Filmvilág blog

Mary és Max és a pancser tőzsdecápák

Premierek a héten

2010. szeptember 30. - filmvilág

SAMMY NAGY KALANDJA – A TITKOS ÁTJÁRÓ – Ritka jószág a magyar mozikban: egy belga alkotók által animált teknős. Mesefilm a legfiatalabb közönségnek.

DUMAS - Safy Nebbou filmje A három testőr világhírű szerzőjének, Alexandre Dumas-nak a magánéletébe mélyed bele. A két főszereplő: Gérard Depardieu és Benoît Poelvoorde. [magyar feliratos előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: Az alaphelyzetben ígért „dráma” nem jut el a nagy összecsapásig, kifullad és érdektelenné válik. (Ádám Péter kritikája az októberi Filmvilágban olvasható.)

NŐK FÉRFIAK NÉLKÜL – Iráni témájú, de nem iráni film. Német, osztrák és francia koprodukcióban filmesítette meg Shirin Neshat rendező az emigrációban élő Shahrnush Parsipur Iránban betiltott regényét, amely az 1953-as, CIA által támogatott iráni hatalmi puccsot követő időkben játszódik, és „négy idegen nő sorsa fonódik össze benne”. A film Velencében két díjat kapott, közte a rendezőnek járó Ezüst Medvét. Magyar vonatkozás is van: az egyik szereplőt Tóth Orsi alakítja. [előzetes]

Tovább

Hogyan butítja le a tévé a moziképet?

Videobizonyíték

A tévénézők egy része talán tisztában van vele, hogy ha mozifilmet néz a televízióban, akkor nem az eredeti képet látja (kivéve, ha alul és felül két fekete csík keretezi a filmet). Azt már kevesebben tudják, hogy pontosan hogyan (és kik) szabják át úgy a szélesvásznú moziképet, hogy „beleférjen a tévébe”, és hogy ezzel a néző mit veszíthet. Erről szól Varró Attila írása, amely a szeptemberi számunkban indult Filmiskola-sorozat részeként jelent meg.


Míg az európai tévétársaságok jobbára hajlandók voltak begyömöszölni a csonkítatlan filmképet a kicsiny tévédobozba, udvariasan elnézést kérve a „képernyő alsó és felső szélén látható keskeny fekete csíkért”, addig az Egyesült Államokban technikai hibának vagy vétkes pazarlásnak érezték a sötét képernyőszegmenst. A Fox ezt a dilemmát oldotta meg egy zseniálisan egyszerű húzással: amennyiben a filmkép széleiből vágjuk le azt a bizonyos negyedet, harmadot, a veszteség kevésbé tűnik fájdalmasnak (vagy akár észrevétlen marad) – csupán arra kell ügyelni, hogy mindig a megfelelő helyen tanyázzon az 1,33-as keret. Így aztán a televíziós átíráskor egy technikus gyakorlatilag újrakeretezi az egész filmet, beállításról beállításra kiválasztva a képmező azon területét, ahol a történet szempontjából legfontosabb esemény folyik – legjobb esetben a film producerének felügyelete alatt, de többnyire megteszi egy kétoldalas levél is a stúdiótól („Miss Monroe-nak mindig benne kell lennie a képben, Miss Bacallból szükség esetén elég a fél arca is”). Tekintve, hogy ez az áldozat egy Cinemascope-filmnél már durván az eredeti kép felét (pontosan 44%-át) jelenti, a „pan-and-scan” eljárást akár a hadászatban ismerős „search-and-destroy” kifejezésre is keresztelhették volna – a szükséges legkisebb rosszként azonban megteszi, amíg nem ütközik az alapmű esztétikai vagy dramaturgiai célkitűzéseivel. Azaz a mozgókép formai eszköztárát tudatosan alkalmazó műveknél a lehető legritkább esetben.


A leírtakat alátámasztandó az alábbi (magyarul feliratozott) videóban Martin Scorsese, Michael Mann és más rendezők mesélik el, hogy az úgy nevezett pan-and-scan eljárás miért jelenti az eredeti alkotás megerőszakolását, és mit veszít az a néző, aki a filmeket csonkolt verzióban kénytelen megnézni. 

Tovább

Kedvcsináló az új Coen-opuszhoz

True Grit

Megérkezett a Coen testvérek legfrissebb filmjének első előzetese. A True Grit egy '69-ben készített western (A félszemű) újrája (John Wayne anno Oscar-díjat kapott az alakításáért), bár az is lehetséges, hogy Coenék inkább a film alapjául szolgáló Charles Portis-regényt dolgozzák fel. A történet szerint egy fiatal lány felbérel egy  iszákos rendőrbírót, hogy kutassa fel apja gyilkosát, és ő maga is részt akar venni az üldözésben. A főszerepet Jeff Bridges játssza, Matt Damon és Josh Brolin társaságában. Amerikai bemutató: idén karácsonykor.

Heti tévéajánló

A bőség zavara

HÉTFŐ

Sanchez gyermekei

Hall Bartlett (Jonathan Livingston Seagull) filmje Oscar Lewis ismert könyve és Cesare Zavattini forgatókönyve alapján Anthony Quinn, Dolores del Rio és Katy Jurado főszereplésével.
Vetítik: m2 - 14:20

Oldás és kötés

Jancsó Miklós remekműve a magyar film fénykorából.
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Láncreakció

Andrew Davis első akciófilmje a zajos sikerű A szökevény után, néhány hasonlóan intenzív jelenettel, de összességében sokkal felejthetőbb élményt nyújtva.
Vetítik: Cool - 21:20

A Sakál

Frederick Forsyth regényének második feldolgozása. A mű meghatározó moziadaptációja továbbra is a Fred Zinneman-féle 1973-as A sakál napja.
Vetítik: Viasat3 - 22:40

Tovább

A király beszélni próbál

The King's Speech

Tom Hooper, a John Adams miniszéria rendezője legutóbb Brian Clough-ról, a legendás angol futballmenedzserről készített filmet Peter Morgan forgatókönyvéből (Az elátkozott Leeds United - moziba nálunk sajnos nem jutott el, de az HBO már többször vetítette). Ezúttal is egy biopic-et készített, A király beszéde (The King's Speech) az idei Torontói Filmfesztiválon közönségdíjas lett, a kritikusok pedig már most lehetséges Oscar-jelöltként emlegetik. A történet a múlt század húszas éveiben játszódik, Colin Firth játssza VI. Györgyöt, aki dadogása miatt képtelen nyilvános beszédeket tartani. Egy ausztrál születésű logopédusra (Geoffrey Rush) vár a feladat, hogy bármilyen lehetséges módszerrel, de alkalmassá tegye őfelségét a közszereplésre. A forgatókönyvet az eddig inkább tévéfilmeket és sorozatokat jegyző David Seidler, írta. További szereplők: Helena Bonham Carter, Guy Pearce, Timothy Spall, Michael Gambon és Jennifer Ehle. Amerikai bemutató: november vége.

Tovább

Utazás Darjeelingbe

Tévéajánló ma éjszakára

The Darjeeling Limited – amerikai, 2007. Rendezte: Wes Anderson. Szereplők: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman. Forgalmazó: InterCom. 88 perc.
Vetítik: HBO Comedy - 22:45


Tenenbaumék Indiában is lehetne a címe Wes Anderson új filmjének, mert a három lelki beteg fivér terápiás célú vonatutazásának története jópofa variáció a rendező korábbi sikere, a Tenenbaum, a háziátok családi krízises témájára. Anderson napjaink amerikai mozijának markáns egyénisége, fiatal kora ellenére kiforrott, egyéni stílussal, ami a visszatérő színészek, a történetek motívumai és a jellegzetes formai jegyek révén azonnal felismerhető. Kamaszosan elvarázsolt világát mintha legóból építené, az aprólékosan megtervezett jeleneteket lényegtelennek tűnő részletek uralják, kedvesen bamba, csetlő-botló hősei gyakran bábuként statisztálnak csak a főszereplővé előlépő tapétaminták, függönyrojtok és a kísérőzenéhez nagy műgonddal válogatott, rég elfeledett slágerek mellett. Az Utazás Darjeelingbe is ilyen, szinte már bábfilmesre stilizált tragikomédia, pompás színekbe öltöztetett, de szomorkás hangulatú videoklip – nagy kár, hogy moziban nem láthatjuk.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil