasszikus regénye nyomán, Spiró György forgatókönyvírói közreműködésével.
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Egymásra nézve

Makk Károly egyik legnagyobb sikere: Arany Pálmára jelölt, Cannes-ban színészi díjat nyerő dráma Galgóczy Erzsébet műve alapján egy leszboszi szerelem kibontakozásáról és tragikus következményeiről. Remekmű.
Vetítik: Duna - 22:45

Gyilkos álmok

Neil Jordan misztikus thrillere Annette Bening, Aidan Quinn, Robert Downey Jr., Stephen Rea és Paul Guilfoyle főszereplésével.
Vetítik: TV2 - 01:45

 

Tovább

Blake Edwards (1922 - 2010)

Gyász

Elhunyt "régi" Hollywood egyik utolsó rendezőmogulja. Blake Edwards nem borzasfejű egyetemistából lett író-rendező, nem mutatható ki életművén az európai művészfilm formabontó technikáinak hatása, nem azt tekintette legfontosabb feladatának, hogy saját életének eseményeire műfaji dekonstrukciókkal reflektáljon. Elsősorban (de nem kizárólag) szórakoztatni akarta a minél szélesebb közönséget, ami többnyire sikerült is neki. A nagyérdemű főleg óriási sikerű vígjátékai, különösen a Rózsaszín párduc-sorozat miatt emlékszik rá, ám ennél sokkal szélesebb skálán mozgott, fűződik a nevéhez többek között melodráma (Míg tart a bor és friss a rózsa), irodalmi adaptáció (Álom luxuskivitelben), kémfilm (Kémek keringője), bűnügyi film (Gunn) és szatíra (S.O.B.). És bármennyire igaz is, hogy végig a stúdiórendszeren belül, minimális forradalmasító szándékkal alkotott, nyitott maradt az újra (A nőimádó Truffaut egyik filmjének remake-je), kereste a fiatal tehetségeket (pl. William Peter Blatty is nála kezdett forgatókönyvíróként), és néha saját élményeit is beleolvasztotta a műveibe (Bombanő, S.O.B.). Utolsó művei már nem találták telibe a közönség és a kritikusok ízlését, ám hatása a modern műfaji filmre és filmesekre így is óriási.

Piaf

Tévéajánló ma estére

La Môme – francia-angol-cseh, 2007. Rendezte: Olivier Dahan. Írta: Isabelle Soberman és Olivier Dahan. Kép: Tetsuo Nagata. Zene: Christopher Gunning. Szereplők: Marion Cotillard (Edith Piaf), Sylvie Testud (Momone), Pascal Greggory (Barrier), Gerard Depardieu (Leplée), Emmanuelle Seigner (Titine). 140 perc.
Vetítik: M1 - 21:00


Csakugyan, micsoda élet! Cirkuszi akrobata apa, utcai énekes anya – a kislány (akit eredetileg Edith Gassionnak hívnak, csak a felfedezőjétől, Louis Leplée-től kapja majd a „veréb” jelentésű Piaf nevet) részben külvárosi utcákon, részben a nagymama normandiai bordélyházában cseperedik fel, aztán a siker és az egymás után születő lemezek és dalok előterében? hátterében? a szerelmek, csalódások, tragédiák sorozata; majd a korai öregség, és végül negyvenhét esztendősen, 1963. október 10-ének éjszakáján, a halál... Csakhogy a rendezőnek nem az életrajz a kiindulópontja, hanem a mítosz: nem a rekonstruált valóságot látjuk, hanem a klisét, a mesét, az álmot.

Ráadásul a film nem az időrendiség klasszikus útján halad; zaklatottan széttöri az időt. Nem kronológia, hanem kaleidoszkóp; az 1959-es emlékezetes New York-i incidens után például (az énekesnő összeesik a színpadon) a bordélyban töltött boldog gyermekévek következnek és így tovább. A koravén, vézna, hajlott hátú és reményvesztett Piaf így előzi meg a gyermek Piafot és a sugárzóan fiatalt. Az élet különböző szakaszai sajátos érzelmi logika szerint ötvöződnek, kapcsolódnak össze, és a szeszélyes váltásokat csak felerősítik, tagolják és értelmezik a visszafogottan, ha ugyan nem szűkmarkúan adagolt jól ismert sanzonok.

 

Tovább

ÜvegDémon és MegaTron

Premierek a héten

ÜVEGTIGRIS 3 – Rudolf Péterék figuráinak lokális kultuszát mi sem jelzi jobban, hogy a harmadik felvonás még ebben a mostani zárolásos-befagyasztásos időben is el tudott készülni. Összesen 40 kópiával kerül a film a mozikba, vetítik magyar felirattal a siketeknek, angollal a külföldieknek. A kezdés jól sikerült: tegnap 9000-en váltottak rá jegyet. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: Szakállas a vígjátéki alapszituáció, nem is tartogat semmi újdonságot, de nem is férnének nagy úttörések a koncepcióba. Marad tehát a könnyeden lengedező sztori és az erre kényelmesen felfekvő, jól méretezett poénok. (Alföldi Nóra kritikája a januári Filmvilágban lesz olvasható.)

A SZERELEMRŐL ÉS MÁS DÉMONOKRÓL - A népszerű kolumbiai író regényének adaptálásával ezúttal egy Costa Rica-i-kolumbiai (!) stáb próbálkozott meg. A történet szerint egy fiatal lányt ördögűzésnek vetnek alá, ám a feladat végrehajtásával megbízott pap beleszeret. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: A mesésebb, kalandosabb és sok szempontból bőbeszédűbb regényeredetihez képest a film kifejezetten ingerszegény és takarékra vett; hősei csak 36 fokos lázban égnek. (Vajda Judit összefoglalója a Gabriel García Márquez-adaptációkról a decemberi Filmvilágban olvasható.)

TRON – ÖRÖKSÉG – Huszonnyolc évvel az első felvonás után kapott folytatást a Disney úttörő digitális kalandfilmje. Ezúttal természetesen 3D-ben harcolnak egymással a bitek és a byte-ok. Érdekesség, hogy Jeff Bridges a CGI-technika segítségével 28 évet fiatalodott. (Kuriózumnak ez sem nevezhető: Brad Pitt-tel ugyanezt már megtették a Benjamin Button-ben.) Feltűnik még a Dr. House egyik munkatársa (Olivia Wilde) és Tony Blair legkiválóbb alteregója (Michael Sheen). A zenét a Daft Punk duója szolgáltatja. [előzetes]

Tovább

Malick és az élet fája

The Tree of Life

1973-as pályakezdése, a Sivár vidék óta mindössze három filmet (Mennyei napok, Az örület határán, Az új világ) rendezett Terrence Malick, nem csoda, hogy legújabb munkáját is nagy várakozások előzik meg – a netre frissen felkerült előzetesből ítélve megérdemelt a kitüntetett figyelem. A The Tree of Life (Az élet fája) az 1950-es években játszódik, főhősei vívódásain keresztül az élet nagy kérdéseit boncolgatja. A főbb szerepeket Brad Pitt és Sean Penn alakítják, az operatőr Emmanuel Lubezki (Az új világ, Az ember gyermeke, Az álmosvölgy legendája, Ali). Amerikai bemutató: 2011 május. A tovább után megcsodálható a poszter is.

 
 

Tovább

Tokiói csavargó

Tarantino nyomában - 33.

Tôkyô nagaremono - japán, 1966. Rendezte: Seijun Suzuki. Írta: Kôhan Kawauchi. Kép: Shigeyoshi Mine. Zene: Hajime Kaburagi. Szereplők: Tetsuya Watari, Chieko Matsubara, Hideaki Nitani, Ryuji Kita. 89 perc.


Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

A Tokyo Drifter Seijun Suzuki egyik főműve, amelyet alkotói pályája csúcsán, 1966-ban készített. A japán rendező korábban tucatszámra gyártotta a B-filmeket a Nikkatsu-stúdió számára, a hatvanas években azonban megtalálta saját hangját. Továbbra is jakuza-filmeket készített, stílusa azonban egyre szürreálisabbá vált, a történet helyett a stilizált képi világra koncentrált – a Tokiói csavargó például, egy frappáns kritikusi meghatározással, olyan, mint egy pop art James Bond-képregény Godard rendezésében. A stúdió természetesen nem nézte jó szemmel, hogy egyik legmegbízhatóbb iparosuk egyre avantgárdabb filmeket gyárt, a Tokiói csavargó viszonylagos sikere miatt a következő munkájának ugyan még zöld utat adtak, A gyilkos jelét (Branded to Kill) azonban kirúgással honorálták. Ezt követően Suzuki feketelistára került, nem rendezhetett 10 éven át.

Tovább

Heti tévéajánló

Hétfőtől (!) vasárnapig (!!)

HÉTFŐ

Ne folytassa, felség!

Az Oscar-díjas David S. Ward (A nagy balhé) vígjátéka John Goodman, John Hurt és Peter O'Toole főszereplésével.
Vetítik: TV2 - 11:35

Ki nevel a végén?

Kellemes komédia Jack Nicholson és Adam Sandler főszereplésével.
Vetítik: AXN - 21:00

Ponyvaregény

"Zed's dead, baby. Zed's dead..."
Vetítik: Viasat3 - 21:30

 

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil