MAGYAR MŰHELY
Az önmagát folyamatosan reformáló önigazgató rendszer, mely 2004-ben kiküzdötte és – többpárti egyetértéssel! – elfogadtatta a térség egyik legliberálisabb filmtörvényét, nem volt alárendelve sem a piacnak, sem a politikának, de a „közízlésnek”, vagy az állami adminisztráció ízlésének sem. A rendszer nem volt tökéletes. Például a gyenge teljesítménynek egy-egy produkcióra nézve nem igazán voltak következményei. És mégis, csuda dolgok születtek ebből a páratlan szabadságból.
Muhi Klára: Filmrendszerváltás (Filmesek az új filmgyártási struktúráról)
Pápai Zsolt: Fűzfapoéták és háztáji zombik (Kísérleti és kisjátékfilmek)
Gorácz Anikó: Rabszolgasors (Till Attila: Csicska)
SIDNEY LUMET
A megkerülhetetlen 12 dühös ember, Hosszú út az éjszakába, A zálogos, Serpico, Kánikulai délután, Hálózat és Az ítélet mellett Lumet alkotója volt legalább ugyanennyi alig ismert gyöngyszemnek és majdnem-remekműnek. Míg ifjabb kollégái jórésze (csak hogy a legnagyobbakat említsük, például Scorsese és De Palma) megkötötte a maga kompromisszumát az álomgyárral, addig Lumet a folyamatos munka mellett tette le a voksát, de anélkül, hogy elveiből engedett volna.
Takács Ferenc: A rutin varázslója (Sidney Lumet)
Orosdy Dániel: Árnyékvonal (Gyöngyszemek a Lumet-életműben)
Pápai Zsolt: Sötétség és köd Harlemben (Sidney Lumet: A zálogos)
CIRKUSZFILMEK
Szabó Noémi: Sátor-ponyva (Cirkuszfilmek)
Sepsi László: Teleapokrif (Daniel Knauf: Carnivale – A vándorcirkusz)
LATIN-MOZI: MEXIKÓI ZSÁNEREK
Robert Rodriguez leporolta és hallatlanul népszerűvé tette a mexikói westernt. A zenész-trilógia (A zenész, 1992, Desperado, 1995, Volt egyszer egy Mexikó, 2003) nyitányát mindössze 7000 UsD ráfordításával készítette el, nyers, temperamentumos és vakmerő filmjével belépőt váltva Hollywoodba. Visszahozta a klasszikus korszak domináns motívumait: hőse, a névtelen zenész a nép egyszerű fia, aki a közösséget sanyargató zsarnokok ellen tör, legyenek azok aljas drogbárók vagy korrupt politikusok; leporolta a vonakodó, ám végső soron az ügy mellé álló gringó figuráját.
Géczi Zoltán: Két golyó a tábornok úrnak! (Mexikói vadnyugat)
Varró Attila: Homo Luchador (Mexikói szuperhősök)
Nevelős Zoltán: Embervadászat (Jorge Michel Grau: Vagyunk, akik vagyunk)
DIGITÁLIA
Szabó Z. Pál: A filmidő (A 3D-mozi és a negyedik dimenzió keresése)
Baski Sándor: Magánmozi (A filmfogyasztás evolúciója)
ŐSESZTÉTIKA
Bárdos Judit: A filmszem többet lát (A korai filmelméletek)
Szíjártó Imre: A tizedik múzsa születése (Karol Irzykowski)
Margitházi Beja: Ismeretlen ismerős (Karol Irzykowski: A tizedik múzsa)
TELEVÍZIÓ
Szabó Dénes: Gaga Horror Picture show (Sztár-imázs)
FESZTIVÁL
Baski Sándor: Árral szemben (Udine)
Varga Balázs: Társadalmi térben (Wiesbaden – goEast)
KRITIKA
Horváth Eszter: A lélek antropológiája (Athina Rachel Tsangari: Attenberg)
Varró Attila: A lélek antropológiája (Paolo Giordano: A prímszámok magánya)
Vajda Judit: Magányos és gyanakvó (Saverio Costanzo: A prímszámok magánya)