Filmvilág blog

Komolyan véve - Hova tűnt a lazaság a blockbusterekből?

Why So Serious?

2014. augusztus 13. - Huber Zoltán

A filmpiac totális globalizációjával a hollywoodi blockbustereknek egyre sokszínűbb célközönséget kell a hűtött termekbe csábítani. Míg a nyolcvanas években a producerek egy átlagos amerikai tinédzser ízlését próbálták belőni, ma ugyanazzal a filmmel egy pekingi egyetemista, egy moszkvai munkás és egy iowai háziasszony figyelmét is fel kell kelteni. A korosztályokon és kultúrákon átívelő legkisebb közös többszörös a hipotetikus “nemzetközi néző” fogalma. Ma őt kell megszólítani, ami a gyakorlatban elszabaduló költségeket, felvizezett forgatókönyveket és egyre öncélúbb audiovizuális hurrikánt jelent. A kortárs blockbusterekkel kapcsolatos fanyalgások túlnyomó része közvetve vagy közvetlenül ezt a jelenséget kritizálja.

Az unalmas biztonsági játék és a térhatású romboláspornó divatja ugyanúgy innen eredeztethető, mint a franchise és a brand fetisizálása. Az alkotók eközben kényszerhelyzetbe kerülnek, hisz az öncélú látvány köré úgy kellene nagyívű és hihető történeteket szőniük, hogy közben fel kell lúgozniuk a figurákat és az őket mozgató drámákat. A kialakuló ellentmondást a többség úgy próbálja feloldani, hogy a sematikus meséket iszonyú komoly képpel és kimódoltan tálalja. A kortárs blockbuster kínosan komolyan veszi magát, mintha ezzel ellensúlyozhatná saját súlytalanságát. A kialakult helyzet ma egyértelműen rosszabb, mintha csak szimplán buta látványosságokat kapnánk.

manofsteel.jpg

Tovább

Hajdu és a Sintér Torontóban

Sajtóközl.

A Torontói Nemzetközi Filmfesztivál szervezői nyilvánosságra hozták a szeptember 5-én kezdődő rendezvény programját. A fesztivál meghívta Hajdu Szabolcs új filmjét, a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával készült Délibábot. A világpremier a „Contemporary World Cinema” válogatásban lesz az alkotók jelenlétében. A torontói filmfesztivál az őszi fesztiválszezon egyik legfontosabb eseménye: mintegy ötezer szakmabeli, több mint ezer újságíró és filmkritikus látogatja évről-évre.

Hajdu Szabolcs a Fehér tenyért és a Bibliothéque Pascalt követően a modernkori rabszolgatartásról forgatott nemzetközi stábbal, a magyar Pusztán. A film irodalmi alapja a Ház a térkép szélén című Tar Sándor-novella – a forgatókönyv a rendező, Jim Stark amerikai filmes és Lovas Nándor közös munkája.

ház a térkép szélén.jpg

Tovább

Tévéajánló - Szerda (08.13.)

Lam, Wargnier, Berg

Mindhalálig
Ringo Lam akciófilmje a belga titánnal és pár meglepően neves mellékszereplővel (Natasha Henstridge, Jean-Hugues Anglade).
Vetítik: Film+ - 21:00

Indokína
Régis Wargnier többek között Oscarral és Golden Globe-bal elismert romantikus drámája a főszerepért Oscarra jelölt Catherine Deneuve-vel.
Vetítik: Story4 - 21:20

A hívatlan vendég
A koreai Két nővér meglepően népszerű amerikai remake-je. Szereplők: Maya Massar, David Strathairn, Arielle Kebbel, Elizabeth Banks, Emily Browning.
Vetítik: Duna - 21:35

Péntek esti fények
Peter Berg megtörtént eseten alapuló sportdrámája Billy Bob Thorntonnal. Eredetileg Alan J. Pakula filmje lett volna, egy időben Richard Linklater projektjeként emlegették.
Vetítik: TV2 - 01:40

Robin Williams (1951-2014)

Gyász

robinwilliams1.jpgA nyolcvanas-kilencvenes évek egyik legjelentősebb komikusa volt, aki drámai szerepekben is bizonyította tehetségét. Eleinte stand-uposként hívta fel magára a figyelmet, ami televíziós megbízásokhoz vezetett (a legjelentősebb ezek közül az itthon is népszerű Egy úr az űrből című vígjátéksorozat volt), de 1980-ra már Robert Altman kamerája előtt alakította a Popeye címszerepét, aztán jött a Garp szerint a világ (George Roy Hill), a Moszkva a Hudson partján (Paul Mazursky), a Ragadd meg a napot (Fielder Cook), majd pár vígjáték után a nagy befutás a Jó reggelt, Vietnam!-mal (Barry Levinson, az állandó alkotótárs rendezése). A szakma legrangosabb színészi díjaira jelölt Williams a kilencvenes évek végéig tulajdonképpen sikert sikerre halmozott könnyedebb (Mrs. Doubtfire - Apa csak egy van, Madárfészek) és komolyabb szerepekben (Holt költők társasága, Ébredések, A halászkirály legendája) egyaránt, sőt, szinkronhangként is (Aladdin).

A törés nagyjából a legjobb mellékszereplőnek járó Oscarral érkezett (Good Will Hunting, 1998): a magánéletben mániás depresszióval küzdő színész filmjei már nem annyira humorral (is) operáló drámák voltak, sokkal inkább – talán az anyagilag sikeres, de rosszemlékű Jack örökségeként – érzelgős melodráma és harsány bohózat furcsa keverékei (pl. Patch Adams, Hazudós Jakab). Utóbbiak művészi félsikerét az „energikus bohóc” skatulyájába szorított közönségkedvenc felkavaró thrillerekkel és fekete komédiákkal próbálta ellensúlyozni, néha egészen emlékezetes eredménnyel (Sötétkamra, Álmatlanság, A nagy fehérség), de a kétezres években már egyre kevesebb vizet zavarva. A szerepválasztásokon is érezhető bipoláritás persze nem akadályozta abban, hogy sikeres produkciókhoz adja a nevét (pl. Éjszaka a múzeumban-sorozat), legjobb formáját mégis inkább az olyan független alkotásokban hozta, mint pl. A világ legjobb apukája. Halálával nem csak egy jelentős szórakoztatóval, hanem egy tehetséges drámai színésszel is szegényebb lett az amerikai filmművészet.

Tévéajánló - Kedd (08.12.)

28 héttel később
Danny Boyle horrorjának haloványabb folytatása.
Vetítik: Film+ - 21:10

Hanta-palinta
Népszerű vígjáték Gérard Depardieu főszereplésével (az Apám, a hős címen futó remake-nek is ő volt a főszereplője).
Vetítik: Story4 - 21:20

A bosszú börtönében
John Flynn emlékezetes börtönfilmje Sylvester Stallone és Donald Sutherland főszereplésével.
Vetítik: Film Mánia - 22:00

Menahem Golan (1929-2014)

Gyász

menahem_golan.jpgA híres-hírhedt izraeli rendező-producer (természetesen) Roger Corman keze alatt kezdte a szakmát a hatvanas évek elején, de a pályája sok szempontból másként alakult, mint a B-film amerikai mesteréé. Egyrészt Cormannel ellentétben ő nem mondhatta el magáról, hogy „száz filmet készített Hollywoodban és nem veszített soha egyetlen vasat sem" (lásd Corman önéletrajzának címét), miután a bukásai legalább annyira nagyok voltak, mint a sikerei – ha nem nagyobbak. Másrészt a "nagy rendezők mentoraként" ismertté vált Cormannel ellentétben a gagyi akciófilmekkel azonosított Golan rendszeresen próbált lehetőséget biztosítani ambíciózus rendezők szűkebb közönséget célzó projektjeinek, pl. egyik első produceri munkája rögtön Ephraim Kishon Oscar-jelölt Sallah Shabatija volt, később pedig John Cassavetes (Szeretetáradat), Jason Miller (Bajnokcsapat), Franco Zeffirelli (Otello), Andrej Koncsalovszkij (Mária szerelmei, Egyszemélyes duett, Szökevényvonat, Félénk emberek), Norman Mailer (Kemény fiúk tánca), Barbet Schroeder (Törzsvendég), Jean-Luc Godard (Lear király), Godfrey Reggio (Powaqqatsi - Változó világ), Manifesto (Dusan Makavejev), Fred Schepisi (Sikoly a sötétben), Robert Altman (Szerelem bolondjai), Fons Rademakers (az Oscar- és Golden Globe-díjas Merénylet) filmjeinek stáblistáin tűnt fel a neve.

Tovább

Tévéajánló - Hétfő (08.11.)

Van Damme, Maradona, Árpa

Companeros - Egy kincskereső Mexikóban
Sergio Corbucci remek spagettiwesternje a kor sztárjaival (Tomas Milian, Franco Nero, Jack Palance, Fernando Rey, Karin Schubert).
Vetítik: Film Mánia - 21:00

Gyilkos játszma (alias Gyilkos játékok)
Akciófilm Jean-Claude Van Damme-mal, melyet az átlagos Van Damme-filmeknél valamivel jobban fogadtak, és még Árpa Attila is megcsípett benne valahogy egy szerepet.
Vetítik: Film+ - 21:10

Miami Vice
Michael Mann önremake-je. Nem rossz, de nem ezért a filmért szeretjük (én mondjuk különösebben a sorozatért sem, de ez más kérdés). Szereplők: Colin Farrell, Jamie Foxx, Gong Li, Justin Theroux.
Vetítik: Viasat3 - 21:15

Maradona - Kusturica filmje
Kusturica filmje - Maradonáról.
Vetítik: Duna - 22:40

süti beállítások módosítása
Mobil