Filmvilág blog

Királyi krokettpálya (Alice Csodaországban)

Tévéajánló ma estére

2011. május 06. - VadalmaX

Alice in Wonderland – amerikai, 2010. Rendezte: Tim Burton. Írta: Lewis Carroll könyve nyomán Linda Woolverton. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Danny Elfman. Szereplők: Mia Wasikowska (Alice), Johnny Depp (Bolond Kalapos), Helena Bonham Carter (Vörös Királynő), Anne Hathaway (Fehér Királynő). 108 perc.
Vetítik: HBO - 17:20

Tim Burton Carroll-adaptációjában Alice megtalálja helyét a csokigyárban.

Az utóbbi esztendők tanúbizonysága szerint Hollywood élvonalbeli szürrealista szerzői számára Lewis Carroll meséjének egyéni interpretációi egyfajta válságtükrözések, bizonytalan átmeneti állapotot jeleznek a mind szűkösebb mozgásteret biztosító stúdiófilmezés és a túl nagy szabadságot kínáló filléres függetlenség között. Terry Gilliam Tidelandje vagy David Lynch Inland Empire-je egyaránt szabad Alice Csodaországban átiratok, amelyek hősnői épp olyan ambivalens érzelmi hozzáállást tanúsítanak a nyúlüregen túli mesevilág iránt, miként a kis Alice vándorútján – egyszerre merülnek el izgatott vágykiéléssel csodáiban és rettegnek kiszámíthatatlan, öntörvényű káoszától. Idén a szürrealista szentháromság utolsó tagja is elkészítette saját verzióját: Tim Burton azonban tekintélyesebb piaci pouvoirjának köszönhetően nem csupán az egyik óriásstúdió krokett-pályáján játszhatott, de magántörténetek helyett magát a nagy klasszikust dolgozhatta fel, világsztárokkal, digitális animációval és térhatásban.

Tovább

Drive - részlet Nicolas Winding Refn új filmjéből

Banditák sofőrje

A cannes-i filmfesztivál honlapjára felkerült egy részlet Nicolas Windig Refn legújabb, Drive című filmjéből. A Drive főszerepében Ryan Gosling látható, feltűnik benne többek között Carrey Mulligan és Christina Hendricks is. Gosling egy kaszkadőrt alakít, aki maszekban bankrablóknak sofőrködik.

 
 

(Sajnos a fesztivál hivatalos honlapjáról nem lehet beilleszteni a videót, de a képre kattintva elérhető.)

Ebből a bő kétperces jelenetből is meg lehet állapítani, hogy Refn második Amerikában forgatott filmjére is meg tudta őrizni a saját megfontolt és feszült stílusát. Az első ottani filmje egyébként a csúfosan megbukott Fear X volt, John Torturróval, de úgy látszik, hogy ez a film lesz végre az, ami anyagi sikert fog hozni neki.

A Drive Cannes-ban a fődíjért verseng, egyebek mellett Takashi Miike, Terence Mallick, Lars von Trier és Pedro Almodóvar új filmjeivel.

Instant apacsdohány

Premierek a héten

HALÁLOS IRAMBAN: ÖTÖDIK SEBESSÉG – A széria legújabb részével kapcsolatos egyetlen meglepő fejlemény: a 7,9-es IMDb pontszám. [előzetes]

INSTANT DOHÁNY – A Millenium-trilógia után újabb svéd krimi-bestsellerből készült adaptáció. Szinopszis: „Három férfi. Egy latino drogdíler, egy rebellis jugó bandafőnök és egy ambiciózus vidéki svéd egyetemista. Gazdagok akarnak lenni. Nagyon. Minél könnyebben és gyorsabban. Amikor összehozza őket a véletlen, rádöbbennek, hogy van még egy közös céljuk: revánsot venni azon az emberen, aki így vagy úgy tönkretette az életüket.” [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: Espinosa munkájában nemcsak elmagyarázva, kidolgozva sincs sok minden, így a mozgóképes verzió nem több középszerű gengszterfilmnél, mely még felvillantani sem tudja, mi volt a regényben különleges. (Vajda Judit kritikája a májusi Filmvilágban olvasható.)

