Hogyan készült a magyar televíziózás emblematikus sorozata, a Szomszédok? Miért vált óriási sikerré, és mitől népszerű még ma is? Milyen célok vezették az alkotókat, hogyan építették fel a széria világát? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a válaszokat Kudri Dávid, aki tanulmányt ír a Szomszédok fogadtatásáról. Nem csak a nézőkkel készít interjúkat, de az alkotókkal is. Az alábbiakban a sorozat technikai rendezőjével, Bujtás Jánossal folytatott beszélgetése, illetve annak első részlete olvasható. Kulisszatitkok minden mennyiségben!
Az első és legkézenfekvőbb kérdés, hogyha mindjárt az elején tisztázzuk, ki is Bujtás János, mi köze van a Szomszédok teleregényhez. Technikai rendezője, majd rendezője volt a sorozatnak, mit is jelent pontosan a technikai rendezői poszt?
Kezdjük az elején! Színésznek készültem, de nem vettek fel a színművészeti főiskolára. Áttételeken keresztül kerültem a televízióhoz, kaptam egy ajánlatot, és átmenetileg elmentem a televízióhoz dolgozni. És ahogy dolgoztam rájöttem, hogy nem is annyira a színészi része izgatna ennek a dolognak, hanem a rendezői oldala, így azt kezdtem el csinálni. A technikai rendezőség annyi, hogy a hetvenes években nagyon sok színházi rendező dolgozott a Televízióban. Ugye a televízió akkor még nem termelte ki megfelelő mennyiségben a technikailag is képzett rendezőket, és a színházi rendezők mellé szegődtünk mi oda technikai rendezőnek. Ők értettek a művészethez, mi a technikához, a világításhoz, hangosításhoz, egyáltalán mindenhez, ami egy televíziós film létrehozásának a feltétele, és amihez egy színház rendező nem feltétlenül értett. Egészen addig technikai rendezőként dolgoztam, amíg 1984-ben el nem mentem a Színházművészeti Egyetemre rendezői szakra. Ott tanított Horváth Ádám, és ott jöttünk össze egy közös produkcióban, ami egy hatrészes Széchenyi film volt. A filmezés, és a főiskola alatt is nagyon jóba lettünk, és a főiskola vége előtt fél évvel tudósított minket, hogy készülne ezzel a sorozattal. Megkérdezte, részt szeretnék-e benne venni, én mondtam, hogy igen, és abban maradtunk, hogy amíg nem végzem el a főiskolát és nem látok bele, hogy is működik ez, technikai rendezőként segíteném őt ebben a munkában. Aztán a 18. rész után úgy döntött, rám bízza a rendezést is. A technikai rendezőség azért maradt meg Ádám mellett (körülbelül az egyharmadát rendeztem én a sorozatnak), mert ő egy rendkívül elfoglalt ember volt, több mindent csinált a televízióban, később elnök lett belőle, és abban maradtunk, hogy jól tudom segíteni a munkáját úgy, ha bizonyos dolgokat előkészítek helyette. Na, így maradtam ott, amikor nem rendeztem technikai rendezőként. Amikor meg rendeztem, abban ő nem vett részt.
