Köszönet az eddigi remek podcast adásokért!
A friss rész kedvenc filmes ördögeitek taglalása közben felmerül egy kérdés a gonosz ezen formájának magyar filmekben való megjelenéséről.
Két erős példa rögtön eszembe jutott:
Micci, Psota Irén női ördöge (Ördög vigye (1992)).
Kaspar, Vallai Péter megformálásában (Bűvös vadász (1994)).
Alaposabb kutatómunkát megérdemelne a felmerült kérdés, mert az ördög magyar filmes reprezentációja remek (és talán nem is kutatott) téma.
További jó munkát, hasonlóan remek adásokat!
Üdvözlettel:
Zsolt
Végtelenül taszító ez az egyrészt-másrészt kenegetés, amit a találó nevű művészúr előad. Cinikus közpénztolvaj senkiháziakkal vagy a sikeresen elhülyített zsebnáci jobbágyhadaikkal mégis milyen "párbeszédet" kellene folytatnom? Miről? És főleg mit kellene annyira megértenem az árnyalt lelkivilágukon? Meg van értve, köszöntem, időtlen idők óta, az aljassággal vegyes gátlástalanság és a csontig ható tahóság annyira azért nem rétegzett nüánszok.
@Szabó G. Ádám: Ui. Caine-t jobbnak tartom a '72-es szeretőszerepben (Olivier persze zseniális), hiszen az ottani cselekmény átgondoltsága miatt a játéka is belesimul az összképbe, míg a 2007-es adaptációban az ő és Jude Law alakítása is lelóg a kidolgozatlan nagy egészről.
Helyén van-e a krimiíró esze? Mivel egyik film sem elsősorban a nyomozásra összpontosít, hanem a jellemekre, ezért a suspension of disbelief megengedhetőbb a kirakósdarabok összeillesztésénél.
Egészen káprázatos, hogyan aknázza vagy nem aknázza ki a '70-es Shaffer-színdarab tartalékait a két angolszász feldolgozás. Míg a Joseph Mankiewicz-féle adaptáció tetrális háttere dacára nemcsak fordulatos, hanem dinamikus, élő-lélegző, tényleg filmszerű krimi, addig a Branagh-változat (nem remake, újabb adaptáció, van brit-pakisztáni is) piszkosul fáradt, létidegen és homofób. Előbbinél óriási súllyal bír, ahogy az alulról felkapaszkodott (vö: Caine valódi előélete) Tindolini képes valóban túljárni az őt lekicsinylő Wyke (vö: Olivier respektusa) eszén, de szintén nem elhanyagolható, hogy a krimiíró is belebukik a saját önhittségébe, de a folyamatosan megalázott, státusza, olasz gyökerei, családi öröksége miatt névleg stigmatizált színész bizonyítási kényszere is délibáb, hiszen az életével fizet a fals győzelméért. Vagyis Mankiewicz első adaptációja a játékelméletből bontja ki a hatalom, a háború természetét, mely szerint csatában, játszódjon le nemzetek vagy egyének között, senki nem kerülhet ki győztesen, hiszen nép és személy is gyakran pitiáner okokból mennek egymásnak, így ügyes stratégák sem tudnak lenni, csak szánalmas figurák. Érdekes megfigyelni, hogy a krimikre vagy a whodunitokre máig mennyire jól tapad a játéknarratíva, ld.: Nyom, Bodies Bodies Bodies, Az üveghagyma, plusz maga a nyomozásszál is tökéletesen a kicsinyes hatalmi játszmák metaforájává avatható.
Hát igen... Branagh-nek alig jutott hely, a homoszexuális vonulat teljesen kidolgozatlan, semmiért ráerőltetett fordulat az egészre, csak a végig egyértelmű alá-fölérendeltséget illusztrálja, semmiféle szívfájdalom nincs itt, csak egy sértő, zéró kifutású ötlet az egész, amitől valóban még nagyobb katyvasz a megoldás. Maguk a színészek is fáradtan, fix kamerák előtt, színpadiasan, tévéjátékba illően beszélnek, mozognak, semmi cinematikus nincs bennük, holott ezt a látványvilág, Caine karizmája (Law-é sajnos nem), Pinter szkriptje, pláne egy modernizált generációs konfliktus vagy gender-analízis az előnyére fordíthatta volna.
Lehet, hogy Barbie egyszer egy haladó kislány kezéb került, az játszott vele náciirtósat? Vagy a szomszéd gyerek nyúlta le a G.I. Joe-ja mellé, ki tudja.
Úristen, egy kiöregedett milliárdos köcsög motorral ugrál. És ezt várják emberek milliói, mint a nyugati kultúra csúcsát így 5 perccel a világvége előtt. Tényleg nem lesz kár értünk.
Pitchelem a saját Barbie-ötletemet: ha már úgy is a rózsaszín dominál, kellene egy pinku eiga-verzió, műfajára nézve rape and revenge movie, fekete-fehér patriarchátussal, színes Barbielanddel, japán szado-mazo-babákkal, NC-17-besorolással.
Azért "pörög" annyira, mert így még pár ezerszer el lehet sütni a szerencsétlen éhező (és immár joggal sztrájkoló!) kreatívok által vért izzadva összehozott Gumibugyiember 260 régi szobatársának a fodrászának az unokatestvérének a leszámolását az Iszapszörny öreganyjának alternatív prequeljével, tudjátok, amiben még Batman beleesett a gyerekmedencébe és azóta is azon rágja a körmét az igényes filmbarátok hada, hogy úristen túléli-e?!????!!
Keresztény mad max film aminek nagyon kellett volna egy határozott vágó, mert legalább 30 perccel hosszabb, mint szükséges lenne! A színészek jók, de a hiányzó forgatókönyvet nem tudják pótolni.
@Szekrényszagú néni: Én se mindig tudtam, hogy kik ezek, de van szerencsére Youtube meg Google. Azahriah 21 évesen megtöltötte a Papp László Arénát, ha másnak nem is, ennek azért van hírértéke. Weeknd esetében tényleg jobb lett volna, ha elmondjuk a valódi nevét. Ha mást nem is, a legnagyobb slágerét érdemes meghallgatni: www.youtube.com/watch?v=ewfdRy5jfF8
Első ötletem nekem is az volt, hogy ott helyben megittam volna. A Taxisofőrben meg ha autentikus néger stricik lettek volna, akkor attól lenne rasszista? Hát nézd medve, már megint nincs rajta sapka!
A Youtube-ra csak kíváncsiságból töltöttünk fel egy-egy adást, hogy jobban mennek-e ott. Akkor lenne csak értelme átmenni oda, ha videós podcast lennénk.
Filmvilág blog
Utolsó kommentek:
Gaztor Vals 2023.11.21. 11:23:41
Bejegyzés: #140 - Az ördögűző, Krisztus utolsó megkísértése, Elfogy a levegő, When Evil Lurks
Gaztor Vals 2023.11.21. 11:07:18
Köszönet az eddigi remek podcast adásokért!
A friss rész kedvenc filmes ördögeitek taglalása közben felmerül egy kérdés a gonosz ezen formájának magyar filmekben való megjelenéséről.
Két erős példa rögtön eszembe jutott:
Micci, Psota Irén női ördöge (Ördög vigye (1992)).
Kaspar, Vallai Péter megformálásában (Bűvös vadász (1994)).
Alaposabb kutatómunkát megérdemelne a felmerült kérdés, mert az ördög magyar filmes reprezentációja remek (és talán nem is kutatott) téma.
További jó munkát, hasonlóan remek adásokat!
Üdvözlettel:
Zsolt
Bejegyzés: #140 - Az ördögűző, Krisztus utolsó megkísértése, Elfogy a levegő, When Evil Lurks
Szekrényszagú néni 2023.10.13. 15:33:23
Bejegyzés: #138 - Magyarázat mindenre, Nincs aki megmentsen, Az alkotó, A félelem ára
Szabó G. Ádám 2023.08.29. 11:31:04
Helyén van-e a krimiíró esze? Mivel egyik film sem elsősorban a nyomozásra összpontosít, hanem a jellemekre, ezért a suspension of disbelief megengedhetőbb a kirakósdarabok összeillesztésénél.
Bejegyzés: #135 - Francia kapcsolat, Lidérces órák, Mesterdetektív
Szabó G. Ádám 2023.08.29. 11:21:35
Hát igen... Branagh-nek alig jutott hely, a homoszexuális vonulat teljesen kidolgozatlan, semmiért ráerőltetett fordulat az egészre, csak a végig egyértelmű alá-fölérendeltséget illusztrálja, semmiféle szívfájdalom nincs itt, csak egy sértő, zéró kifutású ötlet az egész, amitől valóban még nagyobb katyvasz a megoldás. Maguk a színészek is fáradtan, fix kamerák előtt, színpadiasan, tévéjátékba illően beszélnek, mozognak, semmi cinematikus nincs bennük, holott ezt a látványvilág, Caine karizmája (Law-é sajnos nem), Pinter szkriptje, pláne egy modernizált generációs konfliktus vagy gender-analízis az előnyére fordíthatta volna.
Bejegyzés: #135 - Francia kapcsolat, Lidérces órák, Mesterdetektív
Szekrényszagú néni 2023.07.29. 18:14:16
Bejegyzés: #133 - Oppenheimer, Barbie, Mission: Impossible 7.
Szekrényszagú néni 2023.07.29. 17:11:35
Bejegyzés: #133 - Oppenheimer, Barbie, Mission: Impossible 7.
Szabó G. Ádám 2023.07.28. 12:00:07
Bejegyzés: #133 - Oppenheimer, Barbie, Mission: Impossible 7.
Szekrényszagú néni 2023.07.21. 09:48:48
Bejegyzés: #132 - Black Mirror 6. évad, A Pókverzumon át, Flash
Szekrényszagú néni 2023.07.21. 09:42:55
Bejegyzés: #132 - Black Mirror 6. évad, A Pókverzumon át, Flash
Szekrényszagú néni 2023.07.16. 12:36:08
Bejegyzés: #132 - Black Mirror 6. évad, A Pókverzumon át, Flash
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2023.07.14. 11:58:15
Bejegyzés: Éli könyve
Szekrényszagú néni 2023.07.07. 09:18:14
Bejegyzés: Majdnem élőben Karlovy Varyból
Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2023.06.24. 16:24:53
Bejegyzés: #130 - A komédia királya, Asteroid City, Az idol, Blackberry
Szekrényszagú néni 2023.06.24. 13:58:21
Bejegyzés: #130 - A komédia királya, Asteroid City, Az idol, Blackberry
Szekrényszagú néni 2023.06.24. 13:12:55
Bejegyzés: #130 - A komédia királya, Asteroid City, Az idol, Blackberry
Kerma · www.kerma.hu 2023.06.12. 10:27:28
Bejegyzés: Az év legjobb filmjeit már bemutatták Cannes-ban
Szekrényszagú néni 2023.05.19. 12:15:05
Szóval az ilyen szinten "alkotó" "kreatívok" majd lehet, hogy mennek vissza krumplit sütni a Mekibe, de az emberiséget olyan nagy kár ezzel nem éri.
Bejegyzés: Az AI és a film + Renfield, A vámpír csókja, Gyilkosság varázsszóra
Szekrényszagú néni 2023.04.22. 11:29:31
Bejegyzés: #125 – Taxisofőr, Öld meg Cartert!, Szörnyetegek, A vád
Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2023.04.11. 23:21:36
Bejegyzés: Podcast: Az ír és a Házassági történet