CASABLANCA 70
A Casablanca hetven évesen is kultfilm maradt, az Amerikai Filmintézet listáján a száz legjobb amerikai film rangsorában jelenleg a harmadik helyen áll.A korai hangosfilm összes műfaji és narrációs kliséje, archetípusa rázódik egybe benne. A Casablanca: kalandfilm, háborús film, filmhíradó, krimi, háborús propagandafilm, gengszterfilm, noir, románc. Talán éppen ez a radikális hibriditás teszi esztétikai szempontból is érdekessé, izgalmassá, sőt értékessé.
Takács Ferenc: „You must remember this…” (Hetvenéves a Casablanca)
Vincze Teréz-Varró Attila-Hubai Gergely: Utak Casablancába (Humphrey Bogart, Howard Koch, Max Steiner)
Hahner Péter: Rick háborúba megy (A Casablanca és a politika)
MAGYAR MŰHELY
Orosz Anna Ida: Folyamatos jelenidő (Varga Csaba 1945-2012)
Zalán Vince: A szellem visszavonul? (Beszélgetés Sára Sándorral)
Bilsiczky Balázs: Elvarázsolt lelkek (Zsigmond Dezső dokumentumfilmjei)
BATMAN-LEGENDÁRIUM
Miután a ’80-as évek végén olyan eredeti látásmódú képregényszerzők vették kezelésbe a Sötét Lovag figuráját, mint Alan Moore (A gyilkos tréfa), Grant Morrison (Arkham elmegyógyintézet) és persze Frank Miller (Az első év, The Dark Knight Returns), az egyedi interpretációkat támogató stratégia a filmadaptációkat is elérte. Tim Burton Batman-filmjeinek célja az volt, hogy kiszakítsák a Denevérembert a filléres matinék és önparódiák világából. Nolan ezt az örökséget vitte tovább.
Sepsi László: Kötött pálya (Batman-filmek)
Pápai Zsolt: Denevér a fényben (Christopher Nolan: A sötét lovag: Felemelkedés)
AKCIÓHŐSÖK
A posztmodern akciótrendet meghatározó első fecskék már egyaránt távol állnak mindkét tábortól, főként mert egyikük sem akciófilm-sztár, inkább akciófilmekben is sikeres filmsztár, akiket sem testük, sem teljesítményük
nem predesztinál emberfeletti státuszra. Mindössze a technika által megdicsőült húsvér emberek, futurisztikus járművek volánja mögött (Mad Max), virtuális világokban (Mátrix) netán különféle gépek, berendezések, technikai rendszerek csapdáiban, amelyekkel hatékony szimbiózisba lépnek.
Varró Attila: Halálos iramban (Az akciófilm útjai)
Szabó Ádám: Ha elsütik a nagypapát (Öregfiúk akcióban)
Géczi Zoltán: Született harcosok (A thai és indonéz akciófilm felemelkedése)
DÉLKELET-ÁZSIA
Szalay Dorottya: Minden mehet? (Fülöp-szigeteki új hullám)
Nánay Bence: A felszín alatt (Apichatpong Weerasethakul: Hotel Mekong)
DÉLSZLÁV FILM
Forgách Iván: A prágaiak visszatérnek Belgrádba (Délszláv filmek 2000-2012)
TELEVÍZIÓ
Baski Sándor: Családi szennyes (A gyanú árnyékában)
Kovács Gellért: Jönnek a részletekkel (Aaron Sorkin: Híradósok)
KÖNYV
Gervai András: Ó, testvér, merre visz az utad? (Kimberly Potts: George Clooney)
Gelencsér Gábor: Pénz és politika (Hamar Péter: Móricz Zsigmond művei a filmvásznon)
KRITIKA
Ardai Zoltán: Nádas tavon (Balogh György: Tüskevár)
Schubert Gusztáv: A remake bosszúja (Len Wiseman: Az emlékmás)
A címlapon: Sophie Lellouche: Párizs–Manhattan (Alice Taglioni és Patrick Bruel) – A Cinereál szeptemberi bemutatója