Filmvilág blog

Itt az augusztusi Filmvilág!

2024. augusztus 01. - filmvilág

fv202408.jpgMAGYAR PANTHEON
Tarr szerint filmjeit félreértés pesszi mistának vagy szomorúnak tekinteni,  a  Panelkapcsolat  mégis  az  életmű  talán  legnegatívabb  darabja, amelyben nem ki zárólag a befagyott és perspektívátlan Kádár-rendszer értékválsága tükröző dik, hanem a megnevezhetetlen, ele mentáris hanyatlás: figurái a felvilágosodás és a humanizmus antitézisei.

Szekfű András: A nők meg elhervadnak (Életútinterjú András Ferenccel – 3. rész)     
Gál András: Az objektív szűrője (Dokumentarizmus és fikció Gazdag Gyula műveiben) 
Horányi Péter: Belső távolodások (Tarr Béla: Panelkapcsolat)   

NYUGAT-AFRIKA
Az afrikai kontinens északi régióinak film  történeti eszmélése csak kis fáziskésés ben van a világ vezető filmkultúráihoz képest, egyes szubszaharai  területek  lemaradása  viszont  hatalmas.  A  60-as  évek  első nagy klasszikusai óta azonban rohamos tempóban zárkózik fel a régió:  Nyugat-Afrika ma már a filmművészet új édenkertjét jelenti.

Pápai Zsolt: Hófehér ruha, fekete pöttyökkel (Ousmane Sembène: Fekete lány)   
Barkóczi Janka: Afrofuturista éden (Souleymane Cissé: Yeelen)    
Teszár Dávid: A mindent látó gyermekszem (Idrissa Ouédraogo: Yaaba)   
Varró Attila: A nagy vízen túl (Szenegáli női mesék)     
Gyöngyösi Lilla: Merre tovább, Afrika? (Új Raj: Abderrahmane Sissako)   
Alföldi Nóra: Pop, csajok, Abidjan (Képregénylegendák – Marguerite Abouet: Aya)     

RIVETTE MOZAIK
Jacques Rivette rendhagyó adaptációban sajátos módon értelmezi át az alapműveket, legyen szó Diderot tézisregényéről (Az apáca), Henry James románcról (Céline és Julie csónakázik), ógörög tragédiákról (Out 1),  Balzac-novelláról (Szép bajkeverő) vagy Pirandello-darabról (Ki tudja) – de lényegében minden művében a film bevett koncepcióját provokálja.

Ádám Péter: A Rivette-ügy (Egy cenzúrabotrány háttere: Az apáca)   
Rudas Dóra: Nő a gépezetből (Céline és Julie csónakázik)      
Nagy V. Gergő: 13 óra resztli (Out 1: Noli me tangere)   
Földváry Kinga: Ahogy szárad a festék (A szép bajkeverő)   
Gelencsér Gábor: Pillantás a lámpahídról (Ki tudja?)   

A MŰFAJ MESTEREI
Szabó G. Ádám: Gépi erotika (Hisayasu Sato)   

ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
Pauló-Varga Ákos: Halak a hálóban (Robert M. Young, 1924-2024)    

FESZTIVÁL
Baski Sándor: Variációk apakomplexusra (Karlovy Vary 2024)   
Buglya Zsófia: Fenség, idegenség (Crossing Europe)     

HATÁRSÁV
Czirják Pál: Két világ között (Kertész, Moholy-Nagy, Capa)    

KÖNYV
Paár Ádám: Celluloid és arany (Lénárt András: Mozgóképes múlt)   

FILM/ZENE
Déri Zsolt: Fekete gazdagság (Stax, a soulzene egykori fellegvára)   

KRITIKA
Vajda Judit: Életre-halálra (Marjane Satrapi: Párizsi pillanatok)     
Kovács Marcell: Gengszterek alkonya (Jonathan Glazer: Szexi dög)    

 A címlapon: Abderrahmane Sissako: A tea illata (Nina Melo) –  Mozinet bemutató

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr818458451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása