Filmvilág blog

Az utolsó cápa

Filmek az alsó polcról #12

2014. május 02. - Orosdy Dániel

Eredeti cím: L’Ultimo Squalo - olasz, 1981. Néhány címváltozat: The Last Shark, The Last Jaws, Shark, Great White, Jaws III. Rendezte: Enzo G. Castellari. Írta: Marc Princi (és Ramón Bravo, ha igaz). Fényképezte: Alberto Spagnoli. Szereplők: James Franciscus, Vic Morrow, Micaela Pignatelli, Joshua Sinclair, Giancarlo Prete. 88 perc.

Messzeringó gyermekkorom világából kísért egy emlék: a tévét nézem – valamelyik tiszavirágéletű pécsi csatornát – egy hétvégi délutánon. Cápás film megy. Gyanúsan sok hasonlóságot mutat a Spielberg nevével fémjelzett sorozattal, de nem annak valamelyik darabja, ez biztos. Leginkább a röhejesbe hajló speciális effektusok és a valószerűtlen jelenetek ragadtak meg bennem – a tömpeorrú gumihal, amely huncut módon kikandikál a felszín fölé, mielőtt lerántaná az áldozatát, illetve testének mozgatása nélkül, mereven és fájdalomra vágyva „úszik” neki a víz alatti szikláknak, hogy a szívbajt hozza a barlangba menekülő búvárokra. (Talán eleve a mazochizmus miatt lett tömpe szegény állat orra?)

Szinte évtizedek teltek el, mire rátaláltam erre a kis gyöngyszemre, Enzo G. Castellari Az utolsó cápa (L’Ultimo Squalo) című örökbecsűjére. Az olasz filmesek közismerten gátlástalanok, ha sikeres filmek lenyúlásáról van szó, de gyakorlatilag senkit sem kellett félteni, miután 1975-ben a Cápa a világ legsikeresebb mozija lett: egyszerre a legártalmatlanabb lények is eredeti méretük százszorosára nőttek, csak hogy a producer picit gazdagabb lehessen, és akár 8 mm-es kamerára is foroghatott a gigantikus levéltetvekről szóló film, ha elég gátlástalan volt az elkövető.

utolsó cápa1.jpg

Tovább

Tévéajánló - Péntek (05.02.)

Erősen szűrve

Az 5. íz
Ifjúsági tévéfilm Bornai Tibor zenéjével.
Vetítik: m1 - 15:40

A Thomas Crown ügy
A Norman Jewison-féle, remek zenéjéről, fényképezéséről és vágásáról ismert klasszikus, avagy a romantikus szajréfilmek alapvetése Steve McQueennel és Faye Dunaway-jel (epizodisták: Jack Weston, Yaphet Kotto, Bruce Glover). Vágó és társproducer: Hal Ashby. Operatőr: Haskell Wexler. Zene: Michel Legrand. Látvány: Robert F. Boyle. FUN FACT: Ezt a filmet nem Peter Yates rendezte.
Vetítik: Film+ - 19:00

Erőnek erejével
Kim Ji-woon szórakoztató, ám feledhető tucatfilmje (Teszár Dávid). Főszereplők: Arnold Schwarzenegger, Eduardo Noriega, Johnny Knoxville, Forest Whitaker.
Vetítik: RTL Klub - 21:10

Elhurcolva
John Singleton (Fekete vidék, Shaft, Négy tesó) akcióthrillere egy saját múltja után kutakodó, a hatóságok elől menekülni kényszerülő fiatal srácról, akit az Alkonyat-filmek egyik tinisztárja, Taylor Lautner alakít. További szereplők: Lily Collins, Alfred Molina, Maria Bello, Sigourney Weaver. (BS)
Vetítik: m1 - 21:20

Szemet szemért
Spike Lee talán legjobb filmje, tele remek színésszel. Kb. a nyolcvanas évek végi Ütközések.
Vetítik: Story4 - 22:35

Az öreg halász és a tenger
Ernest Hemingway világhírű regényének moziváltozata Spencer Tracy-vel (Oscar-jelölés). Rendező: John Sturges (valamint Henry King és Fred Zinnemann, de őket nem jelölik a stáblistán). Operatőr: James Wong Howe (Oscar-jelölés). Zene: Dimitri Tiomkin (Oscar-díj.)
Vetítik: Duna - 22:40

öreg halász és a tenger.jpg

Tovább

Tévéajánló - Csütörtök (05.01.)

Spielberg, Marshall, Hafström

Trükkös gyémántrablás (alias Hibátlan gyémántok)
A velencei kalmár, a Neruda postása és az 1984 rendezőjének krimije Michael Caine-nel, Demi Moore-ral, Lambert Wilsonnal és Joss Acklanddel.
Vetítik: Film+ - 19:00

Elhajlási engedély
A Farrelly-fivérek párkapcsolati komédiájában két férfi (Owen Wilson és Jason Sudeikis) egy hét felmentést kapnak házassági esküjük alól a feleségeiktől (Jenna Fischer és Christina Applegate). (BS)
Vetítik: RTL Klub - 21:00

A rítus
Mikael Hafström részben kis hazánkban forgatott thrillere decens színészgárdával (Anthony Hopkins, Alice Braga, Rutger Hauer, Toby Jones).
Vetítik: Film+ - 21:10

Egyszerűen bonyolult
Nancy Meyers romantikus vígjáték, ugyancsak Steve Martinnal, valamint Meryl Streeppel, John Krasinskival és Alec Baldwinnal.
Vetítik: TV2 - 21:45

A kilencedik légió
A barlanggal a horror hazai rajongói között is (el)ismertséget szerző Neil Marshall új filmjében a rómaiak kilencedik légiója küzd a Brittaniában őslakos pikt törzsekkel. Akció, vér, és sok-sok lassítás. Szereplők: Michael Fassbender, Dominic West, Olga Kurylenko, Ulrich Thomsen. (BS)
A kilencedik légióval látszólag egy újabb műfajban próbálja ki magát – kosztümös akciófilm a Gladiátor és a 300 után szabadon –, a látványos külsőségek mögött azonban ezúttal is kedvenc alaptémáját, az üldözést-menekülést variálja. A legnagyobb hibája az, hogy nem tud, vagy nem akar olyan karaktereket teremteni, akikért a néző őszintén szoríthatna. (Baski Sándor kritikája a Filmvilág 2010/08. számában olvasható.)
Vetítik: m1 - 22:30

kilencedik légió.jpg

Tovább

Moszfilm Napok – Az orosz filmek már az Urániában vannak

Sajtóközl. + programajánló

Moszfilm-Napok-plakat.jpgMájus 8-11. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatkozik be a fennállása 90. évfordulóját ünneplő, legendás Moszfilm stúdió. A négynapos rendezvény programját a legújabb produkciók mellett beszélgetések, valamint filmtörténeti ritkaságok színesítik, köztük egy élőzenével kísért némafilm-előadás, három korszakalkotó zenés vígjáték, valamint a monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke négyrészes vetítése.

Az Uránia Nemzeti Filmszínház a Moszfilmmel együttműködésben és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával tizenkét alkotáson keresztül enged bepillantást az orosz film legjelentősebb stúdiójának történetébe és aktuális helyzetébe. A program május 8-án 18 órakor egy kerekasztal-beszélgetéssel indul. A szervezők az orosz film tartalékairól, távlatairól, a szovjet filmkincs sorsáról kérdezik a Moszfilm két igazgatóhelyettesét, Szvetlana Piljovát és Vlagyimir Rjaszovot. A beszélgetésen, amely nyitott a nagyközönség számára, az orosz vendégek mellett magyar szakemberek is részt vesznek, így Geréb Anna filmtörténész, Lugossy László filmrendező, valamint a program összeállításában közreműködő Forgács Iván filmtörténész.

Tovább

Tévéajánló - Szerda (04.30.)

Bosszúállók
Nem, ez még nem az Avengers, pontosabban az, de egy másik: Jeremiah S. Chechik híresen rossz kalandfilmje a The Avengers c. tévésorozat alapján, Ralph Fiennes-szal, Uma Thurmannel, Sean Connery-vel és tucatnyi derék angol színésszel. A rendezőt és a forgatókönyvírót azóta se engedték mozifilm közelébe.
Vetítik: Film+ - 19:00

Anthony Zimmer
Avagy ebből készült Az utazó. Korrekt thriller Sophie Marceau-val.
Vetítik: Story4 - 21:35

Hülyék paradicsoma
Mike Judge sajnálatosan kevés figyelmet keltő szatírája Luke Wilson főszereplésével.
Vetítik: RTL Klub - 00:10

Lars von Trier: A Birodalom

Szellemkórház - 1. rész

birodalomnyitó.jpg

A koppenhágai Birodalmi Kórházban elszabadul a természetfeletti. Lars von Trier paranormális sorozata tabut tört és nézettségi rekordot döntött a kísértetjárta Dániában.

Lars von Trier szeret nagy lélegzetű projektekben gondolkodni. Az Európa-trilógia (A bűn mélysége, Járvány, Európa) a kontinens filmes elitjébe emelte, széleskörű ismertségét és díjözönökkel honorált fogadtatását a háromrészesnek tervezett Birodalomnak, illetve az Aranyszív-trilógiának (Hullámtörés, Idióták, Táncos a sötétben), sokak ellenszenvét pedig az Amerika-dossziénak (Dogville, Manderlay) „köszönheti”. Tervei szerint 2024-ben fejezi be a hosszútávú, 1992-ben kezdett Dimenziók munkacímű produkciót (minden évben 3 percet forgat hozzá). A harmadik Birodalom-etap pedig valószínűleg sosem készül el – habár Trier 2000-ben nagy titokzatosan beígérte a folytatást. A Rilke óhajtotta műremek-torzó a főszereplők sajnálatos halála következtében állt elő; időközben elhunyt a Drusse asszonyt, Stig Helmert és a Down-szindrómás fiút játszó színész is.

Trier műveinek minden elemét radikális behatásoknak veti alá – legyen szó technikai kivitelezésről, formai keretekről, műfaji szabályokról vagy cselekményvezetésről. Kísérletei sosem eseti, öncélú jellegűek: önmagából táplálkozik, minden későbbi művének az előzővel ágyaz meg. A Birodalomból egyértelműen következik a Dogma-szellem, a Dogma- vagy mintha-dogma-filmjeiben fokozódó elidegenedettség és elidegenítés pedig elvezet a Grace-filmek puritán jelzésszerűségéhez. A Birodalom önfeláldozó, szenvedő Judith-ja az „aranyszívűek” nőalakjait vetíti előre.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil