Filmvilág blog

Az évtized filmjei (10-1)

Finálé

2010. január 04. - filmvilág

 


(előzmény: 30-11; 50-31)


#10.
- A MÁSOK ÉLETE (2006)
Rendezte: Florian Henckel von Donnersmarck


A kortárs német film meghatározó színészének utolsó befejezett mozifilmje nem csupán Ulrich Mühe bravúros alakítása miatt tekinthető az évtized egyik legjobbjának. Florian Henckel von Donnersmarck első egészestés munkája egyszerre tudta hitelesen megidézni a nyolcvanas évek Kelet-Berlinjének fojtogató atmoszféráját és a korszakról szóló látleletet ráfeszíteni egy olyan történetvázra, amely a közelmúlt történelme iránt kevésbé érdeklődőket is képes beszippantani. A rideg profizmusba fásult lehallgatótiszt megváltástörténete során felbukkannak a kommunista diktatúra – és egyáltalán, mindenfajta diktatúra és disztópia – legjellemzőbb alakjai, a hatalmával visszaélő, testileg-lelkileg visszataszító politikustól az ellenállás útjára lépő művészig, miközben Donnersmarck sikerének titka éppen az, hogy képes volt tipizáltságuk ellenére is életszerű hősöket és helyzeteket teremteni. Ennek köszönhetően A mások élete túllépi az egyszerű történelmi film határait: Orwell és Bradbury disztópiáinak konfliktustípusait és tanulságait vetíti egy valóban létezett korszakba – különös hangsúllyal utóbbi humanizmusán –, hogy általánossága révén legyen képes egy nagyon is konkrét időszakról érdemben beszélni. (SL)

Bővebben: kritika
Futottak még: A bukás, A Baader-Meinhof csoport


#9.OLDBOY (2003)
Rendezte: Park Chan-wook


Az új évezredben (a hatvanas évek aranykora után ismét) virágba boruló dél-koreai mozi első számú nagykövete Kim Ki-duk mellett az a Park Chan-wook, aki Bosszú-trilógiájával (Mr. Vengeance - A bosszú ura, Oldboy, Lady Vengeance - A bosszú asszonya) jó eséllyel pályázhat az évtized legjelentősebb filmes stilisztája címére. Park vizuális evolúciója A bosszú ura szikár minimalizmusától A bosszú asszonya túlburjánzó (ha nem egyenesen zsúfolt) képi világáig tart: a középső tételt jelentő Oldboy bravúros style plus substance, a forma és a tartalom tökéletes harmóniája, amelyben a 15 évre mindennemű indoklás nélkül bebörtönzött főhős, Oh Dae-su megkeresi a felelősöket és bosszút áll a példátlan megaláztatásokért. A nézői elvárásokat térdből elkaszáló brutálmese csúcsra járatott, nihilista tombolás: incesztusra kifuttatott, fatalista tamagochi-játék, amelyben valamennyi szereplő elkárhozik. (TD)

Bővebbenkritika
Futottak még: A bosszú ura, A bosszú asszonya


#8. - AZ EMBER, AKI OTT SEM VOLT (2001)
Rendezte: Joel Coen


Ed Crane (Billy Bob Thornton) nem igazán van jelen. Sem a saját életében, sem másokéban. Cigarettázik, hajat vág, és ezzel remekül telnek az évek, évtizedek. Vagy ha nem is remekül, de telnek. Egyszer aztán mégis vágyni kezd valamire, ami egy Coen-filmben a jelenléttel és az elbaltázott bűncselekmények tömegével egyenlő. Vágyhatna pénzre, igaz szerelemre, gyerekre, hű barátságra, igazságra, a kisember felemelésére a dráma művészi erejével, vagy egy tiszta szőnyegre, ő azonban egy szélhámos nagy ötletét választja. Az ember, aki száraztisztítás tömegsikere által akart ott lenni, ezért hullani kezdtek körülötte az ismerősök.  Coenék ezúttal nem csupán megidézték kedvenc stílusukat/műfajukat, a film noirt, hanem a lehető legpontosabban reprodukálták is. A történet James M. Cain regényeinek motívumait keveri a testvérpár szokásos fekete humorával és bizarr karaktereivel, vizuálisan pedig tökéletesen hozza a Billy Wilder, John Huston, Howard Hawks és a többiek életművéből ismerős jellegzetességeket. Ed Crane története nem szólt akkorát a bemutató idején, mint Llewelyn Mossé, viszont minden tisztelgéssel és idézettel együtt Coenék sajátja, elejétől a végéig. És akkor az egyedülálló operatőri teljesítményről, a tökéletes színészi alakításokról, a díjak-jelölések tömegéről még egy szót sem ejtettünk. (OD)

Futottak még: Durr, durr és csók, A jó német, Hideg nyomon, Mielőtt az ördög rádtalál


#7. - HALÁLI HULLÁK HAJNALA (2004)
Rendezte: Edgar Wright


A zombik nem mást testesítenek meg, mint saját félelmünket a haláltól. Ezt Simon Pegg mondta, a Shaun Of The Dead főszereplője és társírója. Nyilván szerénységből, de nem tette hozzá, hogy az évtized legjobb zombifilmjében a lassan csoszogó élőhalottak nemcsak a halált jelentik, hanem a magányt, a rutint, az elszigeteltséget, a depressziót, a cinizmust, a harmincasok válságát, a súlyként csimpaszkodó gyerekkort, a felelőtlenséget. És az agyevést is persze. Amikor Londonban elszabadulnak a zombik, Shaunnak nevetségesen kisstílű a terve: összeszedni Lizt (aki amúgy előző nap kidobta), a haverokkal elmenni a kocsmába és ott kihúzni, amíg ez az egész el nem vonul, mint egy esőfelhő. De aztán ahogy hullanak el mellőle az emberek, a kalandja is egyre nagyobb súlyt kap: Shaun már nem a túlélésért harcol, hanem saját kiegyensúlyozott felnőttkoráért. Persze ez így úgy hangzik, mintha Bergman egyik svéd nyaralóját lepték volna el a zombik, pedig nem: Edgar Wright van annyira szórakoztató rendező, mint Sam Raimi és Peter Jackson fénykorában, a Spaced című, hasonlóan zseniális tévésorozatban kifejlesztett vizualitását tökélyre polírozta első játékfilmjében, ami egyszerre működik stílusgyakorlatként és paródiaként. Érdemes többször nézni. Nekem már a megszállottságig sikerült. (KD)

Futottak még: Vaskabátok, Csapatleépítés, Dead Set (tv-sorozat), Zombieland


#6. - KILL BILL (2003-2004)
Rendezte: Quentin Tarantino


A Jackie Brown után Tarantino hat évig töprengett a hogyantovábbon, hogy aztán 2003-ban, némiképp váratlanul, szakítson a gengsztertematikával, és helyette a hetvenes évek klasszikus bosszúmozijait, illetve az ázsiai harcművészeti filmeket kollázsolja össze és értelmezze újra - zseniálisan. Kiderült, hogy bizony nem csak a dialógok nagymestere, de konyít valamelyest az akciórendezéshez is, és bár a hongkongi-japán-kínai klasszikusok önkéntes védelmezői ismét tolvajnak kiáltották ki, a (nyugati) nézők többsége a Kill Bill nyomán tudta meg, hogy létezik például egy olyan műfaj, hogy chambara. Tarantino itt vállalta fel először nyíltan a mixmesteri szerepet, azzal, hogy a korábbiaknál jóval látványosabban tette ki az idézőjeleket. A filmet ilyenformán azzal is lehetne vádolni, hogy csupán öncélú játszadozás, annak viszont – ha ezzel nem is értenénk egyet - hibátlan. (BS)

Futottak még: Sin City
Bővebben: kritika 1. + 2.


#5. A SZIGET (2000)
Rendezte: Kim Ki-duk


A filmes képzésben sosem részesült Kim Ki-duk pályája a kilencvenes évek második felében indult, de igazán az új évezredben vált ismerté a filmfesztiválok és a művészmozik közönsége számára. Mindegy, hogy buddhista tanmesét (Tavasz, nyár, ősz, tél… és újra tavasz), szerelmi allegóriát (Bin-Jip) vagy politikai ihletésű kamaradrámát (Address Unknown) forgat, stílusa összetéveszthetetlenül egyéni. Az ellentétek rendezője: keveri a realizmust a szürrealizmussal, az idilli pillanatokat a véres képsorokkal, sorsdrámát a fanyar humorral, miközben szereplőit – fittyet hányva a mozis trendekre – alig beszélteti. Legkegyetlenebb, legszebb, és talán legjobb filmje A sziget, amely a Tavasz, nyár, ősz, tél… -hez hasonlóan a vízen játszódik, de súlyos meglepetés éri azt, aki egy, az élet körforgásáról szóló bölcs tanmesére számít. A sziget látszólag egy férfi-nő viszonyáról szól, valójában egy sokkolóan brutális, kompromisszum-mentes allegória párkapcsolatról, szexualitásról, függőségről és önpusztító szenvedélyekről.  (BS)

Bővebben:  A vizek démonai (Kim Ki-duk portréja)
Futottak még: Tavasz, nyár, ősz, tél… és újra tavasz, Bin-jip - Lopakodó lelkek, Az íj, A parti őr, Bad Guy, Address Unknown, Samaria


#4. - VÉRZŐ OLAJ (2007)
Rendezte: Paul Thomas Anderson


Bár 2008 ősze óta rohamosan nő a kapitalizmust kritizáló opuszok száma, Paul Thomas Anderson Sinclair-parafrázisára nehéz lesz ráverni. Túlzás nélkül: a Vérző olaj az évtized elsőszámú kapitalizmus-mozija. Mert miközben a dokufilmesek (Michael Moore, vagy a Winterbottom-Whitecross páros), vagy éppenséggel A bűn árfolyama elsősorban magát a rendszert kritizálják, a self-made manre fókuszáló, az amerikai olajbirodalom születésének idején játszódó Vérző olaj olyan példabeszéd, amelynek tanulsága független az aktuális gazdasági világválságtól. Ha e kis írás az Aranypolgárról szólna, Anderson filmjének ott lenne a helye a Futottak még-ben. (SCHA)

Bővebben: kritikaAranypolgárok (Pénzemberek az amerikai filmekben)


#3. - BECSTELEN BRIGANTYK (2009)
Rendezte: Quentin Tarantino


Nem indult túl ígéretesen: a nácik-sújtotta Európában akciózó amerikai katonák történetét QT évek óta lebegtette, mint lehetséges filmtervet, majd amikor már úgy tűnt, ebből a projektből sem lesz semmi, mégis elindult a forgatás, alig egy évvel a tervezett cannes-i premier előtt. A Becstelen Brigantyk végül időre elkészült, és minden baljós előjel ellenére, QT újfent meglepte a nézőket. Egyrészt azzal, hogy a nyilatkozatok, a film címe és a trailer ellenére a nem a Brigantikról szól a történet, és a Piszkos tizenkettő-típusú akciójelenetek is hiányoznak belőle. Helyette korhű ruhákban beszélgetnek a szereplők, hosszú-hosszú perceken át. Nem lehet eldönteni, ki az igazi főhős, ahogy azt sem, szándékos-e, hogy egyes szereplők pusztán karikatúrák (mint a Brad Pitt-féle alakulat), míg mások (Christoph Waltz ezredese vagy Shosanna) jóval komplexebb karakterek. És mégis: működik a film. Működne akkor is, ha QT mintegy mellékesen, laza csuklómozdulattal nem akarná újraírni a történelmet, így viszont még több is szimpla filmes vágybeteljesítésnél. (BS)

Bővebben: kritika + elemzés + a forgatókönyv recenziója + 12 piszkos briganticsapat
Futottak még: Max Manus
 

#2. - ENGEDJ BE! (2008)
Rendezte: Tomas Alfredson


Az utóbbi néhány évben újra megszaporodtak a vérszívók a mozikban, az említésre méltó vámpírfilmeket azonban nem hogy egyetlen kézen, de egyetlen ujjon meg lehet számolni. Más kérdés, hogy a svéd Engedj be!, bár felvonul benne a vámpírmitológia minden eleme, valójában mégsem igazi vámpírfilm. Annál jóval több. Egy kegyetlenül szép történet két végtelenül magányos emberi lény egymásra találásáról, giccses nagyjelenetek és felesleges dialógok nélkül. Tomas Alfredson rendező a képek nyelvén mesél, legyen szó a nyolcvanas évekbeli panelvilág hangulatának megteremtéséről, vagy a két főhős, Eli és Oskar összeismertetéséről egy nyomasztóan szürke játszótéren, egy gazdát cserélő Rubik kocka segítségével. Az Engedj be! tulajdonképpen készülhetett volna 10 vagy 20 évvel korábban is: amiről szól, az mindenkor érvényes, de úgy, olyan tisztán és egyszerűen szól, hogy 10 vagy 20 múlva is elvarázsolja az érzékenyebb nézőket. (BS)
 
Bővebben: a film , a könyv és a dvd kritikája + elemzés + 12 rendhagyó vámpírfilm
Futottak még: Thirst


#1. - NEM VÉNNEK VALÓ VIDÉK (2007)
Rendezte: Ethan Coen és Joel Coen


Nagyjából 50 éven át csak a paranoid szélsőjobbosok köreiben csengett jól a McCarthy név, de hála Coenéknek, mára legalább annyira jelentheti Cormac-et, mint Joseph-et. Egész pontosan Charles McCarthy írót, aki Cormac McCarthy néven publikál már évtizedek óta, egyre nagyobb sikereket aratva.
Hogy mi köze az ő boszorkányüldözőkéhez mérhető világhírének a rendezőpároshoz? Nem kevés, pedig Cormac McCarthy régóta elismert író, Hollywooddal is sikerült közelebbi kapcsolatot kialakítania a Coenék egyik munkatársa, Billy Bob Thornton révén (Vad lovak, 2000). Csakhogy a díjakból, pozitív kritikákból, egyre növekvő könyveladásokból még nem következik, hogy az ember nevét szerte földön ismerik, párhuzamosan több művét megfilmesítik, beleértve az éppen csak megjelenteket is. Ez már a jelenség kategóriája.

A Nem vénnek való vidék remek könyv, de nem klasszikus, McCarthy életművében sem sorolták a legjobbak közé megjelenésekor, mégis ennek köszönheti az áttörést. A miértre a válasz a filmadaptációban rejlik: Coenék megragadtak valamit, ami irodalmi formában nem volt ugyanilyen hatásos, és ez a valami rabul ejtette a szakmát, nagyközönséget egyaránt.

Nem mennék bele mélyebben mindabba, amit már annyian leírtak korábban: sztori, Oscar-díjak, alakítások, a cím eredete, Chigurgh frizurája... Nehéz meghatározni, mi igazán eredeti a regény - és az azt a lehető legszorosabban követő film - történetében. A már említett Thornton a kilencvenes években írója és szereplője volt egy tévéfilmnek, ami csaknem ugyanebből az alaphelyzetből indult ki (Ne nézz vissza!, 1996), és valószínűleg nem ő volt az első, aki szerint érdekes lehet a talált pénzzel meglógó tolvaj története. Ami a mozi vitathatatlan erényeit, a stílust, a színészi játékot, a vizualitást illeti, a nemrég DVD-n megjelent Jack Nicholson-film, az Állj, határ! majdnem ugyanezt hozta közel 30 éve, olyan elődökről nem is beszélve, mint Don Siegel vagy Sam Peckinpah.

És mégis.

A Nem vénnek való vidék nem koppintás, hanem valami egyedülálló, még az egyedülálló mozikból álló Coen-életműben is. Talán nem a legjobb filmjük, talán a hype alábbhagyásával másképp fogjuk értékelni, talán lehetne benne kevesebb McCarthy és több Coen... Valamit megfogott az évtized végének hangulatából, amit más alkotásnak nem sikerült hasonló erővel. És ha csak annyi érdeme lenne, hogy segített Cormac McCarthy nevét világszerte ismertté tenni, már nem lehetne okunk panaszra. (OD)

Bővebben: kritika
Futottak még: Vad lovak

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr781643776

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: MSZP-plakát a Pandora bolygóról 2010.01.04. 16:49:38

A szocialisták csekély hazai esélyeik miatt új választási célcsoportok felkutatására indultak a távoli galaxisokba. Elsőként a Pandora bolygón élő na'vi nép megnyerését tűzték ki célul, ugyanis a bolygó gazdag ásványkincs-lelőhelyeit kiaknázva a p...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2010.01.04. 12:55:14

top50-ben nincs Gran Torino. Mu-ha-ha.
pffff
öejj....
ennyit erről a top50-ről.
:-S

sorokinV 2010.01.04. 13:13:36

Engedj be! minden, csak nem "együgyű gyermekszerelem a közösen megélt társadalomkívüliségben", ahogy azt a filmmel foglalkozó tematikus blogok mindegyike látta.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.01.04. 13:13:58

Hmmm, most, hogy egészben látom a listát, inkább tudom értékelni. Nyilván szubjektív, és ahogy a korábbi kommenteket olvastam, sokan úgy értelmezték, hogy ez megfellebbezhetetlen, és ezt kell mindenkinek gondolni. Fasság'

Ami engem illet, túlságosan sok rajta a horror. A keleti filmeket én is felülreprezentáltnak érzem, de ennek ugye az az oka, nem sokat láttam. Az Oldboy viszont tényleg top10-es.

Amiket hiányolok, például a Futball faktor, Amerikai gengszter (bár ebben most nem vagyok biztos, hogy nincs a listán), Futballmaffia. Utóbbi szvsz elmúlt évek legkeményebb filmje.

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.01.04. 13:15:40

no country, brigantik
a többi leves

2010.01.04. 13:21:34

Ez meg miféle lista?
Az igazi top 10 (félretéve hogy mi volt itt 10-en túl):
-Avatar
-Keresztapa
-Halott Menyasszony
-Gyűrűk Ura trilógia
-Star Wars 4 (ha úgytetszik az original első rész)
-Apollo 13
-Borat
-Holnapután
-Mad Max 3
-A Tanú

2010.01.04. 13:23:51

@venomspawn: Örökérvényű filmeket értek ezalatt,globális top10-et, ha félreérthető voltam, ebből azért sok ezen évtized beli

solgnt 2010.01.04. 13:24:32

érdekes egy top50, azt meg kell hagyni. hogyan kerülhetett a Haláli Hullák Hajnala a 7.(!) helyre? össze lett keverve a Holtak Hajnalával, bár az sem érdemelne egy 7-ik helyet.
jó pár film kimaradt ebből a listából. Casino, Benjamin Button, Avatar, Amerikai Gengszter, sorolhatnám...

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2010.01.04. 13:25:20

@venomspawn: és ezek közül melyik illik bele az "évtized" kritériumba? Bocs.

betemetaho 2010.01.04. 13:27:29

Hát a brigantikon elaludtam.Nincs bajom Tarantinoval,de az a film szerintem nem valami extra.Vontatott inkább.

2010.01.04. 13:39:53

@Virgogirl: Avatar, Holnapután, Halott Menyasszony, Gyűrűk ura, Borat.
Ezek, 10/6.

Kilgore Trout 2010.01.04. 13:42:52

Az 50-be azért a Blöff szerintem belefér. De lehet, hogy a 10-be is. De ez abszolút szubjektív.

Papp Sanyi 2010.01.04. 13:45:18

Ez az Avatar hype egy nagyon idegesítő dolog. 2 év múlva senki nem fog róla beszélni, max a technológiája miatt. A történet egy felejthető tucat sztori, színészi játék nincs benne említhető. Nagyon friss még az élmény, ezért nem tudnak rajta túllépni egyesek.
Vannak vitatható filmek a Top10ben is, de jól van ez így.

2010.01.04. 13:46:25

azt még megértem, hogy egy filmvilág top50-jében nem szerepel a Gladiátor, Gettómilliomos, Millió dolláros bébi, de hol van az Ütközések, Mememto, Rekviem egy álomért vagy a Gran Torino?

2010.01.04. 13:52:09

@Papp Sanyi: Nekem pl a sztorija is állatira bejött. De ez egyénenként változó. Van aki 2D-ben látta és szintén odavan érte.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.01.04. 13:53:38

@valtine: A Memento tényleg hiányzik, sajnálom, hogy kihagytuk.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2010.01.04. 13:59:11

Kim Ki-duk nem hiányozhatna egyetlen film toplistáról sem! Köszönöm!

rockjano 2010.01.04. 14:05:37

Igen Memento, Hatodik érzék, Gettómiliomos, millió Dolláros Bébi, Fiúk nem sírnak stb...

De jó lista, egyetértek és amit nem ismerek meg megpróbálom beszerezni

Köszi

És igen, jó az Avatar annak ami, nagyon jó de semmi köze az ilyen listához.

Zsuuli (törölt) 2010.01.04. 14:07:39

@venomspawn: ..az egy dolog, hogy a te top10-edből a fele sem az előző évtizedből való, de azért a "holnapután"-t top10-be sorolni...háááát...
vagy a borat-ot...esetleg a halott menyasszonyt...persze..aranyos, és én is szeretem tim burtont, de top10-be túlzás.
Kissé olyan, mintha azt a 10 filmet írtad volna ide, amiket valaha is láttál...:)

ettumifilii 2010.01.04. 14:12:59

@valtine: jó, nyilván ezek mind jó és meghatározó filmek, de még egy 50-es listáról is kimaradhatnak...főleg úgy, hogy szerintem egy film sincs a listán érdemtelenül. Én is hiányolom a Memento-t btw...
@rockjano:
az a baj, hogy a fiúk nem sírnak és a hatodik érzék 2000 előtt készült, igaz csak egy évvel, deakkoris...
@venomspawn: hát ha a holnapután alltime top 10 filmed között van akkor nem csodálom, hogy bejött az avatar sztorija...a "van akinek tetszik" dumát meg inkább hagyjuk

ettumifilii 2010.01.04. 14:15:50

@soleagent: a haláli hullák hajnala nagyon is jó film...remélem láttad, és nem csak a címe alapján vonsz le elhamarkodott következtetéseket

2010.01.04. 14:20:36

biztos lesz olyan lista más kritikusoknál, ahova befér az Avatar, már csak a visszhangja miatt, amit elsősorban a technikai megvalósításnak köszönhetünk.

a sztori azonban gyenge, sokszor nem lehet felfedezni a karakterek motivációit és a karakterek is kicsit egysíkúak. lehetett volna azért itt árnyalni.
pedig attól eltekintve, hogy a történet egy Pocahontas másolat, még bőven lehetne jó. de nem lett szerintem. ettől függetlenül élveztem a filmet 3d-ben, de hagyott bennem hiányérzetet a végén.

-d(-_-)b- 2010.01.04. 14:36:25

Gondolom, az nem zavar senkit, hogy az évtizednek egy év múlva lesz vége...

F.Lackó · http://csajokrol.blog.hu/ 2010.01.04. 14:36:25

Nem kifejezetten értek egyet, egyik listával sem, de hát ugye kinek a pap... A globále' top 50-hez talán az IMDB listája áll a legközelebb.

Alapvonalszippantó Hapci Benő · http://nst.blog.hu/ 2010.01.04. 14:38:29

Van a listán néhány film, ami az én top50-emben biztos nem szerepelne, de el tudok képzelni olyan indoklást, ami alapján másén igen. De hogy a Pankrátor esetében mi lenne ez, az számomra rejtély.

Összességében viszont korrekt a lista, mondjuk nekem kevés rajta a "poszt-dogmás" skandináv film, szerintem - az ázsiaiak mellett - ez az évtized az övék volt. A visszafogottság a magyar filmek szerepeltetésével kapcsolatban érthető, de a Taxidermia azért beférhetett volna.

ettumifilii 2010.01.04. 14:40:31

@-d(-_-)b-: tehát akkor 2000 még a 20. században volt? vagy ez amiben most vagyunk egy évtizenegyed?

Zsuuli (törölt) 2010.01.04. 14:43:06

@-d(-_-)b-: ...najó...ha ezt mégegyszer valaki felhozza, megütöm...

..:) (komolyan)

Alapvonalszippantó Hapci Benő · http://nst.blog.hu/ 2010.01.04. 14:45:35

@-d(-_-)b-: az hagyján, de pl. a kínaiak szerint 4706, a muszlimok szerint meg 1431 van! ez végképp teljesen hitelteleníti a listát, örömteli, hogy ilyen sokan észrevették!

thinker_ 2010.01.04. 14:45:52

@ettumifilii:
így van, a jelenléegi évtized 2001.01.01.-től 2010 december 31-ig, tart.

-d(-_-)b- 2010.01.04. 14:46:23

ettumifilii

Mi volt az első évszázad első éve? Nulla? Nem, kérlek, az első évszázad első éve 1 volt. Nos, mivel egy évszázadban száz év van, számoljunk össze száz darab évet az 1-gyel kezdve. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 stb, SZÁZ! A századik szám a száz! Oltári! Tehát az első évszázad utolsó éve 100 volt, ez egyszerűen ésszel felfoghatatlan!

Hogy kérdésedre válaszoljak, igen, 2000 még a 20. században volt, és a 21. század 2001. január 1-jén kezdődött.

SzőröstalpúJeti 2010.01.04. 14:47:33

Elég jó lett ez a TOP10 is végül... A haláli hullák hajnala szerintem nem különösebben jó, szórakoztató, de ennél nem tartom többre, a zombik mint szimbólum a műfaj kezdete óta adott, ez a film nem mutat különösebb pluszt azokhoz képest. Az Engedj be! talán kicsit túlértékelt, de még csak kétszer néztem meg, ötvenbe beférhet, a második hely erős neki. Memento nekem is hiányzik az ötven közül. A szigetet még nem láttam, de nem fogom kihagyni, és annak is örülök, hogy a Nem vénnek való vidék nem csak engem ragadott meg ennyire.

ettumifilii 2010.01.04. 14:49:32

@-d(-_-)b-: rendben van, bocsásd meg tudatlanságomat, csak nehéz volt elképzelni

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.01.04. 14:54:03

All-time top10-es nálad a Mad Max 3? A holnapután? A Halott mennyasszony? Ugye csak viccnek szántad.

dr. Erika Zangolna 2010.01.04. 14:59:57

nekem hiányzik a burn after reading a gosford park a big fish a moulin rogue meg a borat.

mindenesetre jó kis lista, van, amit nem láttam és ettől megnézhetnékem támadt.

-d(-_-)b- 2010.01.04. 15:03:46

Először én se értettem, de már "megtértem" :)

thinker_ 2010.01.04. 15:04:59

most olvastam vissza és látom, hogy itt megütik az embert ha igazat mond :)

Beyonder 2010.01.04. 15:06:22

@Erika Zangolna: Érdekesség: a Guardian évtizedes listáján második a Borat
www.guardian.co.uk/film/filmblog/2009/dec/31/best-films-noughties-borat

Enyhe túlzásnak érzem. :)

Alapvonalszippantó Hapci Benő · http://nst.blog.hu/ 2010.01.04. 15:20:06

@Beyonder: a Times listáján pedig 11., de azt hiszem gyakorlatilag valamennyi brit listán előkelő helyen van.

steve zissou 2010.01.04. 15:23:12

ez a top 10 egy fosadek....
csak igy tovabb

ettumifilii 2010.01.04. 15:26:18

@steve zissou: neked is csak így tovább, ezt jól megmondtad, szép volt, hajrá...

Vad.Korte (törölt) 2010.01.04. 15:41:27

Nem értem, miért készítünk listát, mikor egy év még hátra van az évtizedből: ez a mostani.

2010.01.04. 15:44:30

hagyjuk már ezt az évtizedes dumát.

sokan tisztában vannak vele, h mikor kezdődik az évtized, mégsem esik nehezükre leszarni, h a listák 2000-2010 készült filmeket veszik figyelembe.

bolomba (törölt) 2010.01.04. 15:49:48

nekem azert meg hianyzik: Hero (2002), Big Fish (2003), The Fall (2006), Mary and Max (2009), Tideland (2005), es ha az en listam lett volna, meg biztosan sok mas is.:)
Azert le a kalappal, a valogatasert, a rovid ismertetokert es magaert a listaert.

coman023 2010.01.04. 15:52:21

Grat, egész jó lista.
Mondjuk, nekem egy kicsit hiányzik róla a Tenenbaum (az 50-be azért talán beférhetett volna...:)

bolomba (törölt) 2010.01.04. 16:01:10

amugy mindenkinek aki az evtizeddel problemazik. amikor megszulettem a 0-as eveimet eltem. majd 11 evesen hatarozottan megunnepeltem, hogy a 10-es eveimbe leptem. 21 evesen megunnepeltem az evezredfordulo utan a 20-as eveim kezdetet. Most hogy ez az ev lesz a nagy 30. szulinap eve, szakitok vegre csillagaszati hozzaallasommal es elhataroztam, hogy bezony iden lepek be a 30-asok klubjaba. vita nincs.

amugy meg ahogy asszony mondta. eltelt 0-tol 0-ig 10 ev. az egy evtized, akkor meg?!

zsakfos 2010.01.04. 16:07:54

Nézegetve a listát felmerült bennem,hogy tényleg ennyire gyengébb volt ez az évtized, hogy a Becstelen Brigantyk a 3., és a Kill Bill a 6. a Tarantino filmek közül? Akit én kedvelek, de ez a két film sztem nem éri el a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény szintjét, melyek viszont nem biztos, hogy ennyire előkelő helyen végeztek volna a 90es években.
Ami nagyon fáj Jim Jarmusch hiánya:( nincs az 50-ben filmje?
Nálam a Kávé és cigaretta biztos top ten.

CssaBee · http://cssabee.blogspot.com 2010.01.04. 16:12:56

Ütközések?? Requiem egy álomért? Shi Gan?

Valami itt nagyon nem stimmel:S

szoszsoszoszo 2010.01.04. 16:17:37

@venomspawn: Sajnos a listád 2/3 mainstream szar, túlhájpolt trükkfilmek.

iqsamp 2010.01.04. 16:30:27

Tetszetős lista, grat és köszi az ötleteket!

Amit nagyon hiányolok az a La Meglio Gioventú nálam nemhogy az évtized, de minden idők legjobbja.

Lars and the real girl is kéne
Gran Torino, vagy Mystic River csak hogy tisztelegjünk az öregebbik Eastwood előtt is
Néhányan említették a Mementót, ami már a történetvezetése miatt is megérdemli
Valamint az Unbreakable, ami messze a legjobb szuperhős feldolgozás.

Ha meg kiterjesztetted az animációs filmekre is, akkor meg WALL-E (már csak az első 15 percéért is)

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2010.01.04. 16:35:31

Amit ezek közül láttam az elég jó mind.

Lucky Number Slevin, Babel, Battlye Royale, Notes on a scandal, A kör - ezeket azért beletettem volna

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2010.01.04. 16:37:48

@Pitypalatty úrfi: ja, meg egy korábbi postban már írtam, de The prestige, Sin City is.

És az Unbreakable valóban

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.01.04. 16:48:27

@-d(-_-)b-: Okoskodjál még tele ezzel pár blogbejegyzést ami az évtizedről szól, mert ezt még sehol nem olvashattuk tőled.

greyhound.blog.hu/2009/12/31/mikor_van_vege_az_evtizednek

D-verse 2010.01.04. 16:48:47

Nagyon oda vagytok Tarantinóért, pedig inkább a '90-es évek volt az ő fénykora. Rendben, helye van az első 50-ben, de nem túlzás, hogy két filmmel is szerepel a Top 10-ben? Még a ti összefoglalóitokból is kiolvasható, hogy ezek szórakoztató, de messze nem tökéletes alkotások. A b-film szakértők popkornmozijai. (Ööö… várjunk, a Kill Bill nyúlós, pózolós, önfényezős, fárasztó! A Brigantyk arctalanok, Pitt bénán ripacskodik. QT megvillant pár ügyes kunsztot, filmes utalást, de kis túlzással Christoph Waltz viszi el a hátán a filmet.) A Coen-művek tényleg jók, de én nem raktam volna mindkettőt az első tízbe.
A 'futottak még' c. megjegyzés nem világos. Milyen elven versenyeztettetek egymással bizonyos filmeket? A sötét lovag kiejti A tökéletes trükköt és a Sin City-t… Miért is? A bosszú ura ellenben szerepel a listán, ugyanakkor látjuk, hogy az Oldboy mellett is 'futott még'. Ha megfér a listán két koreai bosszúhistória, miért nem szerepelhet több 20. századi német történelmi dráma?
(Saját, szubjektív listámon szerepelne: A bukás, Nagy hal, Gran Torino, Sin City, Zuhanás a csendbe, Bábok, Hideg nyomon, Zodiákus, Gettómilliomos, Kamera által homályosan, Royal Tenenbaums, Memento, A próféta, 21 gramm és ami most nem jut eszembe…)

márvesztes 2010.01.04. 16:51:26

@Vad.Korte:
Mit nem értesz? Így jövőre is lehet listát csinálni. A Nem vénnek való vidék egy vontatott szar, top 20-ban sincs helye. Blöff rulez.

daito 2010.01.04. 16:52:02

Érdekes lista.
Ami vicces, hogy a következők még a futottak még kategóriába sem estek be. (De, mégis, a Brokeback Mountain igen.)

Slumdog Millionaire
Million Dollar Baby
Egy csodálatos elme
A zongorista
Juno
Michael Clayton
Bábel
Véres gyémántok
Letters from Iwo Jima
Munich
Brokeback Mountain
Training Day
Moulin Rouge
Ali
I Am Sam
Chicago
Gangs of New York
About Schmidt
Frida
Road to Perdition
Cold Mountain
Titokzatos folyó
Monster
Pirates of Caribbean
Last Samurai
300

(S ez csak 25 film, ami így eszembe jutott...)

Komolyan mondjátok, hogy ezek mindegyikét megverte Tarr filmje, vagy a Bob Dylan életéről szóló remekmű, vagy egy román művészfilm? Tejóisten. Ez egy másik (film)világ. :))

stars7726 2010.01.04. 16:57:31

Borzalom.ki találta ki ezt a listát?mert nem ezek az évtized legjobb filmjei,az tuti.de viccnek elment.

legyen ez 2010.01.04. 17:19:30

erdekes lista ez a top10.
kar, hogy csak a jo filmek hianyoznak rola.
mondjuk igy hirtelen par (nem sorrendben): departed, blood diamonds, saw, 28 days later, gladiator, troy, ring, kontroll, snatch ...

legyen ez 2010.01.04. 17:20:04

kapd be ezzel a szar motorral

legyen ez 2010.01.04. 17:21:19

azt hittem, elveszett, amit irtam.
persze nem lett volna erte kar lol

scorsesefan 2010.01.04. 17:43:56

Kösz a listáért. Jóformán csak azzal nem értek egyet, amit nem láttam (10., 5.;meg az Oldboyjal kicsit). :)

2010.01.04. 17:44:04

a saw és a 28 nappal később speciel bent van az 50ben.

a blöfföt én is hiányolom.

-d(-_-)b- 2010.01.04. 17:56:39

@Gery.Greyhound: Látom, te is egy tapló paraszt vagy.

proletar 2010.01.04. 18:06:14

namost az van -megmondanám- hogy a "mások élete" vitathatatlanul nagyhatású, megindító, mértéktartó nagyszerű film. a becstelen brigantyk kedves kabaré benne a bravúros kocsma-pince jelenettel. "Az ember aki ott sem volt" -ot többször elkezdtem nézni és valószínűleg volt hogy a végére is értem, és a filmnoir - érzés, meg a lassú hömpölygés biztosan stílusbravúr a funkcionalitásának mégis leginkább csak az altató-jelleget érzem. Az oldboy, a killbill és a nem vénnek való.. netó fasság mindahány. zombi és vámpírfilm egy nagykorúaknak készült mozikról szóló írásban!? -ez vmi hülye vicc lehet. kár erőltetni, mert a lista önmagában is röhelyes.daito kolléga felsorolását átgondoltabbnak, mértékadóbbnak érzem, szinte mind mestermű róla, szívemhez közel áll a Road to Perdition pl.

Agrael 2010.01.04. 18:17:50

szerintem már egy lista elkészítésének gondolata is botorság, annyifélék vagyunk, nincs olyan 10-es lista, amivel teljes mértékben egyetértenék (például a cikkben írttal sem) és persze nekem is megvan a top10 az utóbbi időkből és az allstar is. Pont azért vannak a listámon, mert azokat láttam, azok tettek rám hatást, stb. Ízlésekről itt sem lehet vitatkozni, nem is minősíteném egyesek bestof listáit.

Tomi from the Sky · http://tomifromthesky.blog.hu/ 2010.01.04. 18:20:08

Azért örömteli, hogy a lista nagy részét zsidó rendezők foglalják el...

GRATULÁLOK BIZTOS TELETÖMTÉK ÉRTE A ZSEBED TE BÉRENC

iqsamp 2010.01.04. 18:38:46

@St4nt0N: Zuhanás a csendbe nálam is toplistás

Son of Ranbow, Redbelt nem mainstream filmek de nagyon jók

Titan 2010.01.04. 18:47:39

Eddig még senki sem magyarázta el, pedig már többször kérdeztem... az Engedj be!-kapcsán az a helyzet, hogy nem értem miért nem olcsó húzás, hanem művészi, ha kisgyerekeket bántanak, maximálisan kiszolgáltatják őket az öncélú erőszaknak azzal a felkiáltással, hogy há' ilyen ez a csúnya világ. És a feloldozás, a megoldás, kiút ebből egy természetfeletti lény formájában jön el. A film azt az érzetet kelti, hogy nem tudsz szembeszállni, csak elmenekülni. Ez a rohadt nagy tanulság a világnak? Valaki légyszíves!

ettumifilii 2010.01.04. 18:47:41

@Tomi from the Sky: igen a kb. 10 koreai rendező különösen zsidó...

@daito: néhány film a listádról tényleg pályázhatna a top 50be, ennek ellenére nem kell Tarr filmjét, meg a Cannes-i fődíjas román filmet leszólni, gondolom látatlanul

ettumifilii 2010.01.04. 18:49:06

@proletar: először nézd meg azt a zombi meg vámpírfilmet...

demura-szan 2010.01.04. 18:50:29

Coen-testverek, Tarantino, Hong-Kong - Seoul - Tokyo tengely teszi ki a lista harmadat. Ezek utan leszolni az Avatar-hype-ot, vagy barmilyen hype miatt fontosnak tartott filmet elegge felemas. A nem vennek valo videk elso helye kb olyan mint azt mondani, a valaha volt legjobb film az a Hetedik, vagy a Leon a profi. Jezusom. A lista ezenkivul felvonultat egy-egy keletnemet, roman, magyar filmet muitatoba, hogy nezd mar, lassan itt is lesznek rendezok, persze nem olyan jok mint vietnamban, vay mas olyan helyen amirol semmit nem tudok, csak meno a kulfoldi filmes blogokon itt feltuno filmeket beemelni a kozbeszedbe. Hol vannak az irani filmek, az indiaiak, a del-amerikaiak? Ezeket a teruleteket legalabb annyira kreativnak es termekenynek mondhatjuk mint az itt tulhypeolt japan filmgyartast. Tarantino minden filmje? ez mi? ha megnezel egy szazad masodik fele top 100-at fellini vagy pasolini minden filmjet megtalalod benne? Ilyen a vilagon nincs. Ja, amugy a hukkle hianya eleg fajo pont.
Mindenesetre egy kerdes. Most hatastortenetileg (ami magyarazna a nem vennek valo videket, meg a gyuruk urat, meg a masok eletet stb...) vagy esztetikailag (ami a "muveszfilmek", "retegfilmek" jelenletere lehetne valasz) csinaltatok a listat?
Furesz???!!!!
Apam.

ettumifilii 2010.01.04. 18:55:52

@demura-szan: sorold kérlek az iráni, indiai, dél-amerikai filmeket, amiket a top 50-es listába tennél...

Sance · http://freakcinema.blog.hu/ 2010.01.04. 19:03:19

A listával különösebb gondom nincs egészében végignézve, elvégre itt a Kill Bill és az Oldboy is, de azért pár dolog felmerült bennem olvasgatva azt.

A Fűrész-filmeket nem kellett volna egy kalap alá venni szvsz, mivel egyedül az első rész hatott újdonságként, és jelentősen jobb, mint a folytatások.

A Martyrs-t hiányolom a listáról. Szerintem sokkal letisztultabb, mint az Á l'interieur, így helyette / mellette én azt neveztem volna.

A Team Americának az én listámon nem lenne helye, de lehet, hogy ezt csak a magyar szinkron miatt mondom.

A Halálbiztos szerintem önmagában nem ér annyit, hogy a 38. helyig vigye, a Terrorbolygóval és a kamuelőzetesekkel egybegyúrva, Grindhouse-ként szerepelhetne a film. Sokkal jobb, tartalmasabb az eredeti koncepcióból nem kiszakítva, és még egyfajta műfajösszegzésként is értelmezhető.

Az első 10-essel kapcsolatban: a Kill Bill szerintem jobb, mint a Basterds, ugyanakkor a harmadik hely magasságába egyik filmet sem sorolnám.

Amely filmeket hiányoltam és miért:

Battle Royale, mert az alapjában véve egyszerűen építkező film gazdag tartalmat hordoz magában.

Amerikai Pszicho, mert Bale zseniálisat alakít, és a pszichopátia új dimenzióját ismerjük meg.

Amúgy pedig szívesen látnék egy évtized legrosszabb filmjei listát is, vagy az évtized legjobb magyar filmjei is jöhetnének :).

iqsamp 2010.01.04. 19:25:53

@Sance: az évtized legrosszabb filmje a Gyűrűk Ura. Rengeteg gyereket fosztott meg attól az élvezettől, hogy elolvassa a könyvet. Sajnos hallom, hogy a Hobbit is készül. Privát véleményem az, hogy vannak könyvek, amikből nem szabadna filmet készíteni..

Sance · http://freakcinema.blog.hu/ 2010.01.04. 19:30:30

@iqsamp: Én az első filmet megnézve azonnal beszereztem az összes GYU regényt, a Szilmarilokat + a Hobbitot is, és elolvastam. Ha nem látom a filmet, lehet, hogy ezt nem teszem meg :).

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2010.01.04. 19:44:42

@iqsamp: nagyon szeretek olvasni, sokat is olvasok, de a Gyűrűk urát képtelen voltam. Pedig megpróbáltam nem egyszer. A film viszont csodálatos volt, és annak hatására újra nekiveselkedtem. És akkor sem sikerült.

daraltbel 2010.01.04. 19:52:05

@iqsamp:

Ez igaz. Mai napig örülök, hogy előbb olvastam a könyvet, minthogy kijött a film, de amikor a film hatására újraolvastam, már nem volt ugyanaz.
A filmbeli karakterek durván interferáltak a képzeletemben élő alakokkal, és hiába próbáltam felidézni, milyennek is képzeltem egy orkot annak idején.
Pedig abban biztos vagyok, hogy sokkal jobbak voltak az én orkjaim, mint PJ-éi, mert amikor először láttam a filmet nagyon nem tetszett a megvalósításuk. :)

snakekiller23 2010.01.04. 19:54:50

"Évtízed" alatt a sajtóban a 0-9 végű időszakot értik (az okoskodóknak a "80-as évek" gondolom 90 dec. 31.-én értek véget), aki ezen rugózik annak nincs jobb dolga?

Slumdog Millionaire hiánya számomra kellemes meglepetés. :) A Basterds helyezése viszont szvsz túlzás, 3. legjobb az évtízedben, komolyan?

daito 2010.01.04. 19:56:03

@ettumifilii: Nem leszóltam, csak megkérdeztem. Hogy az általam kb. hasra ütés jelleggel elkövetett listában található filmek némelyike ne fért volna-e be. A futottak (említettek) még kategóriájába... Az általam említett filmek mindegyikét (a 300 kivételével) pl. legalább Oscarra jelölték, sőt, van köztük nyertes is. Nem ez a lényeg, mert a listák tényleg erről, az egyének, a szerkesztők ízléséről szólnak.

Igazából az 50-es listáról kb. 20 filmet tudtam volna Tarr, vagy a román filmje helyett írni, csak ez így egyszerűbb volt. :))

S nemcsak a szubjektív véleményem van benne, mivel a listámon van 1-2 olyan film is, amit még nem láttam. (Erősen péklapáttal kell ütlegelni ahhoz, hogy a Túl a barátságon-t végignézzem, pölö.) Vagy ha pl. távol-keleti filmeket hoznék fel, akkor már a Jet Li-féle Ying xiong (Hero - A hős) említése tényleg szubjektív lett volna, azt pl. szeretem.

Egészen egyszerűen az a kérdés merült fel bennem (amikor a "listámat" beírtam), hogy én vagyok ennyire barlanglakó, ízlésficamos suttyó, hogy az 50 "évtized" film felét nem láttam, sőt, nem is hallottam róluk? Vagy kimaradt nálam néhány év és még mindig Csipet csapatot nézek, s nem tudok róla?

tmnk · http://blog.tilos.hu/bossabomdia 2010.01.04. 20:10:39

Nem olyan rossz 50-es lista, a Futtotak még/"related" részért meg köszi (amely filmek a listáról eddig sem érdekeltek és ezután sem fognak érdekelni, ott csak egy-egy jólesően nagyot bólintottam a hasonló filmek címlistáját nézve, de az általam kedvelt daraboknál láttam egy-két olyan tippet, ami még jól fog jönni).

scoorn 2010.01.04. 20:13:43

Hát a szerző egy seggarc... ennyi erre nem lehet mást mondani. A kommentelőknek is érdekesek a meglátásai..
A SZIGET top5, na ja bizos.
Haláli hullák hajnala , Engedj be, egyszerűen NEVETSÉGES!!

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.01.04. 20:15:56

@demura-szan: A lista nem úgy született, hogy leültünk egy sör mellé, és megvitattuk, jó-e a Brigantyk egy harmadik helyre, hanem szavaztunk. Épp ezért sok értelme nincs "hatástörténeti" vagy "esztétikai" szempontokat számon kérni a listán. Személy szerint én sem gondolom, hogy a Brigantyk az évtized 3. legjobb filmje (apropó: szándékosan lett "Az évtized filmjei" és nem "Az évtized LEGJOBB filmjei" az összeállítás címe), de, tetszik vagy sem, a 3. legmagasabb pontszámot kapta.

Ha egyébként pusztán "szakmai" alapon állítjuk össze a listát, ugyanilyen aránytalanságok (neadjisten: elfogultságnak tűnő tendenciák) jöhettek volna létre. Példaként mutatnám ezt listát, amit 60 ilyen-olyan expert állított össze, és az első 6-ban 1-1 rendező 2-2 filmmel is jelen van.
www.cbc.ca/arts/film/story/2009/11/23/tiff-list.html

stanmore 2010.01.04. 20:18:04

A mások élete kivételével a többi szar film volt.Általában az utolsó évek termései jóval gyengébbek a korábbiaknál.

ettumifilii 2010.01.04. 20:23:56

@scoorn: biztos ugyanarra a szigetre gondolsz mint ami a cikkben van?

2010.01.04. 20:24:30

@ettumifilii: Ajánlom neked a Farkasok Völgye - Irak című (minő meglepő) iraki filmet. Odaveri a lista jelentős részét.

demura-szan 2010.01.04. 20:40:55

@[bs]: oke, nyilvan igazad van. Az ilyen listak mindig csak feszultseget generalnak. Es mindig elvezetnek az ilyen mi a film? jellegu alapvetesekig, hogy pl. lehet-e egy listan szerepeltetni egy muveszi erdekbol szuleto filmet mondjuk a kill bill-el. Mint ahogy az altalad citalt kanadai listaban sem szerepel mainstream amerikai mozi. Bar az ilyen listakat meg megint meg lehet kritizalni, hogy mennyire pc mar az egesz, ugy ertem hogy muveszetpolitikailag korrekt. Akar lenni. Szoval igen, orulok a top 50-es listanak, nincs is semmi bajom vele igazabol, en nem igy latom az elmult tiz ev filmtermeset/helyzetet/akarmilyet, de ez meg az en bajom, nyilvan ezert nem vagyok a szakmaban sem. Ti. mert nem ertek hozza.
Egyebkent eszembe jutott meg ket film: a talalmany (primer, 2004), es az Ong Bak 2, ami siman kenterbe veri a nyugati akciofilmes termest, ugy nagyjaban-egeszeben.

iqsamp 2010.01.04. 20:48:48

@Sance: Ennek örülök, de szerintem te üdítő kivétel vagy. Az emberek többsége inkább megnéz egy filmet, minthogy átrágja magát egy 1500 oldalas eposzon.

Kedves [BS]

Továbbra is állítom, hogy a La meglio giuventú odaveri az egész listát úgy ahogy van
www.imdb.com/title/tt0346336/

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.01.04. 20:50:57

@demura-szan: A találmányt nem ismerem, de az Ong Bak 2 egy borzalmas katyvasz, olyan, mintha a forgatókönyvíró csak félig írta volna meg, és helyette a színészek improvizáltak. Akkor már inkább a Tom yum goongra szavazok.

Ezek után érdekelne a te évtizedes top10-es listád.

ettumifilii 2010.01.04. 20:57:02

@venomspawn: milyen kár, hogy az egy török film, és jónak nem mondanám...

demura-szan 2010.01.04. 20:58:41

@ettumifilii: bocs, nem akartam ilyen harcos hangvetellel idejonni. Illetve mar megnyugodtam. Nem, nem vagyok nagy iran/delamerika/mittomen fan. Csak idegesit, hogy a csapbol is delkeletazsia folyik, illetve csak ket-harom orszag, es annyi. Hogy manapsag ugy tunik, ha jo, illetve nem is, ha zsenialis filmet akarunk mondani, akkor csak olyan rendezot valaszthatunk, akinek a neveben legalabb egy kanji van. Ami nekem annyira nem palya, mert nem erzem, egyszeruen nem erzem a keleti filmeket. Az egesz tul tavoli, hianyzik a kulturalis beagyazottsag. egy olyan europai filmet, ami a kulturalis hagyomanyokkal jatszik, siman megertek, akar mondhatom a kill-billt is, minden tiszta, mert nyugati szemmel adekvat/relevans/felismerheto/lekotheto dolgokkal operal. Egy kim ki duk szep, szep, de azert erzem a tavolsagot. Pedig o meg elegge fogyaszthato kategoria. Szzoval ebbol a szempontbol nem ertem hogy a vilag tobbi tajarol miert nem emelunk be filmeket a filmes kozbeszedbe, kulturaba. Egyebkent irani, argentin, brazil, mexikoi, filmek rendszeresen szerepelnek a cannei fesztivalon, megsem sztaroljuk oket. Kiveve az usaba szakadt rendezoket. Azokat elegge.
update: amit a keleti filmekrol irtam, nem teljesen igaz. Nyilvan ha egy film tajvanrol eljut ide, sot ugy hogy agyon van reklamozva, legalabbis bizonyos helyeken, akkor az emesztheto. meg nekem is. biztos csak sznob vagyok, emellett latom az ismeroseimen, vagy akarkin, hogy akiknek az azsiai filmek az alfa es az omega azoknak a 80 szazaleka nem veszi a farasagot, hogy megertse, utanagondoljon, vagy nem tudja, hogy kell nezni egy filmet. es ontjak a baromsagot a letrol, meg a szimbolikarol, amihez lovesuk nincs. most megint elragadtattam magam. Elnezest.

ettumifilii 2010.01.04. 21:21:13

@demura-szan: abszolút megértelek, nyilván máshogy értelmezel egy keleti filmet mint akik ott nőttek fel, szocializálódtak stb...és tényleg elég divatos lett mostanában az ázsiai filmekkel hencegni kultúrsznob körökben...ettől függetlenül nem árt ha látjuk őket, az Oldboy pedig tényleg nagyon jó

demura-szan 2010.01.04. 21:58:17

@[bs]: top 10 for me:
(omlesztve)

Lord of the Rings (mert nem lehet megkerulni az evtizedet enelkul, akarmilyen is, es mert mindenki latta.)

Cidade de Deus (mert jo, es mert jobb mint a Slumdog Millionaire. Nyomornegyed, tavoli orszag, fejlodestortenet, gyerekek. minden benne van, es ugyesen jatszik az europai klasszikus filmes hagyomannyal is.)

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (mert az ujszeru megkozelitesmodok mindig figyelemre erdemesek. es ez a garda nagyon ugyesen dekonstrualja a filmes mufajokat, szinte minden alkotasukban. azert ez a film, mert ez a legpopularisabb azt hiszem, s ilyenkent a leginkabb kepes ellatni a feladatat. Azaz mainstream filmnek alcazva magat jatszani a lehetosegekkel.) Ugyanide jon meg a Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, es a The Life Aquatic with Steve Zissou.

Gran Torino (mert tisztelet, nem is annyira a nezo reszerol eastwood fele, mint eastwood reszerol a hagyomanyos amerikai filmkeszites fele. Mert olyan mint a High Noon, egyszeru, hatasvadasz, fekete-feher, ferfias. Amit a film jelentett/jelent valaki szamara, a gyermekkorabol, vagy akarhonnan. Olyan mint a cinema paradiso, csak egy masik elmenybol taplalkozik. ilyen alkotas pedig keves van. A filmrol, mint elmenyrol szolo film.)

There will be blood (mert filmes szempontbol tokeletes. az avatar ellenpeldaja. Ha valaki idot es energiat szan arra, hogy valamit bemutasson, akkor igy is meg lehet tenni. a vegletekig megkomponalva minden mozdulatot, hangot, zenet, szint. nem mondani tobbet, mint amit szeretnel, de kevesebbet sem annal, ami egyenive teszi a tortenet meselesenek mikentjet.)

Låt den rätte komma in (az amelie-n kivul az egyetlen nem ameriaki mozi. mert ujjaalkot egy olyan hagyomanyt, aminek kobe vesett szabalyai voltak a kulturaban, oly modon, ahogyan nem is tudtuk elkepzelni elotte. Radikalisan jo, es ujszeru otlet, amit tokeletesen meg is valositottak. es azert is idekerulhet, mert akkora hype-ot kapott mint a legnagyobb amerikai filmek, szoval mindenki hallott rola, ami alapfeltetele az en tizes listamba valo kerulesnek. Merthogy ez nem a tiz legjobb film, ahogy mondtad, hanem az evtized filmjei.)

Hukkle (nekem igen, mert amikor eloszor lattam, elkapraztatott, es meg most is jol esik megnezni. Nekem nagyobbat utott, mint barmelyik masik magyar film az elmult tiz evben.)

Mulholland Dr. (mert nemtudom. ez mar elegge szubjektiv, nekem ott van a fontosak kozott. elegge megoszto film. nem is probalom menteni.)

Coffee and Cigarettes (mert ez is hatarokat feszeget, de ugy hogy kozben azok kozott marad. Ami feltetele a hatasos mukodesnek, es a konnyu erthetosegnek, amik lehetove teszik a popularitast, s igy a fontossagot, megkerulhetetlenseget, ami szukseges ahhoz, hogy az evtized filmjekent tekinthessuk.)

Tizediknek meg? Tavasz nyar osz tel, old boy, a bajusz (szeintem az nagyon jo), stb. stb. amikre azt mondjuk, de jo volt, es ha meglatjuk a polcon, egy pillanatra meginog a kezunk, hogy jo lenne ujra megnezni. es amik az evtized legjobb filmjeibol allo lista gerincet is alkotnak egyebkent. javareszt.

Varga Denes 2010.01.05. 00:49:24

@iqsamp: Láttam a meglio gioventut és tetszett nagyon, de nekem azért nem toplistás matéria. Akkor már inkább a romanzo criminale. Végig az volt az érzésem hogy ez masnival átkötött történelem. Lehetett volna kíméletlenebb és akkor kiveszett volna belőle a tvfilm feeling. Kellene egy ilyen családtörténetbe bújtatott történelmi tablót Magyarország elmúlt 50 évéről s forgatni. Off vége. Nincs mit tenni az új évtzedben el kell kezdenem ázsiai filmeket nézni. A brigantyk és főleg az engedj be helyezése meglepő. (Nálam sokkal hátrébb lennének.)

iqsamp 2010.01.05. 00:55:06

@wurlitzer: Mit mondjak nem értünk egyet:) de hát ízlések és pofonok. Magyar történelmi tablónak meg ott a Napfény íze, nekem anno az is nagyon bejött.

Varga Denes 2010.01.05. 01:35:42

@iqsamp: Most hogy felhoztad a napfény ízét a meglio gioventu tekintetében már inkább egyetértek veled:) Sokkal jobban tetszik, mint a napfény íze, dehát ez tényleg ízlések és pofonok.

demura-szan 2010.01.05. 04:58:06

egyebkent ong bak 2. A sztori nekem egyaltalan nem katyvasz. Lenyegeben teljesen ugyanaz mint a Tom yum goong-ban. Es semmivel sem rosszabb mint a kalandor, a veres sport, vagy barmely hasonlo tematikaju filmben. Ellenben a fenykepezes, a szinek, a szereplok, es a koreografia magasan kiemeli. Elkepesztoen hosszu vagasok a harci jelenetekben, nagyon valtozatos motivumok, fegyvernemek, minden. Szinte soha nem ismetlofdnek a rugasok, utes-kombinaciok, stb. En nagyon keves olyan filmet tudok amire mindezek igazak. A vilag kb. olyan nyomaszto mint az apocalyptoban, es egyebkent ha mar gibson, akkor nyilvan ez egy braveheart akart lenni thaifoldnek, csak nem kardoznak, hanem terden terdelik egymast amikor mergesek. A fighter in the wind pl. rosszabb szerintem, mint ahogy a fearless, vagy az Ip man is. Egyszeruen az ong bak elmeny a szemnek. az enyemnek.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2010.01.05. 07:52:06

nem rossz lista, de mi alapján állt össze? csak mert a már korábban kiposztolt szerkesztői felsoroláshoz szerintem nem sok köze lehet. :)

lojzi1 2010.01.05. 10:26:19

@-d(-_-)b-: ez a nincs is vége az évtizednek/évezrednek az elmúlt évtized legmodorosabb és legtudálékosabb okossága.
De ettől függetlenül 2000-2009 az tíz év, ami egy évtized. Mert mi már 2000-ben is olyan hülyék voltunk hogy azt ehhez az évtizedhez soroltuk és nem az előzőhöz.

popcore · http://leples2tang.blogspot.com/ 2010.01.05. 10:26:40

@daito: azt hiszem nagyon nagy százalékban egyet tudok érteni. valóban elképesztőnek érzem, hogy ezek a filmek kimaradtak. valószínűleg túl sokan szerették...
no de ahogy már kommenteltétek páran, kinek pap...

bigchange 2010.01.05. 11:15:46

számomra óriási csalódás az első 10. a szerkesztői listák alapján egyáltalán nem ezt vártam. a 30-11. hely közötti filmek sokkal jobbak, mint ezek (az oldboyt kivéve, mert az top 3 nálam). hol van a listáról pl. a bábok (hogy a többi kitano-filmet ne említsem) v. az antikrisztus, ami a legviccesebb film, amit valaha láttam? noé visszafordíthatatlanja? haneke zongoratanárnője? a 101 Reykjavík? almodóvartól akármi? biztatásképpen a taxidermiát is betettem volna, ami a legjobb magyar film az utóbbi 20 évben (ha tarrt nem számítjuk).
a coen-fivérek iszonyúan túl vannak értékelve, minden filmjüket halálra untam. az ember, aki ott sem volt pl. eszembe sem jutna, pedig moziban és tv-ben is végigszenvedtem. igaz, a nem vénnek való vidéket még nem láttam, de ezek után megnézem. a kill bill zseniális, de a becstelen brigantyk? végig az órámat néztem rajta, pedig imádom tarantinót. van néhány jó poén benne, de 3. hely?!
nem értem, miért sokallják emberek az ázsiai filmeket. biztos azért, mert nem látták őket. max. 10 ázsiai film van a listán (20%), a föld népességének arányában ez egyáltalán nem túlzó arány. sőt. mindemellett pl. 3 tarantino (6%) is van, ez mégsem fáj senkinek.

bigchange 2010.01.05. 11:38:15

@iqsamp: családtörténetnek ott a taxidermia. tessék megnézni!

Frenk a hal 2010.01.05. 12:03:02

@bigchange:
annak ellenére, hogy én sem értek egyet a listával, és imádom almodovar filmjeit, mégsem tenném be őket egy legjobb listára. mert nem 'idevalók'. egyszerűen túl rétegfilm minden alkotása, (bár egytől-egyig zseniálisak).
még egy megjegyzés a rétegfilmekhez - taxidermiát is sokan említik. úgy gondolom, hogy ha nem pálfi györgy rendezte volna, akkor nem egy kiemelkedő magyar alkotásként emlékeznének rá sokan, hanem inkább egy rettentő naturális külföldi 'bolond művészfilmnek" titulálnák.
ázsiai filmek igenis jók, rengeteg kimagasló alkotás van, jó sztorikkal, hihetetlen látványvilággal. csak sokan valamiért idegenkednek tőlük. én nem tartozom a sokallók közé :-)
coen tesóktól meg nézd meg a burn after reading-et. nem hinném, hogy egy ennyire egyedi ugyanakkor vicces mégis feszültségekkel teli forgatókönyvet csak úgy tudna írni egy túlértékelt páros.
amitől meg úgy általánosságban kiborultam, az a véget nem érő fűrész filmek felhozása. nem kicsit túlzás a legjobb jelzőkkel párhuzamba hozni azt az 'alkotást'.
a én listámon (sorrend nélkül): gladiátor, sötét lovag, juno, faun labirintusa, hős, apocalypto, véres gyémánt, tigris és sárkány...csak így hirtelen :-)

Real013GSF 2010.01.05. 13:22:20

Emberek, mikor fogjátok már fel, hogy eddig top50-es lista sem szentírás, és nem lehet top 50-be belerakni minden filmet ami megérdemelné. Nyilván maradnak ki jó mozik, de attól még ez az ötven tényleg remek alkotás, és bár én is tudnék belerakni pár számomra hiányzó gyöngyszemet, nem nyivákolok:)

Frenk a hal 2010.01.05. 13:43:08

@Real013GSF:
mi sem azt tesszük :-) csak kommentelünk :-)
a fenti lista is valaki nézete, mi meg itt lent megírjuk a magunkét.

jovanovics_gyorgyne 2010.01.05. 14:34:45

Jajj, Bigchange, hogy mered leszólni Tarantino-t? Pedig "annyira kult". És az ázsiai filmeket is mit nyomod már? Hogy is tudnék élvezni egy olyan filmet, amiben nincs néger, náci, cowboy vagy szőke nő?
:D

iqsamp 2010.01.05. 14:38:25

@bigchange: úgy látszik a taxidermiát muszáj lesz bepótolnom

A Coen fívérek viszont tényleg zsenik. A Burn after reading-en könnyesre röhögtem magam. Megfigyeltétek hogy Brad Pitt mindig surmóként alakít iszonyat nagyokat (lásd még Blöff)

Amúgy én bazi kíváncsi lennék egy TOP 50 színész (vagy alakítás) listára is, úgyhogy way to go filmvilág blog

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.01.05. 15:17:00

a guardian-en a 10 legalulértékeltebb film a '00-ás évtizedből:

1. Morvern Callar (Lynne Ramsay, UK, 2002)

2. Tarnation (Jonathan Caouette, US, 2003)

3. Tekkonkinkreet (Michael Arias, Japan, 2006)

4. Spider (David Cronenberg, Canada/UK, 2002)

5. Inland Empire (David Lynch, US, 2006)

6. Time of The Wolf (Michael Haneke, France/Germany, 2003)

7. Spirited Away (Hayao Miyazaki, Japan, 2001)

8. Birth (Jonathan Glazer, US, 2004)

9. Songs from the Second Floor (Roy Andersson, Sweden, 2000)

10. Harry He's Here To Help (Dominik Moll, France, 2000)

--------------
www.guardian.co.uk/film/filmblog/2009/dec/22/10-most-underrated-movies

Frenk a hal 2010.01.05. 15:18:51

@iqsamp:
hogy bradet a harcosok klubjában ne is említsük :-)
valahogy ez tényleg jobban áll neki, mint a trójai ős, hszépfiú szerepe.

az utolsó mondatod meg nagyon érdekes felvetés!

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.01.05. 15:41:43

..és a top 100 ugyanitt:

1: There Will Be Blood

2: Borat

3: Mulholland Drive

4: Team America: World Police

5: The White Ribbon

6: The Son's Room

7: 4 Months, 3 Weeks & 2 Days

8: Dogville

9: Time Out

10: Fahrenheit 9/11

-------------------------------------
1..10:
www.guardian.co.uk/film/filmblog/2010/jan/01/best-films-noughties-there-will-be-blood

11..100:
www.guardian.co.uk/film/2009/dec/18/100-best-films-of-noughties

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.01.05. 15:48:28

jó lista, nekem tetszik, csak a nagy lendülettel feltámadt orosz filmgyártás hiányzik róla

pjotr buszlov első filmje, a bumer mindenképp top 10-es kellene legyen, már ha játszották volna nálunk. az 50-ben meg helye lenne még vagy ötnek :)

Sance · http://freakcinema.blog.hu/ 2010.01.05. 15:59:22

A Taxidermia, mint jó film? Hát nem tudom, cirkuszi látványosságnak mér érdekes, de igazából egyszerű, mint a faék. Az persze még így is könnyen lehet, hogy az utóbbi idők egyik legjobb magyar filmje, bár én akármelyik újabb Jancsót vagy egy Moszkva teret többre tartok. Mindegy, Álom.net-et a listára :DDD.

@demura-szan: Az Ong-Bak 2-t én is csíptem, de azért a Fearless-el összehasonlítani felesleges, teljesen más tészta kettő. Tony Jaa meg hát látványosan bunyózik, csak kár, hogy a fél kaszkadőrgárda lesérül a forgatás végére :D. Amúgy ha még nem láttad, feltétlenül nézd meg a Chocolate-et, az már az alapszituációja alapján is veri az Ong-Bak-ot :D.

Trackback: 2010.01.05. 16:51:10

@szorokin:

Ez a Guardian is egyre gázabb. Borat, Team America, Fahrenheit....

Pff.

bolomba (törölt) 2010.01.06. 04:43:16

hat most neztem meg a Precious-t. azt hiszem helyet kellet volna neki hagyni.

bigchange 2010.01.06. 11:06:17

rákattantam a dologra, csináltam egy saját listát. ebből a top 20:

Szerelemre hangolva
Oldboy
Fallal szemben
A pankrátor
Dogville
Libanoni keringő
Kill Bill
Bábok
4 hónap, 3 hét és 2 nap
Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz
Antikrisztus
Persepolis
A zongoratanárnő
Tigris és sárkány
Mulholland Drive
Testvéred feleségét…
Az örökség
Korcs szerelmek
Visszafordíthatatlan
Amélie csodálatos élete

szergej_bodrov 2010.01.06. 16:15:32

Hogy lehet az, hogy a nyomtatott Filmvilágban egy másik 10-es lista jött létre "Az évtized kedvencei" néven?
Most akkor melyik az "igazi"?

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2010.01.06. 16:44:56

@szergej_bodrov: Mind a kettő "igazi". A nyomtatott Filmvilágban megjelent lista a Filmvilág szerzőinek összesített listája, Az évtized filmjei 50-1. pedig a Filmvilág blog stábjának listája.

Sancho Panda 2010.01.06. 19:24:45

Az 50-es lista nagy részével egyetértek, viszont két filmet hiányolok belőle, de azokat nagyon. Az egyik a Egy makulátlan elme örök ragyogása, a másik pedig a Kilencek.

tmnk · http://blog.tilos.hu/bossabomdia 2010.01.07. 01:02:30

@miguelangel: mondjuk azért - bár korábban írtam, hogy szerintem nem olyan rossz a lista - az tényleg nem szép, hogy mennyire alul vannak reprezentálva pl a spanyol filmek, pedig az alábbiak azért szerintem lenyomnának (vagy legalábbis nálam lenyomnak) jónéhányat ebből az 50-ből (pl):

Hable con ella / Beszélj hozzá (2002, r.: Pedro Almodovar)
Mar adentro / Belső tenger (2004, r.: Alejandro Amenábar)
Lucía y el sexo / A szex és Lucia (2001, r.: Julio Medem)

sebaj, túléltük és reméljük (remélem) 2020-ban nem (sem) 50-ből 50 "kevésbé réteg" (?) képregényfeldolgozás, beteg hangulatú dél-koreai bosszúfilm és/vagy nulltörténetes és -agyas fantasy/mese fog szerepelni a listán :-)

murczie 2010.01.08. 01:48:42

Érzésem szerint néhány, a közelmúltban készült, film elhamarkodottan kerülhetett fel a listára, míg más az évtized fontos alkotásai a homályba vesztek.:) Például a The Royal Tenenbaums, vagy Alejandro González Innáritu filmjeinek kimaradása teljesen érthetetlen számomra, és azért a kínai filmek közt is érdemes lenne alaposabban szétnézni. Annak viszont nagyon örülök, hogy a Mind game helyet kapott a listán.

b.p. 2010.01.11. 12:12:14

Children of men? Traffic? 21g?

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2010.01.11. 18:11:08

@b.p.: Igen, ezek filmcímek, azt hiszem. Bár az utolsó rövidítve van.

b.p. 2010.01.13. 21:54:10

Bocsánat Dániel! Akkor kifejezem magam érthetőbben(egyébként jól hiszed, ezek valóban filmcímek):nagyon hiányolom a listáról többek között az Ember Gyermeke, Traffic és 21 gramm c. filmeket.Szerintem ráférhettek volna az Amerika Kommandó/Haláli Hullák Hajnala helyet a listára.

Mindezt leszámítva persze jókis lista ez...

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.01.13. 23:00:52

@b.p.: A saját személyes 50-es listámra ezek biztosan ráfértek volna. Meg ezek is:
- Adaptáció
- Ütközések
- A gazdatest
- Ex-drummer
- A gyermek
- Rejtély
- Te és én és minden ismerősünk
- Kávé és cigaretta
- Fel!
- Beszélj hozzá
- Taxidermia
- Memento
- Bin-jip
- 2046
- Tavasz nyár ősz tél és tavasz
- Tennenbaum
- A szabadság útjai
- A zodiákus
- A visszatérés

szigiri 2010.01.14. 12:57:09

Na nekem is voltak kétségeim a listával kapcsolatosan, de már nincsenek: egy kalap szar.

Az, hogy egy horror-vigjáték felkerül, oké, nekem az az a műfaj, mint a pornó: aki olyasmire vágyik amit nem kap meg (szex, rettegés, vér, pókok, stb.) fogyassza. Bár akkor szexfilm, ismeretterjesztő film és dokumentumfilm miért nincs rajt'? Mozifilm, okés, értem.

Na mindegy,úgy döntöttem megnézem amit nem láttam, de hajlandó vagyok megnézni (a haláli hullák amit semmi szín alatt, annál rövidebb az élet hogy ilyen hiábavalóságokkal töltsük). Megnézetem a Szigetet tegnap. Hát nem jó. Kim Ki Duk filmjei közül eddig a legrosszabb számomra. Európai szemmel gyomorforgató és meglehetősen szükségtelen erőszakos jelenetek vannak benne. Nézem a szakírókat, hogy ez a sajátságos Kim Ki Duk stílus, hogy szép a táj és fáj a test. Jó, igen. És ez valakinek odabasz? Varrógép és esernyő a boncasztalon?

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2010.01.14. 16:49:26

@szigiri: Nehéz lesz a szívünkben égő fájdalomra gyógyírt találni. Legközelebb kihagyunk minden Kim Ki-Duk-filmet és horrorvígjátékot. Promise.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2010.01.17. 00:22:31

lehet, hogy ide sikerült küldenem egy moderált kommentet (a sok linkje miatt), mindenesetre eltűnt.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.01.17. 19:31:52

@aeon flux: előzetes moderáció elvileg nincs nálunk, de akkor lehet, hogy a sok link miatt bekapcsolt ez a funkció :)

piezo 2010.02.22. 15:35:19

Shaun of the Dead és Becstelen brigantik a legjobb tízben? Na ne röhögtess.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2010.02.22. 17:32:20

@piezo: Próbáld meg feldolgozni, hátha sikerül. Egyébiránt meg a nevetés szépít.

piezo 2010.02.27. 18:23:41

Karinthy-val szólva: nem tudok nevetni, ha röhögtetnek.

f.m.j. 2010.05.21. 22:16:46

Ez nagyon szubjektív, de én a Szörnyek keringőjét tuti beletettem volna, és a Melquiades Estrada három temetése nálam katarzis

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.05.21. 22:22:54

@f.m.j.: A Szörnyek keringője nálam ott ért véget, amikor főhősünk az udvaron elégette (!) az egyenruháját. Végignéztem, de már csak muszájból.

f.m.j. 2010.05.21. 22:31:01

@[bs]: hát erre már nem emlékszem, azt hiszem más fogott meg benne :)

Eszembe jutott még egy (vagyis kettő) nagy élményem, listától függetlenül: Haneke: A fehér szalag,
és a Coraline, és a titkos ajtó

kobe_ 2010.06.13. 16:03:37

a Kill Billért kár volt

janos666 2010.09.03. 14:54:27

Érdekes, hogy megemlíted Riddick-et, mégsincs a TOP50-ben a Pitch Black. Bár talán tényleg nem lenne valódi TOP50-es film, csak az én és a te listádon (mert én nem reprezentálom jól az átlagos nézőt, de nem is írok listákat, mint te, aki úgy látszik szintén nem, mert vannak benne erősen megkérdőjelenzhető elemek).

A Nem vénnek való vidék és Vérző olaj tényleg 2000-2010 TOP10. Ha nem is kedvelte őket mindenki, de beismerheti, hogy igen meghatározó elemei voltak a korszaknak (még ha utána nem is ebben az irányba ment a többi sablonos film) de TOP3-nak talán sok, ahogy a Becstelen Brigantik is. (Egy Ponyvaregényhez képest sehol sincs nálam, és TOP2? Akkor szar évtizedünk lehetett, pedig ha most nem is jut eszembe - és nem is akarok saját listát rittyenteni -, de rémlik hogy voltak jó filmek.)

twisted 2010.11.04. 14:32:37

Nemtom látta-e valaki a The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford című filmet? Van-e annál jobb film?

Varga Denes 2010.11.04. 16:20:35

Tényleg van. Az előző évtizedből például pontosan három.
süti beállítások módosítása