MESTERKURZUS
Sokáig két Walerian Borowczykot ismerhettek a filmbarátok. Az ünnepelt alkotót, aki szürrealista kisfilmjeivel új dimenziókat tárt fel az animáció számára, s akinek első élőszereplős játékfilmjei a modern művészfilm becses darabjai közé tartoztak. A másik a kegyvesztett rendező, akin eluralkodott az erotománia. Miután hozzáférhetővé váltak eddig csak hallomásból ismert rövidfilmjei, beszélhetünk egy harmadik Borowczykról is, az újraértékelt művészről.
Varga Zoltán: Rosalie és az angyalok (Walerian Borowczyk 100)
Kiss Dalma: Késői találkozás Helsinkiben (Aki Kaurismäki: Hulló levelek)
Alföldi Nóra: Üdítőznek a vitorláson (Jacques Rozier 1926-2023)
PÁRIZS LÁNGJAI
2015. november 13-án, pénteken este terrortámadás-sorozat rázta meg Párizst. Az Iszlám Államhoz kötődő terroristák háromfős csoportokban támadtak meg hat zsúfolt helyszínt, sportcsarnokot, éttermet, kávéházat, a Bataclan rockkoncertjét. A francia film meglepően korán megkezdte a feldolgozást és a szembenézést a kollektív traumával. A 2018-as Amanda óta hét film idézte meg a terrortámadás traumáját.
Gyöngyösi Lilla: Együtt erősek vagyunk (Filmek a párizsi terrortámadásokról)
Buzsik Krisztina: Nyitni kék, nyílni kék (Képregény-legendák: Julie Maroh: A kék a legmelegebb szín)
Fekete Tamás: A kutya két élete (Anaïs Barbeau-Lavalette: Fehér kutya)
Horváth Laura: A romlás virágai (Maïwenn: Jeanne du Barry – A szerető)
ÚJ RAJ
Csomán Sándor: A vonzalom anatómiája (Monia Chokri: A szerelem természete)
MAGYAR MŰHELY
Kevés magyar rendező reflektált a rendszerváltásra egyszerre tematikusan és formailag. Grunwalsky Ferenc a kivételek közé tartozik. Az Egy teljes nap (1988), Kicsi, de nagyon erős (1989) és folytatása, a Visszatérés – Kicsi, de nagyon erős 2. (1999) kíméletlenül illúziótlan és naturális képet mutat a rendszerváltás kárvallottainak életéről.
Gelencsér Gábor: Ami jár (Grunwalsky Ferenc „rendszerváltás-trilógiája”)
Kelecsényi László: Mi van a kosárban? (Merengek a múltak ütemén – 2. rész)
Baski Sándor: Beépített rendszerhiba (Reisz Gábor: Magyarázat mindenre)
Varga Balázs: Utóéletek (A Kádár-korszak tévésorozatai – 7. rész)
A CSEND MESTEREI
Molnár György: Hallgatni arany (Némafilm a hangosfilmen – 3. rész)
FESZTIVÁL
Szalay Péter: Elúszó biodíszlet (Gödöllő – Természet- és Környezetvédelmi Filmfesztivál)
Gyürke Kata: Szemben a magánnyal (Miskolc – CineFest)
FILM/ZENE
Kolozsi László: A nagy klip (Lasse Hallström: ABBA – A film)
KRITIKA
Greff András: Nem menekülő ember (Brandon Cronenberg: Végtelen víztükör)
Varró Attila: Zárt tárgyalások (Kenneth Branagh: Szeánsz Velencében)