A Metacritic.com idén is összesítette a kritikusok által publikált év végi filmes toplistákat egy folyamatosan frissülő táblázatban. Úgy tűnik, minden évben akad egy film, amely kimagaslik a többi közül, már ami a leadott „szavazatok” számát illet. Ilyen volt tavaly A közösségi háló, az idei kedvenc pedig Malick filozofikus családtörténete, Az élet fája. A többnyire angolszász kritikusok listái alapján összeállított top 20-ban többségében angolszász filmek szerepelnek, ezért is meglepő, hogy a második helyezet a már nálunk is vetített iráni Nader és Simin - Egy elválás története, holtversenyben Alexander Payne új dramedy-jével, Az utódokkal, amelyet Magyarországon február közepén láthatunk majd a mozikban. Ugyancsak kakukktojásnak minősíthető Abbas Kiarostami európai koprodukcióban készített Hiteles másolata, a thaiföldi Apichatpong Weerasethakul még 2010-ben Arany Pálmát nyert alkotása (Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire), Lee Chang-dong szintúgy 2010-es Poézise, az idén elhunyt portugál Raoul Ruiz több mint 4 órás filmje (Mistérios de Lisboa) vagy Almodovar sajátos thrillere (A bőr, amelyben élek). Idén valójában az amerikai műfaji filmek kerültek kisebbségbe, mint például a Koszorúslányok, a Pénzcsináló vagy Martin Scorsese első 3D-s mozija, A leleményes Hugo. A tovább után a két legnevesebb filmes lap, illetve néhány ismertebb kritikus listáját mutatjuk meg.
1. Van pápánk! (Nanni Moretti)
2 = The Strange Case of Angelica (Manoel de Oliveira)
= Az élet fája (Terrence Malick)
4 = Hors Satan (Bruno Dumont)
= Ölésre ítélve (Jerzy Skolimowski)
6 = Melankólia (Lars von Trier)
= Un été brûlant (Philippe Garrel)
8 = Super 8 (J.J. Abrams)
= House of Tolerance (Bertrand Bonello)
= Meek's Cutoff (Kelly Reichardt)
1. Az élet fája (Terrence Malick)
2. Nader és Simin - Egy elválás története (Asghar Farhadi) 250/108
3. Srác a biciklivel (Jean-Pierre Dardenne Luc Dardenne)
4. Melankólia (Lars von Trier)
5. The Artist (Michel Hazanavicius)
6 = Once Upon a Time in Anatolia (Nuri Bilge Ceylan)
= A torinói ló (Tarr Béla)
7. Beszélnünk kell Kevinről (Lynne Ramsay)
8. Az élet négyszer (Michelangelo Frammartino)
9. This Is Not a Film (Mojtaba Mirtahmasb, Jafar Panahi)
10. Suszter, szabó, baka, kém (Tomas Alfredson)
Roger Ebert (Chichago Sun-Times)
1.Nader és Simin - Egy elválás története (Asghar Farhadi)
2. Shame (Steve McQueen)
3. Az élet fája (Terrence Malick)
4. A leleményes Hugo (Martin Scorsese)
5. Take Shelter (Jeff Nichols)
6. Kinyarwanda (Alrick Brown)
7. Drive - Gázt! (Nicolas Winding Refn)
8. Éjfélkor Párizsban (Woody Allen)
9. Kikötői történet (Aki Kaurismäki)
10. The Artist (Michel Hazanavicius)
J. Hoberman (Village Voice)
1. A Dangerous Method (David Cronenberg)
2. Melankólia (Lars von Trier)
3. Mistérios de Lisboa (Raoul Ruiz)
4. Aurora (Cristi Pui)
5. Seeking the Monkey King (Ken Jacobs)
6. To Die Like a Man (João Pedro Rodrigues) 2009
7. Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire (Apichatpong Weerasethakul)
8. A leleményes Hugo (Martin Scorsese)
9. J. Edgar (Clint Eastwood)
10. United Red Army (Wakamatsu Kôji) 2007
Peter Bradshaw (The Guardian)
The Artist (Michel Hazanavicius)
Margaret (Kenneth Lonergan)
Nader és Simin - Egy elválás története
Suszter, szabó, baka, kém (Tomas Alfredson)
Poézis - Mégis szép az élet (Lee Chang-dong)
Az élet fája (Terrence Malick)
Az élet négyszer (Michelangelo Frammartino)
Beszélnünk kell Kevinről (Lynne Ramsay)
A bőr, amelyben élek (Pedro Almodovar)
Koszorúslányok (Paul Feig)
Az Amerikai Filmintézet (AFI) listája:
Koszorúslányok (Paul Feig)
Utódok (Alexander Payne)
A tetovált lány (David Fincher)
A segítség (Tate Taylor)
A leleményes Hugo (Martin Scorsese)
J. Edgar (Clint Eastwood)
Éjfélkor Párizsban (Woody Allen)
Pénzcsináló (Bennett Miller)
Az élet fája (Terrence Malick)
Hadak útján (Steven Spielberg)
Bónuszként íme John Waters kedvenc 2011-es filmjeinek listája, Almodovartól Justin Bieberig.
1. A bőr, amelyben élek (Pedro Almodovar)
2. Mildred Pierce (Todd Haynes)
3. Justin Bieber: Never Say Never (Jon M. Chu)
4. Hadewijch (Bruno Dumont)
5. Kaboom (Gregg Araki)
6. If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front (Marshall Curry, Sam Cullman)
7. Az élet fája (Terrence Malick)
8. I’m Glad My Mother Is Alive (Claude és Nathan Miller)
9. We Were Here (David Weissman)
10. Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire (Apichatpong Weerasethakul)