EGYSZER FENT, EGYSZER LENT – Dán párkapcsolati dráma. Szinopszis: „ Ask és Anne házasok. Mindenük meg van, ami a kiegyensúlyozott boldog élethez kell: lakás, jó állás, csodálatos gyerekek és szerelem. Munkahelyi és gyereknevelési problémáik sem rendkívüliek, kezelni tudják a felmerülő gondokat. De egy reggel Ask bejelenti, hogy egy kis szünetre van szüksége. Kezdetben a döntés indokolatlannak tűnik, főleg, hogy ettől mindenkinek megváltozik a sorsa.” [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: Az Egyszer fent, egyszer lent nem kiemelkedő, de remek arány- és stílusérzékkel levezényelt mozidarab, ami hozza a dán filmektől megszokott erős színészi jelenléttel és az olykor meghökkentő, mégis egyszerűen, tisztán és intelligensen ábrázolt helyzetekkel járó hatást. (Forgács Nóra Kinga kritikája a májusi Filmvilágban olvasható.)

APACSOK – A 2009 óta futó, azonos című színdarabból készített Török Ferenc tévéfilmet Csányi Sándor, Schneider Zoltán, Gazsó György, Bálint András  és Szervét Tibor főszereplésével. A főszereplő a Csányi által alakított filmrendező, a nagyapjáról forgatna, aki a 60-as évek elején indián-törzset alapított, és kivonult a társadalomból, hogy ezzel tiltakozzon a rezsim ellen. [előzetes]

Tovább

Western, pszicho-mozi, Kuba: itt a májusi Filmvilág

Szolgálati közlemény

SÖTÉT VADNYUGAT
A deheroizáló western hamarabb jelent meg, mint azt hisszük, az antihősökre vagy a passzív seriffekre nem kellett a Watergate-ig várni, a B-széria mindig is merészebb és sötétebb volt a nagy stúdiók vadnyugat-képénél. A hanyatlásvégi western ugyanakkor a hollywoodi stúdiórendszer bukását is előrevetítette és szimbolikusan vászonra vitte. 

Benke Attila: Kamerába lőni (Western és önreflexió)
Varró Attila: Balladák a B-oldalról (Western és revizionizmus)
Nevelős Zoltán: A káosz urai (David Milch: Deadwood)

PSZICHO-FILMEK
Mivel a filmvásznon többnyire őrült gyilkosokat látunk, a pontos kórtörténet szakszerű ismertetése kevéssé passzol a krimi dramaturgiához, így aztán az őrület meglehetősen eltérő fajtáit többnyire könnyedén egybemossuk, pedig a skizó minden, csak nem hasadt személyiség. A pszicho-mozi felületességével alighanem többet zavart okoz a mentálisan sérült emberek megértésében, mint amennyit használ.
 
Pintér Judit Nóra: Az őrület mítoszai (Pszicho-mozi)
Kovács Kata: Az eszképizmus lobotómiája (Zack Snyder: Álomháború)
Iványi Zsófia: Horrorba hasadt lelkek (Többszörös személyiségek)

LATIN MOZI: KUBA
A szocialista Kuba filmművészete mindig is mérsékeltebb volt, mint a politikai kurzus, köszönhetően annak, hogy az elmúlt ötven évben a felvevőgépek mögött nem apologéták és propagandisták, hanem kitűnően képzett művészek álltak. Az ezredforduló utáni kubai film egyre merészebben néz szembe a társadalmi konfliktusokkal 

Lénárt András: A Comandante mozija (Új kubai filmek)
Bácsvári Kornélia: Titón szigete (Tomás Gutiérrez Alea)
Bilsiczky Balázs: Kuba színei (Beszélgetés Gödrös Frigyessel)
Alejo Carpentier – Gödrös Frigyes: A dolgok kezdete (Forgatókönyv-részlet)

MAGYAR MŰHELY
Bikácsy Gergely: Melegítő fények (Sós Ágnes dokumentumfilmjei)
Dan Santa: Egy meg sem született szerelem temetése (Elek Judit: Visszatérés – Retrace)
Harmat Eszter: Itt vagyunk (YouTube-generáció?)

INTERNET
Kömlődi Ferenc: Webkameránk a világ szeme (Online videókommunikáció)

FILMEMLÉKEZET
Harmat György: A realizmus csele (Politika és művészet) 

TELEVÍZIÓ
Sepsi László: A rossz út (Vince Gilligan:Totál szívás)

FILM/REGÉNY
Lovas Anna: Törékeny életek (Haruki Murakami: Norvég erdő)
Varró Attila: Ösvény vagy tisztás (Tran Ang Hung: Norvég erdő)

KRITIKA
Gelencsér Gábor: Átjáróház (Molnár György: Ki/Be Tawaret)
Báron György: Hunnia, a Paradicsom (Nagy Viktor Oszkár: Két világ közt)

Heti tévéajánló

Karády-tól Ray Charles-ig

HÉTFŐ

Hamvadó cigarettavég

Bacsó Péter filmje Karády Katalinról.
Vetítik: TV2 - 12:20

A jelölt

Michael Ritchie kiváló szatírája az amerikai választási rendszer furcsaságairól, Robert Redford és Peter Boyle főszereplésével. Szolid remekmű, a forgatókönyv Oscart nyert.
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Fahrenheit 9/11

Michael Moore Arany Pálma-nyertes dokumentumfilmje, amelynek fő célja George W. Bush megbuktatása volt. (Örökkévalóságnak szóló műremek, ha minden igaz.)
Vetítik: m2 - 01:15

Tovább

Django Unchained címmel készülődik az új Tarantino-film

Örülünk, Vincent?

Úgy tűnik eldőlt, mi lesz Tarantino következő filmje: egy spagetti western. A tervről már korábban is lehetett hallani, a rendező még 2010 elején beszélt arról, hogy szívesen készítene egy olyan „southern-t”, amely Texasban játszódna, a rabszolgaság idejében. Pár hónapja pedig Franco Nero nyilatkozott úgy, hogy Treat Williams, Keith Carradine és Christoph Waltz társaságában készül spagetti westernt forgatni Amerikában. A felsorolt nevek közül egyelőre csak Waltz-é tűnik biztosnak, aki, ha minden igaz, egy német fejvadászt alakítana. Ő képzi ki fejvadásznak a Django névre hallgató felszabadított rabszolgát is, aki a feleségét akarja megtalálni és kimenteni egy gonosz telepes karmai közül. A történet állítólag pontosan úgy nyúl a rabszolgaság témájához, ahogy a Becstelen Brigantyk a nácizmushoz.

Tarantino számára mindenesetre logikus lépésnek tűnik egy spagetti westernnel folytatni az életművet, hiszen egyik kedvenc műfajáról van szó. A film címe természetesen Sergio Corbucci klasszikusára utal, amelyről már esett szó Tarantino nyomában című rovatunkban. Érdekesség, hogy ezt a filmet a japán kultrendező Takashi Miike már átdolgozta egyszer, a Sukiyaki Western Djangóban Tarantino vállalt is egy rövid szerepet, de a jelek szerint szeretne maga is, a maga módján emléket állítani ennek a filmes műfajnak. A forgatás a hírek szerint nyáron vagy kora ősszel kezdődne.
 

Újabb előzetesek Cannes-ból: távol-keleti kiadás

Kim, Miike, Hong

A Cannes-i Fesztivál programjában nem ritkán találni olyan címeket, amelyekről korábban a filmes sajtó még csak pletykákat sem hallott. Ilyen az Un Certain Regard szekcióban szereplő Kim Ki-duk-film, az Arirang is, amellyel kapcsolatban az előzetes is csak tovább növeli a homályt. Az egészségügyi okok miatt három év (munka)szünetet tartó rendező a jelek szerint saját filmes karrierjére és életére tekint vissza sajátos dokumentumfilmes formában. A cím egy 600 éves koreai népdalból származik, amely az ország nem hivatalos himnusza is egyben. Az enigmatikus előzetes a tovább után látható.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil