A legtekintélyesebb brit filmes folyóirat, a Sight&Sound 1952 óta tízévenként egyszer felkéri a kritikusokat a világ minden pontján, hogy szavazzák meg a filmtörténelem legjelentősebbnek tartott alkotásait. Az elmúlt 50 évben minden alkalommal Orson Welles Aranypolgára végzett az élen, a tegnap publikált új listát azonban már Hitchcock Szédülése vezeti. A 846 kritikus, író, akadémikus, fesztiválszervező részvételével összeállított 50-es listában jó részt ugyanazok a klasszikusok szerepelnek, mint legutóbb, csak a sorrend változott. Bekerült például a top10-be Dziga Vertov dokumentumfilmje, az Ember a felvevőgéppel és Carl Theodor Dreyer Jeanne D'Arc-ja. Az új évezredből csupán két film jutott be, a Szerelemre hangolva (Wong Kar-Wai, 2000) és a Mulholland Drive (David Lynch, 2001), az egyetlen magyar résztvevő pedig Tarr Béla Sátántangója a 35. helyen.
- Szédülés (Hitchcock, 1958)
- Aranypolgár (Welles, 1941)
- Tokiói történet (Ozu, 1953)
- A játékszabály (Renoir, 1939)
- Virradat (Murnau, 1927)
- 2001: Űrodüsszeia (Kubrick, 1968)
- Az üldözők (Ford, 1956)
- Ember a felvevőgéppel (Dziga Vertov, 1929)
- Szent Johanna - Jeanne D'Arc (Dreyer, 1927)
- 8 és ½ (Fellini, 1963)
A Sight&Sound munkatársai (a kritikusi listától függetlenül) felkértek 358 rendezőt is – köztük: Martin Scorsese-t, Quentin Tarantinót, Francis Ford Coppolát, Woody Allent és Mike Leigh-t –, hogy nyilatkozzanak a kedvenceikről. Az élen náluk Ozu Tokiói története végzett, megelőzve a holtversenyben második helyre került Aranypolgárt és a 2001: Űrodüsszeiát.
1 Tokiói történet (Ozu, 1953)
=2 2001: Űrodüsszeia (Kubrick, 1968)
=2 Aranypolgár (Welles, 1941)
4 8 és ½ (Fellini, 1963)
5 Taxisofőr (Scorsese, 1976)
6 Apokalipszis most! (Coppola, 1979)
=7 A keresztapa (Coppola, 1972)
=7 Szédülés (Hitchcock, 1958)
9 Tükör (Tarkovszkij, 1974)
10 Biciklitolvajok (De Sica, 1948)