Filmvilág blog

Pécsett a helyzet változatlan - tablóképek Ká-Európából

8. CinePécs

2010. október 19. - Baski Sándor

Az idei CinePécs fesztivál ünnepi hangulat helyett tanulságos ká-európai tablóképekkel szórakoztatta kitartó közönségét.

A filmfesztivál-látogató különös teremtmény: javíthatatlan optimista, hiszen hajlandó újra és újra bizalmat szavazni a soron következő ismeretlen filmnek, de valójában nincsenek illúziói, rezignáltan veszi tudomásul, hogy minden izgalmas mozgóképre három-négy érdektelen jut. Az idei, nyolcadik alkalommal megrendezett CinePécs hasonlóan ambivalens élményekkel szolgált azon látogatóinak, akik előzetesen azt remélték, az EKF-projekt körüli felhajtásból a Fesztivál is profitálhat, nem csak a filmes kínálat bőségét és minőségét tekintve, de a kapcsolódó programokat illetően is. A fesztiválkatalógus bevezetője is ezeket az - utóbb naivnak bizonyuló - elvárásokat erősítette, Keresnyei János igazgató ugyanis ünnepi hangulatról és arról írt, hogy a Kulturális Főváros címnek köszönhetően „hangsúlyosabb figyelmet élvezhet a fesztivál és az alkotók”.  Az idei CinePécs ehhez képest nem sokban különbözött a tavalyitól. Közepesen izgalmas versenyszekció, szerteágazó információs vetítések, szakmai programok, neves zsűrielnök (Jiří Menzel) de ünnepi hangulat: sehol. Dicséretes ugyan, hogy a szervezők reprodukálni tudták a tavalyi színvonalat, de kérdés, hogy elég-e mindez ahhoz, hogy a CinePécs hosszútávon is állja a versenyt az egyre izmosabb és ambiciózusabb miskolci konkurenciával.

Tovább

Heti tévéajánló

És mi az alcím?

HÉTFŐ

Ezek a fiatalok

Banovich Tamás klasszikusa (bár ezt a státuszt inkább a betétdaloknak és a vásznon feltűnő zenészeknek, semmint a mű eredetiségének köszönheti).
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

Visszavágó

Nézhető, de kicsit műmájer bosszúfilm Mel Gibsonnal, a zseniális A játéknak vége remake-je.
Vetítik: Viasat3 - 21:30

A Büntető

Az Oscarra nominált vágó, Mark Goldblatt (Piranha, Terminátor 2, Pearl Harbor) rendezése a kultikus képregény alapján, Dolph Lundgrennel.
Vetítik: Hálózat - 23:00

Beowulf - A hős és a szörnyeteg

Kalandfilm Gerard Butler, Stellan Skarsgard és Sarah Polley főszereplésével.
Vetítik: TV2 - 02:15

Tovább

Legenda vagyok (Corbijn: Control)

Tévéajánló ma éjszakára

Control - angol-amerikai-ausztrál-japán. Rendezte:Anton Corbijn. Írta: Deborah Curtis, Matt Greenhalgh. Kép: Martin Ruhe. Szereplők: Sam Riley (Ian Curtis), Samantha Morton (Deborah Curtis), Alexandra Maria Lara, Joe Anderson. 122 perc
Vetítik: Duna TV - 23:15


A Joy Division komor posztpunk zenéjéhez tökéletesen passzoló fotóin már rajta volt Corbijn védjegye.

A popsztárok halálának körülményeit még a mindennapjaiknál is jobban ismerjük. Pontos információkkal rendelkezünk arról, kit vitt el az alkohol, kit a drog vagy az AIDS. Sorolni tudjuk az öngyilkosokat, és akiket mások öltek meg. Tudjuk, hogy az átlagosnál többen zuhantak le közülük repülőgéppel vagy haltak meg szállodai szobában, ahogy azt is, hogy sokan távoztak teljesen hétköznapi módon, ágyban, párnák közt, csak róluk kevesebbet hallunk.

Ian Curtis, a Joy Division énekese 1980. május 18-án este a legenda szerint a Stroszeket nézte a tévében, és Iggy Pop The Idiot című lemezét hallgatta, majd rendszeresen jelentkező epilepsziás rosszullétéből eszmélve olyan erős kilátástalanság-érzés lett úrrá rajta, hogy felakasztotta magát a konyhában. Az írásos megemlékezések – feltehetőleg a sokatmondónak vélt popkulturális adalékok miatt – általában a fenti részletességgel ismertetik a szomorú eseményt, és úgy tűnik, a filmek is ragaszkodnak ehhez a hagyományhoz. A Joy Division lemezeit kiadó hibbant médiamogul, Tony Wilson életét bemutató Non-stop party arcokban Ian Curtis ugyan csak mellékszereplő volt, Michael Winterbottom rendező mégis pontosan rekonstruálta a jelenetet, hosszan mutatva Herzog filmjének záró képsorát a tévéképernyőn. A Curtisre fókuszáló új életrajzi film azonban még akkurátusabb: a kamera alaposan szemügyre veszi az Iggy Pop-lemezborítót, és a tévében a Stroszek egyik emblematikus jelenetében épp a címszereplő látható – ennél pontosabb csak akkor lehetne a tájékoztatás, ha a film főcímét is mutatnák vagy legalább az aznapi oldalt a tévéújságból.

Tovább

A feláldozható Kolorádó Kid

Premierek a héten

BABÁK - AZ ELSŐ ÉV – Narráció nélküli francia dokumentumfilm, amely születésüktől egy éves korukig követi nyomon négy, különböző kulturális és földrajzi környezetben (Namíbia, Mongólia, Tokyo, San Francisco) nevelkedő csecsemő életét. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: A külsőségeken túl a Babák nem túlzottan értékes vagy érdekes: érdemi mondanivalója kimerül a különböző földrészek lakóival összefüggő sztereotípiák egymással való ütköztetésében, és az ebből levont tanulságok a párhuzamos szerkesztésmód következtében mindenki számára érthetővé válnak. (Szabó Noémi kritikája a novemberi Filmvilágban lesz olvasható.)

ÍZEK, IMÁK, SZERELMEK – A sikeres amerikai írónő (Julia Roberts) elválik férjétől, majd elkezdi keresni önmagát – Olaszországban, Indiában, Balin. Végül persze rátalál a nagy szerelemre is. Mindez a Napsütötte Toszkána modorában, 140 percben. [előzetes]

THE EXPENDABLES – A FELÁLDOZHATÓK – Sylvester Stallone saját maga, és a 80-as évek akciófilmjei előtt tiszteleg néhány neves kollégája (Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Eric Roberts, Mickey Rourke) segítségével. Kőkemény zsoldosokat alakítanak, akik egy dél-amerikai diktátor likvidálását kapják feladatul. (A megidézett filmes korszakról az augusztusi Filmvilágban olvasható összefoglaló cikk Géczi Zoltán tollából.) [előzetes]

Tovább

Párizs, szeretlek!

Tévéajánló ma estére

Paris, je t'aime – francia, 2006. Rendezte és írta: Alexander Payne, Alfonso Cuarón, Bruno Podalydès, Christopher Doyle, Daniela Thomas, Emmanuel Benbihy, Ethan Coen, Frédéric Auburtin, Gerard Depardieu, Gurinder Chadha, Gus Van Sant, Isabel Coixet, Joel Coen, Nobuhiro Suwa, Olivier Assayas, Richard LaGravenese, Sylvain Chomet, Tom Tykwer, Vincenzo Natali, Walter Salles, Wes Craven. 120 perc.
Vetítik: M1 - 21:35; M2 - 00:37


A Párizs, szeretlek kitűnő memóriajáték: öt nappal a megtekintése után érdemes átgondolni, melyik epizódra emlékezünk. Ez nem csak a memóriát javítja, de felfogható értékelésnek is: a kritikus szerepében is tetszeleghetünk, és gondolhatjuk, valószínűleg az a minden értelemben maradandóbb alkotás, amelyiknek a legtovább maradt meg a hangulata vagy a története. Azon is el lehet merengeni, melyik a fontosabb, hiszen a szkeccsek – mind csak pár vonással felhúzott vázlat – némelyike (például az első, amelyik egy parkolással vesződő férfiról és egy autója mellé ájuló nőről szól) nem több kósza hangulatnál.

Tovább

Heti tévéajánló

HÉTFŐ
   
Szerelem az éjszakában

Romantikus vígjáték Gene Hackman, Barbra Streisand, Diane Ladd, Dennis Quaid és Annie Girardot főszereplésével.
Vetítik: Viasat3 - 11:05

Conan, a barbár

John Milius legnagyobb sikere: az Arnold Schwarzenegger pályáját meghatározó (egyik) mozi, Robert E. Howard fantasy történeteinek feldolgozása.
Vetítik: Film+ - 21:10

Az ördög ügyvédje

Taylor Hackford szórakoztató okkult thrillere egy feltörekvő fiatal ügyvédről szól (Keanu Reeves), akit megkísért apja, a Sátán (testhezálló szerepben a jó ideje ripacskodásban utazó Al Pacino).
Vetítik: Viasat3 - 21:30

Tovább

Gyurmelankólia mesterfokon: Harvie Krumpet

A hét videója

Múlt héten került a mozikba Adam Elliot zseniális animációs filmje, a Mary és Max, és ha a rendező neve nem is mond sokat egy átlag mozibajárónak, az ausztrál gyurmaművész már büszkélkedhet egy Oscarral, amelyet a Harvie Krumpet rövidfilmjéért kapott. A 23 perces dolgozat, amely hasonló stílusban készült, mint a Mary és Max, szerencsére megtekinthető a YouTube-on (illetve itt, a tovább után), megérdemli a figyelmet.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil