FILMSZEMLE 2025
Gelencsér Gábor: Ünnepnapok
Régi emlékek (Gothár Péter, Lugossy László, Szabó Simon)
Szemle-paletta (Válogatás a 44. Magyar Filmszemle programjából)
RÁKTÉRÍTŐ MENTÉN
A Ráktérítő régiója rohamosan és elkerülhetetlenül egy új világrend kiindulópontjává válik, ami rákényszeríti a hajdani kolonialista nemzeteket, hogy szembenézzenek egy újfajta együttélés szükségszerűségével a rég megszokott „hódító-hódított” viszony helyett: körkép Szenegáltól (Dahomey) Iránon át (A szent füge magja) Indiáig (Minden, ami fénynek tűnik) és Indonéziáig (A fehér épület).
Varró Attila: Paralel körök (Francia Afrika-filmek)
Kiss Dalma: Végső búcsú az otthontól (Kavich Neang: A fehér épület)
Baski Sándor: Akik végül nemet mondanak (Mohammad Rasoulof: A szent füge magja)
Keller Mirella: Női sorsok (Payal Kapadia: Minden, ami fénynek tűnik)
FOLK HORROR
Nosferatu, az erdélyi rém nagyjából fél évszázadonként kel ki koporsójából, hogy keletről hozott árnyékával és patkányhordájával támadást intézzen a jólétben tespedő nyugati polgári társadalom ellen: a három nagy Nosferatu-film három korszakot, három filmes formanyelvet is jelöl, általános emberi szorongásokat, rémképzeteket, vágyakat szimbolizálva.
Beregi Tamás: Árnyék Wisborg felett (Nosferatu visszatérései)
Vízkeleti Dániel: Az új hajnal vámpírja (Vámpírfim és folklór)
Buzsik Krisztina: Kollektív önarckép (Farkasember-filmek)
TRUBADÚROK
Pauló-Varga Ákos: A gránát, ami késleltetve robban (Kirill Szerebrennyikov: Limonov, a ballada)
Huber Zoltán: Túl halk erősítők (James Mangold: Sehol se otthon)
Boblista (Dylan filmek az elmúlt 60 évből)
Fekete Tamás: Gyilkos balladák (Képregénylegendák: Reinhardt Kleist: Nick Cave. Uram, kegyelmezz!)
FILMMÚLT
Murai András: Mesterember változó politikai széljárásban (Keleti Márton – 1. rész)
Kránicz Bence: „Mérnöki logika és túlhevült szürrealizmus” (Beszélgetés Zsellér Annával)
FESZTIVÁL
Vincze Teréz: A húszmillió nézős sikerfilmek országa (Hanoi Filmfesztivál)
Gyürke Kata: Itt és most Tbilisziben (Tbiliszi Nemzetközi Filmfesztivál)
HATÁRSÁV
Gyenge Zsolt: A videonéző magányossága (Bill Viola: Csend)
SOROZAT
Sándor Anna: Macondo utcáin a Netflix is megszeppen (Alex García López – Laura Mora: Száz év magány)
KÖNYV
Gyöngyösi Lilla: A sorok között (Kránicz Bence: Láthatatlan emberek)
KRITIKA
Pazár Sarolta: Mélységi mámor (Luc Besson: A nagy kékség)
Pozsonyi Janka: Társasutazás a szülőség felé (Czira Sára – Nagy Eszter: Kabinnyomás)
Vajda Judit: Kollaborálni, vízszintesen (Iveta Grófova: Emma és a halálfejes lepke)
Klacsán Csaba: Tétre, helyre, befutóra (Will Smith: Utolsó befutók)
FILMIO
MOZI
STREAMLINE
PAPÍRMOZI
A címlapon: Mati Diop: Dahomey – Kik vagyunk (A Mozinet bemutatója)