Filmvilág blog

„A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” - Beszélgetés Fekete Ibolyával

2016. január 07. - filmvilág

anyam_es_mas.jpg

Időutazás egy mára eltűnt nagy család és egy zűrzavaros, mégis varázslatos század világába.

A Chico után, amivel 2002-ben megnyerted a filmszemle fődíját, a kritikusok díját és Karlovy Varyban a legjobb rendezés díját, eltűntél, csak néha jött a hír, hogy Anyám és más futóbolondok a családból címmel tervezel filmet. Ez most elkészült…
Csináltam egy-két dokumentumfilmet, de egy darabig nem jött az igazi svung egy nagyjátékfilmhez. Meg hát ott volt anyám maga. 94 évig tartó élete utolsó két évében szüntelenül adott elfoglaltságot. Igaz, hogy jó is volt vele bolyongani.

Merre bolyongtatok?
Mindenfelé az időben. Hol a nővérének nézett, hol a nagynénjének, hol a szomszédasszonynak. Egyszer biztosított róla, hogy mindent én öröklök utána és nem az öt testvérem, holott nem volt mit örökölni és egyetlen gyereke voltam. De amikor épp nem zavarta össze a dementia, akkor mesélt. Sokáig élt, volt időm kikérdezni. Ráadásul irtóztató mennyiségű családi fotónk maradt, az első 1906-ból, elmondattam vele, hogy ki, mikor, hol látható a képen. Csodás időutazás volt, de nem gondoltam, hogy egyszer majd felhasználom. Csak leírtam az őrületes dumáit, hogy el ne felejtsem őket. Utánozhatatlan, kitalálhatatlan szövegeket nyomott. Amivel jól megtekerte és meg is könnyítette azt a rohadt nehéz élethelyzetet, hogy az ember anyja elmegy. Amikor aztán oda került a sor, hogy megcsinálom a filmet, akkor persze hasznosnak bizonyult, hogy ezek a szövegek megvoltak. Maga az ötlet, hogy anyámról csináljak filmet, Rózsa Jánosé volt, egyszer meséltem neki róla. Hét évbe telt, három évet buktam azon, hogy átalakult a filmfinanszírozás.

Tovább

Tévéajánló - Csütörtök (01.07.)

Társkeresés N. 1463 75'
Mihályffi Béla tévéfilmje. Szereplők: Dajka Margit, Páger Antal, Czinkóci Zsuzsa.
Vetítik: Duna World - 11:40

Elvált nők klubja
Hugh Wilson (Rendőrakadémia) vígjátéka Bette Midler, Goldie Hawn és Diane Keaton főszereplésével.
Vetítik: Duna - 20:35

Egy erkölcsös éjszaka
Makk Károly remek, Arany Pálmára jelölt Hunyady Sándor-adaptációja, melynek forgatókönyvét Bacsó Péter és Örkény István írta. Főszereplők: Psota Irén, Makay Margit, Cserhalmi György, Tarján Györgyi, Carla Romanelli, Kishonti Ildikó és Szirtes Ági.
Vetítik: Duna - 22:20

Különleges indíték
Brad Furman bűnügyi filmje John Leguizamo, Tyrese Gibson, Bobby Cannavale és Rosie Perez főszereplésével. Forgatókönyv: Jonas és Josh Pate (A sír, A hazug).
Vetítik: TV2 - 02:30

Villámkritika - The Final Girls; The Assassin; The End of the Tour

 final_girls1.jpg

The Final Girls

Az önreflexió mindig is jellemző volt a slasher műfajára. A kikacsintások és idézőjelek használata mögött sokáig nem valamiféle rafinált alkotói megfontolás munkált, az egyre bonyolódó kereszthivatkozásokat az üzleti célú folytatások nagyüzemi logikája diktálta. A hat-nyolc epizódra dagadó szériák egyik különös (és egészen figyelemreméltó) aspektusa, hogy az integritás és a folyamatos frissesség ellentmondásos elvárásai között őrlődve a filmesek olyan elbeszélői fogásokat vetettek be, melyekkel mostanság a csillogó franchise-mozik próbálják lenyűgözni a közönségüket. Mióta Wes Craven Sikolya életmentő vérátömlesztésként tudatosította a slasher metaságát és magával a zsáner szabályrendszerével kezdett játszadozni, menetrendszerűen érkeznek azok a darabok, melyek szeretnének a nézővel minden eddiginél jobban összekacsintani. A The Final Girls a címben jelölt kulcsfontosságú hősnő kiszámítható dramaturgiai sorsát a vígjátéki vonal és a "bűnös élvezet" esztétikai megoldásaival szeretné megbolondítani. Bár a film szórakoztató részeredményeket vitathatatlanul fel tud mutatni, messze elmarad az olyan gyöngyszemektől, mint a Ház az erdő mélyén vagy a méltatlanul alulértékelt Trancsírák.

Tovább

Tévéajánló - Szerda (01.06.)

elemi.jpgÜvegkalitka
Zsurzs Éva emlékezetes tévéfilmje Kertész Ákos műve nyomán kiváló színészekkel.
Vetítik: Duna World - 12:00

Mátyás, a sosem volt királyfi 3. rész
Fazekas Lajos és Cselényi László tévéfilmsorozata. Szereplők: Widder Kristóf, Lass Bea, Szabó Kimmel Tamás, Hollósi Frigyes, Mácsai Pál, Dengyel Iván, Koncz Gábor, Végvári Tamás, Lengyel Ferenc, Elek Ferenc, Bánfalvi Eszter.
Vetítik: m2 - 12:05

Az elveszett frigyláda fosztogatói
Minden idők egyik legszórakoztatóbb filmje, az Indiana Jones-legendárium alapköve.
Vetítik: TV2 - 21:20

Elemi ösztön
Trendteremtő botrány- és sikerfilm a kilencvenes évekből. Paul Verhoeven Hitchcock-utalásokban bővelkedő erotikus thrilleréhez Joe Eszterhas szállította az alapanyagot, de ott kísért benne a rendező hollandiai remeke, A negyedik férfi is. Főszereplők: Sharon Stone, Michael Douglas.
Vetítik: Film Mánia - 22:45

Mesterdetektív
Joseph L. Mankiewicz klasszikusának felemás remake-je Kenneth Branagh rendezőtől és Harold Pinter írótól. Az Anthony Shaffer-féle alapanyag azért így is élvezetes, ahogy Jude Law és Michael Caine játéka is.
Vetítik: Duna - 00:20

Tovább

Műfaji megkülönböztetés - Joy

joy-jennifer-lawrence-mop.jpg

David O. Russell, a Joy rendezője mintha elveszítette volna időérzékét. A jelenség derült égből lesújtó villámcsapás, hiszen a tavaly bemutatott Amerikai botrány vagy más, korábbi munkái esetében alaposan kimért zsáneradagokkal pakolta meg a tányérokat. Hogy Russell képtelen százhúsz perc alá menni játékidőben, az persze a közel három órás mozik korában egyáltalán nem kirívó. Az viszont sokkal inkább, hogy a Mágikus Felmosóval a tévés vásárlások királynőjévé avanzsált Joy Mangano küzdelmét bemutató dramedyben nagyjából nyolcvan százalék jut a drámának, a maradékon meg nevethetnek azok, akik viccesnek találják Russell családi perpatvarokra épülő humorát.

Tovább

Tévéajánló - Kedd (01.05.)

Viharban
Mihályfi Imre tévéfilmje Sarkadi Imre műve nyomán, Tímár Éva, Bujtor István, Margitai Ági és Somogyvári Rudolf főszereplésével.
Vetítik: Duna World - 11:55

Mátyás, a sosem volt királyfi 2. rész
Fazekas Lajos és Cselényi László tévéfilmsorozata. Szereplők: Widder Kristóf, Lass Bea, Szabó Kimmel Tamás, Hollósi Frigyes, Mácsai Pál, Dengyel Iván, Koncz Gábor, Végvári Tamás, Lengyel Ferenc, Elek Ferenc, Bánfalvi Eszter.
Vetítik: m2 - 12:05

Életeken át
Sorozatgyilkosos thriller Angelina Jolie-val, Kiefer Sutherlanddel és Ethan Hawke-kal.
Vetítik: Viasat3 - 21:00

Démoni harcosok
Neil Marshall elismert debütje, kiváló farkasemberes akcióhorror, ami eszünkbe juttathatja többek között a Zulut, A bolygó neve: Halált, A lápvidék harcosait, az Evil Dead-filmeket vagy éppen a Ragadozót. Főszereplők: Sean Pertwee, Kevin McKidd, Emma Cleasby, Liam Cunningham.
Vetítik: Film+ - 00:35

dog_doldier.jpg

Tovább

„Én másképp láttam a vietnami háborút” - Beszélgetés Zsigmond Vilmossal

zsigmond_deer.jpg

A január elsején, 85 éves korában elhunyt Zsigmond Vilmost a Hollywoodi Reneszánsz legkifinomultabb stilisztájaként tartja számon a filmtörténet, hiszen a hetvenes években nagy szerepet vállalt az amerikai filmek vizuális stílusának megújításában. Operatőri innovációiról, és persze neves munkatársairól, Spielbergről, Altmanról, De Palmáról, Woody Allenről beszélgettünk vele még 2015 nyarán.

A Hollywoodi Reneszánszban nemcsak az amerikai film szellemisége, de kinézete is megújult a kamerák, lencsék, nyersanyagok fejlődésének köszönhetően. Az innovációból Ön is kivette a részét: a kézbe vehető, könnyedebb Panaflex kamerát például Ön használta először nagyjátékfilmben, Steven Spielberg Sugarlandi hajtóvadászatában. Dicky Deatsszel együtt pedig kifejlesztették az első hordozható darut. Milyen újítások fűződnek még a nevéhez?

Például a film elővilágítása. Bár a fényképészek használták már ezt a módszert állóképeken, ha azt akarták, hogy a filmjük érzékenyebb legyen, és jobban lehessen rá fényképezni sötétben. Mi a McCabe és Mrs. Millernél használtuk először az elővilágítást, de más célból. Azt szerettük volna, hogy úgy nézzen ki a film, mintha száz évvel ezelőtt készült volna, ha létezett volna már mozi abban az időben. Az eljárás során meglágyítottuk a filmet, így a feketék sötétszürkévé váltak, majd pasztelles, sárgásbarnás színt adtunk hozzá, hogy a régi, szépiatónusú állóképekhez hasonlítson. Az embereknek tetszett, hogy egészen más a stílusa, mint a többi filmé. Akkoriban – főleg a színes, zenés-táncos filmekben – minden nagyon éles, nagyon színes és „túl jó” volt. Mi viszont azt akartuk, hogy a színek halványabbak, tompítottak legyenek. Ezt a stílust használtam párszor más filmekben is.

Tovább
süti beállítások módosítása