Filmvilág blog

Herkules esete a 300 spártaival

TrailerKontroll

2014. augusztus 03. - Baski Sándor

coming-attractions.jpgKöztudott (?), hogy a filmelőzetesek csalnak és hazudnak, hinni csak annyira érdemes nekik, mint a mosóporreklámoknak. A trailerfogyasztás kockázatai és mellékhatásai (többek közt): spoilerveszély, túlzott elvárások indukálása, lelőtt vizuális és verbális poénok, a rácsodálkozás élményétől való megfosztás. Az előzetesek manipulációs technikáit persze ki lehet ismerni (ezekről bővebben itt írtam), de hogy pontosan mennyit és miben csúsztatnak, az csak az adott film megtekintése után állapítható meg. Új, most induló rovatunkban, a TrailerKontrollban pont erre vállalkozunk. Részletesen kielemezzük, hogy milyen módszerekkel próbálják pozícionálni termékeiket a gyártók, vagyis a stúdiók és a producerek. A cél kettős: egyrészt mindig szórakoztató leleplezni az illuzionista trükkjeit, de ez esetben még akár hasznos és tanulságos is lehet a filmkészítőik utólagos elszámoltatása. (Igyekszünk friss bemutatókkal foglalkozni, de előfordulhatnak régebbi filmek és előzetesek is a rovatban, és nem csak nagy stúdióprodukciók. Az elemzések természetesen spoileresek.)

Brett Ratner filmje, a Magyarországon forgatott Herkules az előzetes alapján igazi epikus-mitikus akciómozinak ígérkezett. A Dwayne Johnson által alakított hősnek háromfejű farkasokkal, egy óriás vadkannal és egy sárkányszerű hidrával kell többek közt megküzdenie, miközben a csatatéren sem csak közönséges halandók, hanem természetfölötti erővel bíró démoni ellenfelek is várnak rá. A komor hangvételű trailer látványos akciójelenetekkel és heroikus küzdelmekkel kecsegtet, de Herkules emberi drámáját is felvillantja, hiszen megtudjuk, hogy nem csak a népért, a társaiért, de meggyilkolt családjáért is küzd.

Tovább

Tévéajánló - Vasárnap (08.03.)

Angyal, Psycho, Pacsirta

Pacsirta
Ranódy László legjobban sikerült Kosztolányi-adaptációja, az 1964-es cannes-i filmfesztivál egyik versenyfilmje. Páger Antal a legjobb férfi alakítás díjával távozhatott a francia városkából.
Vetítik: Duna - 13:10

Két fogoly
Székely István filmje Zilahy Lajos forgatókönyve nyomán, Jávor Pál és Bajor Gizi főszereplésével.
Vetítik: Duna - 16:50

Várlak nálad vacsorára
Howard Zieff kellemes romantikus vígjátékában mindenki kedvenc morgós medvéje, Walter Matthau Glenda Jackson, Richard Benjamin és a remek alakítást nyújtó Art Carney oldalán komédiázik. Állítólag a film Henri-Pierre Roché második regénye, a Francois Truffaut által is feldolgozott Két angol lány és a kontinens alapján készült, de erre a stáblistán semmi sem utal, és a két mozi közti rokonság sem egyértelmű, még az alapsztori szintjén sem.
Vetítik: Viasat3 - 17:50

Francia csók
Lawrence Kasdan filmje párizsi érzelmi bonyodalmakról. Aki csókol: Kevin Kline. Akit csókolnak: Meg Ryan.
Vetítik: m1 - 20:20

Amikor a farok csóválja...
Barry Levinson emlékezetes szatírája Dustin Hoffman és Robert De Niro főszereplésével. További szereplők: Anne Heche, Denis Leary, Willie Nelson, Kirsten Dunst, William H. Macy, Woody Harrelson.
Vetítik: Viasat3 - 21:55

Spancserek
Elismert, anyagilag is sikeres vígjáték Paul Rudd, Rashida Jones és Jason Segel főszereplésével.
Vetítik: TV2 - 22:00

Psycho
Alfred Hitchcock klasszikusa, minden idők egyik legjobb mozija.
Vetítik: Duna - 22:50

psycho-cinemagraph.gif

Tovább

Tévéajánló - Szombat (08.02.)

Ferrell, Fiorentino, Fernandel

A normann fogadó
Vígjáték Bourvil főszereplésével.
Vetítik: Duna - 13:55

Sherlock Holmes nevében
Ifjúsági kalandfilm, amely „egy vidéki kisvárosban játszódik, ahol furcsa dolgok történnek, noha a felnőttek mindebből semmit nem vesznek észre. Gyerekek tűnnek el, és bár pár nap után látszólag sértetlenül előkerülnek, valójában egyik sem ugyanaz már, mint korábban volt.” Két Sherlock Holmes-rajongó kiskamasz elhatározza, hogy kideríti, mi áll a rejtély hátterében. Az amatőr gyerekszínészek mellett Karalyos Gábort, Tahi-Tóth Lászlót és Gáspár Tibort is láthatjuk kisebb-nagyobb szerepekben. (BS)
Vetítik: Duna - 14:40

Egyszeregy
Kardos Ferenc vígjátéka Garas Dezsővel.
Vetítik: Duna - 16:30

Fél-profi
Sportvígjáték Will Ferrell, Woody Harrelson és André Benjamin főszereplésével.
Vetítik: Viasat3 - 21:00

Anya, lánya, unokája
A Pretty Woman rendezőjének vígjátéka Jane Fonda, Lindsay Lohan, Felicity Huffman, Dermot Mulroney, Cary Elwes és Hector Elizondo főszereplésével.
Vetítik: TV2 - 21:00

Az ördög és a tízparancsolat
Julien Duvivier klasszikus szkeccsfilmje Alain Delon, Fernandel, Charles Aznavour, Louis De Funes, Michel Simon, Lino Ventura, Danielle Darrieux és Jean-Claude Brialy főszereplésével.
Vetítik: Duna - 21:25

ördög és a tízparancsolat.jpg

Tovább

Under the Skin - A felszín alatt

Best of 2013 - #15

under-the-skin-poster.jpg

Jonathan Glazer a reklámok (Levi's, Nike, Volkswagen) és videoklipek (Massive Attack, Blur, Jamiroquai, Radiohead - a Karma Police főszerepében magával Kovács Lajossal) világából indulva jutott el a nagyjátékfilmekig, ő is, akár csak hasonló szakmai életutat maguk mögött tudó kollégái (Spike Jonze, Michel Gondry) a bámulatosan ötletes vizuális megoldások mestere, a járt utat a járatlanért bármikor elhagyó, kreatív, ösztönös tehetség. Már első munkájában, a Szexi dög című, Ben Kingsley főszereplésével készült, nem mindennapi gengszterfilmjében, vagy a Nicole Kidman meglepően bátor alakításával fémjelzett Születés pszichotikus szerelmi drámájában is találkozhattunk emlékezetesen komponált képekkel, bravúros beállításokkal, a rendező azonban most odáig merészkedett, hogy a "mozgókép" fogalmát szó szerint értelmezze: kizárólag a vizualitás erejében bízva, minden lehetséges nézői elvárással konokul szembemenve nem hagyományos mozit forgatott, inkább vizionárius, gyönyörű, éjsötét képkölteményt konstruált.

Tovább

Itt az augusztusi Filmvilág!

Hollywoodi árnyak, latin lidércek, I. VH

fv1408.jpg

A NAGY HÁBORÚ 1914-18
A XX. század a modern technológiára épülő hetedik művészet és a gépesített totális háború egymásra találásával kezdődött. A film médiuma egyszerre jelentette a nemzetállami elszigeteltségen felülemelkedő közös nyelv ígéretét, de a páratlanul hatékony manipuláció, a közösségeket és népcsoportokat egymás ellen hangoló, gyilkos retorika eszközét is.

Andorka György: Állóháború, mozgófénykép (A Nagy Háború filmjei)
Gelencsér Gábor: Mesék a hátországból (Első világháborús játékfilmek)
Szekfű András: Hallgatásra ítélve (Beszélgetés Gulyás Gyulával és Gulyás Jánossal)

 

MAGYAR MŰHELY
Pólik József: Elveszett illúziók (A magyar politikai film korszaka – 2. rész)
Kelecsényi László: A tehetség nem akadály (Tolnay Klári)
Mészáros Márton: A sötét erdőben (Beszélgetés Mátyássy Áronnal)

HOLLYWOODI KOLOSSZUS
Az uralkodó hollywoodi üzleti modell tulajdonképpen igen egyszerű: a szélesebb, alacsonyabb költséggel előállítható kínálat helyett a termékportfólió néhány iszonyúan drága, hatalmas profittal kecsegtető blockbusterre épül. Ez a költséges, de mégiscsak óvatos biztonsági játék azonban hosszabb távon megbosszulhatja magát, elsorvasztja a kísérletező kedvet, véget vet a sokszínűségnek.

Huber Zoltán: A siker ára (Mi lesz veled blockbuster?)
Géczi Zoltán: A nyugati fellegvár ostroma (Ázsiai filmpiac)
Sepsi László:  Ismétlési kényszer (A blockbuster-széria)

LATIN LIDÉRCNYOMÁS
A lidércnyomás és a megfékezhetetlen erőszak érzékletes ábrázolásának hosszú hagyománya van a mexikói filmben. A napjainkban is zajló, százezernél is több ember erőszakos halálát okozó drogháború fikciós feldolgozásába a rémfilmben és a noir horrorban felhalmozott tapasztalat is beépül.

Árva Márton: Csatatéren (Mexikói drogháború)
Hegedűs Márk Sebestyén: Tündérmérgek (Carlos Enrique Taboada)
Varró Attila: Éjfekete (Mexikói noir horror)
Harmat György: A diktatúra diszkrét charme-ja (Lénárt András: A spanyol film a Franco-diktatúrában)

KÖNYV
Murai András: A Bergman-univerzum (Györffy Miklós: Mágia és mesterség)
Vajda Judit: Mindent a melodrámáról (Stőhr Lóránt: Keserű könnyek)

FESZTIVÁL
Csiger Ádám: Éjfélkor Erdélyben (Kolozsvár – TIFF)
Kovács Kata: Nagyravágyás helyett (Magyar rövidfilm: ELTE)
Baski Sándor: Újrajátszott traumák (Szőcs Petra: A kivégzés)
Nagy V. Gergely: Rokon a humuszban (Kárpáti György Mór: Provincia)

KRITIKA
Jankovics Márton: Barangolás Átokföldjén (David Michôd: Országúti bosszú)
Schreiber András: Vérmocskos igazságérzet (Arnaud des Pallières: A lázadás kora)

Tévéajánló - Péntek (08.01.)

Tamahori, Miike, Gaál

Büszkeség és balítélet 1-2.
Mini-sorozat indul! Méghozzá a kultikus BBC-produkció ismétlése. Jane Austen regénye nyomán, Jennifer Ehle és Colin Firth főszereplésével, Simon Langton rendezésében.
Vetítik: m1 - 20:20

A vadon foglyai
Lee Tamahori kalandfilmje David Mamet forgatókönyvéből, Anthony Hopkins, Alec Baldwin, Elle Macpherson és L.Q. Jones főszereplésével.
Vetítik: Film+ - 21:00

Lúzert fogtam, nem ereszt
Francis Veber vígjátéka, pontosabban saját színdarabjának második ismert remake-je Édouard Molinaro népszerű mozija, A bajkeverő, és Billy Wilder hattyúdala, a Haver haver után (a török és indiai verziót most ne számoljuk).
Vetítik: m2 - 21:45

Holt vidék
Gaál István drámája Törőcsik Marival. Társíró: Nádas Péter.
Vetítik: Duna - 22:35

holt vidék.jpg

Tovább

Bebukottak - A félelem senkiföldjén

Káin gyermekei

Mész András 1985-ben Bebukottak címmel forgatott dokumentumfilmet a tököli börtönben büntetésüket töltő, gyilkosságért elítélt fiatalkorúakról. A Balázs Béla Stúdió gyártásában készült filmet betiltották, és csak a rendszerváltás után mutathatták be. A Filmvilágban '89-ben megjelent kritikát most annak apropóján vettük elő, hogy Gerő Marcell egy új dokumentumfilmben utána járt annak, hogy mi történt a Bebukottak szereplőivel az elmúlt harminc évben. A két éves kutatómunka után elkészített Káin gyermekeit beválogatták a világ egyik legrangosabb A-kategóriás filmes mustrájára, a 62. San Sebastian Film Fesztiválra. A hazai közönség a világpremiert követően elsőként az HBO csatornáján láthatja majd a filmet ősszel.

Időről-időre vissza kell térnünk az alapkérdésekhez; a fikció és a dokumentarizmus lényegéhez, a kép közlési lehetőségéhez és jelentéstartalmához. Vélnénk, csak az eredendően új, a szentesített formákat, műfajokat szétrobbantó művek kényszerítenek az esztétikai törvényszerűségek újragondolására. Léteznek műalkotások – s ilyen Mész András Bebukottakja is –, melyek érintetlenül hagyják ugyan a film kifejezésformáit, mégis visszavezetnek a legalapvetőbb kérdésekhez.

A Bebukottak klasszikus riportfilm, az a fajta kérdve kifejtő mű, mely a tények halmozásából meríti erejét, abból, hogy a riportalanyok beszélnek – némelyik kéretlenül is, másik csak a nógatásnak engedve –, s jól vagy rosszul, de értékelik helyzetüket. A fiatalkorúak tököli börtönében vagyunk, a kamerával öt fiú néz szembe és elmondja, hogy miért került be: az egyik apagyilkosságért, a másik leütött egy ismeretlen férfit, mert az nem adott pénzt a társának, a harmadik a nevelőintézeti tanárját szúrta le, a negyedik a haverját, mert részegen az anyjával erőszakoskodott, az ötödik különféle bűncselekményekben, többek között gyermekrablásban való részvételért. „Bebuktak”, ahogy azt a börtönzsargon mondja, és most valami más kezdődik, gondolnánk, ám ez csak részben igaz.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil