MAGYAR MŰHELY
Kelecsényi László – Zalán Vince: Éleslátó igazmondás. (A magyar dokumentumfilm-kánon)
Pápai Zsolt – Varga Zoltán: A király koronája. (Király Jenő: A film szimbolikája I-IV.)
FEKETE AMERIKA
A faji kérdés Amerika legnagyobb problémája, mióta leszálltunk a hajóról, és az is marad – vélekedik Spike Lee. E probléma kizsákmányolása érhető tetten a rabszolgatartást felidéző kosztümös exploitation filmekben. Tarantino a rabszolgatartó Dél kíméletlenül ironikus tablójához több népszerű filmes zsánerből meríthetett ihletet.
Varga Dénes: Keménykalap és körszakáll. (Lincoln a moziban)
Sepsi László: Szoboravatás. (Steven Spielberg: Lincoln)
Csiger Ádám: Véres gyökerek. (A rabszolga-exploitation)
Nevelős Zoltán: Fekete dinamit (Django elszabadul)
KEROUAC
Szalay Dorottya: Az élet lüktetése. (Jack Kerouac filmen)
Varró Attila: Az eltűnt idők nyomában. (Walter Salles: Úton)
FILM/REGÉNY
Mi szükség van a világirodalom legismertebb történeteinek sokadszori újramondására? Ha eltekintünk a piaci és a kultúranépszerűsítő szempont és a klasszikusokat radikálisan újraértelmező szerzői szemlélet szélső pólusától, marad-e olyan köztes terület, amely miközben megőrzi az adaptált mű ismerősségét, a filmi elbeszélésmód újszerűségével is meglep?
Gelencsér Gábor: Ugyanaz hátulról. (Klasszikusok filmritmusban)
Hubai Gergely: Barikádok dala. (A nyomorultak-musical)
VINTERBERG
Az ezredforduló környékén indult dán forgatókönyvírók és rendezők megmutatták, hogy egy kis nemzet is képes úgy hasznosítani a Hollywoodtól ellesett fogásokat, hogy felismerhető arculatot alakítson ki a globalizálódó filmkultúrában. A társaság talán legfurcsább tagja Thomas Vinterberg, akinek neve összeforrt a Születésnap Dogma-klasszikusával, és már hetedik nagyjátékfilmjénél tart.
Roboz Gábor: A kaméleon tragédiája. (Thomas Vinterberg)
Baski Sándor: Csak jót akarnak. (Thomas Vinterberg: Vadászat)
WAKAMATSU
Vágvölgyi B. András: A törvényen kívüli. (Koji Wakamatsu 1936-2012)
Adrien Gombeaud: Az Isten katonája. (Beszélgetés Koji Wakamatsuval)
CHYTILOVÁ
Zalán Vince: A harmadik jelentés. (Chytilová „százszorszép filmjei” – 1. rész)
TELEVÍZIÓ
Huber Zoltán: Önismereti tréningek. (Tévéhősök identitásválságban – 1. rész)
LATIN-AMERIKA
Baski Sándor: Melankolikus szólamok. (Latin-amerikai Filmfesztivál)
Margitházi Beja: A krokodil szelleme. (Miguel Gomes: Tabu)
KRITIKA
Varga Zoltán: Minden sikeres férfi mögött... (Sacha Gervasi: Hitchcock)