Filmvilág blog

Némafilm Cannes-ban

The Artist

2011. május 15. - Baski Sándor

Nem Michel Hazanavicius az első, aki a némafilmek előtt tiszteleg (a 2007-es Titanic argentin győztese, az Antenna is ezt tette), a francia rendező viszont néhány stílusjegy megidézése helyett egy komplett némafilmet forgatott, legalábbis az előzetes alapján ítélve. Akadnak ugyan olyan kameramozgások, amikkel a korszak filmjeiben nem nagyon találkozhattunk még, ezt leszámítva azonban tökéletes az illúzió. Az 1927-ben játszódó történet is erre a filmes korszakra reflektál: egyik főhőse George Valentin (Jean Dujardin), némafilmes sztár, akinek a hangosfilm eljövetelével veszélybe kerül a karrierje, míg a fiatal statisztának, Peppy Millernek (Bérénice Bejo) most jön csak el az ideje. A francia színészek mellett több amerikai is feltűnik a filmben: John Goodman, Penelope Ann Miller és James Cromwell. A The Artist-et ma délelőtt mutatták be Cannes-ban, a visszajelzések egyelőre pozitívak. Előzetes a tovább után. (Trailerkörkép Cannes-ból: itt.)

Tovább

Egy el nem készült kultuszfilm nyomában

Jodorowsky: Dűne

Van úgy, hogy egy el nem készült film is legendássá válik. Alejandro Jodorowsky előkészítési fázisban elkaszált Dűnéje is ilyen. 1974-ben bízta meg őt Jean-Paul Gibon producer Frank Herbert regényének adaptációjával, amelyhez 9.5 milliós büdzsét biztosított. A mexikói rendező elsőként a szerepeket osztotta ki: Salvador Dali a Császárt, Orson Welles Harkonnen bárót alakította volna, míg zeneszerzőnek (többek közt) a Pink Floydot és Stockhausent kérte fel, a látványvilág megalkotásában pedig Chris Foss, H.R. Giger és Moebius is segédkezett. Mivel a költségvetésből csak az előkészületek során elfogyott 2 millió dollár, a forgatókönyv pedig annyira felduzzadt, hogy 14 órás filmet kellett volna forgatni belőle, a produkció összeomlott. A jogok később Dino de Laurentiis-hez kerültek, aki David Lynchet kérte fel a rendezésre.

Tegnap jelentették be a Cannes-ban, hogy Frank Pavich rendező-producer dokumentumfilmet forgatott erről a soha el nem készült projektről, amelyben természetesen az összes még élő egykori stábtag megszólal. A sajtóközlemény szerint Jodorowsky Dűnéje annak ellenére fontos szerepet játszott a modern sci-fi történetében, hogy nem készült el, az akkoriban még kevésbé ismert dizájnerek, vizuális művészek ugyanis a későbbiekben részben megvalósították vagy továbbgondolták az itt felvetett ötleteket, témákat - H. R. Giger a Nyolcadik utas a halál, Moebius A birodalom visszavág, a Tron és Az ötödik elem, Chris Foss pedig a Superman látványvilágát dolgozta ki. A tovább után látható filmrészletben maga Jodorowsky mesél arról, hogy a Dűnét egy olyan LSD-tripnek szánta, amely az „utazás” élményét nyújtja a drog fogyasztása nélkül.

Tovább

Félelem a fekete dobozban; 500 N

Az erőszak mértékegysége

Az erőszak, félelem bemutatása a filmekben, televízióban rég megszokottá vált. Ami szokatlan, amiért írunk róla, az a bemutatás helye és módja. Mozik helyett kiállítóterekben webkamerákkal készült felvételeket láthattunk a Trafóban és a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának tárlatán.

A „fehér kockák”, a semleges és steril kiállítóterek sötétbe burkolva igazodtak a témához. A Félelem a fekete dobozban a 2010-es hallei Werkleitz Fesztivál filmjeiből adott tematikus összeállítást. Marcel Schwierin gyűjtésében a legismertebb rendező Krysztof Kieslowski volt. Az éjszakai portásról készített dokumentumfilmjében megtestesülő fegyelem- és rendmánia ijesztő. A portré modellje szembesülve korábbi önmagával, később változtatott a véleményén.  (Ezt a filmet a Verzió fesztiválon lehetett látni.) A lengyel rendező hatása (főleg a Tízparancsolat-sorozaté) erősen érződik a svéd Anderson filmjén (Dicsőség országa). A többi filmes kevésbé ismert alkotó, munkájuk amiatt érdekes, ahogyan megmutatják a félelem beépülését a családba, intézményesülését a politikába: már nem szebb jövőt ígérnek, legfeljebb védelmet a jövőtől, a teljes pusztulástól.    
 

Tovább

Emberkísérlet

Almási Réka: Team Building

Almási Réka a csapatépítő tréningben a rendszerváltás felemás magyar társadalmának pontos modelljét találta meg.

„Ti mind egyéniségek vagytok!” – „Igen, mi mind egyéniségek vagyunk!” – „Ti mind különbözőek vagytok!” – „Igen, mi mind különbözőek vagyunk!” – „Én nem!” – hangzik a tömegből a renitens felkiáltás a Monty Python örökérvényű, klasszikus szatírájában, a Brian életében. Ezt a dialógust bontja ki egészestés parabolában a Simó–Grunwalsky-osztályban végzett, első nagyjátékfilmjével a tavalyi szemlén debütált rendező, Almási Réka.

A Team Building egy multinacionális vállalat csapatépítő hétvégéjének kulisszáit használja, hogy kicsiben, zárt közegben, szinte laboratóriumi körülmények között modellezze az egyén és a közösség egymásra hatásának lehetséges módozatait.
Mióta világ a világ, az egyéniségekkel nehéz, mert könnyen lázadóvá válhatnak. Ezért nem tudnak velük mit kezdeni a diktatúrák, vagy akár az olyan nagy szervezetek, mint az egyházak, a pártok, a vállalatok. A rendszer működését biztosító szabályok és ideológiák megkövetelik, hogy a tagok ne lógjanak ki túlságosan a sorból, hiszen az átlagos emberekből álló csapat hatékonyabban tud haladni, mert a vezető könnyebben tudja őket irányítani. De valahogy mindig akad egy a tömegben, aki azt kiabálja, hogy „én nem”. Almási Réka filmjében Nagy Zsolt karaktere, Dani a be nem hódoló figura, aki kritikus szemmel nézi nem csak az Angliából érkező trénert és módszereit, de a megalkuvó csapattársakat is. Egy ideig csak passzív-agresszív beszólásaival bomlasztja az amúgy is gyenge lábakon álló közösséget, majd lázítani próbálja az elégedetlen, de irányítást váró kisebbséget, végül nyíltan szembeszáll az elnyomóval. George, a tréning vezetője, az új évezred Cipollája önismereti játékok segítségével igyekszik megtörni az egyéniséget, és a résztvevők tudatát a cég filozófiájának megfelelően formálni. Az autoriter vezető hivatott karámba terelni a tévelygő juhokat, hiszen „a vállalat nem engedi a lelkedet”.1

Tovább

Újabb klipek, előzetesek Cannes-ból

Túlkínálat

Ma kezdődik hivatalosan a világ első számú filmfesztiválja, ennek apropóján következzék néhány újabb előzetes és filmrészlet az idei kínálathoz kapcsolódva.

Paolo Sorrentino (A szerelem következményei, Il divo) első angol nyelvű filmjéről eddig annyit tudtunk, hogy a kiégett rocksztárt alakító, bizarr frizurájú Sean Penn, apja egykori kínzója, egy Amerikában bujkáló náci háborús bűnös után kutakodik. Az alábbi rövid részlet alapján, amelyben a színész Frances McDormanddel beszélget, akár vígjáték is lehetne a film. 


 

Tovább

Európai fesztiválfilmek Budapesten

EuroCine27 (x)

Első alkalommal kerül megrendezésre Magyarországon Európa tradicionális
filmszemléje az EuroCine 27. Az Európai Bizottság által koordinált rendezvény hazai megrendezésének uniós elnökségünk adott apropót, így az ezen félév által kiemelten kezelt témák filmes feldolgozásaiból is merít a szemle filmfelhozatala. Európa 2004-ben ünnepelte 10 új tagállam csatlakozását, mellyel egy időben az EuroCine 25 is útjára indult, azzal a céllal, hogy az európai kreatív filmgyártás kiemelt figyelmet kaphasson. Ma, hét évvel később és két újabb tagországgal bővülve, az EuroCine 27 egy kihagyhatatlan eseménnyé vált, amelyre idén Magyarországra érkezik Európa minden szegletéből egy-egy filmkülönlegesség.

Az április 14. és május 13. között három magyar nagyvárosban, valamint öt európai
fővárosban zajló EuroCine27 filmfesztivál Szeged és Pécs után Budapesten mutatja
be az uniós mustrára beválogatott filmeket.  Olyan alkotásokat tekinthetnek meg a Corvin Moziba látogatók, mint az Autumn Ball című film, melynek észt rendezője „Horizons” díjat nyert a Velencei Filmfesztiválon, majd a 7. Marrakech fesztiválon Aranycsillag díjban részesült; Bogdán Árpád Boldog új élet című alkotását, amely 2008-ban Berlinben elismerő oklevelet kapott, a Magyar Filmszemlén pedig a legjobb elsőfilmnek járó díjat nyerte el.
Mindenkit várnak szeretettel a szervezők a vetítéseken május 12-13-án! A filmek eredeti nyelven, magyar felirattal lesznek láthatók.

Program a tovább után. Bővebb információ: www.eurocine27.hu

Tovább

Heti tévéajánló

Mihalkov, Hartley, Nielsen

HÉTFŐ

Az elnök emberei

Alan J. Pakula remekműve, a politikai thriller alapvetése, ráadásul egy megtörtént eset, a nevezetes Watergate-botrány feldolgozása. Bob Woodward és Carl Bernstein világhírű könyvéből William Goldman írt forgatókönyvet, Woodwardot Robert Redford, Bernsteint Dustin Hoffman alakítja. További szereplők: Jack Warden, Martin Balsam, Jason Robards, Meredith Baxter, Ned Beatty, F. Murray Abraham, valamint Mély Torok szerepében Hal Holbrook.
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Őfelsége pincére voltam

Jiri Menzel emlékezetes mozija Bohumil Hrabal regénye alapján.
Vetítik: m1 - 21:40

Good Will Hunting

Gus van Sant filmje Matt Damon, Robin Williams, Ben Affleck és Minnie Driver főszereplésével. A Damon-Affleck írópáros Oscart kapott a forgatókönyvért, akárcsak Williams a legjobb mellékszereplő kategóriájában.
Vetítik: Story4 - 22:10

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil