Mostantól kezdve minden szerdán ejtünk pár mondatot az aktuális mozibemutatókról, kiemelve közülük a legfontosabbat / legérdekesebbet. Nem kritikákra, csupán rövid, hangsúlyozottan szubjektív ajánlókra érdemes számítani.
BARÁTOM ERIC -- Ken Loach, a brit "szociális realizmus" nagy mestere ezúttal a tőle megszokottnál könnyedebb filmet rendezett. Dramedy-jének főhőse egy manchesteri postás, aki épp egy komoly magánéleti krízist él át, amikor megjelenik előtte imádott idolja, Eric Cantona, a Manchester United egykori legendája, aki bölcs életvezetési tanácsokkal próbál névrokonán segíteni. A Barátom Eric messze van ugyan a rendező legjobb filmjeitől, de kedves, szimpatikus komédia, Loach híveinek csupán ajánlott, a Manchester United rajongóknak viszont kötelező. (A januári Filmvilágban a film kritikáján kívül egy Loach-portré is olvasható.)
Looking for Eric - brit, 2009. Rendezte: Ken Loach. Írta: Paul Laverty. Szereplők: Steve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop. Forgalmazó: Cirko Film. 116 perc.
WOODSTOCK A KERTEMBEN -- Loach-hoz hasonlóan Ang Lee is tett egy kirándulást a komédia műfajába. Filmjében a legendás 1969-es Woodstock-i fesztivál előkészületeit mutatja be hátulnézetből, annak az Elliot Teichbergnek az élményei alapján, aki egy közelben lévő családi motelt menedzselt ekkoriban. (A film és az alapjául szolgáló önéletrajzi könyv szerint Teichbergnek nagy szerepe volt abban, hogy a fesztivál szervezői ki tudták bérelni az egyik farmer birtokát. A szervezők visszaemlékezései szerint viszont a történet ebben a formában nem igaz.) Érdekesség: a főszereplő, Demetri Martin eddig jobbára stand up komikusként volt ismert.
Taking Woodstock - amerikai, 2009. Rendezte: Ang Lee. Írta: James Schamus. Szereplők: Demetri Martin, Imelda Staunton, Liev Schreiber, Henry Goodman. 110 perc.
ADÁS -- Vranik Roland második filmje a tavalyi Filmszemléről. Műfaja szerint utópia, egy olyan világról, amelyben egyik pillanatról a másikre elsötétül minden képernyő.
"Az Adás az apokalipszis után játszódik, és mivel a kiégett lelkekre koncentrál, lényegtelen is mennyi idő telt el az összeomlás után – légyegében már csak az új világba kapunk bepillantást, nincsenek archív felvételek egymásnak feszülő embertömegekről, leállt gyárakról, zuhanó-becsapódó repülőkről, a tömegtájékoztatás és a távközlés összeomlása kiváltotta sokkról. Megváltozott a világ – kész tény. Ahogy Vranik az érzelmek elsorvadását is kész tényként kezeli – mi sem gondolhatunk másként a jelenben gyökerező, de a jövőt leromboló emocionális csődről. A film többször is utal rá, hogy a képernyők lefagyásakor szülők, gyerekek, férjek, feleségek tűntek el. Bármennyire is logikusnak látszik, nem az adáshiba az oka az eltűnéseknek, az csak nyilvánvalóvá teszi, ami már sokkal előbb megtörtént. Nincs többé tévé, a hősök már nem a képernyőre merednek, hanem a valóságra. És amit maguk körül látnak, az kész katasztrófa." (SCHA)
(Bővebben: a teljes kritika.)
Adás - magyar, 2008. Rendező: Vranik Roland. Író: Vranik Roland és Barta András. Szereplők: Terhes Sándor, Rátóti Zoltán, Hajduk Károly, Wéber Kata. Forgalmazó: Szuez Film. 90 perc.
A hét bemutatója: SHERLOCK HOLMES
Ahogy a szuperhősök nagytöbbsége, úgy minden idők leghíresebb detektívje sem kerülheti el legendájának ezredfordulós újrahangolását. A Sherlock-fanok bizony hegyezhetik idegszálaikat, mert bágyadt terepszemlék és hetyke pipázgatások helyett Guy Ritchie rendje és módja szerint pörögnek az események – pompázatos akciószekvenciák, maximális sebességgel tekerő képsorok, Robert Downey Jr. extatikus szemmozgását és Jude Law mosolyvillantását pedig csak az általuk megformált Holmes-Wattson gondolatfutamai verik kenterbe. Lévén a pelerines brit ikon egy halódó zsáner etalonfigurája, Ritchie-nek nem volt könnyű dolga, manapság kevés nézőt hoz lázba egy szárazkás bűnügyi film, a megoldandó rejtély, így a macguffinok és egyéb szükséges krimi-elemek kidolgozásával nem is bíbelődött sokat. Ehelyett az egészet megbolondította egy kis fantasy ízű fekete mágjával (a főgonosz Lord Blackwood ugyanis a pentargram árnyékában praktizál) és ahogy azt egy derék krimiben illik, a nyomozás deduktív részleteit csipkézte ki. Sherlock Begins! Szeretettel várjuk Columbót is, lobogó ballonkabátban, napszemüvegben! (AN)
(Sherlock Holmes irodalmi és filmes pályafutásáról, illetve Guy Ritchie filmjéről a februári Filmvilágban írunk bővebben.)