Március 20-23. között a Puskin moziban rendezik meg a Brit Filmnapokat, a British Council és a BIFF (Budapest International Film Festival) közös programját. A nyolc filmes válogatásban a legnagyobb fesztiválokról érkező kortárs brit nagyjátékfilmek, két dokumentumfilm és két, a legendás manchesteri zene- és bulikultúrát megidéző alkotás kapott helyet a 2000-es évekből.
A kétszeres Oscar-jelölt Joshua Oppenheimer posztapokaliptikus musicaljével, a The End című filmmel indul a Brit Filmnapok programja, Michael Shannon és a Berlinalén tiszteletbeli Arany Medve életműdíjjal frissen kitüntetett Tilda Swinton főszereplésével. A második nap a manchesteri zene- és bulikultúrát megidéző Double Feature tematikára épül, ebben lesz látható Anton Corbijn 2007-es klasszikusa, a Joy Division-frontember Ian Curtis tragikus történetét bemutató Control, valamint Michael Winterbottom 2002-es 24 Hour Party People című filmje, ami egy energikus és szatirikus utazás Manchester zenei világának forradalmi korszakába. A program a vetítés után folytatódik a Gólyában, klipvetítéssel és az eseményhez kapcsolódó bulival, ahol a 70-es évektől indulóan óránként egy évtizedet ugorva mutatják be a DJ-k a brit könnyűzene legnagyobb klasszikusait.
A szombati program nyitófilmje az I Am Martin Parr, egy szokatlan és játékos portré a híres brit fotográfusról, amely egyszerre szól az ikonikus képekről és a mögöttük rejlő szarkasztikus látásmódról, míg a Witches című dokumentumfilm, a szülés utáni mentális egészség és a boszorkányok filmtörténeti ábrázolásának kapcsolódási pontjait kutatja, vizuális eszközeivel újraértelmezve a traumát. A Harvest című film az év egyik legizgalmasabb szerzői gyöngyszeme Yorgos Lanthimos gyakori alkotótársától egy angol falu lassú széthullásáról, ahol a haladás ígérete egyben a közösségi kötelékek felbomlását is jelenti.
A Brit Filmnapok zárónapján lesz látható a Barry Keoghan és Franz Rogowski főszereplésével készült Bird (2024), amiben Andrea Arnold, a kortárs brit film egyik legnagyobb sztárrendezője lebilincselő és reményteli történetet mesél identitásról, szexizmusról, magányról és a szigetország filmtörténetéhez méltó osztályharcros küzdelemről, megszilárdítva helyét a kortárs filmművészet legjellegzetesebb női hangjai között. A Brit Filmnapok zárófilmje a Saoirse Ronan főszereplésével készült The Outrun, Nora Fingscheidt filmje, ami érzékenyen ábrázolja a természet gyógyító erejét, a függőséggel való szembenézés nehézségeit és egy fiatal nő útját a gyógyulás felé.
„Hosszú évek után először szervezünk filmnapokat, amivel a brit film sokszínűségét szeretnénk ünnepelni. Olyan alkotásokat válogattunk, amik filmnyelvileg is sokfélék, és a történetek mondanak valamit rólunk és a világunkról.” - mondta Tarján Edina, a British Council kulturális programvezetője.
“Ez a válogatás kissé eklektikus, elképesztően izgalmas, szerzői jegyekkel tarkított lenyomata a kortárs brit filmkultúrának, olyan alkotásokkal, amelyek különböző nézőpontokból reagálnak a társadalmi változásokra. Fontosnak tartottuk, hogy dokumentumfilmek is helyet kapjanak a programban, de kifejezetten szerettünk volna megemlékezni arról a brit zenei szcénáról, amely Manchesterből kiindulva hódította meg a világot, és a mai napig meghatározó kapcsolódási pont számtalan kortárs zenész számára.” - mondta Rév Dániel, aki Donáth Péterrel együtt a Brit Filmnapok programjáért felel.
A BIFF szervezői hamarosan bejelentik a II. BIFF idei őszi dátumát is.
A Brit Filmnapok vetítéseire már kaphatóak Early Bird jegyek a Puskin honlapján, részletes információk a britfilmnapok.hu oldalon találhatóak.