Filmvilág blog

Az évtized legjobb filmjei #2 - 2012

2020. április 19. - filmvilág

napos_oldal.jpg

Március végén új, évtizedösszegző sorozatot indítottunk. A lényeg: éves bontásban megnézzük, mely filmek uralták annak idején a mozipénztárakat és a filmfesztiválok díjkiosztóit, és mik voltak a legérdekesebb mozis trendek. Szembesítjük magunkat a korabeli toplistáinkkal, újranézzük a kedvenc filmjeinket, és bepótoljuk a hiányosságainkat. 2020 decemberében, a sorozat végén pedig kihirdetjük az évtized legjobb filmjeit. Most 2012 került sorra. (Az adás után még a Tiger Kinget is megbeszéltük 20 percben, az a Patreon-oldalunkon hallgatható meg.)

A menetrend:

2:40 - Az év blockbusterei és bukásai
19:50 - Fesztiválsikerek 
30:13 - Holy Motors
37:15 - Oscar-díjasok
1:01:25 - Újranézve: személyes toplisták 
1:19:08 - Napos oldal
1:31:50 - Suszter, szabó, baka, kém
1:47:50 - The Master
2:00:30 - Az év felfedezettjei, sztárjai és a (majdnem) kimaradt filmek

Közreműködők: Varga Dénes, Huber Zoltán, Baski Sándor + Huszár András

Tovább

110 éve született Kuroszava, a legnagyobb japán rendező

kuroszava2.jpg

110 éve, 1910. március 23-án született Kuroszava Akira japán filmrendező. Ha a japán filmművészetet Nyugaton egy névvel kellene azonosítani, akkor alighanem ő lenne az. Olyan híres alkotások fűződnek a nevéhez, mint A vihar kapujában, A hét szamuráj, a Rőtszakállú vagy a Derszu Uzala. A japán történelem mellett bátran merített a nyugati színházi és filmes hagyományokból, valamint Shakespeare-től és Dosztojevszkijtől.

Kuroszava édesapja révén kötődött a szamuráj hagyományokhoz. Bár a szamurájok rendjének kiváltságait a Meidzsi-refom során, az 1870-es években eltörölték, a századforduló utáni Japánban is presztízst jelentett, ha valaki szamurájcsaládból származott. Az édesapa, Isamu Kuroszava egy középiskola igazgatójaként dolgozott (a szamurájok rendjébe tartozók közül sokan vállaltak pozíciót a kiépülő iskolarendszerben). Nyitott volt a nyugati kultúra iránt, és fiát is ebben a szellemben nevelte. Az ifjú hatévesen vett részt egy filmvetítésen, és ettől kezdve összekötötte életét a mozgóképpel. Az első nyilvános vetítést Japánban elég korán, 1897-ben rendezték. Az első filmstúdió a szigetországban 1909-ben alakult meg.

Tovább

Annecyben debütál a magyar Dűne

dune_poster_annecy2020.jpgBeválogatták az animációs filmszakma legnevesebb eseménye, az Oscar-kvalifikáló Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál versenyprogramjába Ulrich Gábor Dűne című művét. A különleges, absztrakt thriller hullámzás képzelet és valóság között, melyben a hangok, mint tanúk átmosódnak emlékeken és félálmokon.

Közel 3300 nevezett alkotás közül válogatták be Ulrich Gábor Balázs Béla-díjas mozgókép- és képzőművész Dűne című rövidfilmjét az animációs filmszakma legnevesebb eseménye, az Oscar-kvalifikáló, 60. Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál versenyprogramjába, a műfaji határokat feszegető filmeket tartalmazó Animáció határok nélkül kategóriába.

Az alkotás a Kecskemétfilm és a Focusfox produkciójában jött létre, producerei Mikulás Ferenc és Muhi András, gyártásvezetője Vécsy Vera. Sound design: Chris Allan.

Ulrich Gábor Balázs Béla-díjas mozgókép- és képzőművész, művészeti pedagógus. Szerzői filmjeit több mint negyven ország filmfesztiváljai - köztük az annecy, hiroshimai, rio de janeiro-i, kijevi, zágrábi, espinho-i, lipcsei - válogatták be versenyprogramjukba. Munkáiból Európa számos országában volt képzőművészeti tárlata, alkotásai megtalálhatók külföldi és hazai gyűjteményekben. Több felsőoktatási intézményben volt meghívott előadó, jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetemen tanít.

A 60. Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivált idén áprilisban online rendezik meg.

Online debütál Hajdu Szabolcs új filmje

bekeido_hajdu_lujza.jpg

Április 23-án a Vimeón debütál Hajdu Szabolcs új nagyjátékfilmje, a Békeidő. A járványhelyzet és a mozik kényszerű bezárása miatt döntöttek úgy az alkotók, hogy online platformon forgalmazzák a nemrégiben elkészült alkotást.

A Békeidő egy speciális oktatási projekt keretein belül valósult meg a Látókép-Production és a kolozsvári Filmtett Egyesület együttműködésében. A stáb és a színészek egy része nagy tapasztalattal rendelkező filmes szakemberekből állt, akiknek vezetésével romániai és magyarországi filmiskolák diákjai tapasztalatot szerezhettek egy nagyjátékfilm elkészítésében. „Az elmúlt évek során több alkalommal is vezettünk színész és rendező csoportot Török-Illyés Orsolyával, az erdélyi Filmtett Egyesület által szerveztett filmes táborban. Hagyományosan, a tábor 10 napja alatt rövidfilmek készülnek, és lényegében az összes filmes részleg képviselteti magát a színészektől a hangmérnökökön keresztül a gyártásvezetőig. A csoportokat tapasztalt filmes szakemberek vezetik. A legutóbbi alkalommal úgy döntöttünk, hogy kilépünk a tábor keretei közül, és létrehozunk egy egész estés játékfilmet a táborban résztvevő fiatalok közreműködésével. A cél az volt, hogy a tanulni és továbblépni vágyó fiatalok éles helyzetben is kipróbálhassák magukat. A jeleneteket eredetileg színészi gyakorlatoknak szántam, és célzottan a színészekre írtam. A későbbiekben, amikor felmerült a játékfilm ötlete, ezeket a jeleneteket kibővítettem, összefűztem, és a személyes aktualitásokon túl olyan motívumok is bekerültek, amelyek az elmúlt években a közvéleményt erősen foglalkoztatták, és heves társadalmi vitákat generáltak” – nyilatkozta Hajdu Szabolcs rendező.

Tovább

1% a Filmvilágnak!

egysz.jpgKérjük mindazokat a kedves olvasókat és filmeseket, akiknek fontos, hogy ne vesszen el az egyetlen megmaradt magyar filmművészeti folyóirat, adójuk 1%-val segítsék a Filmvilágot.


FILMVILÁG ALAPÍTVÁNY

19019037-2-41 


Nem kerül pénzbe és fáradságba, viszont megment egy lapot, amely 63 éve bizonyítja: stílus és gondolat nélkül nincs magyar film és nincs filmkritika.

A szolidaritás nem oszt, hanem szoroz.

Köszönjük a támogatást!

Már sorozatokat is támogat az NFI

A hazai filmtámogatási rendszerben a Nemzeti Filmintézet (NFI) első alkalommal írt ki pályázatot „maradandó kulturális értéket képviselő, magas színvonalú televíziósorozatok” támogatására, amelyre április végéig lehet jelentkezni.  

nfi.JPGA négyszakaszos pályázatra 3-8 részes, epizódonként 36-48 perc hosszúságú tévésorozatok koncepciójával (storyline) jelentkezhetnek az alkotók április végéig. A konzultációt követően a beérkezett pályázatokat előbb bírálóbizottság értékeli, majd a pályázatok a Televíziós Döntőbizottság elé kerülnek. A szakmai grémium a sorozatkoncepciók, forgatókönyvek fejlesztésére legfeljebb 8 millió forint támogatást ítélhet meg. Az alkotóműhelyek a fejlesztési szakasz lezártát és a forgatókönyvek elfogadását követően pályázhatnak gyártási támogatásra történelmi, zenés, ifjúsági, dráma, vígjáték, krimi, thriller, családi, kaland, illetve fantasy/sci-fi műfajú sorozatok elfogadott forgatókönyveivel. 

Az NFI korábban már meghirdette a dokumentum-, az ismeretterjesztő-, az animáció-, a tévé- és a kisjátékfilmes pályázati eljárásokat, melyek feldolgozása és értékelése is folyamatos .A pályázati kiírások elérhetők az NFI honlapján

Tovább

Egy gaijin emlékiratai

Jake Adelstein: Tokió Vice - Egy újságíró a japán maffia hálójában

adelstein.jpg

Mint számtalan produkcióé, úgy az HBO Maxre (az HBO új streamingplatformjára) tervezett sorozat, a Tokió Vice munkálatai is állnak. A stáb csupán 6 napot forgatott Japánban március első felében, mielőtt a COVID-19 térdre kényszerítette a világot, ezért a kényszerszünetet ildomos a forrásanyag elemzésére használni. A pilotot dirigáló Michael Mann-nél - még ha már ő sem a régi - jó kezekben van az anyag, a 10 részes bűndrámaszéria további epizódjait Destin Daniel Cretton (Átmeneti állomás) kapja, Jake Adelstein 2009-es true crime-könyvét J.T. Rogers színműíró alkalmazza képernyőre, a főszerepet a Baby Driverből ismert Ansel Elgort játssza. Szebb névsor a 2014-esnél, amikor a Rihanna-klipeket rendező Anthony Mandler dédelgette volna az anyagot az Adelsteint játszó Daniel Radcliffe-fel.

De ki ez a már kétszer is emlegetett Adelstein? Az úriember 1993 és 2005 között bűnügyi riporterként (plusz az egyetlen amerikaiként) dolgozott a legnagyobb példányszámban eladott konzervatív japán napilap, a Yomiuri Shinbun szerkesztőségében, ahol rendőrségi kapcsolatokra tett szert, voltak örömei és bánatai, angoltanárként, masszőrként és hostként (a hostess férfi megfelelője) vágott zsebre némi mellékest, a Miami Vice és a Ridley Scott-féle Fekete eső modorában szippantotta be a japán kultúra többnyire bűzös levegőjét, hogy aztán a fejére kitűzött vérdíjjal csapjon le a helyi szervezett bűnözésre. Jakuzatablójának legnagyobb erénye, hogy Adelstein nemcsak zseniális oknyomozó újságíró, hanem príma mesélő is, így a newspaper noir (A nagy karnevál, A siker édes illata) címkéjű Tokió Vice egyensúlyra lel a higgadt tudósítóhangnem és az olvasmányos, a tényeket fordulatos police procedurallé alakító elbeszélői stílus között.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil