Filmvilág blog

6. Miskolci Cinefest - 1. nap

Péntek

2009. szeptember 12. - klág

A magyar filmes újságírás enfant terrible-je egyszer azt állította, hogy a Cinefest a legjobb filmfesztivál Magyarországon. Miskolc alpolgármester rákontrázott a megnyitón: szerinte a legjelentősebb nemzetközi filmfesztivál az országban. Nagy szavak, de ha végignézünk az idei hatodik Cinefest katalógusán, határozottan van benne valami. Kár, hogy én pont akkor nem leszek itt, amikor a legnagyobb események fognak történni: a Moon vetítéséről is le fogok maradni.

Az első nap még nem volt túl eseménydús, az ünnepélyes megnyitó keretében bemutatkoztak a különböző zsűrik különböző tagjai, Slawomir Idzak lengyel operatőr megkapta az életműdíját és kezdődhettek is a vetítések. Már a megnyitó alatt is világos lett, hogy miért volt rossz döntés a vetítéseket áthelyezni idén a helyi moziból a Művészetek háza nevű kultúrközpontba: a teremből pillanatok alatt elfogy a levegő és a székek nagyon kényelmetlenek. Megnézni egy filmet itt nem gond, de egy fesztivál napjait végigülni már problémásabb. De mivel nem akarok senkit a saját szerencsétlenkedéseimmel itt traktálni - arra való a twitter - inkább próbálom filmekre lebontani a napokat.

Mátyássy Áron: Utolsó idők (10/2)
Lehet, hogy most szembe fogok menni a magyar filmes világ véleményével - Mátyássy filmje fődíjas lett a 40. Magyar Filmszemlén -, de számomra az Utolsó idők megtestesít mindent, amit a magyar film problémáinak tartok, évtizedes "magyar művészfilmes" közhelyeket alkalmaz (nemi erőszak, erőszak nőkkel szemben, parodisztikus társadalmi rétegek, esztétizált nihil), felháborítóan elcsépelt és unásig ismerős. A magyar falubeli élet elkeseredettségének, kilástalanságának bemutatása számomra annyira, de annyira fárasztó, céltalan és érdektelen, és annyira örültem, amikor a Mázli végre képes volt ezen a műfaji határozottságával túllépni, hogy Mátyássy határvidéki vendettájával már nem tudok mit kezdeni. Szép képek, jó színészek; de lehet, hogy rákérdeznék személyesen a rendezőnél, hogy tényleg ez-e az a történet, amit elsőfilmesként el akart mesélni. És ha igennel válaszol, én úgy fogok reagálni, mint azt nagyon sok szereplő teszi a filmjében. Haggyá má.

Debbie Kleijn: Just Leave Daddy Be (10/?)
Sajnos a saját szervezési bénaságaink miatt sikerült fél órát késni a dokumentumfilmes blokkról, de így is elkaptuk a holland Just Leave Daddy Be utolsó negyed óráját. A furcsa érzés az volt, hogy egyáltalán nem hiányzott az előző fél óra: Kleijn filmje egy olyan családott mutat be, ahol a középkorú apukát borderline személyiségként diagnosztizálják, és a család többi tagja, de főleg a tizenéves Melvin ezzel próbál megbirkózni. Kleijn filmje tipikus fly-on-the-wall dokumentumfilm, látszik a bizalom, a család és a filmkészítő között, de mivel csak az utolsó harmadát kaptuk el, értékítéletet nehéz mondani róla.

Andrej Dybczak és Jacek Naglowski: Gugara (10/8)
Lengyel dokumentfilm egy szibériai ősközösségről, az evenki népcsoportról. Lehetne ebből NatGeós szépelgés vagy megélhetési kamaradráma, de két rendező csodálatos figyelemmel követi végig a szereplőit - akik között van humoros, végtelenül tragikus és egészen megható figura is -, olyan fegyelmezett operatőri és hangvágói teljesítménnyel, hogy az amúgy lassan hömpölygő 70 perc pillanatok alatt elszállt. Csúcsminőségű antropológiai dolgozat, szó szerint: Dybczak ezzel a filmmel a saját, témáról szóló könyvét filmesítette meg. (Előzetes: itt.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr771376977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hakaba 2009.09.12. 17:16:26

"A magyar filmes újságírás enfant terrible-je egyszer azt állította, hogy a Cinefest a legjobb filmfesztivál Magyarországon."
és milyen igaza van Ferinek. ;)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2009.09.12. 19:03:31

Klág, már most lezavartak? Sajnállak öregem, utolsó 4-5 nap a jó. Egyébként valaki twitteren szólt, hogy itt a hátam megett rólam beszélnek :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2009.09.12. 19:04:22

Mátyássy film egyébként szvsz annyira nem szar, bár a legjobb benne a fényképezés, az nagyon bejött.

klág 2009.09.13. 11:23:42

nem küldtek, jöttem magamtól, így jött ki a fuvar. de legalább akkor ketten az egészet lefedjük. :)

Beyonder 2009.09.13. 12:04:16

A Mátyássy-filmről nekem sincs olyan rossz véleményem, szerintem érződik rajta a "helyismeret", magyarán, hogy nem egy tősgyökeres pesti rendező készítette, aki csak a forgatás idejére utazott le ebbe a faluba, hanem olyan valaki, aki tényleg ott élt. Ettől függetlenül tény, hogy tematikailag semmi új nincs benne.

klág 2009.09.13. 12:08:27

@Beyonder: ennek a visszája viszont, hogy Budapest csak panelrengeteg, kifejezetten sértő és leegyszerűsített.

a legjobban viszont attól akadtam ki, hogy miért nem lehetne ezt műfaji keretek között megoldani? miért nem lehet az Utolsó idők a magyar Dead Man's Shoes?

Beyonder 2009.09.13. 12:13:02

@klág: Jogos kérdés. Viszont a színészvezetést, plánozást és egyebeket tekintve látszik, hogy tehetséges a srác, ami biztató. Előbb-utóbb meg csak megtalálja a saját hangját. (A Filmszemle fődíj is túlzás persze, de a 10/2 is. :)

klág 2009.09.13. 20:34:22

@Beyonder: lehet, hogy túlzás, de olyan erős zsigeri hatással volt rám az első perctől fogva, hogy semmi, sem plánozás, sem vágás nem tudott helyretenni.
süti beállítások módosítása