Filmvilág blog

Márciusi Filmvilág: Kamaszmozi, Korea, Oliveira

Szolgálati közlemény

2010. március 01. - filmvilág

MAGYAR MŰHELY
Muhi Klára: Tiszta Amerika (Magyar filmipar)
Kolozsi László: Magyar kopó (Hazai bűnfilmek)
Schreiber András: Pótkávé (Bűnügyi tévémagazinok)


EDGAR ALLAN POE
Noha a detektívtörténet és a modern horror feltalálója immáron 160 éve, jóval a mozgókép feltalálása előtt távozott az élők közül, nála aktívabb ihletőt keresve sem találni a filmgyártás mezején. A méltatlan körülmények között tengődő, alkoholizmusba és őrületbe fúló szerző irodalmi munkássága nyughatatlanul kísérti a rendezőket: novellái, versei, regényei és élettörténete egyaránt inspiratív hatásúak.


Géczi Zoltán
: Míg e rejtélyt meglesem (Edgar Allan Poe)
Janisch Attila: Az inga alatt (A filmszerűtlen Poe)
Kovács Marcell: Többször használatos rémálmok (Poe és Corman)

ALVILÁGI AMERIKA
Roboz Gábor: A bánatos krónikás (Dennis Lehane-adaptációk)

KAMASZMOZI
A farkasember nemcsak az „állat az emberben” tézisét hivatott szemléltetni, hanem a felnőtté válás rémségét is. A farkasember-filmek nem csupán a szülő–gyermek vagy a testvérpár-kapcsolatot értelmezik újra: egyetlen klasszikus monstrum sem jelenik meg oly gyakran és látványosan a változás korát jelentő serdülés reprezentánsaként, mint az ösztönei bábjává váló farkasember.

Varró Attila: A változás kora (Farkasember-filmek)
Vajda Judit: Grimm és az idegenek (Maria Prohazková: Nem félek a farkastól)
Jankovics Márton: A korona súlya (Kamaszkirálynők)
Forgács Nóra Kinga: Nem leányálom (Andrea Arnold: Akvárium; Lone Scherfig: Egy lányról)

OLIVEIRA 101
„Körülbelül hatéves korom óta rajzolgattam természet után…, hetvenhárom éves koromban kezdtem megérteni a madarak, vadállatok, rovarok és halak szerkezetét, és azt, ahogyan a növények fejlődnek…, százharminc-száznegyven évesen eljutok arra a szintre, amikor a kezem alatt minden pötty és minden ecsetvonás élő lesz. Bár adna az ég lehetőséget rá, hogy bebizonyítsam, mindez nem hazugság.” – Mindezt Hokusai írta, de mondhatta volna a 101 éves portugál filmrendező, Manoel de Oliveira is, aki húsz éve csúcsformában forgat.

Forgách András: Az öregkor diszkrét bája (Manoel de Oliveira)
Stephane Delorme – Mathias Lavin: A természet ajándékai (Beszélgetés Manoel de Oliveirával)

ÉSZAK-KOREA
Teszár Dávid: Remetediktatúra (Dokumentumfilmek Észak-Koreáról)
Csoma Mózes: Pulgaszari (Sin Szang-ok megpróbáltatásai)

FESZTIVÁL
Barkóczi Janka: Cigányút (Európai és Magyar Cigány Filmfesztivál)

KÖNYV
Schubert Gusztáv: Filmsziget (BBS 50)
Grunwalsky Ferenc: A Sáncban (A Műcsarnok BBS-kiállításának megnyitója)

TELEVÍZIÓ
Kemenes Tamás: Szigorúan nyilvános (Rejtett kamerás műsorok)
Baski Sándor: Csak egy kattintás (A filmelőzetesek története 3.)

KRITIKA
Hirsch Tibor: Körkörös történelem (Jancsó Miklós: Oda az igazság)
Bori Erzsébet: Vendégjáték Erdélyben (Peter Strickland: Varga Katalin)
Gorácz Anikó: Háromszög franciaágyra (Esztergályos Károly: Májusi zápor)

A címlapon: Hajdu Szabolcs: Bibliotheque Pascal (Török-Illyés Orsolya) – A Szuez Film márciusi bemutatója

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr881800976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ussk · http://ussk.blog.hu/ 2010.03.01. 23:23:32

Poe a készülő Raven film miatt került terítékre vajon vagy nincs különösebb apropója?

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.03.01. 23:46:47

@ussk: az utóbbi években elég sok Poe-adaptáció készült, úgyhogy nem nagyon kellett konkrét apropót keresni.

www.imdb.com/name/nm0000590/
süti beállítások módosítása