Filmvilág blog

Charley Varrick

Tarantino nyomában - 41.

2012. január 03. - Orosdy Dániel

Charley Varrick – amerikai, 1973. Rendezte: Don Siegel. Producer: Don Siegel. Írta: John Reese regénye nyomán Howard Rodman és Dean Riesner. Szereplők: Walter Matthau (Charley Varrick), Joe Don Baker (Molly), Felicia Farr, Andrew Robinson, Sheree North, Norman Fell, Craig R. Baxley, Don Siegel, John Vernon. 111 perc.

Utazók útra fel!Mit kell tudni róla?

Don Siegel, a rendező nem mindig dolgozott a tehetségéhez méltó feltételek mellett és a rá egyébként jellemző (magas) színvonalon, ám Don Siegel, a producer bizonyos nívónál nem adta alább. Siegel több tucat filmet dirigált, de mindössze 7 játékfilmért volt egyben anyagilag is felelős, ezek között pedig olyan mozikat találunk, mint A gyilkosok, a Szökevények nyomában (alias Coogan blöffje), A tizedes háreme, a Piszkos Harry, a Szökés Alcatrazból, és jelen írás tárgya, a briliáns Charley Varrick. A direktor célratörő és puritán stílusa mellett elsősorban Walter Matthau egyik legjobb, BAFTÁval is elismert "komoly" alakítása miatt ismert és kedvelt ez a heistbe oltott, ironikus bosszúfilm, amelynek hangvételét és alaphelyzetet jól összefoglalja az eredeti címe: Az utolsó függetlenek egyike. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a Charley Varrick az egész életében stúdiók alkalmazottjaként dolgozó, ám rendre önálló, korlátokat nem tűrő személyiségekről forgató Siegel önképéről, vágyairól is sokat elárul: nem véletlenül tűnik fel a filmben színészként is (ez egyébként nem volt szokása), és nem véletlenül lett a róla szóló 1980-as dokumentumfilm címe Don Siegel: Last of the Independents.

charley_varrick.jpg
Egy táska rejtélyes fényeiMiről szól?

Charley Varrick, az idősödő mezőgazdasági pilóta vállalkozása döglődik, ezért elhatározza, hogy néhány társával együtt kirabol egy kisebb bankot. Az akció áldozatokat követel a rablók és a rendőrök oldaláról egyaránt, ráadásul Varrick bandája kifejezetten nagy összegre tesz szert, ami egyértelműen a maffia jelenlétére utal - márpedig azt már A társaságból is tudjuk, hogy olyan bankot kirabolni, ahol szervezett bűnözők mossák tisztára a pénzüket, minden, csak nem életbiztosítás. Boyle algóré és Molly, a neve ellenére cseppet sem nőies bérgyilkos hamarosan útnak is indul, hogy visszaszerezze a zsákmányt, de Varricknek nem csak velük, hanem a saját bandája egyik tagjával is vigyáznia kell. Az utolsó függetlenek egyikéknek minden tudására szüksége van, ha meg akarja őrizni az önállóságát és az életét.

charley varrick site_28_rand_675539433_varrick_627.jpg
Apró különbségekHol jön QT a képbe?

Don Siegel neve nem kerül elő túl gyakran Tarantinóval összefüggésben, pedig a Piszkos Harry rendezőjének életműve (különösen A gyilkosok, amely QT szerint a "legkúlabb" filmek egyike) és konkrétan a Charley Varrick biztosan hatással volt a kemény bűnfilmekért élő-haló kultdirektorra. Hogy is mondja Marsellus Wallace a Ponyvaregényben? "Idehívok egy pár keményen bepipázott niggert, hogy dolgozzák meg itt ezt a hédert! Feszítővassal, hegesztőpisztollyal!" És kinek is mondja? Zednek, aki bizonyos Maynard barátja. Ezek a kínzószerszámok azonban már a hetvenes években is népszerűek voltak. Hogy is mondják a Charley Varrickben a bank igazgatójának? "Levetkőztetnek meztelenre, aztán feszítővassal és hegesztőpisztollyal dolgoznak meg." És ki is mondja ezt? Bizonyos Maynard Boyle. A vád visszavonul. Illetve előtte még megemlít pár dolgot.

1) A Charley Varrick egy különösen erős jelenetében Joe Don Baker csúnyán elbánik Andy Robinsonnal. A Tarantino életművét jól ismerőknek bizonyosan ismerős a helyszín: egy lakókocsi. Hasonló lakókocsis leszámolásokat láthatunk a Tiszta románcban és a Kill Bill 2. részében.

CharleyVarrick1.jpg

2) Az ugyanabban az évben bemutatott, hasonló stílusú és történetű A társaság egyik főszereplője ugyanaz a Joe Don Baker, aki itt Molly szerepében Charley Varricket üldözi, és aki a Phil Karlsonnal (Egymillió dolláros zsákmány) közösen forgatott B-kategóriás akciófilmjei (a Quentin Tarantino filmfesztiválokon is bemutatott Walking Tall és a Framed) révén egyébként is közel áll Quentin szívéhez. (Konkrétan a Walking Tall baseballütős* jelenete szerepel másodikként a rendező "Killer Movie Moments"-listáján, amihez már csak annyit fűznék hozzá, hogy innen származik az a baseballütő, ami helyett a Ponyvaregényben Butch végül a szamurájkardot választja, hogy legyakja... Kit is? Azt a bizonyos Maynardot! És ezzel a mémkígyó enfarkába harap.)
3) Tanulságos lehet még egy apróság a Charley Varrick kapcsán, amely arra is rávilágít, hogyan működik Tarantino Joe Don Baker-filmektől és flegma beszólásoktól gőzös agya, miközben ír. Az Alkonyattól pirkadatig forgatókönyvében szerepel egy megjegyzés, amelynek a jelentősége ugyan minimális, a szerző mégis fontosnak érezte, hogy beszúrja. Arról a részről van szó, amikor a Gecko-fivérek megérkeznek a motelbe, ahol később foglyul ejtik a Harvey Keitel alakította papot. A leírás szerint "Egyetlen kocsi van a parkolóban az övéken kívül, egy 1975-ös Plymouth (Charley Varrick kocsija)." Hát ilyen az, amikor valaki már egy járművet is csak a filmélményei alapján képes meghatározni.

*Tulajdonképpen nem baseballütővel, hanem egy arra hasonlító fadarabbal tesz rendet a főszereplő, de a lényeg ugyanaz.

Csak ugatsz egész nap kicsi kutya…?Hommage, lopás vagy valami más?

Idézet, pontosabban parafrázis. QT biccentett egyet a nagy előd felé, és kivételesen még a szövegösszefüggést se változtatta meg jelentősen az eltérő hatás kedvéért.

CV_thegirls.png
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin!Verdikt

Az elsősorban komikusként ismert, de e skatulya ellen mindig (és jogosan) tiltakozó Matthau alakítása már önmagában értékessé tenné a filmet, ám az érdemei nem állnak meg ennél. Figyelemreméltó teljesítményt nyújt a többi színész is (különösen Baker és Andy Robinson, aki a Piszkos Harryben Skorpiót játszotta), Siegel értő rendezése pedig a maximumot hozza ki az egyébként nem különösebben eredeti anyagból. A Charley Varrick nem tartozik a jelentős filmek közé, de az évek során kultikus státuszt szerzett, többek között az angol rockzenészek köreiben is komoly tiszteletnek örvend (Rory Gallagher számot írt az ihletésére, a Kinks-es Ray Davies az önéletrajzában többször a kedvenc filmjeként hivatkozik rá). Siegel kis remeke a szakmát se hagyta hidegen. A brit Akadémia Matthau mellett a vágást is kiemelkedőnek tartotta (Frank Morriss sajnos csak jelölésig jutott), Tarantino többszöri főhajtása pedig arra bizonyíték, hogy a fiatalabb (más értelemben függetlennek becézett) filmes generáció is értékeli, ha a stúdiók gátlástalan befolyásától szenvedő idősek szikár bűnfilmekben tesznek hitet az öntörvényű machismo mellett. Az ötvenes éveiben járó Charley Varrick mellett az akkor 61 éves Don Siegel tudta a legjobban: az nevet, aki utoljára nevet.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr273480416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dutch 2012.01.04. 11:20:34

Jó írás, megjött a kedvem hozzá! Siegeltől amúgy sem láttam még rossz filmet.
Viszont mindig felmerül bennem a kérdés, hogy milyen lett volna az egyik nagy kedvencem, a Kelly Hősei, ha az eredeti terveknek megfelelően mégis ő rendezi.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.01.04. 12:21:25

@dutch: Biztosan jó lett volna, de azért így se panaszkodhatunk. :)

dutch 2012.01.04. 13:21:56

Igen, azért is írtam "viszont"-tal, mert nem vagyok 100%-ig biztos benne, hogy jobb lett volna az eredmény. Más lett volna, talán realisztikusabb, komorabb, de én azt a filmet pont a vidám bája miatt szeretem.
Azt hiszem, talán a legtöbbször látott filmem 40+al, de hozzá kell tennem, hogy már gyerekként volt, hogy kétszer megnéztem egy délután :)

scorsesefan 2012.01.04. 14:09:10

Gyorsan leírom, hogy klassz ez a cikk, mert a végén még nem ír több ilyet Dániel. :)

És Siegel akkora király volt, hogy a legjobb testrablós filmet is ő csinálta.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.01.04. 14:38:05

@scorsesefan: Ó, köszönöm, köszönöm. :)

Siegel dicsőségét az első testrablós film rendezőjeként az teszi különösen széppé, hogy ez nem olyan, mint a cápás filmek ligája, ahol tulajdonképpen csak egy értékelhető darab készült: testrablós vonalon már a remake-ek között is akad pár erős film, és akkor a jól sikerült kópiáknak még utána se néztünk.

@dutch: Hát igen, Brian G. Hutton nem volt éppenséggel egy nagy rendezőegyéniség, de a Kelly hőseit (és a Kémek a sasfészekbent) szépen megoldotta. Humorérzékkel Siegel sem ált rosszul (ez akár a Charley Varrickből is kiderül), viszont a háborús vonalat biztosan szigorúbban kezelte volna. Én nem sajnálom, hogy végül nem ő fejezte be a Kelly hőseit, ez inkább akkor lenne érdekes, ha Hutton elszúrta volna, nem?
(Én a Különben dühbe jövünköt néztem egész délutánokon át annak idején. :) )

scorsesefan 2012.01.04. 18:20:59

@Orosdy Dániel:
Ahogy mondod, elsősorban nekem a remakek ugrottak be, hogy Ferrara és Kaufman filmjei is jók (a kettő közül pedig nekem Kaufmané tetszik jobban, de nem veszek össze senkivel ezen (se)), de Siegel filmje még úgy is jobb, hogy minimum 20 évvel korábban készült, és kevesebbet mutat, mint az újabbak.
süti beállítások módosítása