Filmvilág blog

Itt az áprilisi Filmvilág!

2023. április 03. - filmvilág

2304.jpgTRAUMA ÉS NOSZTALGIA
1920. június 4., azaz a trianoni békeszerződés, fájdalmas emlék a magyarság számára. A gyászterápia azonban csak akkor lehet hiteles és hatásos, ha nem retusáljuk a múltat, ha a trauma okait és következményeit egyaránt feltárjuk. Ahogy trianoni traumát mindmáig nem sikerült feldolgozni, a Kádár-korra való nosztalgikus emlékezéstől sem tudunk szabadulni.

Paár Ádám: Nem, nem, soha? (Trianon-filmek)
Varga Balázs: A szocialista képernyők hősei (A Kádár-korszak tévésorozatai – 2. rész)

MAGYAR MŰHELY
Soós Tamás Dénes: Szembenézni a tudatlanságunkkal (Beszélgetés Császi Ádámmal és Oláh Edmonddal)

MAI MAGYAR ANIMÁCIÓ
Pauló-Varga Ákos: Az ember helye (Gauder Áron: Kojot négy lelke)
Herczeg Zsófi: Plasztikszerelem (Bánóczki Tibor – Szabó Sarolta: Műanyag égbolt)
Mosolygó Miklós: A vágy autóbusza (Beszélgetés Erhardt Domonkossal)
Orosz Anna Ida: A mítoszokból a mába (Horváth Mária: Cigánymesék-sorozat)

FELNŐTTMESÉK
A 2022 végén pár hónapos eltéréssel mutatták be Robert Zemeckis, illetve Guillermo del Toro Pinokkióját, ami az amúgy is népszerű mese iránti megújult érdeklődést bizonyítja. Nehéz elképzelni két, egymástól ennyire különböző feldolgozást: az első csillagporos Disney-remake, a második mélyreható egzisztencialista mese, nem csak a kis fabáburól, de hatalomról, létről-nemlétről, az élet értelmének kereséséről.

Beregi Tamás: Fába szorult élet (Pinokkió átváltozásai)
Varró Attila: A jó pornó (Alain Moore – Melinda Gebbie: Lost Girls)
Bárány Bence: Szép rémálmokat! (Klasszikus mesék kortárs rémfilmben)
Csomán Sándor: Világok harca (Don Hall: Fura világ; Peyton Reed: Kvantummánia)

SZEGÉNY GAZDAGOK
A szomorúság háromszöge, A menü, Fehér Lótusz, Utódlás, Milliárdok nyomában: a kortárs amerikai film kemény kritikával illeti az egyre gátlástalanabb pénzarisztokráciát. Az egykoron szépnek és vonzónak ábrázolt gazdagok manapság gyakran torzulnak gonosz karikatúrákká.

Géczi Zoltán: A szemérmetlen luxus (Szatírák a felső tízezerről)
Baski Sándor: A piramis csúcsán (Gazdasági szemfényvesztők)

ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
Gerencsér Péter: Éjszakák és keresztek (Jerzy Kawalerowicz)

FESZTIVÁL
Pazár Sarolta: A finnek hava (Finn Filmnapok)

ARCHÍVUMOK TITKAI
Barkóczi Janka: A messzi Dél kincsei (A globális filmörökség nyomában)

TELEVÍZIÓ
Kovács Patrik: Pixelhősök a kisképernyőn (Craig Mazin-Neil Druckmann: The Last of Us)

KRITIKA
Forgács Nóra Kinga: Itt szeretnek téged (Szakonyi Noémi Veronika: Hat hét)
Vajda Judit: #YouToo (Yvan Attal: A vád)
Gyöngyösi Lilla: A madárka nyomában (Kapronczai Erika: KIM)
Pintér Judit Nóra: Ki viszi át...? (Tóth Péter Pál: Révészek)
Gerencsér Péter: A sajtómunkást lelövik, ugye? (Matt Sarnecki: Egy újságíró meggyilkolása)
Árva Márton: Szélmalomharc (Rodrigo Sorogoyen: Szörnyetegek)
Gelencsér Gábor: Virtus (Szikora János: Hadik)

A címlapon: Kárpáti György Mór: Saját erdő (Nádas Péter) – A Cirko Film bemutatója

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr7518093152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása