Filmvilág blog

Ketten egyedül - Jim Jarmusch portréja

A sodródás virtuóza

2014. április 24. - filmvilág

Jarmusch rögtön az első filmjében valóságos Jarmusch-szótárt írt: a kitartott képektől a történetvezetésig, a lerobbant, romos világ kozmikussá növesztéséig.

jarmusch.jpgJim Jarmusch első nagyjátékfilmje, az Örök vakáció vége felé a főhős Allie, alias Aloysius, ez az alig 18 éves kamasz, aki épp hajóra szállni készül Párizs felé – a bűvöletesen tehetséges, vagy inkább bűvöletesen önmaga Chris Parker játssza (néhány filmben szerepelt még, de soha nem lett belőle híres színész) – találkozik a New York-i kikötőben egy másik 18 éves fiúval, aki pont ugyanolyan nemtörődömül dől a korlátnak mint ő, pont ugyanolyan (vadonatúj) öltönyt visel, mint ő, és ugyanúgy egyetlen bőrönd van nála. Az is mintha a hajóra várna. De nem: az éppen jön: elhagyta Párizst, mint most ő fogja New Yorkot, ott siratják a barátai, mint majd őt fogják, gondolja Allie, itt, ő ott keveredett valami értelmetlen balhéba, mint Allie itt. Ellopott egy autót, egy nagyon mulatságos, majdnem némafilmes jelenetben, egy postaládánál, miközben a kocsi tulajdonosnője, aki megpróbálta rávenni Allie-t, hogy bedobja a levelét, de a hanyagul unatkozó és a postaládának támaszkodó Allie-nak derogált elvenni, mire a nő kiszállt, és Allie, mintha csak így tervezte volna – azt persze sohasem tudjuk meg, hogy zseniálisan bejáratott csibésztrükkről van-e szó, vagy rögtönzésről (a jazz, ez a fontos hangzásvilág, amelyben az improvizáció jelentős szerepet játszik, minden Jarmusch-filmben jelen van így vagy úgy, leginkább Lurie és Waits zenéjében) –, de Allie szép komótosan beül a kocsiba, és elhajt vele – hibátlan kis némafilmes burleszk, ahogy kell: megjelenik a kacagó, térdét csapkodó tanú is, egy mezítlábas fekete nő alakjában a csak tátogni tudó tulajdonosnő mellett – hogy azután 800 dollárért elvesztegesse. Lám, nem is egy, hanem egyszerre kettő darab 18 éves fiú, amint éppen elvágja az utolsó gyökérszálacskákat is, ami egy civilizációhoz vagy kultúrához, vagy nemzethez fűzi. Ahogyan a Halott emberben „William Blake” sodródik kifelé egy kultúrából, amit, mármint a XIX. századi Amerika világát (gondoljuk csak a vonat elszunnyadások között folyamatosan változó közönségére) enciklopedikus módon azért felvillant a rendező, ehhez felhasználva Nobody, azaz Senki, a fattyú indián varázslatos alakját – ez is egy megkettőződés, a nagy költő esetleges reinkarnációja és a nemlétező indián, a film végén mindketten halottak, ugyanannak a szubjektumnak, nem túl eredeti teóriámnak megfelelően, a rendező szubjektumának ellentett oldalai, egy utazás végpontján, és azon túl. A jópofa és hús-vér indián, akiben még Kafka Jelentés az akadémiának emberré idomított majma is visszaköszön, és aki titokzatos erőkkel van érintkezésben, és ez a tudatlan és kissé absztrakt fiatalember, aki szemüvege elvesztése és egyéb rémületesen értelmezhetetlen és ezáltal sorsszerű történések révén lesz mesterlövésszé, mindketten a lehetséges emberi tudás megszerzésének és végső értelmetlenségének zseniális parabolái: össze vannak nőve, mint a sziámi ikrek.

Tovább

Tévéajánló - Szerda (04.23.)

Túlhájpolt?

A sötét lovag
Christopher Nolan igencsak túlhájpolt képregényfilmje. Szereplők: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Michael Caine, Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal, Eric Roberts, Cillian Murphy, Anthony Michael Hall.
Vetítik: Film+ - 21:10

A hal neve: Wanda
Majdnem Python! A klasszikus Ealing-vígjátékokat jegyző Charles Crichton méltán népszerű vígjátéka John Cleese forgatókönyve nyomán. Szereplők: Cleese, Jamie Lee Curtis, Kevin Kline, Michael Palin, Cynthia Cleese, Stephen Fry. Crichtont Oscarra jelölték, Kline meg is kapta.
Vetítik: Story4 - 21:35

A pancser harcművész
A szerv alkotójának rendezői bemutatkozása.
Vetítik: TV2 - 02:10

Mérges Shaolinok - Five Deadly Venoms

Tarantino nyomában - 62.

Wu du - honkongi, 1978. Rendezte: Cheh Chang. Írta: Cheh Chang és Kuang Ni. Kép: Kung Mo To és Hui-chi Tsao. Zene: Chen Yung Yu. Szereplők: Sheng Chiang, Philip Kwok, Feng Lu, Pai Wei, Chien Sun, Meng Lo. 97 perc.

Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

A Shaw Brothers legendás kung-fu mozijait sok mindenért lehet szeretni, a forgatókönyvek ötletessége és kidolgozottsága azonban nem tartozik ezen filmek pozitív tulajdonságai közé. A pergő akciók, a tehetséges színész-harcművészek, a színpompás díszletek és az invenciózus kamerakezelés mellett a tulajdonképpeni cselekmény sohasem számított kiemelkedően fontosnak, a patinás stúdió alkotói a figurákkal és a történetekkel általában nem vesződtek sokat. A látványos összecsapásokat vagy a kínai történelem mítikus eseményei köré fűzték (a Shaolin kolostor viszontagságos sorsa különösen kedvelt), vagy két képzeletbeli iskola rivalizálásából indultak ki, ahol a szereplőket a mester halála és a bosszú motiválta. A Mérges Shaolinok a szabályt erősítő, igen figyelemreméltó kivétel, hisz az elsőrangú verekedések mellett ebben az esetben a sztori is kifejezetten izgalmas.

mérges shaolinok.jpg

Tovább

Tévéajánló - Kedd (04.22.)

Jane Austen itt lakik

sanantonio.jpgMiss Austen bánata
A BBC tévéfilmje Jane Austen írásai nyomán.
Vetítik: Film Mánia - 19:45

Egyéjszakás kaland
Mike Figgis erotikus drámája Joe Eszterhas írása alapján Nastassja Kinskivel, Wesley Snipes-szal és Robert Downey Jr.-ral.
Vetítik: Viasat3 - 21:15

Mátkaság és legényélet
Jane Austen regényének indiai közönségre hangolt feldolgozása.
Vetítik: Story4 - 21:35

San Antonio
Akció-vígjáték francia (Gérard Lanvin, Robert Hossein, Michel Galabru), orosz (Gérard Depardieu) és olasz (Valeria Golino) sztárokkal. A képet többek között egy magyar származású, de Franciaországban élő amerikai színész (Matthew Géczy) is színesíti.
Vetítik: Duna - 21:50

Már nem lakunk itt (alias Se barátság, se szerelem)
A Színes fátyol rendezőjének filmje a Ház a ködben és A hálószobában írójának művéből. Főszereplők: Mark Ruffalo, Laura Dern, Peter Krause, Naomi Watts. (Azt nem tudjuk biztosan, Alice még ott lakik-e.)
Vetítik: Duna - 23:45

Tévéajánló - Hétfő (04.21.)

Pacino, Owen, Washington

Amit még mindig tudni akarsz a szexről
A magyar forgalmazó ügyes / szemérmetlen (a megfelelő behelyettesítendő) módon lenyúlta Woody Allen korai klasszikusának címét, ennek ellenére a New York-i komikusnak nincs köze a produkcióhoz. Helyette Meryl Streep és Tommy Lee Jones szerepel David Frankel (Az ördög Pradát visel, Marley meg én) filmjében egy idős, az életbe és egymásba belefásult házaspárt alakítva. Steve Carell alakítja azt a párterapeutát, aki megpróbálkozik a kapcsolatuk felpezsdítésével. (BS)
Vetítik: RTL Klub - 20:40

Fedőneve: Donnie Brasco
Mike Newell Nagymenők-mámorban tántorgó, ugyancsak megtörtént eseten alapuló maffiafilmje Al Pacino (egykor Robert De Niro), Johnny Depp (valaha Ray Liotta), Anne Heche (úgyis mint Lorraine Bracco), Michael Madsen (a daliásabb Paul Sorvino) és Bruno Kirby (a szelídebb Joe Pesci) főszereplésével. A producerek egyike Barry "már a Pokoli lecke is szerelmeslevél volt Scorseséhez" Levinson.
Vetítik: Film+ - 21:00

A csontember
Korrekt thriller Phillip Noyce-tól. Szereplők: Denzel Washington, Angelina Jolie, Queen Latifah, Michael Rooker, Luis Guzmán, Ed O'Neill.
Vetítik: Cool - 21:10

Az ember gyermeke
Alfonso Cuarón disztópikus sci-fije Clive Owennel, Michael Caine-nel és Julianne Moore-ral. Az utóbbi évek egyik legjobb filmjének tartják, nem alaptalanul.
Vetítik: Viasat3 - 21:15

ember gyermeke_1.jpg

Tovább

Kamera a Golgotán

Jézus-filmek

krisztus utolsó1.jpg
A Krisztus-filmek történetét mindig is botrányok kísérték. Ahol a szentség testet ölt, közel a blaszfémia.

A centenáriumi időszakok kedveznek a Jézus-történeteknek: a filmtörténet mindkét századfordulóján megszaporodtak a Jézus-filmek. Csaknem száztíz évvel Lumiere-ék első filmre vett passiójátéka után a Mad Max ausztrál-amerikai sztárja, Mel Gibson – erőteljes jezsuita sugallatokat követve – elkészítette a maga Jézus-feldolgozását. A Jézus-adaptációnak két nagy időszaka volt: a korai Jézus-filmek 1900 körül (Lumiere, Mélies, Zecca, Jasset néma rövidfilmjei) és az 1960-as évektől nagykorú, modern filmművészet nagyszabású Jézus-adaptációi (Pasolini, Zeffirelli, Scorsese alkotásai). A Jézus-film vagy passiófilm műfaja mint a Biblia-adaptáció, és azon belül az evangéliumok feldolgozásának egyik formája tehát egyidős a filmművészet történetével. A Jézus-adaptációk kapcsán azonban furcsamód sosem e filmek szakralitása, ne adj isten spiritualitása került előtérbe, fogadtatásukat sohasem a vallásos áhítat, hanem sokkal inkább a botrány jellemezte, hiszen a vérbeli, „szerzői” filmnek tekinthető Jézus-adaptációk mindig a blaszfémia, az istenkáromlás és szentségtörés határát súrolják, éppen ezért a rendhagyóbb passió-feldolgozásokat mindig nemzetközi felháborodás és tiltakozási hullám kísérte. Pasolinit a ROGOPAG A túró-epizódja miatt, istenkáromlásért és az olasz államvallás meggyalázásáért börtönbüntetésre ítélik, a Jézus Krisztus szupersztár a ’68-as diákmozgalmak után a Hairhez hasonlóan inkább a lázadó fiatalok kultuszfilmjévé válik, a brit Monty Python társulat Jézus-paródiája, a Brian élete is nemzetközi felháborodást vált ki, Martin Scorsesét pedig a Kazantzakisz-regény adaptációjáért szinte kiátkozza az egyház. Ezek a szentségtörő Jézus-filmek azonban gyakran sokkal mélyebbre hatolnak és többet tárnak föl Jézus életéből, mint a hithű, ájtatos és szenteskedő Jézus-produkciók. Hiszen az igazi szentséghez nem a szenteskedésen, hanem a szentségtörésen át vezet az út, legalábbis a blaszfemikus Jézus-adaptációk mind ezt példázzák.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil