Filmvilág blog

2010 összemixelve

A nap videói

2010. december 30. - Baski Sándor

December vége a filmes blogokon nem csak a best of-listák időszaka, de az évösszegző videomontázsoké is. A „műfaj” sajátosságaiból adódóan ezekben a házilag barkácsolt mixekben nem feltétlenül a legfontosabb, hanem a leglátványosabb filmek pillanatai kerülnek előtérbe, hol érzelmes/érzelgős zenére, hol keményebb ritmusokra vágva a képsorokat. A hatásvadászat és a giccs tehát elkerülhetetlen, az alábbi két versenyzőnek sikerült mégis emlékezeteset alkotnia. Kees van Dijkhuizen az Eredettől A közösségi hálóig tucatnyi filmet mixelt össze 5 és fél percben, a vizuális és az érzelmi csúcspontok közt ugrálva. A Filmography 2010 video (a YouTube-ra egy bizonyos genrocks töltötte fel) ennél tovább megy: a kiragadott dialógusrészletek itt szó szerint egymásra reagálnak, a képi montázsokban pedig a hasonló mozdulatsorok, kameramozgások és motívumok kerülnek egymás mellé. Ügyes.

 

Tovább

Az év utolsó bemutatói

Premierek a héten

AZ UTAZÓ – Nehezen született meg a 2005-ben bemutatott francia Anthony Zimmer  amerikai remake-je: egymást váltották a rendezők és a színészek a projekt élén, míg végül a német Florian Henckel von Donnersmarck (A mások élete) vállalta rendezést, a két főszerepre pedig Angelina Jolie-t és Johnny Deppet sikerült megnyerni. Az eredetileg Nizzában játszódó történet helyszíne Velence, a rendőrség illetve a maffia itt próbál lépre csalni egy hírhedt tolvajt. Ebbe a játszmába keveredik bele Jolie femme fatale-ja és Depp amerikai turistája. A kritikusok földbe döngölték a filmet, de a bemutatóhoz igazítva – hogy-hogynem – befutott néhány Golden Globe-jelölés. [előzetes]

ÉSZAKI KARÁCSONY – A norvég Bent Hamer (Dalok a konyhából, Tótumfaktum, O' Horten) filmje némileg megkésve érkezik a moziba, a történet, pontosabban a történetek, ahogy a címből is sejthető, karácsony este játszódnak – különféle emberi sorsok keresztezik egymást. [előzetes]

Tovább

Filmes évértékelő, 1. rész

Best of 2010

A Filmvilág szerzői közül elsőként Géczi Zoltán veszi lajstromba 2010 legfontosabb filmjeit és trendjeit, külön kitérve az ázsiai, az európai, illetőleg az amerikai térségre, de szó esik a kiemelkedő televíziós sorozatokról, a legvégén pedig az is kiderül, melyik produkció érdemelte ki az „év filmje” megtisztelő címét.

A színvonalas mainstream frontját végleg elfoglalták a dél-koreai filmesek. Ritkán látni a kortárs filmiparban oly egyenletes, büszke és öntudatos progressziót, mint náluk, holott a dél-koreai rendezőket tizenöt évvel ezelőtt még sehol sem jegyezték. Legfőképpen a The Man from Nowhere és az I Saw the Devil mutatta meg, hogy a nagy költségvetésű közönségfilmek esetében rendszerint összeférhetetlennek mondott szerzői attitűd és produceri szemlélet igenis kéz a kézben andaloghatnak; provokatív, akár brutális forgatókönyveket is lehetséges oly eleganciával és szakértelemmel leforgatni, hogy a box office adja a másikat. A The Man from Nowhere se nem könnyed, se nem behízelgő krimi, mégis 6,2 millió nézővel vált 2010 legnépszerűbb hazai alkotásává, vagyis minden nyolcadik koreai állampolgár jegyet vett rá (a nemzeti filmgyártás bámulatos fejlődésének mégis csak a közönség jó ízlése volna a legfontosabb feltétele). Nemkülönben a keleti fősodor bátorságát és felkészültségét hirdették az olyan tételek, mint a Mother, a Troubleshooter és a No Mercy, de még a dramaturgiailag kissé elszabott Secret Reunion is bivalyerős produkció volt.

Tovább

Heti tévéajánló

Bejglitől a pezsgőig

HÉTFŐ

Sok hűhó semmiért

Kenneth Branagh, Emma Thompson és Michael Keaton jutalomjátéka Skakespeare vígjátékának filmváltozatában.
Vetítik: Viasat3 - 15:50

Cápasrác és Lávalány kalandjai

Robert Rodriguez animációs filmje.
Vetítik: TV2 - 16:50

Éji séták és éji alakok

Tévéfilm Mikszáth Kálmán elbeszéléséből. Rendezte: Miklauzic Bence.
Vetítik: m1 - 20:05

Kóma

Robin Cook bestsellerének jól sikerült adaptációja. A rendező az orvosthrillerek másik nagymestere, Michael Crichton.
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Revolver

A Kabala bűvöletében fogant bűnügyi film az akkor még Madonna bűvöletében élő Guy Ritchie-től. Ettől még lehetne jó is, de sajnos nem az, max. érdekes.
Vetítik: Duna - 22:10

A fehér grófnő

Kosztümös filmdráma a műfaj mesterétől, James Ivory-tól Ralph Fiennes és a Redgrave-klán (Vanessa, Lynn, Natasha Richardson) főszereplésével.
Vetítik: TV2 - 23:30

Tábornokok éjszakája

Anatole Litvak kevésbé ismert, de remek háborús krimije, tele elsőosztályú színésszel: Omar Sharif, Christopher Plummer, Peter O'Toole, Donald Pleasence, Tom Courtenay, Philippe Noiret. Az írók között feltűnik James Hadley Chase (Palmetto) neve is.
Vetítik: RTL Klub - 23:55

Tovább

Csillagpor

Tévéajánló ma estére

Stardust – amerikai, 2007. Rendezte: Matthew Vaughn. Írta: Neil Gaiman regényéből Matthew Vaugh és Jane Goldman. Kép: Ben Davis. Zene: Ilan Eshkeri. Szereplők: Charles Cox (Tristan), Claire Danes (Yvaine), Michelle Pfeiffer (Lamia), Sienna Miller (Victoria), Robert de Niro (Shakespeare). 124 perc.
Vetítik: TV2 - 22:35


Klasszikus tündérmesét forgatni Hollywoodban az ezredfordulós Shrek-érában kockázatosabb vállalkozás, mint egész estés bábfilmet engedni a CGI-állatkáktól nyüzsgő multiplex-arénákba – maga is mesébe illó, heroikus küldetés, amihez elengedhetetlen legalább egy darab igazi hős. A Csillagpor esetében a vitéz legkisebb herceg főszerepe ezúttal a rendező helyett az alapregény szerzőjét jelentő brit Neil Gaimannek jutott, aki az ezredfordulós comics szentháromságának egyelőre legkevésbé megfilmesített tagjaként (társai példáiból okulva) máris tevékeny, ha nem is sorsdöntő részt vállalt első stúdióadaptációjában.

Tovább

Schubert Gusztáv: Képeltérítők

Ajánló

Megjelent a Filmvilág főszerkesztőjének esszékötete. Jelenleg a Filmvilág szerkesztőségében, a Fókusz Könyváruházban, az Írók Könyvesboltjában és az Odeon Lloyd moziban vásárolható meg. (Jelenleg már minden nagy könyvesboltban kapható a könyv. A szerkesztőségben pedig kedvezményesen megvehető. - A szerk.) Az alábbiakban a fülszöveg olvasható, a tovább után pedig néhány részlet a kötetből.


Filmkritikusként mindig is a tabutémák, a nehéz ügyek érdekeltek, de egyáltalán nem a bulvárszenzációk, hanem azok a nagyon is valóságos veszedelmek, lelki és társadalmi csapdák, amelyek mindennapi életünket nehezítik.
A titok egyszerű, a tabu ördöglakat, a titokról nem szabad, a taburól nem tudunk beszélni, sőt világosan gondolkodni sem. A moziba járó, tévénéző, internetező esszéíró ideje ilyenkor jön el.
Hogy miért kell ehhez film, miért nem elég a szociológia, a pszichológia, vagy a történettudomány? Képkorszakban élünk, információink döntő hányadát a filmek, a tévé, az internet tükre által látjuk. A filmkritikus helyzete ideális, egyszerre láthatja át a dolgot magát és a róla alkotott víziókat.
A mozgókép -- legyen az dokumentum vagy fikció, nézzük moziban, tévéképernyőn, vagy épp interneten – elvben bölcsebbé és szabadabbá tehetne, ehelyett maga is megfejthetetlen labirintus. Egyszerre varázseszköze a megismerésnek és a megtévesztésnek. Szinte nincs olyan téma, ahol ne ütköznénk bele az önáltatásba és a manipulációba, hiedelmeink és a valóság súlyos különbözésébe.
Önismeretünk – legyen szó magánéletről, politikáról, múltról vagy jövőről, életről, halálról, szerelemről – katasztrofálisan rossz hatásfokkal működik. Nem csoda: tükör által, homályosan látunk.
Utánunk a képözön: nézzünk bele a képernyő kellős közepébe.

Tovább

Mozikarácsony: mese, költészet és családon belüli erőszak

Premierek a héten

ARTHUR 3 – A VILÁGOK HARCA – Luc Besson animációs projektének harmadik része. Aki látta az eddigieket, tudja, hogy mire számíthat. [előzetes]

UTÓDOMRA ÜTÖK – De Niro és Ben Stiller családi komédiájának harmadik része. Aki látta az eddigieket, tudja, hogy mire számíthat. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: Egy-egy motívum néha fáradt mosolyra derítheti ugyan a nézőt (ilyen a Keresztapa-párhuzam mozgóképi és dialógusokban megnyilvánuló felemlegetése, valamint a másik apóst alakító Dustin Hoffman megkapó találkozása a flamencóval), de egyébiránt a film megint nem lett több korrektül összerakott, közhelyektől hemzsegő iparosmunkánál. (Vörös Adél kritikája a januári Filmvilágban lesz olvasható.)

FÉNYES CSILLAG – A Zongoralecke rendezője, Jane Campion a fiatalon elhunyt romantikus angol költő, John Keats életéről készített költőien romantikus filmet.  [előzetes]

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil