Filmvilág blog

Törtszív úrfi (Hollywoodi lidércnyomás)

Tévéajánló ma estére

2011. június 15. - filmvilág

Barton Fink- amerikai, 1991. Rendezte és írta: Joel Coen, Ethan Coen. Kép: Roger Deakins. Zene: Carter Burwell. Szereplők: John Goodman, John Turturro, Judy Davis, Michael Lerner. 112 perc.
Vetítik: Cinemax - 23:30 (június 15.); Cinemax 2 - 23:30 (június 16.)


Freudért kiált a mozi. Amióta az amerikai filmipar fast food módára habzsolja a tehetséges írókat, örökre névtelen bedolgozó script-mestereket, kezdő rendezőket és szeszélyes óriásokat, azóta üvöltik világgá művészlelkük fájdalmát a profit bélpoklos ördögéhez láncolt alkotók. A Hollywood névre hallgató filmtőzsde kíméletlenül érvényesíti a piac értékeit, alul- és felülértékeli, adja-veszi az árut, licitál, befektet és felvásárol, emberárut, ráadásul kényes portékát: művészt. Hollywood a filmipar szentélye és kuplerája, teljesen mindegy, hogy melyik ajtaján lép be a nagyreményű rendező (vagy napi piájáért körmölő író), úgyis hamar eljön a pillanat, amikor tisztességét visszakövetelő szajha módján perel kitartójával.

Hollywood a maga tehetségpusztító producer-moguljaival a modernizált, s majd száz esztendeje végtelenített Oidipusz-tragédia; az apa és fiú gyilkos küzdelme a hatalomért. Újra és újra előjönnek a „hollywoodi lidércnyomást” feloldani vágyó könny- és verejtékáztatta drámák – Sáskajárás, Barton Fink, A játékos, hogy csak a legmívesebbeket említsük –, s akkor még nem szóltunk az olyan író-rabszolgák drágán megfizetett karrierjéről, mint F. Scott Fitzgeraldé, William Faulkneré vagy Lillian Hellmané. Ha Freud megírta volna az amerikai filmipar mindennapi életének pszichopatalógiáját, minden bizonnyal arra a következtetésre jutott volna, hogy Hollywood és a művészek kapcsolata olyan, mint a tűzé és a szúnyogoké: az apró szárnyasok félik a lángot, de élelem reményében állandóan felé repülnek, csakhát túl merészen, s oktondian belezuhannak. Egyenesen az emésztő tűzbe.

Tovább

Rolling Thunder (Bonnie-akták #5)

Tarantino nyomában

Rolling Thunder - amerikai, 1977. Rendezte: John Flynn. Írta: Paul Schrader és Heywood Gould. Kép: Jordan Cronenweth. Zene: Barry De Vorzon. Szereplők: William Devane, Tommy Lee Jones, Linda Haynes, James Best, Lawrason Driscoll. 95 perc.


Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

Paul Schrader a Jakuzák, a Taxisofőr és a Megszállottság után, már mint neves és sikeres forgatókönyvíró készítette el a Rolling Thunder szkriptjét, amelyből végül 1977-ben, a Twentieth Century-Fox égisze alatt forgatott filmet John Flynn rendező. A végeredményt azonban a stúdió fejesei vállalhatatlanul erőszakosnak találták, így a bemutató jogát eladták az exploitation produkciókra specializálódott AIP-nek (American International Pictures). William Goldman beszámolója szerint az első nyilvános vetítések egyikén a nézők is meglehetősen hevesen reagáltak a vásznon látottakra, néhányan felugrottak és majdnem megverték a stúdió jelenlévő munkatársait. A film túl nagy visszhangot mégsem váltott ki (voltak kritikusok, akik szerették: Gene Siskel beválasztotta az 1977-es top10-es listájába), utólagos (újra)felfedezésének pedig az szabott gátat, hogy egészen mostanáig csak VHS-kópián volt elérhető. 

Tovább

Heti tévéajánló

Aranyoskámtól Irináig

HÉTFŐ (vígjátékok, gyerek-, rajz-, kaland- és történelmi filmek minden mennyiségben)

Aranyoskám

Minden idők egyik legjobb, több Oscart és Golden Globe-ot is nyerő komédiája Dustin Hoffman, Jessica Lange, Bill Murray, Charles Durning, Dabney Coleman, Geena Davis és a rendező, Sydney Pollack főszereplésével.
Vetítik: Viasat3 - 17:40

Lássuk a medvét! - Bruno története

Xaver Schwarzenberger filmje.
Vetítik: m2 - 20:30

Cseresznyevirágzás

Doris Dörrie (Férfiak) filmje.
Vetítik: Duna - 23:35  

Tovább

500 nap nyár

Tévéajánló ma estére

(500) Days of Summer – amerikai, 2009. Rendezte: Marc Webb. Írta: Michael H. Weber, Scott Neustadter. Kép: Eric Steelberg. Szereplők: Joseph Gordon-Levitt, Zooey Deschanel.  95 perc.
Vetítik: HBO Comedy - 20:25


Kortárs amerikai független filmesként szinte kötelező a Hollywoodban egyébiránt sokszor kitárgyalt szerelem–szex–párkapcsolat problematika újraírása. Nem kivétel ez alól Marc Webb, a Fox Searchlight Pictures talentumszínpadának 2009-es nyertese sem, aki lendületes mozdulatokkal igyekszik újrarajzolni a romantikus komédia műfaji térképét.
Az 500 nap nyár azonban pont annyira indie, hogy a zsáner vérfrissítéseként eladható legyen. Egyediségét a főszereplő Summer figurája biztosítja, aki – fittyet hányva olyan előírásoknak, mint az ellentétes jellemek egymás iránti kötelező vonzódása – nem hajlandó beleszeretni főhősünkbe, az ódivatúan romantikus Tomba. Csupán könnyed flörtre, alkalmi kapcsolatra vágyik – azaz nő létére azt akarja, amit általában a férfiak szoktak. Summer és Tom hiába játsszák végig a megszokott, összkomfortos kliséket, amik elvileg egy tartós párkapcsolat – illetve a romkom műfaj – alapját adnák, a klasszikus szerepek fordított leosztása keresztbe tesz a beteljesedés-mítosznak. Felforgatásból ennyi elég is: a recycling korában, egy erősen önismétlő műfajban egy fecske is elhozza a nyarat.

Tovább

Kalandra fel - A térhatású animáció korszaka

3D

A fantasztikus animáció meghódította a harmadik dimenziót.

A térhatású filmek történetük során minden időszakban rátaláltak a maguk domináns műfajára: míg a vörös-zöld hőskorban a kalandfilmek (főként a western) biztosították vászonról kiugró tárgyaikkal a legintenzívebb térélményt, a hetvenes évek nyitányán ugyanezt a funkciót a sexploitation-filmek ingerlő idomai látták el, a nyolcvanas évek derekán pedig a horror vérszomjas rémei. A 2004-es Polar expressz narratív nagyjátékfilmjével beköszöntő digitális 3D-éra azonban nem csupán kedvenc zsánert választott magának a gyermekmese (Rémrom, Volt, Coraline), a fantasy (Beowulf, Utazás a Föld középpontja felé, Avatar) és a science-fiction (A Robinson-család titka, Szörnyek az űrlények ellen, Harc a Terráért) fantasztikus édeshármasában, de mozifilmjei bő kétharmadánál az animációra voksolt a korábban szinte egyeduralkodó élőszereplős leképezés helyett. Soha ilyen erős törekvés nem nyilvánult meg az eszképizmusra, mint a mind tökéletesebb térhatást biztosító digitális sztereoszkópia elmúlt öt esztendejében – mintha a nézők egyre intenzívebb érzékszervi azonosulása csak a fantasztikum sosemvolt tereiben érvényesülhetne a leghatékonyabban. A rajzolt világokba tett mesés kalandtúrák színterei egyfajta paradoxonként a három dimenzió látványhatásán keresztül válnak hiteles, létező terekké: poros vadnyugati városkák helyett mágusképzők, földönkívüli űrhajók, kísértetházak falai közt barangolunk, kinyújtott kezünk kebelcsodák híján sosemvolt sárkányokba, társalgó kisállatokba vagy akár fasírtesőbe markol.

Tovább

Janus, Gianni, a Pap és a nők

Premierek a héten

JANUS – A tavaly két filmmel is (Mindszenty - Szeretlek, Faust; A Föld szeretője) jelentkező Pozsgai Zsolt Janus Pannonius és Mátyás király konfliktusát dramatizálta kortárs környezetben (konkrétan: egy vasútállomáson).  A költőt Stohl András, a királyt Máté P. Gábor alakítja. [előzetes]

KOSZORÚSLÁNYOK – Újabb romkom az Apatow-műhelyből, a főszerepet Seth Rogen helyett ezúttal a Saturday Night Live című szkeccsshow-ból ismerős Kristen Wiig alakítja.  [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: A Koszorúslányok különlegessége az, hogy az eddigi bevált fogásokat nőre alkalmazza. Rendezője azonban elveti a sulykot, a gore-gegek úgy lógnak csálén az esküvői filmbe csomagolt szinglidrámában az elmagányosodásról, mint menyasszonyi ruhán a síkabát. (Alföldi Nóra kritikája a júniusi Filmvilágban olvasható.)

A PAP – HÁBORÚ A VÁMPÍROK ELLEN – A Légió fantasy-horrorja után Scott Stewart rendező egy hasonló stílusú filmet készített, ismét Paul Bettany-vel a főszerepben. Az alapanyag ezúttal egy koreai képregény volt, amelyben egy pap az unokahúgát elrabló vámpírok nyomába ered. [előzetes]

A Filmvilág kritikusa szerint: A Pap az ezredfordulós posztmodern műfajfilm hiszekegyeként kifogástalan darab, ám teljesen súlytalan, szimpla bűnös öröm, amiért bőven elegendő öt miatyánk és három üdvözlégymária útban kifelé a multiplex-szentélyből. (Varró Attila kritikája a júniusi Filmvilágban olvasható.)

GIANNI ÉS A NŐK – A Vénasszonyok nyarával rendezőként 60 évesen debütált Gianni Di Gregorio második filmjében is magára osztotta a főszerepet. Egy olyan férfit alakít, aki barátja példájából okulva megpróbál újra nőkkel ismerkedni. [előzetes]

Tovább

10 éves a KAFF - Díjnyertes animációs filmek a Daazo-n

Sajtó közl.

A magyar animáció számára 2011 igazi jubileumi év: 10 éves a KAFF (Kecskeméti Animációs Filmfesztivál), 40 éves a Kecskeméti Rajzfilmstúdió, 70 éves Jankovics Marcell, 60 éves Cakó Ferenc és még számos animációs filmrendező ünnepel kerek születésnapot. A jeles alkalomból a Daazo.com - együttműködésben a Kecskeméti Animációs Filmfesztivállal - egy különleges rövidfilmes gyűjteménnyel jelentkezik. A kollekcióban helyet kaptak a KAFF-on korábban díjazott rövidfilmek legjobbjai, a kecskeméti rajzfilmstúdió reprezentatív alkotásai és a jubiláló animációs nagymesterek munkái is.     

A gyűjteményben megtekinthető számos a KAFF-on korábban díjazott rövidfilm. Többek között Horváth Mária Ajtó 8. című munkája, mely az 1985-ös fesztiválon nyerte el a legjobb rövidfilmnek járó díjat. A gyűjtemény része az 1993-ban a Zsűri Nagydíját kiérdemlő Locsolkodás című kisfilm is Weisz Bélától. A legújabb generációt pedig Bertóti Attila képviseli Ariadné fonala című filmjével, melyet a legjobb rövidfilmnek választottak a legutóbbi KAFF-on.   

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil